Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Libertine
23-10-2025 om 09:47
openlijk twijfelen aan cijfers en betrouwbaarheid van onderzoek is ook werkwijze van populistische partijen. Daar heb ik echt heel veel moeite mee. En dat het er klaarblijkelijk ook niet ingaat dat een gemeente ander beleid maakt op gevoel van onveiligheid en feitelijke onveiligheid kan ik ook lastig begrijpen.
Populistische partijen hebben vele Nederlanders wijs gemaakt dat die onveiligheid wordt veroorzaakt door bepaalde groepen. Heel kwalijk. Het heeft ons niets gebracht. Bovendien feitelijk onjuist. En dan kun je zeggen dat mensen zich niet voor niets aangetrokken voelen door populisten en populistische partijen, maar het is niet is dat je overkomt. Het is iets waar je zelf een verantwoordelijkheid in hebt en mee aan de slag moet. Bijvoorbeeld door je actief af te vragen wat je eigen aannames zijn. En door actief te onderzoeken of die aannames kloppen en je je niet alleen te laten leiden door gevoel. Dat kan door te lezen, door te praten met mensen, te luisteren en te leren. Er zijn vele mensen die zich onveilig voelen en niet achter een populist aanlopen. Het kan gewoon.
Jujubee
23-10-2025 om 09:59
Daglichtlamp schreef op 23-10-2025 om 09:40:
[..]
Jetten had het daarover in zijn interview in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/politiek/rob-jetten-iedereen-die-ik-spreek-vindt-het-asiel-systeem-kut-het-is-kapot-na-jarenlang-bezuinigen~b134e753/
‘Qua standpunten zijn we helemaal niet erg geschoven. Op klimaat hebben we bijvoorbeeld nog altijd een rete-ambitieus programma. Maar we hebben ons verhaal inderdaad veel meer verweven met concrete, andere thema’s. Dus we praten niet zozeer meer over de nadelen van zeespiegelstijging, maar eerder over voordelen van het isoleren van je huis voor een lagere energierekening.
‘Als ik nog een keer hetzelfde klimaatverhaal vertel als in 2020, dan stoot ik bepaalde kiezers af. Daarin ben ik geïnspireerd geraakt door collega-klimaatministers van andere EU-landen. Dan liep ik rond in Polen en dacht ik: verrek, ze doen minstens zoveel als in Nederland, maar het woord klimaat komt niet voorbij. Ze zeggen daar dat het gaat om energie-onafhankelijkheid van Rusland en lagere kosten. Je kunt meer mensen meekrijgen door je narratief iets aan te passen.’
Je ziet trouwens met vrijwel alle lijsttrekkers interviews in alle grote landelijke dagbladen. De enige die dat niet doet is Wilders, die heeft zich alleen laten interviewen door de telegraaf.
Ah, dank je wel. Goed om te lezen en wat mij betreft een prima verklaring.
Jujubee
23-10-2025 om 10:04
Libertine schreef op 23-10-2025 om 09:47:
openlijk twijfelen aan cijfers en betrouwbaarheid van onderzoek is ook werkwijze van populistische partijen. Daar heb ik echt heel veel moeite mee. En dat het er klaarblijkelijk ook niet ingaat dat een gemeente ander beleid maakt op gevoel van onveiligheid en feitelijke onveiligheid kan ik ook lastig begrijpen.
Populistische partijen hebben vele Nederlanders wijs gemaakt dat die onveiligheid wordt veroorzaakt door bepaalde groepen. Heel kwalijk. Het heeft ons niets gebracht. Bovendien feitelijk onjuist. En dan kun je zeggen dat mensen zich niet voor niets aangetrokken voelen door populisten en populistische partijen, maar het is niet is dat je overkomt. Het is iets waar je zelf een verantwoordelijkheid in hebt en mee aan de slag moet. Bijvoorbeeld door je actief af te vragen wat je eigen aannames zijn. En door actief te onderzoeken of die aannames kloppen en je je niet alleen te laten leiden door gevoel. Dat kan door te lezen, door te praten met mensen, te luisteren en te leren. Er zijn vele mensen die zich onveilig voelen en niet achter een populist aanlopen. Het kan gewoon.
Het enige wat al mijn overlastgevers met elkaar gemeen hadden was dat ze allemaal man waren. Het kleurtje is wat mij betreft niet relevant. Het gedrag dan weer wel. En als vrouw wordt je nou eenmaal sneller lastig gevallen door een man.
Ik concludeer wel ( gebaseerd op mijn eigen ervaringen niet op wat een politieke partij zegt ) dat die overlast vaak uit een bepaalde hoek komt. Niet alleen de moslim hoek trouwens, ik word ook vaak lastig gevallen door andere groepen van kleur. Vooral toen ik nog wat zwaarder was, nu gelukkig niet zo vaak meer.
Maar het enige wat ze allemaal gemeen hadden: het waren mannen die me dat onveilig gevoel gaven.
Fleurtje_5
23-10-2025 om 10:05
felija schreef op 22-10-2025 om 20:07:
[..]
Ik heb hier in Nederland juist alle vrijheid om soms gefrustreerd te zijn over politieke aangelegenheden, dat mag gewoon in ons land, zonder dat ik daarvoor wordt opgepakt, of nog erger. In de meeste van de wereld is dat helemaal niet mogelijk. In die zin is het een luxeprobleem.
Politieke aangelegenheden of denigrerend op burgers neerkijken vanwege een andere mening? Je hoeft natuurlijk niet in krochten te gaan pluizen om daarmee grote groepen over één en dezelfde kam te scheren. Ik ga toch ook niet alle/bijna alle moslims een terrorist noemen.
Jij schreef:
felija schreef op 22-10-2025 om 16:47:
Tja...het maakt mij ongetwijfeld elitair en links, plak iedere negatieve sticker erop die je wil, maar ik ben het er zò mee eens: De pandemie van de onmetelijke domheid
Libertine schreef op 22-10-2025 om 18:21:
Om alleen voor mezelf te spreken. Ik ben die pogingen tot verbinding inmiddels wel zat. Het eindeloos in gesprek blijven, nieuwsgierig zijn, vragen stellen, overeenkomsten zoeken en feiten aandragen heeft precies nul verschil gemaakt. Ik onderschrijf inmiddels dan ook alles wat Chris Klomp schrijft in z’n artikel. Ik benadruk momenteel liever de verschillen. Kan ik in ieder geval m’n eigen frustratie nog kwijt ipv energie steken in peilloze diepte.
Fleurtje_5
23-10-2025 om 10:08
Libertine schreef op 22-10-2025 om 20:09:
[..]
Dan voelen die mensen zich onveilig, maar mén voelt zich dan niet perse onveiliger, en de feitelijke onveiligheid van een buurt neemt ook niet perse toe.
(Door bepaalde groepen is een verdachtmaking en feitelijk niet onderbouwd)
Zegt diegene die Nederlanders onmetelijk dom noemt.
En dit schreef: Ik onderschrijf inmiddels dan ook alles wat Chris Klomp schrijft in z’n artikel. Ik benadruk momenteel liever de verschillen. Kan ik in ieder geval m’n eigen frustratie nog kwijt ipv energie steken in peilloze diepte.
Libertine
23-10-2025 om 10:18
Fleurtje_5 schreef op 23-10-2025 om 10:05:
[..]
Politieke aangelegenheden of denigrerend op burgers neerkijken vanwege een andere mening?
Moslims openlijk van alles noemen is heel bonton anders. Bijvoorbij dat hun geloof een groot gevaar is voor de westerse wereld. Dat je er minder van wil en ze moeten oprotten naar hun eigen land (zelfs als ze hier zijn geboren) En je mag gewoon alle problemen en crisissen in het land in de schoenen van vluchtelingen schuiven en de oplossing dan zoeken in de grenzen dichtgooien. Je mag als partijleider oproepen om te protesteren tegen een AZC. Je mag toejuichen dat mensen prinsenvlaggen zwaaien. Je mag als politiek leider hardop zeggen dat antifascisme moet worden verboden. Je mag 250.000 rode lijn demonstranten wegzetten als ontwetend. En door sommige zelfs antisemiet of hamasaanhanger
Maar mensen dom noemen of zeggen dat ze zich dom gedragen en zich eens wat minder door hun onderbuik zouden moeten laten leiden maar door feiten en onderzoek. Nee. Dat mag niet. Dan moet je je elitaire en extreem linkse snavel houden.
Fleurtje_5
23-10-2025 om 10:20
Jorni schreef op 23-10-2025 om 00:16:
En toch leven we met zijn allen in een land en moeten we het toch met elkaar doen. Wij gaan binnenkort stemmen en de politieke partijen moeten maar met elkaar gaan samenwerken en eruit zien te komen. Met elkaar eens worden zowel de Nederlanders onderling als de politieke partijen onderling het toch niet.
Met olie op het vuur gooien bereik je niets en dat gebeurt vanuit alle kanten te veel, zowel vanuit " links" als vanuit " rechts" wordt dat gedaan. Zo'n stuk van Chris Klomp is een mooi voorbeeld van olie op het vuur gooien. Alleen maar spugen op anders-denkenden, zeer polariserend en totaal niet helpend.
Precies, dit zeg je goed.
Iedereen kan in dat stemhokje een keuze maken die voor hem/haar het beste lijkt.
Gisteren Henri Bontenbal gezien bij VI?
Bakblik
23-10-2025 om 10:21
Libertine schreef op 23-10-2025 om 09:47:
Ik heb eerder al in dit topic beschreven dat ik mij in mijn straat minder veilig voel dan 30 jaar geleden toen ik hier kwam wonen.
Dat gevoel van onveiligheid wordt aangewakkerd door bepaalde personen in de wijk waarvan wij als omwonenden zien dat het niet klopt wat ze doen. De onderwereld is sterk verweven met de bovenwereld. Op één huisadres staat een schimmige bv ingeschreven maar iedereen weet dat die man niet werkt in de business waar hij volgens de bv wel zou moeten werken. Even een verzonnen voorbeeld: Als je een bakkerij hebt op je huisadres dan zou er meel geleverd moeten worden om dat brood van te bakken en dat wordt er dus niet gedaan.
De overlast voor omwonenden is aanzienlijk en als er weer eens iemand een melding doet en handhaving/politie/gemeente gaat kijken dan worden er geen overtredingen aangetroffen en is de auto die in onderdelen uit elkaar ligt op de oprit een hobbyproject volgens de bewoner.
Dat er schimmige busjes voorrijden en dan in 5 minuten geladen of gelost worden op vreemde tijdstippen dat ziet "de sterke arm" nooit. Ik heb al diverse keren tegen de sterke arm gezegd dat ze 24-48 uur op mijn bank moeten komen zitten om zelf naar buiten te kijken en te zien dat het niet klopt. Helaas willen ze dat niet.
Er is nog nooit echt iets gebeurd maar 100% veilig voelt het niet. De garage naast het huis daar is overvol en te zien en te ruiken wat ze gebruiken voor het opknappen van die auto's hebben ze grote voorraden (verstopt). Wat als er brand uitbreekt als ze aan het lassen zijn? Al die chemicaliën die ontploffen? Ik voel me onveilig en loop er liever niet langs. Het zijn geen mensen met Nederlandse roots.
Toch loop ik niet achter de populistische partijen aan, houd me er verre van. Er zijn namelijk ook heel veel buitenlanders in het dorp die het wel goed doen en hun leven goed op orde hebben.
Fleurtje_5
23-10-2025 om 10:38
Libertine schreef op 23-10-2025 om 10:18:
[..]
Moslims openlijk van alles noemen is heel bonton anders. Bijvoorbij dat hun geloof een groot gevaar is voor de westerse wereld. Dat je er minder van wil en ze moeten oprotten naar hun eigen land (zelfs als ze hier zijn geboren) En je mag gewoon alle problemen en crisissen in het land in de schoenen van vluchtelingen schuiven en de oplossing dan zoeken in de grenzen dichtgooien. Je mag als partijleider oproepen om te protesteren tegen een AZC. Je mag toejuichen dat mensen prinsenvlaggen zwaaien. Je mag als politiek leider hardop zeggen dat antifascisme moet worden verboden. Je mag 250.000 rode lijn demonstranten wegzetten als ontwetend. En door sommige zelfs antisemiet of hamas aanhanger
Maar mensen dom noemen of zeggen dat ze zich dom gedragen en zich eens wat minder door hun onderbuik zouden moeten laten leiden maar door feiten en onderzoek. Nee. Dat mag niet. Dan moet je je elitaire en extreem linkse snavel houden.
Ik ben ervan overtuigd dat hun geloof geen groot gevaar is voor de westerse wereld, maar WEL als het dwangmatig word. Het gaat overheersen. Zie het huidige Frankrijk, zie Molenbeersel, Zie Engeland. Zie Duitsland. Zie landen waar wij vluchtelingen van opvangen? Vaak vanwege een geloof.
Terwijl het ook naast elkaar kan. Goedele Liekens noemde daar een mooi voorbeeld van bij VI. Een stad waar drie geloven vreedzaam naast elkaar wonen.
Maar het slaat door. Vrouwen gaan weer gesluierd over straat, een halve meter achter hun man. Kijken me aan alsof ik een zondaar ben. Ik krijg nog steeds de rillingen van de video's in Duitsland waar een jaar geleden duizenden moslims voor de Sharia demonstreerden. En het plan dat homo's van een berg zouden worden gegooid.
Dat zal vast zijn omdat 'die slimmerikken' vinden dat homo's niet dom zijn, maar zich dom gedragen????
Dit mooie vrije land moet geen islamitisch land worden. Dat wil niemand. Dat weet zelfs de kip van mijn buurvrouw. En die kip is nooit naar school geweest.
https://nos.nl/op3/artikel/2069731-zo-is-het-in-molenbeek-de-beruchtste-plek-van-europa 17 november 2015 "Molenbeek is een monster geworden in de ogen van veel Belgen. En nu ook internationaal."
https://www.ad.nl/buitenland/opschudding-om-frans-rapport-over-moslimbroederschap-nieuw-dieptepunt-in-de-islamofobie~a22b85aca/ 24 mei 2025, Frankrijk slaat alarm om de extreme invloed van de radicale Moslimbroederschap in het onderwijs, bij verenigingen en op sociale media
https://www.ad.nl/buitenland/consternatie-op-duitse-school-scholieren-leggen-sharia-op-meisjes-achteraan-in-klas-en-bekeringen-tot-islam~a8612c2b4/ 24 jan. 2024 Consternatie op Duitse school: ‘Scholieren leggen sharia op, meisjes achteraan in klas en bekeringen tot islam’
Fleurtje_5
23-10-2025 om 10:44
https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/qlKmHYMaGNAgFy
Henri Bontebal bij Vandaag Inside op 22 oktober 2025
Geweldig antwoord van die Willem (PVV)
Libertine
23-10-2025 om 10:49
ik volg je helemaal @bakblik! We wonen vermoedelijk in vergelijkbare buurten en kiezen er allebei voor niet voor het populisme te kiezen.
Fleurtje_5
23-10-2025 om 10:50
Ik moest zo lachen om de reactie van Willem (halverwege dit videofragment):
https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/NVyyvkAFjwHcNk Om 21:38
Willem Boutkan reageert op uitspraken Henri Bontenbal: 'Hij heeft wel heel veel woorden nodig...'
hij zou zo bij een schadeherstelbedrijf kunnen werken
Amber82
Meten met twee maten dus. Over moslims mag het allemaal wel gezegd worden, want die zijn een gevaar voor de Nederlandse samenleving.
Je ziet wat je wil zien hé. Toen ik zwanger wilde worden zag ik ook alleen maar zwangere vrouwen, nu vallen ze me totaal niet op. Ik zie moslims hand in hand over straat lopen, vaders en moeders spelend met hun kinderen, werkend in winkels waar ze mij helpen, werkend op de school van mijn kind en daar de liefste voor zijn als hij het moeilijk heeft etc.
En ja er loopt zwker rottigheid tussen die zie ik ook, net als dat er ook heel veel rottige mensen rondlopen die door en door Nederlands zijn, die zie ik minstens net zoveel!
Bakblik
Fleurtje_5 schreef op 23-10-2025 om 10:38:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat hun geloof geen groot gevaar is voor de westerse wereld, maar WEL als het dwangmatig word. Het gaat overheersen. Zie het huidige Frankrijk, zie Molenbeersel, Zie Engeland. Zie Duitsland. Zie landen waar wij vluchtelingen van opvangen? Vaak vanwege een geloof.
Terwijl het ook naast elkaar kan. Goedele Liekens noemde daar een mooi voorbeeld van bij VI. Een stad waar drie geloven vreedzaam naast elkaar wonen.
Maar het slaat door. Vrouwen gaan weer gesluierd over straat, een halve meter achter hun man. Kijken me aan alsof ik een zondaar ben. Ik krijg nog steeds de rillingen van de video's in Duitsland waar een jaar geleden duizenden moslims voor de Sharia demonstreerden. En het plan dat homo's van een berg zouden worden gegooid.
Dat zal vast zijn omdat 'die slimmerikken' vinden dat homo's niet dom zijn, maar zich dom gedragen????
Dit mooie vrije land moet geen islamitisch land worden. Dat wil niemand. Dat weet zelfs de kip van mijn buurvrouw. En die kip is nooit naar school geweest.
https://nos.nl/op3/artikel/2069731-zo-is-het-in-molenbeek-de-beruchtste-plek-van-europa 17 november 2015 "Molenbeek is een monster geworden in de ogen van veel Belgen. En nu ook internationaal."
https://www.ad.nl/buitenland/opschudding-om-frans-rapport-over-moslimbroederschap-nieuw-dieptepunt-in-de-islamofobie~a22b85aca/ 24 mei 2025, Frankrijk slaat alarm om de extreme invloed van de radicale Moslimbroederschap in het onderwijs, bij verenigingen en op sociale media
https://www.ad.nl/buitenland/consternatie-op-duitse-school-scholieren-leggen-sharia-op-meisjes-achteraan-in-klas-en-bekeringen-tot-islam~a8612c2b4/24 jan. 2024 Consternatie op Duitse school: ‘Scholieren leggen sharia op, meisjes achteraan in klas en bekeringen tot islam’
Fleurtje_5 jouw angst is doorgeslagen. Het is hier al vaker vertelt, het aantal moslims in Nederland schommelt al jaren heel stabiel rond de 5 %. De kans dat jij gaat meemaken dat Nederland een islamitisch land wordt is nagenoeg 0.
Edit:
Ook mijn kinderen en kleinkinderen gaan dat niet meer meemaken.
Fleurtje_5
23-10-2025 om 10:53
Libertine schreef op 23-10-2025 om 10:49:
ik volg je helemaal @bakblik! We wonen vermoedelijk in vergelijkbare buurten en kiezen er allebei voor niet voor het populisme te kiezen.
Doe je zelf en mij een lol en bekijk nou eens eindelijk dit fragment zodat je stopt met dat 'populisme'geroep, want dat woord misbruik je telkens om de ander de mond te snoeren. Dan kunnen we tenminste eerlijk in gesprek gaan.
https://youtu.be/XhAzTS4oVEI?si=Qqlekiv0vtg1xg4V NLVoormalig politiecommissaris Sander Schaepman over de groeiende rol van de islam in Nederland