Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Jorni
20-10-2025 om 19:43
Wat ik ook een heel belangrijk punt vind is het behouden van de hypotheekrenteaftrek. Helaas is Pvda/GL voor het afschaffen daarvan.
Ik heb net een stemwijzer gedaan. Ik kom uit op BBB. Ik kom met hen het meest overeen qua standpunten, zij zijn voor het behouden van de hypotheekrenteaftrek en willen in ieder geval qua zorg bijvoorbeeld het eigen risico halveren. Ik denk dat het dan toch maar BBB gaat worden. Al zweef ik nog.
Miraval
20-10-2025 om 19:44
Jorni schreef op 20-10-2025 om 16:12:
Wat ik schokkend vind is dat veel partijen dingen willen die in strijd zijn met onze rechtsstaat.
Wat ik ook echt heel schokking vind is dat de meeste partijen op de zorg willen gaan bezuinigen behalve GL/Pvda. D66,VVD,CDA en JA21 willen zelfs het basispakket invriezen of inperken terwijl er nu al zoveel niet wordt vergoed!! Als je ziek bent en er komt een nieuwe passende behandeling dan wordt het gewoon niet meer vergoed! Ook zijn er plannen voor het verhogen van de eigen bijdrage! Ongelooflijk dat ze juist op het belangrijkste willen bezuinigen, namelijk op de gezondheid van mensen en dat zieke mensen de dupe gaan worden. Puur afbraakbeleid en compleet asociaal vind ik dat. Ik vraag me af of mensen dat ook meenemen in hun stemgedrag komende verkiezingen?
Ik overweeg nu om toch maar te gaan stemmen, maar dan op Pvda/GL (ze hebben overigens nog wel meer goede punten, maar helaas ook punten waar ik het echt niet mee eens ben). Deze bezuinigingen op die manier daar ben ik zo op tegen dat ik daar toch tegen wil gaan stemmen.
https://www.telegraaf.nl/politiek/partijen-willen-snijden-in-de-zorg-maar-kiezer-ziet-die-bezuiniging-niet-zitten/97957258.html
Gisteren tijdens het debat zeiden ze dat wanneer er nieuwe kankermedicijnen beschikbaar komen deze wel opgenomen gaan worden in het basispakket, maar dat er dan andere medicijnen wellicht uit het pakket gaan.
Ja de zorg wordt steeds duurder maar eigen risico halveren zorgt weer voor een hogere premie maandelijks waarmee dan ook veel mensen te maken gaan krijgen.
Neweve
20-10-2025 om 20:10
Fleurtje_5 schreef op 20-10-2025 om 14:16:
Dit zegt Mona Keijzer over een campagneposter van de GL/PvdA en het alleen over de extremistische groep heeft:
https://youtu.be/xKicoqS2UKs?si=cy4ddbVccMhN_BJ_ 19 okt 2025 Mona Keijzer van de BBB
De campagneposter kan ik niet terug vinden. (En in een campagne wil je veel verschillende mensen aanspreken, zeker als je slogan samen is. Dus dan is een moslim-meisje op je poster toch niet zo raar).
Verder schuift ze veel dingen onterecht in de schoenen van moslims. Ze doetalsof alle moslims antisemitisch zijn (corrigeert het later wel naar 40%), alsof homogeweld door moslims komt (70% van de daders is blank en autochtoon, van het resterende deel is misschien een klein deel moslim).
Terwijl ze, behalve het verbieden van gebeds oproepen, niet met oplossingen voor haar zelfbedachte probleem komt. Er staat niks in hun programma rondom islamistische scholen, als ze er zo bang voor is waarom niet school en geloof scheiden?
Nicole123
20-10-2025 om 20:20
Jorni schreef op 20-10-2025 om 19:43:
Wat ik ook een heel belangrijk punt vind is het behouden van de hypotheekrenteaftrek.
Vind je het heel belangrijk dat de HRA exact zo blijft zoals nu, of dat de HRA niet opeens of heel snel wordt afgeschaft of dat de kosten voor huizeneigenaren niet veel oplopen (wat ook bijv. kan door tegelijk met geleidelijk afschaffen van HRA ook het EWF af te schaffen)? Als voor huurders de kosten jaarlijks met een klein percentage mogen stijgen (met de inflatie mee), mag dat dan voor jou voor de kosten voor huiseigenaren ook, of is dat voor hen anders?
Ik ben zelf tegen het acuut afschaffen van de HRA en ik ben er ook tegen als de HRA zou worden afgeschaft maar het EWF er wel zou blijven. Maar volgens mij wil geen enkele partij dat - al proberen sommigen te doen alsof bepaalde partijen dit wel zouden willen - dus ik maak me daar niet zo druk over.
Daglichtlamp
20-10-2025 om 20:23
Jorni schreef op 20-10-2025 om 19:43:
Wat ik ook een heel belangrijk punt vind is het behouden van de hypotheekrenteaftrek. Helaas is Pvda/GL voor het afschaffen daarvan.
Ik heb net een stemwijzer gedaan. Ik kom uit op BBB. Ik kom met hen het meest overeen qua standpunten, zij zijn voor het behouden van de hypotheekrenteaftrek en willen in ieder geval qua zorg bijvoorbeeld het eigen risico halveren. Ik denk dat het dan toch maar BBB gaat worden. Al zweef ik nog.
Ik erger me zo ontzettend aan het VVD spotje daarover, dat noemen ze dan 'rust in de portemonnee', maar dan wel voor een beperkte groep. Want middenhuurwoningen mochten dit jaar gewoon met 7,7 procent omhoog. Dat is voor een woning met een huur van 1000 euro gewoon 77 euro per maand. Ga je uit van een gemiddelde huurverhoging van 5 procent per jaar, dan betaald die groep over tien jaar ruim 600 euro per maand meer. Noem dat maar rust in je portemonnee.
Neweve
20-10-2025 om 20:27
Nicole123 schreef op 20-10-2025 om 20:20:
[..]
Vind je het heel belangrijk dat de HRA exact zo blijft zoals nu, of dat de HRA niet opeens of heel snel wordt afgeschaft of dat de kosten voor huizeneigenaren niet veel oplopen (wat ook bijv. kan door tegelijk met geleidelijk afschaffen van HRA ook het EWF af te schaffen)? Als voor huurders de kosten jaarlijks met een klein percentage mogen stijgen (met de inflatie mee), mag dat dan voor jou voor de kosten voor huiseigenaren ook, of is dat voor hen anders?
Ik ben zelf tegen het acuut afschaffen van de HRA en ik ben er ook tegen als de HRA zou worden afgeschaft maar het EWF er wel zou blijven. Maar volgens mij wil geen enkele partij dat - al proberen sommigen te doen alsof bepaalde partijen dit wel zouden willen - dus ik maak me daar niet zo druk over.
Volgens mij is er geen partij die het instant wil afschaffen.
Voorbeelden;
Cda wil afbouw in 30jaar en de opbrengsten stoppen in lagere inkomstenbelasting.
Groenlinks/PvdA wil met de afbouw ook het eigenwoningforfait verlagen. Dan krijg je minder aftrek maar hoef je ook minder belasting te betalen.
Daglichtlamp
20-10-2025 om 20:32
Neweve schreef op 20-10-2025 om 20:10:
[..]
De campagneposter kan ik niet terug vinden. (En in een campagne wil je veel verschillende mensen aanspreken, zeker als je slogan samen is. Dus dan is een moslim-meisje op je poster toch niet zo raar).
Ik vermoed dat GroenLinks-PvdA gewoon ook een campagneposter heeft met de nummer twee op de lijst, Esmah LahLah. Haar plek op de lijst lijkt me ook het bewijs dat vrouwen met hoofddoek niet automatisch niets te zeggen hebben.
Aanvulling: het stukje met Keizer even teruggeluisterd: ik vermoed dat ze in rechts nepnieuws getuind is, waar een poster gefabriceerd is zogenaamd van GroenLinks-PvdA met daarop twee gesluierde meisjes. Ik kan hem online niet terugvinden, dus ik denk dat deze gewoon niet bestaat.
Miraval
20-10-2025 om 20:42
Daglichtlamp schreef op 20-10-2025 om 20:23:
[..]
Ik erger me zo ontzettend aan het VVD spotje daarover, dat noemen ze dan 'rust in de portemonnee', maar dan wel voor een beperkte groep. Want middenhuurwoningen mochten dit jaar gewoon met 7,7 procent omhoog. Dat is voor een woning met een huur van 1000 euro gewoon 77 euro per maand. Ga je uit van een gemiddelde huurverhoging van 5 procent per jaar, dan betaald die groep over tien jaar ruim 600 euro per maand meer. Noem dat maar rust in je portemonnee.
Niet om te pleiten voor behouden van HRA, maar de WOZ is met zo'n 5% gestegen afgelopen jaar, in onze gemeente stijgt die met 8.8%. De OZB stijgt gemiddeld met 6.2%.
https://www.eigenhuis.nl/nieuws/gemeentelijke-woonlasten-komend-jaar-hoger
En dan betaal je natuurlijk nog gemiddeld 0.35% van de WOZ waarde aan EWF.
Dus de kosten voor woningbezit stijgen ook ieder jaar. Het is niet zo dat je door de HRA geld erbij krijgt, je betaald alleen minder belasting. En met het stijgen van de WOZ waarde (en daarmee ook de EWF) loopt dat belastingvoordeel ook terug natuurlijk. Naast het feit dat de HRA al afgebouwd wordt.
Daglichtlamp
20-10-2025 om 20:52
Miraval schreef op 20-10-2025 om 20:42:
[..]
Niet om te pleiten voor behouden van HRA, maar de WOZ (en daarmee de belastingen) zijn met zo'n 5% gestegen afgelopen jaar.
https://www.eigenhuis.nl/nieuws/gemeentelijke-woonlasten-komend-jaar-hoger
En dan betaal je natuurlijk nog gemiddeld 0.35% van de WOZ waarde aan EWF.
Dus de kosten voor woningbezit stijgen ook ieder jaar. Het is niet zo dat je door de HRA geld erbij krijgt, je betaald alleen minder belasting. En met het stijgen van de WOZ waarde (en daarmee ook de EWF) loopt dat belastingvoordeel ook terug natuurlijk. Naast het feit dat de HRA al afgebouwd wordt.
Tja die stijging van de OZB is vast vervelend, maar de middenhuurders gaan per maand dus al meer omhoog dan de OZB per jaar. Het is echt niet te vergelijken mijns inziens. (en die andere lokale lasten betalen huurders ook).
(en je betaald geen 0,35 procent EWF, dat is het percentage dat maximaal bij je inkomen opgeteld wordt, en hoeveel belasting je daarover dan betaalt hangt van je inkomen af). https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/koopwoning/content/hoe-werkt-eigenwoningforfait
rionyriony
20-10-2025 om 20:55
Je kan het beste nakijken wat de persoon die je nu interessant vindt de laatste 10 jr gedaan heeft en vooral, wat hij nagelaten heeft. En hoe hij met collega's is omgegaan. Dat is een uiterst sterke aanwijzing dat deze persoon in de toekomst ongeveer hetzelfde gaat doen.
Mensen veranderen niet zo snel op volwassen leeftijd. Iemand die het liefst het hele land vol migranten wil zetten zal nooit of te nimmer ineens restricties willen. Immers, er waren redenen waarom hij lange tijd dat zo wilde.
Miraval
20-10-2025 om 21:48
Daglichtlamp schreef op 20-10-2025 om 20:52:
[..]
Tja die stijging van de OZB is vast vervelend, maar de middenhuurders gaan per maand dus al meer omhoog dan de OZB per jaar. Het is echt niet te vergelijken mijns inziens. (en die andere lokale lasten betalen huurders ook).
(en je betaald geen 0,35 procent EWF, dat is het percentage dat maximaal bij je inkomen opgeteld wordt, en hoeveel belasting je daarover dan betaalt hangt van je inkomen af). https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/koopwoning/content/hoe-werkt-eigenwoningforfait
Uit interesse en pure nieuwsgierigheid ben ik even gaan rekenen, mbv ChatGPT en op basis van wat ik weet aan stijging in onze gemeente.
Ik kom uit op een verhoging van 112.26 netto per jaar. Dat is helemaal te verwaarlozen zeker wanneer je dit vergelijkt met huurders. Kanttekening is wel dat ik een lage hypotheekrente heb, geen enorme hypotheek en dat mijn rente alsnog hoger is dan het EWF dus dat kan ik aftrekken. Als de rente lager is volgt een bijtelling.
Dus het geleidelijk afbouwen van de HRA is voor mij niet zo schrikbarend. Maar alsnog vind ik dat wanneer de HRA afgebouwd wordt, dit ook moet gelden voor het EWF want dat is echt een hele gekke belasting.
En uiteraard is een stijging van huur van 7.7% bizar vergeleken met stijgingen van woningbezitters. Dat staat dus helemaal niet in verhouding.
Eerlijk gezegd vraag ik me af hoeveel mensen dit precies weten van zichzelf? Want, in alle eerlijkheid, ik dacht ook dat dit bedrag hoger was. Ik schrik me altijd kapot wanneer de gemeentelijke belastingen weer betaald moeten worden iig. Dat is echt een flink bedrag in 1 keer.
Jorni
20-10-2025 om 23:36
Miraval schreef op 20-10-2025 om 19:44:
[..]
Gisteren tijdens het debat zeiden ze dat wanneer er nieuwe kankermedicijnen beschikbaar komen deze wel opgenomen gaan worden in het basispakket, maar dat er dan andere medicijnen wellicht uit het pakket gaan.
Ja de zorg wordt steeds duurder maar eigen risico halveren zorgt weer voor een hogere premie maandelijks waarmee dan ook veel mensen te maken gaan krijgen.
Er worden dan dus weer andere medicijnen geschrapt waar weer andere mensen de dupe van gaan worden. Ik vind dat ronduit asociaal beleid om juist op dat soort zaken te gaan bezuinigen. Ten koste van de gezondheid van mensen en mensen die zorg nodig hebben om het geld vervolgens aan van alles en nog wat uit te geven. Maar de gezondheid van mensen dat boeit ze niet, terwijl gezondheid 1 van de belangrijkste dingen is in het leven.
Joszy
21-10-2025 om 05:48
Jorni schreef op 20-10-2025 om 23:36:
[..]
Er worden dan dus weer andere medicijnen geschrapt waar weer andere mensen de dupe van gaan worden. Ik vind dat ronduit asociaal beleid om juist op dat soort zaken te gaan bezuinigen. Ten koste van de gezondheid van mensen en mensen die zorg nodig hebben om het geld vervolgens aan van alles en nog wat uit te geven. Maar de gezondheid van mensen dat boeit ze niet, terwijl gezondheid 1 van de belangrijkste dingen is in het leven.
Maar waar zou jij dan het geld vandaan halen om dit allemaal te betalen?
Jorni
21-10-2025 om 07:59
Joszy schreef op 21-10-2025 om 05:48:
[..]
Maar waar zou jij dan het geld vandaan halen om dit allemaal te betalen?
Dan moeten ze maar ergens anders op bezuinigen de andere prioriteiten anders stellen. Niet op de gezondheid van mensen.