Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Loeki72
21-10-2025 om 21:51
Ik ben al jaren onder de indruk van Lisa Westerveld van PVDA/GL. Zij is zo betrokken bij oa de jeugdzorg waar heel veel problemen zijn.
Yumi
21-10-2025 om 23:22
Na een dipje van 3 zetels vorige week veert de PVV nu weer terug van 31 naar 34 zetels. Voormalig coalitiegenoot BBB zakt en staat op 2 zetels.
De stijgende lijn bij D66 zet deze week door. De partij staat op 16 zetels. Eind september, nog geen maand geleden, waren dat er 11. Jetten zei afgelopen week dat hij gelooft dat zijn partij bij de verkiezingen de grootste kan worden.
GroenLinks-PvdA (25) en het CDA (23) blijven stabiel. Ook bij de VVD (15, +1 sinds de vorige zetelpeiling) en JA21 (12, -1 sinds de vorige zetelpeiling) verandert weinig.
50PLUS haalt voor de derde peiling op rij minstens één zetel
PVV stijgt weer iets in nieuwe zetelpeiling, nog steeds veel zwevende kiezers | EenVandaag
Jujubee
22-10-2025 om 07:38
Pff, ik weet het echt niet meer hoor, wat ik nou moet stemmen. Jetten had mij ook aardig ingepakt de laatste tijd maar ik vond dat Yesilgoz wel een goed punt had bij VI gisteren, dat hij nu ineens voor dingen lijkt te zijn waar hij al jaren tegen gestemd heeft met moties. Over klimaat heeft hij ineens niets meer te zeggen.
Alles wat we nu horen aan die talkshowtafels en in debatten is om zieltjes te winnen. Eigenlijk moet je echt puur naar het partijprogramma kijken. Op zich sluit dat programma wel aan bij mijn keuzes ( D66 ) maar toch twijfel ik nog wel.
Bontenbal is wel door het ijs gezakt voor mij, die zegt eigenlijk helemaal niets concreets. Heeft het over moedige keuzes maken, maar ik hoor vooral veel angst om het verkeerde te zeggen. Ik ben benieuwd hoe hij het vanavond doet bij VI.
Dus deze zwevende kiezer zweeft vrolijk verder.
Stardust
22-10-2025 om 08:56
Tip: als je echt meer naar het programma wil kijken, maar wel de voorkeur geeft aan TV, kijk dan naar de nieuwsuur uitzendingen met lijsttrekkers die je interessant vindt. Daar zit wat meer inhoudelijke informatie in over keuzes, inconsistentie etc dan in een “tafeltalkshow” die ook entertainment moet zijn.
Jujubee
22-10-2025 om 09:05
Stardust schreef op 22-10-2025 om 08:56:
Tip: als je echt meer naar het programma wil kijken, maar wel de voorkeur geeft aan TV, kijk dan naar de nieuwsuur uitzendingen met lijsttrekkers die je interessant vindt. Daar zit wat meer inhoudelijke informatie in over keuzes, inconsistentie etc dan in een “tafeltalkshow” die ook entertainment moet zijn.
Ja, die kijk ik ook af en toe, maar daar word ik ook niet veel wijzer van. Ik weet het echt niet. Blanco begint steeds meer te lonken. Ik weet wel dat ik wil stemmen op een partij met ervaring, dus die al eerder meegedaan hebben in de coalitie en niet alleen de oppositie. En een leider met flink wat ervaring is wel een must.
Ik begin bij Bontenbal steeds meer Omtzigt vibes te krijgen. Beschaafd zijn is prima maar spreek je iets meer uit. Ik vind hem nu echt veel te vaag.
Stardust
22-10-2025 om 09:12
en D66 valt af omdat ze volgens een VVD-er koerswijziging hebben gedaan. Gaat het je dan om het feit dat er mogelijk wat veranderd is of gaat het je ook inhoudelijk over de verandering? En om welke koerswijziging gaat het? Hoe belangrijk is dat punt/thema voor jou ten opzichte van al die andere thema’s?
Nicole123
22-10-2025 om 10:16
Waar is D66 nu dan voor waar ze tegen hebben gestemd in moties? En waarom stemden ze tegen die moties? Gaat het hier om inhoudelijke standpunten of waren het zogeheten 'wappermoties'? Bij wappermoties worden punten ingebracht die al lang zo zijn, of helemaal niet kunnen in de praktijk, of die alleen 'spreekt uit moties' zijn zonder ook maar iets concreets erin. Zodat een partij mooi met zo'n motie kan schermen richting kiezer. Niet alle partijen gaan mee in dit sluwe en geldverspillende spelletje. Zie https://nos.nl/collectie/14002/artikel/2584855-politieke-partijen-vrezen-bolletjesterreur-op-laatste-kamerdag
Kortom: als je erin duikt waar het echt over gaat, zegt D66 dan echt nu inhoudelijk iets anders of is het een slinkse manier van Yesilgöz om D66 aan te vallen?
Fleurtje_5
22-10-2025 om 10:43
Yumi schreef op 21-10-2025 om 17:06:
[..]
Zijn deelname in de politiek als minister van klimaat en energie, zal niemand ontgaan zijn. Alleen al de Gemeente Utrecht ging dankzij Jetten voor 11 miljoen het schip in. Voor de volledige compensatie werd 74 miljoen gereserveerd. Terwijl Nieuwsuur eerder al had aangetoonddat de opdracht van Jetten averechts werkte, maar luisteren was niet zijn sterkste punt.
Het kwam allemaal weer goed, Jetten beloofde volledige compensatie, met het geld van een ander. Als deze fout in het bedrijfsleven was gemaakt, was hij de straat op gekinkeld, in NL ben je een paar jaar later premierskandidaat.
Enkele tientallen gemeentes en andere publieke instellingen hebben afgelopen maand in allerijl een nieuw gascontract afgesloten, onder dwang van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Nu dit mogelijk te voorbarig blijkt, wordt er flink gemord omdat tientallen miljoenen in rook op dreigen te gaan.
Chagrijn bij gemeenten die gedwongen overstapten naar nieuwe gasleverancier
Volledige compensatie voor gemeenten na onnodig overstappen op dure gascontracten
Ongelooflijk idd. Dat word zo snel vergeten lijkt het wel.
Fleurtje_5
22-10-2025 om 10:48
Jorni schreef op 21-10-2025 om 16:11:
[..]
Klopt, dat is het zeker niet geworden. Ook Bontenbal is iemand die overal maar wat omheen draait zoals het hem uitkomt en uiteindelijk is die partij inderdaad voor afbraakbeleid waar iedereen alleen maar slechter van wordt. Ook ben ik het verleden van het CDA niet vergeten toen ze jarenlang in de regering zaten. Helaas willen veel mensen erop gaan stemmen volgens de peilingen. Hopelijk verandert het nog. Mijn stem gaat nu ook zeker naar Pvda/GL, net zoals bij jou.
Op het CDA stem ik niet. Komt dit nog bij: gisteravond bij VI een fragment van wat Bontenbal had gezegd over scholen die tegen het homo-zijn zijn.
Iedereen is daar natuurlijk vrij in. Maar de keuze GL/PvdA kan ik toch nog minder geloven.
Fleurtje_5
22-10-2025 om 10:51
rionyriony schreef op 21-10-2025 om 18:07:
Oprichter Dierenpartij zegt zijn lidmaatschap op:
https://www.geenstijl.nl/5186412/waf
Dieren zijn niet rechts of (extreem)links.
Dat kan ik zó goed begrijpen. Die Esther Ouwehand is zo ontzettend naar en irritant tijdens een debat. Ik vraag me af of daarom naast Partij voor de Dieren nu Partij Vrede voor Dieren is ontstaan.
Fleurtje_5
22-10-2025 om 10:53
Daglichtlamp schreef op 21-10-2025 om 19:39:
[..]
Ach bij de PvdD kun je tenminste je lidmaatschap opzeggen. Van de PVV kun je niet eens lid worden.
Waarom staan er dan zoveel namen onder het rijtje PVV waarop men kan stemmen?
Fleurtje_5
22-10-2025 om 10:54
Muurbloem1985 schreef op 21-10-2025 om 19:46:
[..]
En ouwehand liegt dat Israël met wapens experimenteert op palestijnen vind je dat normaal?
Ik kan dat mens zowieso niet serieus nemen.
Fleurtje_5
22-10-2025 om 10:55
Libertine schreef op 21-10-2025 om 19:54:
[..]
Misschien meer iets voor het draadje over Israël? Juist vanwege dit soort berichten zijn daar veel mensen vertrokken. Houden we het een beetje gescheiden zeg maar.
Nee men kan stemmen op Ouwehand van de PvdD, dan hoort het hier op dit topic thuis.
Bakblik
22-10-2025 om 10:56
Fleurtje_5 schreef op 22-10-2025 om 10:53:
[..]
Waarom staan er dan zoveel namen onder het rijtje PVV waarop men kan stemmen?
Dat zijn geen leden. Geert Wilders acht die mensen capabel om mee te gaan regeren.
Nee je hoeft geen lid te zijn van een partij om toch namens doe partij mee te mogen doen als die partij regeringsverantwoordelijkheid krijgt.
Fleurtje_5
22-10-2025 om 10:56
Helpdesk schreef op 21-10-2025 om 20:18:
Opvoeding door alleenstaande (tiener)moeder in arme buurt is herkenbaar. Daardoor besef ik geregeld dat ik het (financieel) behoorlijk goed heb in vergelijking met de jaren ‘80.
Ook ik stem GL/PvdA, nr 17 op de lijst Songül Mutluer. Zij zet zich o.a. in tegen femicide.
Is dan niet iedereen tegen femicide ??
Verandering is het grote sleutelwoord.