Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Nicole123
25-10-2025 om 19:26
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 19:03:
[..]
News flash mensen die veel geld op de bank hebben werken ook keihard en moeten volgens jou maar geld afstaan over hun zuurverdiende loon? echt die linkse logica ik zal het nooit begrijpen.
Huh? Nou draai je het 180 graden om, logisch dat je er dan niks meer van begrijpt. Ik stel juist dat je over je zuurverdiende loon veel minder zou moeten betalen. De loonbelasting dus. Degene die er zelf voor ploetert die wil ik minder laten betalen. Degene die toevallig geboren is in de familie Heineken maar er zelf niks voor gedaan heeft zou ik meer laten betalen. De logica om dat niet eerlijk te vinden die begrijp ik dan weer niet.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 19:29
Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 19:26:
[..]
Huh? Nou draai je het 180 graden om, logisch dat je er dan niks meer van begrijpt. Ik stel juist dat je over je zuurverdiende loon veel minder zou moeten betalen. De loonbelasting dus. Degene die er zelf voor ploetert die wil ik minder laten betalen. Degene die toevallig geboren is in de familie Heineken maar er zelf niks voor gedaan heeft zou ik meer laten betalen. De logica om dat niet eerlijk te vinden die begrijp ik dan weer niet.
Nee jij stelt dat loonbelasting bijna hetzelfde is als erfbelasting, dat is niet zo. Jaja degene die ploetert kan toeslagen aanvragen, uitkeringen ect. ect. mensen maken ook gigantisch veel misbruik van deze instanties maargoed. Ik blijf het oneerlijk vinden dat mensen die geld op de bank hebben boven de 57.000 euro zo veel belasting moeten betalen zogenaamd voor de "arme" maar je hebt geen enkele keuze waar het naartoe gaat.
Nicole123
25-10-2025 om 19:36
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 18:25:
[..]
In je schoot geworpen krijgt? Je familie heeft keihard gewerkt voor dat geld dat je als kind zou kunnen erven! Het is geen geld van de overheid, maar geld van je familie, dat maakt erfbelasting zo oneerlijk, hier in Nederland betalen we al ongelofelijk veel belasting, ook over spaargeld enz. mogen we dan ook een keer blij zijn met geld van familie waar minder belasting overheen betaald moet worden?
Ja, je familie, niet jij zelf als erfgenaam. Jij bent niet identiek aan je familie. Ik snap het 'het is geld van je familie' niet, het is een statement maar geen argument. Waarom zou dat uitmaken, dat het geld van een familielid is? Waarom zou dat voor jou per definitie onaantastbaar moeten zijn en geld dat je van je werkgever krijgt voor je tomeloze inzet niet? En wat bedoel je in vredesnaam concreet met 'geld van de overheid'? Juist geld dat al van de overheid is daar kan helemaal geen belasting over worden geheven, want dat zit al in de algemene belastingpot.
En natuurlijk mag je blij zijn met een gift of erfenis van iemand, net als dat je blij mag zijn met je net aangekochte of verkochte auto of je binnengekomen salaris. In een utopische wereld zou je over al die dingen helemaal geen belasting willen heffen. Maar we hebben nou eenmaal ook algemene middelen nodig om de maatschappij prettig en leefbaar te houden, dus het moet toch ergens vandaan komen.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 19:41
Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 19:36:
[..]
Ja, je familie, niet jij zelf als erfgenaam. Jij bent niet identiek aan je familie. Ik snap het 'het is geld van je familie' niet, het is een statement maar geen argument. Waarom zou dat uitmaken, dat het geld van een familielid is? Waarom zou dat voor jou per definitie onaantastbaar moeten zijn en geld dat je van je werkgever krijgt voor je tomeloze inzet niet? En wat bedoel je in vredesnaam concreet met 'geld van de overheid'? Juist geld dat al van de overheid is daar kan helemaal geen belasting over worden geheven, want dat zit al in de algemene belastingpot.
En natuurlijk mag je blij zijn met een gift of erfenis van iemand, net als dat je blij mag zijn met je net aangekochte of verkochte auto of je binnengekomen salaris. In een utopische wereld zou je over al die dingen helemaal geen belasting willen heffen. Maar we hebben nou eenmaal ook algemene middelen nodig om de maatschappij prettig en leefbaar te houden, dus het moet toch ergens vandaan komen.
Wat bedoel je precies met de maatschappij "prettig en leefbaar" te maken? dat is toch voor iedereen anders? Dat is nou het hele probleem. EN natuurlijk maakt het wel uit of het familie komt of niet, het is toch ontzettend oneerlijk als iemand voor haar/zijn (klein) kind heeft gespaard maar daar elke keer ongelofelijk veel belasting of moet betalen? Het geld is toch van een familielid dat aan een ander familielid geschonken wordt en niet aan de belasting? Ik begrijp de logica niet, vroeger had je bijv. nog de "jubelton" waarover ouders hun kind geld belastingvrij geld konden schenken voor een huis, dat kan ook al niet meer, belasting op belasting op belasting waardoor ouders hun kind nooit aan een huis kunnen laten komen.
Mick87
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 19:13:
[..]
EN ook al heb je zogenaamd "geluk" dan is het ook eerlijk dat mensen daar belasting over moeten betalen? Mensen die het minder hebben krijgen allerlei toeslagen ect. Mensen die meer geld hebben worden op elke manier al benadeeld in dit land, ik snap wel dat arme mensen wat meer steun verdienen, maar het moet niet ten kosten gaan van mensen die netjes hun geld verdienen en geld op de bank hebben en daarover weer belasting over moeten betalen.
Het gaat toch niet over toeslagen of uitkeringen alleen ? Of arme mensen. Maar met belastinginkomsten worden wegen, ziekenhuizen en andere zorg, onderwijs etc bekostigt. Iets waar een ieder profijt van heeft.
Miraval
Ik vind overigens de grens voor vermogensbelasting wel te laag. Want veel ondernemers (jaja, weer die ondernemers) sparen voor hun pensioen, niet via een pensioenverzekering maar gewoon spaargeld de bank. Dan moet je dus over het rendement van dat spaargeld belasting betalen. Ja kan dan misschien allemaal niet zoveel zijn, maad alsnog.
Ik weet in ieder geval wel 1 ding, als je geen kinderen hebt (of wel) kun je net zo goed gewoon al je geld er doorheen jagen met leuke dingen voor jezelf zo lang je gezond bent dan met veel vermogen oud worden. Je wordt in alle gevallen toch wel ondersteund als je oud bent zonder geld, en dan kun je het beter uitgeven aan leuke dingen dan dat je met 20.000 euro op de bank en een afbetaald huis, overal de volle mep voor kunt betalen als je hulpbehoevend wordt.
Als je zoveel geld hebt dat het nooit meer opkomt maakt dat allemaal niet veel uit, maar sparen voor je oudedag is wat mij betreft gewoon zonde.
Als ik eerder kan stoppen met werken, en ik heb ook een redelijke erfenis in het vooruitzicht, een goede lijfrentepolis en een huis met overwaarde, dan verkoop ik het huis en huur ergens een chaletje, om vervolgens met de camper 9 maanden per jaar rond te reizen. Beter sterven met 100 euro schuld dan 1 euro op de bank zegt men weleens.
Nicole123
25-10-2025 om 19:42
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 19:29:
[..]
Nee jij stelt dat loonbelasting bijna hetzelfde is als erfbelasting, dat is niet zo. Jaja degene die ploetert kan toeslagen aanvragen, uitkeringen ect. ect. mensen maken ook gigantisch veel misbruik van deze instanties maargoed. Ik blijf het oneerlijk vinden dat mensen die geld op de bank hebben boven de 57.000 euro zo veel belasting moeten betalen zogenaamd voor de "arme" maar je hebt geen enkele keuze waar het naartoe gaat.
Nee, dat zeg ik helemaal niet, lees je wel wat ik schrijf? Ik zeg dat ik geld wat zuurverdiend is, dus waar je keihard voor werkt, minder zou willen belasten. Loonbelasting dus. En geld waar je persoonlijk niks voor hebt hoeven doen meer.
Dus dat je nu over €50.000 eigenhandig verdiend geld €18.000 belasting moet betalen en over €50.000 gekregen erfenis maar €2150, dat vind ik krom. En heel bijzonder om die loonbelasting dan logisch te vinden en het bij de erfbelasting te hebben over 'zuurverdiend', 'zo veel belasting' en 'oneerlijk'. Het is namelijk precies andersom.
Over toeslagen en uitkeringen voor mensen die ploeteren heb ik het verder helemaal niet, ik heb het niet over uitkeringen maar over loonbelasting versus erfbelasting.
Tuinfluiter
25-10-2025 om 19:47
Wat is eerlijk in het leven. De één vindt erfbelasting niet eerlijk maar ik vind het niet eerlijk als de erfenis hoog is door een enorme winst die gemaakt wordt op een huis dat ooit als een premiewoning gekocht is of waar veel hypotheekrenteaftrek voor gekregen is, dus met behulp van de overheid is betaald.
Erfgename hoeven van mij echt niet het vel over de neus gehaald te worden maar een iets groter bedrag aan erfbelasting en dat gebruiken voor zaken waar de maatschappij wat aan heeft, bv betaalbare woningbouw voor jongeren, lijkt mij geen slechte zaak.
Mijn kinderen zullen zeer waarschijnlijk ooit ons huis erven maar ik hoop dat ze dan al lang en breed hun financiële zaken goed op orde hebben en dat de erfbelasting dan geen probleem is.
Miraval
25-10-2025 om 19:50
Nou moeten we natuurlijk ook niet in de veronderstelling zijn dat wanneer erfbelasting verhoogd wordt, loonbelasting verlaagd gaat worden. Ja misschien iets in de eerste schijf, maar in de hoogste schijf waarschijnlijk iets verhoogd om alles te kunnen blijven betalen.
En laat die hoogste erfenissen nou ook net toevallig het meeste voorkomen bij mensen met de hoogste inkomens. De belastingdruk voor lagere inkomens zal wellicht wat afnemen maar voor de hoogste (en mss middeninkomens) zal dat niet het geval zijn.
Tel daar nog bij op dat meer werken niet echt loont, door verlies van toeslagen, en dat mensen dus in een aantal gevallen (geen cijfers bekend hierover helaas) vrijwillig ervoor kiezen om minder te werken zodat ze wel recht hebben op bepaalde toeslagen, dan zou je ook kunnen zeggen dat het systeem niet eerlijk is. Want de netto betalers gaan uiteindelijk meer betalen, waar anderen weer maximaal kunnen profiteren binnen de regels van de wet.
En uiteindelijk zijn inkomsten uit erfenissen nou niet een hele grote post op het hele plaatje. Als je het zo bekijkt, zou het dan ook niet fair zijn om degenen die hun leven lang netto betalers zijn ipv ontvangers (gechargeerd) wat te gunnen? Dat geld vloeit uiteindelijk ook weer terug in de economie waardoor iedereen er middels die belastingen weer van profiteert.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 19:51
Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 19:42:
[..]
Nee, dat zeg ik helemaal niet, lees je wel wat ik schrijf? Ik zeg dat ik geld wat zuurverdiend is, dus waar je keihard voor werkt, minder zou willen belasten. Loonbelasting dus. En geld waar je persoonlijk niks voor hebt hoeven doen meer.
Dus dat je nu over €50.000 eigenhandig verdiend geld €18.000 belasting moet betalen en over €50.000 gekregen erfenis maar €2150, dat vind ik krom. En heel bijzonder om die loonbelasting dan logisch te vinden en het bij de erfbelasting te hebben over 'zuurverdiend', 'zo veel belasting' en 'oneerlijk'. Het is namelijk precies andersom.
Over toeslagen en uitkeringen voor mensen die ploeteren heb ik het verder helemaal niet, ik heb het niet over uitkeringen maar over loonbelasting versus erfbelasting.
Wees blij dat je werkgever loonbeslasting betaald hierdoor hoef jij als werknemer minder inkomstenbelasting te betalen.
Nicole123
25-10-2025 om 19:51
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 19:41:
[..]
Wat bedoel je precies met de maatschappij "prettig en leefbaar" te maken? dat is toch voor iedereen anders? Dat is nou het hele probleem. EN natuurlijk maakt het wel uit of het familie komt of niet, het is toch ontzettend oneerlijk als iemand voor haar/zijn (klein) kind heeft gespaard maar daar elke keer ongelofelijk veel belasting of moet betalen? Het geld is toch van een familielid dat aan een ander familielid geschonken wordt en niet aan de belasting? Ik begrijp de logica niet, vroeger had je bijv. nog de "jubelton" waarover ouders hun kind geld belastingvrij geld konden schenken voor een huis, dat kan ook al niet meer, belasting op belasting op belasting waardoor ouders hun kind nooit aan een huis kunnen laten komen.
Een prettige en leefbare maatschappij vind ik bijvoorbeeld dat er straatverlichting is, dat er ziekenhuizen zijn, dat er politie is, dat er relatief weinig zwervers op straat zijn, dat je vuilnis opgehaald wordt en het groen onderhouden, dat je kinderen naar school kunnen, etc etc etc. Dat betalen we met z'n allen voor ons allen.
En nee, ik vind het niet oneerlijker dat een kleinkind belasting betaalt over een gekregen erfenis dan wat degene die de erfenis achterlaat allemaal heeft moeten betalen aan loonbelasting over zijn eigen harde geploeter. Juist andersom. Misschien voelt die erfbelasting ook als minder oneerlijk als opa daar tijdens zijn leven wat minder van had hoeven af te staan aan belasting. Dan heb je ook minder die 'belasting op belasting op belasting'. Dus die 'het is toch ontzettend oneerlijk' van jou deel ik niet. Ik zie het als een gevoel of statement, maar er zit geen enkel argument in.
Nicole123
25-10-2025 om 19:54
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 19:51:
[..]
Wees blij dat je werkgever loonbeslasting betaald hierdoor hoef jij als werknemer minder inkomstenbelasting te betalen.
Wat een vreemd non-argument. Het gaat me uiteraard om inkomstenbelasting op zich, belasting uit werk. Of dat nou uit loondienst is, als ZZPer of wat dan ook. Volgens mij was dat ook best heel helder en ga je nou wel heel rare toeren uithalen om maar een soort van argument te hebben.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 19:59
Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 19:54:
[..]
Wat een vreemd non-argument. Het gaat me uiteraard om inkomstenbelasting op zich, belasting uit werk. Of dat nou uit loondienst is, als ZZPer of wat dan ook. Volgens mij was dat ook best heel helder en ga je nou wel heel rare toeren uithalen om maar een soort van argument te hebben.
Je hoeft niet te doen alsof je altijd alles beter weet.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 20:02
Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 19:51:
[..]
Een prettige en leefbare maatschappij vind ik bijvoorbeeld dat er straatverlichting is, dat er ziekenhuizen zijn, dat er politie is, dat er relatief weinig zwervers op straat zijn, dat je vuilnis opgehaald wordt en het groen onderhouden, dat je kinderen naar school kunnen, etc etc etc. Dat betalen we met z'n allen voor ons allen.
En nee, ik vind het niet oneerlijker dat een kleinkind belasting betaalt over een gekregen erfenis dan wat degene die de erfenis achterlaat allemaal heeft moeten betalen aan loonbelasting over zijn eigen harde geploeter. Juist andersom. Misschien voelt die erfbelasting ook als minder oneerlijk als opa daar tijdens zijn leven wat minder van had hoeven af te staan aan belasting. Dan heb je ook minder die 'belasting op belasting op belasting'. Dus die 'het is toch ontzettend oneerlijk' van jou deel ik niet. Ik zie het als een gevoel of statement, maar er zit geen enkel argument in.
Maar jij kunt niet kiezen waar je belastinggeld naartoe gaat dus wat ik net zei daar sta ik nog steeds achter, als je in dit land hard werkt en je hebt daardoor meer dan 57.000 euro op je rekening moet je daar vermogensbelasting over betalen, dat kan ook gaan naar mensen die een uitkering trekken en daar misbruik van maken en dat voelt ontzettend oneerlijk. Dat zelfde geldt ook voor erfbelasting.
Nicole123
25-10-2025 om 20:05
Miraval schreef op 25-10-2025 om 19:50:
Nou moeten we natuurlijk ook niet in de veronderstelling zijn dat wanneer erfbelasting verhoogd wordt, loonbelasting verlaagd gaat worden. Ja misschien iets in de eerste schijf, maar in de hoogste schijf waarschijnlijk iets verhoogd om alles te kunnen blijven betalen.
En laat die hoogste erfenissen nou ook net toevallig het meeste voorkomen bij mensen met de hoogste inkomens. De belastingdruk voor lagere inkomens zal wellicht wat afnemen maar voor de hoogste (en mss middeninkomens) zal dat niet het geval zijn.
Tel daar nog bij op dat meer werken niet echt loont, door verlies van toeslagen, en dat mensen dus in een aantal gevallen (geen cijfers bekend hierover helaas) vrijwillig ervoor kiezen om minder te werken zodat ze wel recht hebben op bepaalde toeslagen, dan zou je ook kunnen zeggen dat het systeem niet eerlijk is. Want de netto betalers gaan uiteindelijk meer betalen, waar anderen weer maximaal kunnen profiteren binnen de regels van de wet.
En uiteindelijk zijn inkomsten uit erfenissen nou niet een hele grote post op het hele plaatje. Als je het zo bekijkt, zou het dan ook niet fair zijn om degenen die hun leven lang netto betalers zijn ipv ontvangers (gechargeerd) wat te gunnen? Dat geld vloeit uiteindelijk ook weer terug in de economie waardoor iedereen er middels die belastingen weer van profiteert.
Dan moet je dus gaan zorgen dat meer werken echt loont. Juist in de inkomenscategorieen waarin die toeslagen en uitkeringen een flinke rol spelen.
En verder heb je helemaal gelijk dat erfbelasting erbij niet betekent 1% loonbelasting eraf, want dat gaat inderdaad om heel andere totaalbedragen.
Dat je meer gunt aan nettobetalers dat deel ik niet. Ik ben voor het 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten' principe. Ik ben zelf ook een netto betaler. Ik ervaar dat eerder als een privilege dan dat dat rechtgezet zou moeten worden en ik er weer wat bij zou moeten krijgen ten opzichte van zwakkere schouders. Dat de hoogste erfenissen meestal vallen bij de groep met de hoogste salarissen vind ik ook een reden om die juist wel behoorlijk te belasten. Waarom zou je als je al 2 ton per jaar verdient die extra 3 miljoen ook nog helemaal nodig hebben? Als het nou ergens vandaan gehaald kan worden zonder dat het zo iemand in feite een centje pijn doet dan is het daar wel. En anders wordt op deze manier (rijke mensen erven veel, arme mensen nauwelijks) de arm-rijk kloof nog veel sterker. Van mij hoeft die kloof niet volledig dicht, ik ben geen communist, maar hem bewust groter laten worden lijkt me voor de maatschappij niet gunstig.