Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Muurbloem1985 schreef op 26-10-2025 om 10:18:

[..]

Ach wat een krokodillentranen, omdat mensen het niet met je eens zijn schrik je?

Ach, wat een nare post naar iemand die zich zorgen maakt om anderen. 

Zo'n reactie als deze maakt je niet "stoer" of "cynisch."

Vind het vooral kinderachtig. 

kerstbeer schreef op 26-10-2025 om 10:59:

[..]

Ach, wat een nare post naar iemand die zich zorgen maakt om anderen.

Zo'n reactie als deze maakt je niet "stoer" of "cynisch."

Vind het vooral kinderachtig.

Was helemaal niet om stoer of cynisch over te komen, ik word alleen een beetje moe van mensen die zo overdreven reageren omdat andere mensen een andere mening hebben.

Volgens RTL-Z is een op de vier europarlementariërs betrapt op corruptie. Werden omgekocht door andere staten om voor of tegen iets te stemmen. En dan zijn degenen die te slim waren om gesnapt te worden nog niet meegeteld. 

Met D'66 leg je het noodlot van Nederland in de handen van de EU. Vergis je niet. Ze lijken leuke plannen te hebben maar dat is presentatiestrategie; in werkelijkheid zullen ze nooit iets doen wat niet volgens de koers van de EU is. Dus eigenlijk stem je dan voor niets.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-10-2025 om 11:10 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 26-10-2025 om 10:59:

[..]

Nee dat zeg ik helemaal niet, maar huisbezitters hebben ook hun lasten die huurders niet hebben.

Misschien kun je met je linkjes beter aankloppen bij huisjesmelkers.

BBB, JA21, BVNL en VVD geven graag de huisjesmelkers ruim baan, zie het eerder geciteerde NRC artikel door mij vandaag.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-10-2025 om 11:23 Topicstarter

rionyriony schreef op 26-10-2025 om 11:08:

Volgens RTL-Z is een op de vier europarlementariërs betrapt op corruptie. Werden omgekocht door andere staten om voor of tegen iets te stemmen. En dan zijn degenen die te slim waren om gesnapt te worden nog niet meegeteld.

Met D'66 leg je het noodlot van Nederland in de handen van de EU. Vergis je niet. Ze lijken leuke plannen te hebben maar dat is presentatiestrategie; in werkelijkheid zullen ze nooit iets doen wat niet volgens de koers van de EU is. Dus eigenlijk stem je dan voor niets.

Nee, 1 op de 4 heeft wel eens een wetsovertreding begaan of is betrokken in een schandaal. Dat is niet hetzelfde. https://archive.is/3r2GG (het artikel uit Follow the Money).

De gegevens laten zien dat rechtse en conservatieve Europarlementariërs vaker betrokken zijn bij schandalen dan (centrum)linkse en liberale politici. Bij sommige partijen lijkt betrokkenheid bij een of twee schandalen geen belemmering voor een prominente plaats op de lijst voor de aankomende EU-verkiezingen.

rionyriony schreef op 26-10-2025 om 11:08:

Verbaasd me niets. Ik vind Jetten als een kundige beschaafde man overkomen. En standpunten kan ik me wel in vinden. Maar vind het iets te veel een pro EU partij inderdaad. Wat dat betreft is FVD dan weer beter. Maar dat is een partij die echt haaks op m'n waarden staat en standpunten kan ik me niet in vinden. Dus blijf ik nog even zweven.

Mick87 schreef op 26-10-2025 om 11:26:

[..]

Verbaasd me niets. Ik vind Jetten als een kundige beschaafde man overkomen. En standpunten kan ik me wel in vinden. Maar vind het iets te veel een pro EU partij inderdaad. Wat dat betreft is FVD dan weer beter. Maar dat is een partij die echt haaks op m'n waarden staat en standpunten kan ik me niet in vinden. Dus blijf ik nog even zweven.

Zweef jij echt nog?

Euphoria schreef op 26-10-2025 om 11:55:

[..]

Zweef jij echt nog?

Ja. Hoezo?

Mick87 schreef op 26-10-2025 om 11:57:

[..]

Ja. Hoezo?

Ik vroeg het me af. 

Ik vind GL-PVDA te extreem in bepaalde zaken en vindt Timmermans niet zo. 
FVD, wilders en Ja21 te rechts. En met name eerste twee partijen wat ondemocratisch met hun gebral over asielzoekers en LHBTQ'ers.
D66 te veel EU ook.
SGP en CU te christelijk
PVDD te veel partij voor de Gazanen worden.
DENK te polariserend en extreem standpunt met het niet erkennen van de staat Israel. 

CDA blijft over en komt ook uit de kieswijzer. Maar ergens voel ik het ook niet bij die partij of zo

Ik vind het echt niet erg dat ik wat meer belasting zou moeten betalen, dat de HRA afgebouwd wordt, zodat zorg en onderwijs betaalbaar blijft.

Wat ik wel erg vind, is dat ik (even mijn persoonlijke situatie) precies op alle vlakken meer moet gaan betalen dan.

Minder zelfstandigenaftrek, minder MKB vrijstelling, minder HRA, hogere zorgpremie, hogere OZB, hogere EWF. 

En de HRA is een hot topic want dat kost zoveel geld, maar de discussie over KGB en Kinderbijslag, die mis ik compleet in de politiek. Er zijn linkse partijen die pleiten voor een standaard werkweek van 32 of 36 uur want meer vrije tijd voor werknemers, echter wat dit doet voor de werkdruk voor die ondernemer, daar hoor je niemand over. Wettelijk langer rouwverlof, heel leuk en sympathiek maar ook hier weer, wie regelt het rouwverlof of zorgverlof voor die ondernemer? In grote bedrijven mogen alle werknemers meedelen met de winst, delen ze ook mee in de kosten voor investeringen? 

Het verschil tussen ondernemers en werknemers moet worden verkleind, maar ondertussen moeten die ondernemers wel zelf ouderschaps-, zorg-, rouwverlof regelen, vakantiedagen, verzuimdagen opvangen, pensioen sparen maar ja dat spaargeld mag best extra belast worden want je hoeft toch niks te doen om die rente te ontvangen. (Dat de rente vanaf een bepaald vermogen gewoon 0 is, daar hoor je niemand over.) 

Mensen die parttime werken worden ondersteund met huur en zorgtoeslag, geen enkele prikkel om meer te werken, sterker nog GL/PvdA wil de prikkel om meer te werken wegnemen ipv verhogen, want mantelzorg en eigen tijd is zo belangrijk. Nogmaals, wie regelt dat verlof voor die ondernemer? 

Al met al vind ik een aantal plannen van linkse partijen nogal eenzijdig. En voor mij betekent dit op alle vlakken inleveren en de (kleine) voordeeltjes die ik had vallen ook nog eens weg. 

Ik ben ook ieder jaar mijn eigen risico kwijt aan medicijnen en onderzoeken, heb vanwege een middeninkomen geen recht op welke toeslag dan ook, maar werk me wel de pleuris om alles te betalen en leuk op vakantie te kunnen. Waar is mijn recht op vrije tijd? Als ik ziek wordt moet ik 3 maanden overbruggen zonder inkomsten, met een premie van 520 euro per maand waarmee ik een heel stuk terug ga vallen in inkomen als ik langdurig ziek wordt. 

Maar ja, ondernemersrisico he? "We" moeten niet zeuren, "we" moeten onze werknemers maar fatsoenlijk betalen, "we" moeten maar gewoon accepteren dat een werknemer zonder opgave van reden ziek meldt en de loonkosten doorbetalen voor 2 jaar. Jazeker, ik ben verzekerd met 1 maand eigen risico en de premie die iedere jaar wordt berekend op het aantal ziekmeldingen dus omhoog gaat bij veel ziekmeldingen. Iemand die niet functioneert mag je nog een transitievergoeding en/of ontslagvergoeding meegeven om er vanaf te komen, kost ook weer een berg geld.

En ja, dit is wederom een klaagzang, maar ik ben heus wel solidair, maar dat verwacht ik dan ook van anderen. En dat laatste ontbreekt gewoon, want hoeveel mensen hebben nou echt in de gaten wat die ene extra dag thuis zijn als je ziek bent kost? Of langer rouwverlof want ja ik mis opa toch wel heel erg, of ik ga eens 32 uur per week werken zonder toeslagen maar mijn eigen broek ophouden zodat het collectief niet zoveel aan mij kwijt is. 

Er wordt van rijkere mensen van alles verwacht, maar van mensen die hun arbeidspotentieel niet volledig benutten niet. Van mensen die een te hoge functie hebben voor hun kunnen en wegens stress uitvallen wordt niet verwacht een stapje terug te doen zodat ze het wel volhouden maar dan met minder loon. Ja dat kan niet want de rekeningen lopen gewoon door, maar mijn rekeningen lopen ook gewoon door en er is geen hond die daarnaar kraait, had ik maar geen ondernemer moeten worden. 

Het zou mooi zijn wanneer iedereen het collectief voor ogen zou houden, ik ben er zeker van dat veel bezuinigingen dan niet hoeven of een stuk minder kunnen. En dan betaal ik met liefde en plezier meer belasting over mijn spaargeld en toekomstige erfenis, en is de afbouw HRA, zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling, geen enkel probleem.

mee eens dat ondernemers wel erg de klos zijn. En dat maakt ondernemen niet aantrekkelijk en zal averechts werken waardoor inkomsten missen. 

Wat betreft die toeslagen. Het is echt een misvatting dat mensen massaal minder werken om toeslagen te houden. De meeste parttime werkenden hebben geen toeslagen. Meeste parttimers zijn moeders met kinderen en een partner. Die krijgen geen toeslagen. 

Mick87 schreef op 26-10-2025 om 12:04:

Ik vind GL-PVDA te extreem in bepaalde zaken en vindt Timmermans niet zo.
FVD, wilders en Ja21 te rechts. En met name eerste twee partijen wat ondemocratisch met hun gebral over asielzoekers en LHBTQ'ers.
D66 te veel EU ook.
SGP en CU te christelijk
PVDD te veel partij voor de Gazanen worden.
DENK te polariserend en extreem standpunt met het niet erkennen van de staat Israel.

CDA blijft over en komt ook uit de kieswijzer. Maar ergens voel ik het ook niet bij die partij of zo

Ik blijf ook wikken en wegen. Begrijp het dus.

Mick87 schreef op 26-10-2025 om 12:13:

mee eens dat ondernemers wel erg de klos zijn. En dat maakt ondernemen niet aantrekkelijk en zal averechts werken waardoor inkomsten missen.

Wat betreft die toeslagen. Het is echt een misvatting dat mensen massaal minder werken om toeslagen te houden. De meeste parttime werkenden hebben geen toeslagen. Meeste parttimers zijn moeders met kinderen en een partner. Die krijgen geen toeslagen.

Nee klopt maar er is wel een correlatie tussen 48% deeltijdwerkers en 3.4 miljoen eenpersoonshuishoudens. Ik ken in mijn omgeving alleen al 3 vrouwen die minder werken om recht te houden op huur en zorgtoeslagen. Mankeren niets, geen kleine kinderen meer en profiteren maximaal van het systeem. In plaats van de LB te verlagen zou je ook kunnen kijken naar het recht op toeslagen in die gevallen. 

Daarnaast, 20 miljard per jaar aan kinderbijslag. Ik kan me niet voorstellen dat al die gezinnen dit nodig hebben, het is een extra kadootje van de Staat omdat je kinderen hebt. Misschien moeten mensen ook wat meer nadenken voor hoeveel kinderen ze nou daadwerkelijk geld hebben? Klinkt hard, maar als je 4 kinderen neemt en je hebt er maar geld voor 3, waarom moet de overheid je dan ondersteunen? Wordt je werkloos buiten je schuld, of ziek, ja dan heb je recht op een zo ruim mogelijke ondersteuning, maar als je 150.000 euro per jaar verdiend dan hoef je toch geen ondersteuning in de vorm van kinderbijslag?

En de inkomensgrens voor KGB is echt belachelijk hoog, 141.896 euro voor een alleenstaande, zonder eigen woning, 179.429 euro voor partners. Dan is het bedrag wellicht heel laag, maar wat denk je van die grens verlagen naar 60.000 euro en 85.000 euro? Lijkt me veel realistischer. 

En ja ondernemers zijn de klos, maar de politiek zwijgt in alle talen. En dat staat mij enorm tegen. Alleen al daarom zou ik kunnen kiezen voor JA21 of FvD. Want die partijen willen weliswaar veel teveel maar met een grotere vertegenwoordiging in de kamer kunnen er wellicht wel compromissen worden gesloten waarbij er meer wordt gekeken naar ondernemers en hun rechten.  

zonder te willen vervallen in vingerwijzing…in mijn werk is dat een uitermate veelgehoord antwoord. Meer werken? Nee joh, dan vervallen mijn subsidies.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.