Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Bakblik
19-10-2025 om 11:18
felija schreef op 19-10-2025 om 11:13:
[..]
Populistische partijen hebben een zondebok nodig die de schuld krijgt van alles wat er in hun land niet goed gaat. Je zag die tendens ook duidelijk toen Hitler aan de macht kwam in een democratie, alleen waren toen de moslims niet het slachtoffer, maar de Joden, zoals we allemaal heel goed weten. Kennelijk hebben we er weinig van geleerd.
![]()
Nou inderdaad dit. Ik ben verbaasd dat mensen niet zien dat de geschiedenis zich herhaalt. Met een andere groep als zondebok, dat wel.
Muurbloem1985
19-10-2025 om 11:23
felija schreef op 19-10-2025 om 11:13:
[..]
Populistische partijen hebben een zondebok nodig die de schuld krijgt van alles wat er in hun land niet goed gaat. Je zag die tendens ook duidelijk toen Hitler aan de macht kwam in een democratie, alleen waren toen de moslims niet het slachtoffer, maar de Joden, zoals we allemaal heel goed weten. Kennelijk hebben we er weinig van geleerd.
![]()
Moslims zijn niet het slachtoffer, joden zijn weer het slachtoffer, ook van de antisemitische moslim
Stardust
19-10-2025 om 11:26
Muurbloem1985 schreef op 19-10-2025 om 09:46:
[..]
Precies en de NOS heeft het de hele dag over extreem rechts nooit extreem links, het is een soort framing om rechts in een verdomhoekje te plaatsen en alles wat links is is `goed`
Volgens mij heeft de NOS het niet of nauwelijks over extreem rechts, maar over radicaal rechts. Verder blijkt uit analyses dat links niet linker is geworden, maar rechts wel rechtser en conservatiever.
en trouw is geen linkse krant. Het AD ook niet. Je zou Volkskrant, NRC en Parool als meer progressief/links kunnen zien. Maar dat de meeste kranten links zijn is ook al niet waar. AD en Telegraaf en trouw en de meeste regionale kranten zijn absoluut niet links.
Het overton venster in full effect. En dat Overton venster schuift naar rechts.
felija
19-10-2025 om 11:26
Muurbloem1985 schreef op 19-10-2025 om 11:23:
[..]
Moslims zijn niet het slachtoffer, joden zijn weer het slachtoffer, ook van de antisemitische moslim
Moslims zijn het slachtoffer/de zondebok van populistisch/radicaal rechts.
Fleurtje_5
19-10-2025 om 11:28
Hans Janmaat werd uitgekotst, door zijn collega politici, in de media, en door burgers, zijn echtgenote raakte zwaar gewond, de verantwoordelijke demonstranten hielden de ambulance tegen. De verslaggever kreeg jaren later spijt. De demonstrant Jack van Lieshout, die jaren later werd geïnterviewd door Fons de Poel zei dat hij geen spijt had. Hij zei zelfs "dat er altijd geweld gerechtvaardigd kan zijn" (zie vanaf 6.34 minuut).
De demonstranten die zg opkwamen voor 'het recht' (wat dat recht ook mogen betekenen in zijn hoofd), en hier een levensgevaarlijk-gewonde vrouw de hulp wilden ontzeggen vond ik veel erger en veel gevaarlijker dan die hele Hans JanMaat. Maar 'heee, ik ben demonstrant', het klinkt zo heldhaftig en nobel, het stijgt zo naar het hoofd dat ze niet meer zien wat goed of fout is. En dat gebeurt nu ook. Men mag het niet meer bespreken want dan krijgt men het etiket racist.
https://youtu.be/NBdlf6MnVI8?si=BZiV2Rp9mQoJ_zPS Goede, maar emotionele KRO Documentaire over Janmaat's echtgenote, van Fons de Poel Pim Fortuyn werd vermoord omdat hij zijn zorgen niet onder stoelen of banken stak.
Pro-Sharia-demonstratie in Hamburg Duitsland:
De blanke man is doof, stom en blind?
https://www.tagesspiegel.de/politik/teilnehmer-in-hamburg-forderten-kalifat-faeser-fordert-nach-islamisten-demo-hartes-einschreiten-des-staates-11585294.htmlStand: 28.04.2024, 13:09 Uhr
..........
Bundesinnenministerin Nancy Faeser (SPD) hat nach einer von Islamisten organisierten Demonstration in Hamburg ein „hartes Einschreiten“ des Staates bei derlei Veranstaltungen gefordert und die Arbeit der Polizei gewürdigt. „Eine solche Islamisten-Demonstration auf unseren Straßen zu sehen, ist schwer erträglich. Es ist gut, dass die Hamburger Polizei mit einem Großaufgebot Straftaten entgegengewirkt hat“, sagte Faeser dem Tagesspiegel.
Bekijk de video's van 1 sept. 2024.
Beieren Duitsland:
https://www.geenstijl.nl/5178371/beieren-minbin-islamvideo
Muurbloem1985
19-10-2025 om 11:28
felija schreef op 19-10-2025 om 11:26:
[..]
Moslims zij het slachtoffer/de zondebok van populistisch rechts.
Wat noem jij dan `populistisch rechts` bedoel je dan extreem rechts? Want dan hebben de moslims en hen vaak 1 zondebok; de joden.
felija
19-10-2025 om 11:31
Muurbloem1985 schreef op 19-10-2025 om 11:28:
[..]
Wat noem jij dan `populistisch rechts` bedoel je dan extreem rechts? Want dan hebben de moslims en hen vaak 1 zondebok; de joden.
Populistisch/radicaalrechts is inderdaad enorm begaan met de moslimgemeenschap bestaande uit 5% van de totale bevolking en zien hen totaal niet als zondebok.
Muurbloem1985
19-10-2025 om 11:32
felija schreef op 19-10-2025 om 11:31:
[..]
Populistisch/radicaalrechts is inderdaad enorm begaan met de moslimgemeenschap bestaande uit 5% van de totale bevolking en zien hen totaal niet als zondebok.
![]()
Probeer eens normaal te antwoorden i.p.v. sarcastisch te gaan doen
felija
19-10-2025 om 11:33
Muurbloem1985 schreef op 19-10-2025 om 11:32:
[..]
Probeer eens normaal te antwoorden i.p.v. sarcastisch te gaan doen
Dat bepaal ik zelf wel en practice what you preach.
Muurbloem1985
19-10-2025 om 11:36
felija schreef op 19-10-2025 om 11:33:
[..]
Dat bepaal ik zelf wel en practice what you preach.
Ja erg volwassen, het is blijkbaar lastig om een normale discussie te voeren zonder sarcastisch te gaan doen.
felija
19-10-2025 om 11:38
Stardust schreef op 19-10-2025 om 11:26:
[..]
Volgens mij heeft de NOS het niet of nauwelijks over extreem rechts, maar over radicaal rechts. Verder blijkt uit analyses dat links niet linker is geworden, maar rechts wel rechtser en conservatiever.
en trouw is geen linkse krant. Het AD ook niet. Je zou Volkskrant, NRC en Parool als meer progressief/links kunnen zien. Maar dat de meeste kranten links zijn is ook al niet waar. AD en Telegraaf en trouw en de meeste regionale kranten zijn absoluut niet links.
Het overton venster in full effect. En dat Overton venster schuift naar rechts.
Precies, het overton venster kende ik nog niet. Interessant en inderdaad heel toepasselijk!
felija
19-10-2025 om 11:40
Libertine schreef op 19-10-2025 om 09:31:
[..]
Maar we gaan helemaal geen “mensen naar Nederland halen”. We bieden de mogelijkheid als ergens de pleuris uitbreekt hier een veilig heenkomen te vinden, uit solidariteit, medemenselijkheid en omdat we een van de rijkste landen ter wereld zijn. Of het betreft arbeidsmigranten/expats die we hier nodig hebben om het land draaiende te houden maar die we dan wel ook een goed onderkomen willen bieden.
Die vogelgriep, en andere ziektes onder dieren, breekt uit omdat we in Nederland 510 miljoen (😳) runderen, varkens, kalveren en pluimvee per jaar slachten voor consumptie. Virologen waarschuwen al tijden voor een volgende pandemie en zoönose, en adviseren niet voor niets dringend om de veestapel te verkleinen. Dus als je schone lucht wil, en gelijk wat meer ruimte voor mensen om te wonen (vanzelfsprekend niet alleen nieuwe Nederlanders) is het helemaal niet zo gek aan die oproep gehoor te geven.
Muurbloem1985
19-10-2025 om 11:41
waar zijn moslims dan zogenaamd " slachtoffer" van in dit land? Van de kansen die ze aangeboden krijgen? Dat ze alles kunnen worden wat ze willen? Dat ze hun geloofsovertuiging ook hier kunnen tonen met een hoofddoek of naar de moskee kunnen?
Libertine
19-10-2025 om 11:59
Muurbloem1985 schreef op 19-10-2025 om 11:41:
waar zijn moslims dan zogenaamd " slachtoffer" van in dit land? Van de kansen die ze aangeboden krijgen? Dat ze alles kunnen worden wat ze willen? Dat ze hun geloofsovertuiging ook hier kunnen tonen met een hoofddoek of naar de moskee kunnen?
Hier heb je wat duiding. https://www.volkskrant.nl/politiek/moslimdiscriminatie-hardnekkig-en-ontwrichtend-deel-trekt-zich-terug-uit-samenleving~b7aaf3f7/
Muurbloem1985
19-10-2025 om 12:02
Libertine schreef op 19-10-2025 om 11:59:
[..]
Hier heb je wat duiding. https://www.volkskrant.nl/politiek/moslimdiscriminatie-hardnekkig-en-ontwrichtend-deel-trekt-zich-terug-uit-samenleving~b7aaf3f7/
Ik kan dat helemaal artikel niet lezen, maar 1 ding kan ik je hier over zeggen. Ik loop vaak langs een joodse school in Amsterdam, dat zit achter tralies met heel veel marechaussee, hoe komt het dat dat daar nodig is en bij moslimsscholen niet?