Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Euphoria schreef op 26-10-2025 om 12:47:

zonder te willen vervallen in vingerwijzing…in mijn werk is dat een uitermate veelgehoord antwoord. Meer werken? Nee joh, dan vervallen mijn subsidies.

Die mensen doen ook niets verkeerd maar maken optimaal gebruik van het systeem. Het systeem deugt van geen kanten. 

En mede door deze mensen worden zorg en onderwijs duurder. Niet alleen door het bestaan van HRA of lage belastingen op erfenissen. (Wat ook allemaal gebruik maken van het systeem is.)

Maar ja, ik kan me daar echt vreselijk over opwinden. Want waar is hun solidariteit?

Euphoria schreef op 26-10-2025 om 12:47:

zonder te willen vervallen in vingerwijzing…in mijn werk is dat een uitermate veelgehoord antwoord. Meer werken? Nee joh, dan vervallen mijn subsidies.

Op de korte termijn is meer werken voor sommige inderdaad onvoordelig. Op lange termijn levert het wel meer op, meer carrièrekansen, hoger pensioen,  minder afhankelijk van kabinetsbesluiten. 

Vaak levert werken meer op dan men denkt, zelf te berekenen in: 

https://werkurenberekenaar.nibud.nl

Ik ben het wel met vele hier eens dat de toeslagen te complex zijn geworden. Dat is ook omdat we teveel uitzonderingen willen afdekken. Zo heeft mijn gemeente 30 verschillende potjes voor armen in verschillende situaties, ieder met hun eigen grenzen qua inkomen en regels. 

Soms denk ik wel dat we naar een soort basisinkomen moeten: niet een vast bedrag voor iedereen maar iets van "we vullen je inkomen altijd aan tot 70% van het minimumloon". 

Het lastige is dan dat bijvoorbeeld huurders in die situatie er op achteruit gaan tov kopers. En mensen met kinderen veel kosten hebben (dan wordt niet werken mogelijk voordeliger dan kinderopvang). 

Mick87 schreef op 26-10-2025 om 12:04:

Ik vind GL-PVDA te extreem in bepaalde zaken en vindt Timmermans niet zo.
FVD, wilders en Ja21 te rechts. En met name eerste twee partijen wat ondemocratisch met hun gebral over asielzoekers en LHBTQ'ers.
D66 te veel EU ook.
SGP en CU te christelijk
PVDD te veel partij voor de Gazanen worden.
DENK te polariserend en extreem standpunt met het niet erkennen van de staat Israel.

CDA blijft over en komt ook uit de kieswijzer. Maar ergens voel ik het ook niet bij die partij of zo

Dit ben ik met je eens.

Het CDA is toch niet wat het leek, heb ik me vies in verkeken. Vanwege zijn uitspraken, maar misschien nog meer vanwege datgene wat er niet word uitgesproken. En vanwege een stukje, van Demissionair staatssecretaris Langdurige en Maatschappelijke zorg, Nicki Pouw (BBB ), in onze krant, maar dat stond ook in het NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/14/staatssecretaris-pouw-ik-ben-me-rot-geschrokken-van-de-gigantische-bezuinigingen-op-de-zorg-a4909511

..................

„Ik hoop als staatssecretaris een paar grote stappen te kunnen zetten, de figuurlijke eerste steen te leggen. Als je ziet hoe mensen tegenwoordig een verpleeghuis binnenkomen… In heftige toestand, vaak noodopnames. Het verpleeghuis wordt bijna een hospice. Ik heb echt zin om daar iets aan te doen.”

Tot afgelopen vrijdag…

„Tot een paar partijen die ik als medestanders zag ineens zeiden: ‘Haal dat potje maar leeg.’ Henri Bontenbal [CDA-lijsttrekker] was er eerder positief over in een opinieartikel in het AD.
JA21 heeft het zelfs op de site staan – ik heb het nog gecheckt – en ook in het verkiezingsprogramma. Ik dacht altijd: er is een politieke meerderheid, dat moet goed komen. Die bodem valt nu ineens weg.”

....................

En wat vind je van:

50+?

PVV?

BBB?

Vrede voor dieren?

VVD?

NSC?

BVNL?

Piratenpartij?

FNP?

Ik vind dat men meer aandacht moet besteden aan zorgfraude. Men moet de zorgcriminaliteit veel beter aanpakken. Zorgboeven die geld verdienen aan de zorg. Het loopt tegen de miljoenen die weggesluisd worden, en de mensen krijgen amper de zorg die ze nodig hebben. En kwetsbaren lopen zelfs gevaar.

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2976458/nieuw-rapport-over-fraude-en-criminaliteit-in-de-zorg-limburg-loopt-grote-risicos

En dit:

https://seniorenjournaal.nl/zorg/boeven-beroven-de-zorg/ 

De zorg is een lucratieve speeltuin voor criminele zzp’ers. Uit onderzoek blijkt volgens het AD dat mensen zonder diploma’s, maar met een strafblad, als zelfstandig zorgverlener duizenden euro’s per maand kunnen binnenharken. Zorg leveren ze niet of nauwelijks, en de pakkans is minimaal.

Ze hebben dure auto’s en dikke stapels cash in de binnenzak, beslist een ongewoon beeld in de zorg. De laatste jaren duiken er zzp’ers op die buitensporig veel geld verdienen in deze sector.
Ook blijken ze de zorg als dekmantel te gebruiken voor illegale activiteiten. Het Regionaal Informatie en Expertise Centrum Oost Nederland (RIEC) onderzocht dit fenomeen en kwam volgens het AD tot onthutsende bevindingen.

............etc.etc.etc............

rionyriony schreef op 26-10-2025 om 10:49:

En deze geïnterviewde is Annabel Nanninga, voert samen met Eerdmans de lijst van Ja21 aan, ook een heel interessante persoonlijkheid:
https://www.nijmansnieuwsbriefje.nl/p/de-ja-sociale-meerderheid-met-annabel-nanninga

Zeker een interessante persoonlijkheid. Ik ga het gesprek straks beluisteren.

Fleurtje_5 schreef op 26-10-2025 om 13:43:

Ik vind dat men meer aandacht moet besteden aan zorgfraude. Men moet de zorgcriminaliteit veel beter aanpakken. Zorgboeven die geld verdienen aan de zorg. Het loopt tegen de miljoenen die weggesluisd worden, en de mensen krijgen amper de zorg die ze nodig hebben. En kwetsbaren lopen zelfs gevaar.

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2976458/nieuw-rapport-over-fraude-en-criminaliteit-in-de-zorg-limburg-loopt-grote-risicos

En dit:

https://seniorenjournaal.nl/zorg/boeven-beroven-de-zorg/

De zorg is een lucratieve speeltuin voor criminele zzp’ers. Uit onderzoek blijkt volgens het AD dat mensen zonder diploma’s, maar met een strafblad, als zelfstandig zorgverlener duizenden euro’s per maand kunnen binnenharken. Zorg leveren ze niet of nauwelijks, en de pakkans is minimaal.

Ze hebben dure auto’s en dikke stapels cash in de binnenzak, beslist een ongewoon beeld in de zorg. De laatste jaren duiken er zzp’ers op die buitensporig veel geld verdienen in deze sector.
Ook blijken ze de zorg als dekmantel te gebruiken voor illegale activiteiten. Het Regionaal Informatie en Expertise Centrum Oost Nederland (RIEC) onderzocht dit fenomeen en kwam volgens het AD tot onthutsende bevindingen.

............etc.etc.etc............

Hier heb ik ervaring mee, helaas. Ik werk in een instelling voor langdurige zorg. Grote tekorten aan personeel. Dus veel uitzendkrachten afgelopen jaren. Maar het werd steeds gekker. Steeds meer mensen werden zzp'er. Uitzendkrachten. Een hoop goede krachten erbij. Maar ook vreemde dingen. Veel te laat komen, in de pauze shoarma laten bestellen en komen, steeds met cliënten met de auto weg willen, bejegening die niet in orde was en als ik er iets van zei werd het niet serieus genomen. Steeds meer dit sport inleenkrachten. Echt een hoop twijfelachtige uitzendkrachten. Kwamen in dure trainingspakken en grote auto's. Als ik vroeg of ze medicatie mochten delen en met tillift werken, konden ze dat allemaal zeiden ze. Ondertussen halve diensten op telefoon zitten etc. Heeft.vorig jaar ook nog een artikel over op AD gestaan en wist echt meteen dat het over dat betreffende uitzendbureau ging. Signalen afgegeven bij werkgever, maar werd niets mee gedaan. 

Totdat dit jaar de inspectie kwam. Bleek dat hele uitzendbureau vervalste diploma's te gebruiken, geen VOG's etc. Daar is echt miljoenen heen gegaan. Ja er zijn tekorten in de zorg maar in mijn sector vind ik dat e.e.a. echt ook anders georganiseerd kan worden. Dus personeel flexibeler ook op andere groepen inzetten als er bijvoorbeeld op 1 groep een hoop cliënten een weekend weg zijn. Dat scheelt toch weer een dure inleenkracht. Om over de voedselverspilling nog maar te zwijgen. 

Maar goed desalniettemin zal er nog steeds.bezuinigd moeten worden en lastenverzwaringen middels belastingen etc. Want de kosten voor zorg rijzen de pan uit en dat wordt alleen maar meer. Zorgfraude wordt al aangepakt. Zijn ze echt hard mee aan het doorpakken nu. Zie het zelf op werk. Dat scheelt weer wat miljoenen maar niet de miljarden die we nodig hebben in de zorg.

.

Aan de ene kant ben ik helemaal voor zorgfraude tegen gaan. Aan de andere kant denk ik: help nog meer regeldruk omdat we moeten laten zien dat we niet frauderen...

Neweve schreef op 26-10-2025 om 14:34:

Aan de ene kant ben ik helemaal voor zorgfraude tegen gaan. Aan de andere kant denk ik: help nog meer regeldruk omdat we moeten laten zien dat we niet frauderen...

https://pointer.kro-ncrv.nl/om-niet-in-staat-zorgfraude-voldoende-te-bestrijden-jaarlijks-wordt-er-voor-10-miljard-gefraudeerd

Ik vind dit wel 10 miljard redenen om wat meer regels op te stellen. Met 10 miljard los je een groot deel van de tekorten op zonder lastenverzwaringen elders. En fraudeurs moeten gewoon aangepakt worden. Jammer voor de goeien, maar zo gaat het helaas altijd en overal.  

Ik lees overigens net op X dat de nummer 2 van GL/PvdA gesolliciteerd heeft naar de functie burgemeester van Tilburg. Wetende dat ze in de kamer komt voor deze partij, wellicht in het kabinet na verkiezingen. Waar ligt haar prioriteit? Dit besluit heeft ze niet intern besproken dus een stem op haar, is wellicht een stem minder voor een andere vrouw op de lijst. 

Daarnaast heeft ze haar mond vol over het respecteren van de rechtsstaat, maar ondertussen wenst ze de familie Babayan geen onzekere toekomst toe na een verblijf van 1 jaar in Kerkasiel. De familie is reeds afgwezen voor asiel maar weet uitzetting op het laatste moment nogmaals te voorkomen door een procedure op te starten. Kennelijk is de rechtsstaat dan ook maar subjectief? Terwijl haar eigen partij in het programma stelt voor snellere procedures en uitzettingen voor degenen die geen asiel krijgen. 

https://nos.nl/artikel/2568211-oezbeeks-gezin-verblijft-al-6-maanden-in-kerk-in-kampen-hier-is-rust

En door de dienst 24/7 aan de gang te houden mag de overheid niet ingrijpen en zit die familie al die tijd in de kerk. 

Mick87 schreef op 26-10-2025 om 11:26:

[..]

Verbaasd me niets. Ik vind Jetten als een kundige beschaafde man overkomen. En standpunten kan ik me wel in vinden. Maar vind het iets te veel een pro EU partij inderdaad. Wat dat betreft is FVD dan weer beter. Maar dat is een partij die echt haaks op m'n waarden staat en standpunten kan ik me niet in vinden. Dus blijf ik nog even zweven.

Jetten zal ons als een spin vastwikkelen in liefst zoveel mogelijk nieuwe EU verdragen zodat we later geen kant meer op kunnen mochten we alleen nog maar nadeel hebben. 

Voordeel is dan wel weer dat als het hier voor niemand meer uit te houden valt van de ellende, er meer immigranten naar huis zullen remigreren.

Muurbloem1985 schreef op 26-10-2025 om 10:50:

[..]

Vermogensbelasting is vrij tm 57.000 alles daarboven moet je voor betalen en dat wordt alleen maar meer en meer de komende jaren als je naar de plannen kijkt. vanaf 1 januari 2028 zal box 3 worden hervormd, dan krijg je te maken met werkelijk rendement en moeten we met z'n allen nog meer belasting betalen over spaargeld, maar dat zul je geen probleem vinden.

Kun je alsjeblieft ophouden met mij steeds woorden in de mond te leggen, met 'maar dat zul je geen probleem vinden'? Vervelende retoriek is dat. Ik praat graag gewoon voor mezelf.

Het is toch juist eerlijk als het daadwerkelijke rendement belast wordt in plaats van een fictief rendement? En wat is er nou concreet zo enorm veel aan €200 belasting over €600 rente/rendement als je €100.000 op je bankrekening hebt? Je komt niet echt met iets concreets. Wat bedoel je met 'de plannen'? 

Ik begrijp nog steeds niet waarom je zo ageert tegen relatief vrij kleine bedragen die mensen aan belasting moeten betalen voor inkomsten waar ze zelf niet keihard voor hebben hoeven te werken (erfenissen, giften, rendement op spaargeld), maar het geen punt lijkt te vinden dat we in Nederland een heel hoge belasting hebben op arbeid, dus precies wel op dat keiharde werken. 

rionyriony schreef op 26-10-2025 om 10:49:

En deze geïnterviewde is Annabel Nanninga, voert samen met Eerdmans de lijst van Ja21 aan, ook een heel interessante persoonlijkheid:
https://www.nijmansnieuwsbriefje.nl/p/de-ja-sociale-meerderheid-met-annabel-nanninga

Inderdaad! Volg haar al langer,ook haar columns op de website van NieuwRechts zijn erg de moeite waard. Bv haar laatste warin ze beschrijft hoe premier Meloni van Italie laat zien,hoe een centrumrechts kabinet prima kan functioneren. Quote:"Meloni heeft de Europese leiders opgeroepen tot iets wat in Den Haag inmiddels als radicaal geldt: nadenken.                                                                                              Ze wil het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) hervormen zodat landen hun grenzen kunnen bewaken en hun wetten kunnen handhaven. Dat is geen aanval op mensenrechten, maar een herstel van gezond verstand. 
En terwijl onze eigen bestuurders nog druk zijn met het tellen van stikstofstrafpunten, pakt Meloni door. Ze legt een wet op tafel die de boerka en niqab in alle openbare ruimten verbiedt, omdat gezichtsbedekking nu eenmaal niet past in een open samenleving.  En ze stelt religieuze dwang en maagdelijkheidstests strafbaar. Niet om te provoceren, maar om vrouwen, vrijheid en beschaving te beschermen."

Dus niet,kan niet,mag niet,is zielig,etc.. Maar kijken naar wat wel mogelijk is en direct aanpakken.Zouden er heel wat in Den Haag nog veel van kunnen leren. Hopelijk gebeurt dat eindelijk ook na 29 oktober.  https://nieuwrechts.nl/107178-premier-meloni-toont-wat-een-centrumrechts-kabinet-kan

Miraval schreef op 26-10-2025 om 15:19:

Ik lees overigens net op X dat de nummer 2 van GL/PvdA gesolliciteerd heeft naar de functie burgemeester van Tilburg. Wetende dat ze in de kamer komt voor deze partij, wellicht in het kabinet na verkiezingen. Waar ligt haar prioriteit? Dit besluit heeft ze niet intern besproken dus een stem op haar, is wellicht een stem minder voor een andere vrouw op de lijst.

Tja, op zich vind ik het niet zo gek dat mensen op twee paarden wedden toch? Zeker niet bij twee van dit soort functies die voor haar beide een geweldige kans zijn. En denk ook dat weinig mensen een externe sollicitatie eerst intern gaan bespreken  

Vind het eigenlijk kwalijker dat het is gelekt want dat hoort niet zo te verlopen en is onacceptabel. Zeker bij dit soort publieke functies en sollicitanten. Bovendien: ze is het niet geworden. 

Nicole123 schreef op 26-10-2025 om 15:29:

[..]

Kun je alsjeblieft ophouden met mij steeds woorden in de mond te leggen, met 'maar dat zul je geen probleem vinden'? Vervelende retoriek is dat. Ik praat graag gewoon voor mezelf.

Het is toch juist eerlijk als het daadwerkelijke rendement belast wordt in plaats van een fictief rendement? En wat is er nou concreet zo enorm veel aan €200 belasting over €600 rente/rendement als je €100.000 op je bankrekening hebt? Je komt niet echt met iets concreets. Wat bedoel je met 'de plannen'?

Ik begrijp nog steeds niet waarom je zo ageert tegen relatief vrij kleine bedragen die mensen aan belasting moeten betalen voor inkomsten waar ze zelf niet keihard voor hebben hoeven te werken (erfenissen, giften, rendement op spaargeld), maar het geen punt lijkt te vinden dat we in Nederland een heel hoge belasting hebben op arbeid, dus precies wel op dat keiharde werken.

Voor jou zijn het misschien relatief kleine bedragen voor andere niet, ik vind erfbelasting helemaal niet laag zeker als het om een hoog bedrag gaat en waarom je zo reageert als door een wesp gestoken is mij een raadsel.

Muurbloem1985 schreef op 26-10-2025 om 15:35:

[..]

Voor jou zijn het misschien relatief kleine bedragen voor andere niet, ik vind erfbelasting helemaal niet laag zeker als het om een hoog bedrag gaat en waarom je zo reageert als door een wesp gestoken is mij een raadsel.

Ik ervaar jouw reacties juist op die manier, met je op de man aanvallen en mijn woorden steeds verdraaien en me woorden in de mond leggen die ik helemaal niet zelf geschreven heb. Ik kom met een vrij nuchter en feitelijk voorbeeld, van €200 belasting bij een vermogen van €100.000. Waarom is dat hoog in jouw ogen? Waarom blijf je bij vage algemene statements en ga je niet in op concrete vragen als wat je dan verstaat onder 'een enorm bedrag' en wat je bedoelt met 'de plannen'?. Het is simpelweg een feit dat in Nederland erfbelasting en vermogensrendementheffing relatief laag zijn ten opzichte van inkomstenbelasting op arbeid. Je kunt blijven roepen dat jij het wel hoog vindt of oneerlijk of dat er keihard voor gewerkt is, maar van dat herhalen wordt het niet opeens waar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.