Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
19-10-2025 om 08:54
rionyriony schreef op 18-10-2025 om 17:38:
[..]
Ja dat is altijd zo met de tegenpartij dat hij zijn concurrent zwart gaat maken. Dat doen ze om de stemmer bang te maken.
----
Ik behoor niet tot de groep van starters op de woningmarkt die voor een huurwoning alle statushouders voor moet laten gaan omdat het kabinet niet wil tornen aan de voorrang voor deze groep. Elke week word je wat verder achterin de wachtrij gegooid. Talloze partijen die dat niet willen veranderen. Ze praten wel wat over nieuwe steden maar noemen de nieuwe uitstoot en vervuiling niet.Ik wens ze veel geduld en pa en ma veel liefde. Misschien is het wel gezellig je kind plus gezin in je huis. Wie weet.
Ik behoor niet tot de kiezersgroep die zoveel van dieren houdt dat hij elke leefomgeving voor die dieren wil verzieken door al die nieuwe Nederlanders die de komende regering binnen wil halen en die allemaal ruimte en een schone omgeving nodig hebben.
Ik behoor niet tot de groep die mensen onder zware klimaatmaatregelingen wil stellen, want ik ben veel klimaatvriendelijker dan welke XR-
terrorist"activist" dan ook. Plus praktisch vegan! Nou kom daar maar eens om bij de mensen die zo vreselijk zeggen te deugen dat ze iedereen de les willen lezen!Ik behoor niet tot de groep stemmers die veel inkomen wil. Iets minder dan nu is ook acceptabel, als ik in ruil daarvoor meer welzijn kan genieten. Of die steeds weer op vakantie wil en daar niet vanaf wil zien.
Ik behoor niet tot de mensen die islamisme willen vergoelijken als zijnde mensen die je zachter moet behandelen dan anderen omdat ze het allemaal nog niet zo goed weten. Ik ben geen al of niet nauwelijks verholen Jodenhater.
De lijst partijen die in aanmerking komt is al een stuk kleiner. Het is een makkie voor mij deze verkiezingsronden! Of ze in staat worden gesteld iets aan mijn problemen te doen, betwijfel ik, maar dan zijn ze mijn stem in de Tweede Kamer wat toch ook erg nuttig is.
De woorden waarmee je dit bericht begint kan ik alleen maar onderstrepen. De column die ik gisterochtend las, en waar ik hier een klein stukje van heb geplaatst, is daar een goed voorbeeld van.
Je schrijft verder:
al die nieuwe Nederlanders die de komende regering binnen wil halen en die allemaal ruimte en een schone omgeving nodig hebben.
Men kan alle koeien kippen en varkens het land uit sturen, alle weilanden vol plempen met zonnepanelen of woningen, men kan boeren uitkopen vanwege de stikstofaanpak en hopen op een schonere lucht. Ik hoor nooit iets over paarden, terwijl een paardenkeutel eerst een lange tijd moet 'uitwerken' eer je die als mest kan gebruiken, omdat anders je plantjes verbranden. Kippen gaan soms in grote getale dood aan de vogelgriep.
Nederland staat nu al op de vijfde plek van dichts bevolkte landen. Of is misschien zelfs gestegen. Maar de lucht word er niet schoner door als Nederland een nog dichter bevolkt landje word, en als je de weilanden vervangt voor woningen en wegen. De ruimte die nieuwe Nederlanders nodig hebben word steeds kleiner, ook voor oudere Nederlanders.
Fleurtje_5
19-10-2025 om 08:56
Het stukje column wat ik bedoelde staat in dit bericht:
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8053799#8053799
Koko67
19-10-2025 om 09:25
Wat is dat toch dat in bijna alle artikelen van de ( overwegend) linkse kranten in Nederland er altijd wordt gesproken over “ populistisch” rechts en als we het over links hebben” progressief” links. Waarom is rechts altijd populistisch?
Loeki72
19-10-2025 om 09:28
Koko67 schreef op 19-10-2025 om 09:25:
Wat is dat toch dat in bijna alle artikelen van de ( overwegend) linkse kranten in Nederland er altijd wordt gesproken over “ populistisch” rechts en als we het over links hebben” progressief” links. Waarom is rechts altijd populistisch?
Omdat ze vaak dingen beloven die niet kunnen. En rechts is bijna altijd conservatief en links progressief.
Libertine
19-10-2025 om 09:31
Fleurtje_5 schreef op 19-10-2025 om 08:54:
[..]
De woorden waarmee je dit bericht begint kan ik alleen maar onderstrepen. De column die ik gisterochtend las, en waar ik hier een klein stukje van heb geplaatst, is daar een goed voorbeeld van.
Je schrijft verder:
al die nieuwe Nederlanders die de komende regering binnen wil halen en die allemaal ruimte en een schone omgeving nodig hebben.
Men kan alle koeien kippen en varkens het land uit sturen, alle weilanden vol plempen met zonnepanelen of woningen, men kan boeren uitkopen vanwege de stikstofaanpak en hopen op een schonere lucht. Ik hoor nooit iets over paarden, terwijl een paardenkeutel eerst een lange tijd moet 'uitwerken' eer je die als mest kan gebruiken, omdat anders je plantjes verbranden. Kippen gaan soms in grote getale dood aan de vogelgriep.
Nederland staat nu al op de vijfde plek van dichts bevolkte landen. Of is misschien zelfs gestegen. Maar de lucht word er niet schoner door als Nederland een nog dichter bevolkt landje word, en als je de weilanden vervangt voor woningen en wegen. De ruimte die nieuwe Nederlanders nodig hebben word steeds kleiner, ook voor oudere Nederlanders.
Maar we gaan helemaal geen “mensen naar Nederland halen”. We bieden de mogelijkheid als ergens de pleuris uitbreekt hier een veilig heenkomen te vinden, uit solidariteit, medemenselijkheid en omdat we een van de rijkste landen ter wereld zijn. Of het betreft arbeidsmigranten/expats die we hier nodig hebben om het land draaiende te houden maar die we dan wel ook een goed onderkomen willen bieden.
Die vogelgriep, en andere ziektes onder dieren, breekt uit omdat we in Nederland 510 miljoen (😳) runderen, varkens, kalveren en pluimvee per jaar slachten voor consumptie. Virologen waarschuwen al tijden voor een volgende pandemie en zoönose, en adviseren niet voor niets dringend om de veestapel te verkleinen. Dus als je schone lucht wil, en gelijk wat meer ruimte voor mensen om te wonen (vanzelfsprekend niet alleen nieuwe Nederlanders) is het helemaal niet zo gek aan die oproep gehoor te geven.
Fleurtje_5
19-10-2025 om 09:33
Precies, Misschien omdat een populist de kant van het volk kiest en links doet dat niet? De manier van communiceren en van 'politiek bedrijven' van sommige linkse partijen is niet oké. Naast die manier van 'politiek bedrijven' is het woord populist eigenlijk een compliment.
Betekenis: Populisme (van het Latijnse populus, volk) is een manier van communiceren en van politiek bedrijven waarin de centrale tegenstelling die tussen het vermeende volk en de vermeende elite is en waarbij de populist de kant van het volk kiest.
Muurbloem1985
19-10-2025 om 09:46
Precies en de NOS heeft het de hele dag over extreem rechts nooit extreem links, het is een soort framing om rechts in een verdomhoekje te plaatsen en alles wat links is is `goed`
Fleurtje_5
19-10-2025 om 09:47
Loeki72 schreef op 19-10-2025 om 09:28:
[..]
Omdat ze vaak dingen beloven die niet kunnen. En rechts is bijna altijd conservatief en links progressief.
Wat GL/PvdA belooft zijn heel vaak luchtkastelen.
In luchtkastelen kun je niet wonen: Frans Timmermans maakt karikatuur van de ‘woningnood’ in Limburg
17-08-2025 Dagblad De Limburger, F.D. Verslaggever Economie
........................
GroenLinks-PvdA wil regionale luchthavens als Maastricht Aachen Airport en Rotterdam The Hague Airport opofferen voor nieuwe woonwijken. Het verkiezingsitem ademt een overdosis populisme en activisme, maar bitter weinig realisme. Neemt de partij de woningnood überhaupt wel serieus?
Partijleider Frans Timmermans zou beter moeten weten. Met dit soort doldwaze ideeën maakt hij een karikatuur van de woningnood, die hij juist zo vurig wil bestrijden. Een van zijn beste argumenten: „Bij luchthavens ligt een groot deel van de infrastructuur er al, zoals riolering.”
GroenLinks-PvdA, in de peilingen bijna de grootste partij van het land, wil makkelijk scoren. Ten eerste: de provincie en vervolgens ook Schiphol hebben zich meerjarig aan de luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA) gecommitteerd. Sluiting is totaal niet aan de orde.
...................
Eerder hebben de drie grootste landingsbaan-afhankelijke bedrijven op MAA – Samco, MAAS en General Aviation - laten uitrekenen wat een uitfasering kost. Verhuizing alleen al 150,5 miljoen euro. Daarbij gaat het om vernietiging van de vastgoedwaarde in combinatie met investeringen in gronden en nieuwbouw elders. Maar ook om een boeteclausule in langdurige contracten met klanten. Daar komt nog een afvloeiingsregeling bij voor de vele honderden werknemers.
Met het saneren van het 176 hectare grote terrein is verder minstens een slordige 200 miljoen euro gemoeid, afhankelijk van de diepte en vervuiling. Bovendien dreigt een tijdrovende rechtszaak, omdat het provinciebestuur de bedrijven in 2016 een keiharde garantie voor onbepaalde tijd heeft gegeven dat MAA openblijft.
Woningnood
Is de woningnood in Limburg dan zo groot, dat het vliegveld daarvoor moet worden opgegeven? Vorige maand maakte het CBS bekend dat de woningbouw in Limburg aardig op schema ligt. Met het huidige tempo zijn er eind 2030 zo’n 10.000 woningen meer gerealiseerd dan de 29.550 die in de Woondeal zijn afgesproken.
............................
[foto]
Wil Frans Timmermans dan gaan bouwen voor de leegstand? Dat lijkt er wel op. Het transformeren van een luchthaven in een woonwijk is qua vergunning een intensief en tijdrovend proces. Nu al is er oversterfte in Limburg en wordt krimp gemaskeerd door hoge migratiecijfers. Tegen de tijd dat de eerste steen in woonwijk MAA is gelegd, is Limburg verder vergrijsd en het aantal inwoners gedaald.
Is het plan voor woningbouw op MAA een nieuw geluid? Nee, zeker niet. In opdracht van de tegenstanders van de luchthaven, stelde Francine Houben van architectenbureau Mecanoo een Airpark voor. Met plek voor natuur, evenementen, recreatie, maar ook woningbouw. Datzelfde geldt voor Rotterdam Airport. Toenmalig GroenLinks-leider Jesse Klaver opperde in 2021 een wijk van 10.000 woningen
....................
...................
Het lijkt erop dan Frans Timmermans politiek wil scoren door te appelleren aan onderbuikgevoelens. Het zou hem sieren om met échte en realistische woonoplossingen te komen. Waaronder de aanpak van de regeldruk in ons land. Bovendien is de opgave in Limburg niet zozeer een kwantitatieve, maar eerder een kwalitatieve. Met name door het geringe aanbod aan levensloopbestendige woningen voor ouderen en huisvesting voor starters/alleenstaanden is de o zo belangrijke doorstroming op de woningmarkt stroperig.
felija
19-10-2025 om 10:59
Je kunt niet alles hebben, wanneer de plannen van PVV, BBB, FvD en VVD schurkt er tegenaan, je aanspreken: dan ben je populistisch rechts. Leuker kunnen we het niet maken. Neem gewoon die verantwoordelijkheid dat je daarmee radicaalrechts gedachtengoed hebt en ga niet in de slachtofferrol zitten.
Populistisch rechts/ radicaalrechts is nu eenmaal enorm in opmars in veel westerse landen. Links wordt uitgekotst door diezelfde partijen. Een trend die in het hele westen zichtbaar is.
Partijen als PvdA/GL dan maar extreem links noemen, omdat je zelf niet radicaalrechts genoemd wil worden, slaat als een tang op een varken.
Bakblik
19-10-2025 om 11:03
felija schreef op 19-10-2025 om 10:59:
Je kunt niet alles hebben, wanneer je de plannen van PVV, BBB, FvD en VVD schurkt er tegenaan, je aanspreken: dan ben je populistisch rechts. Leuker kunnen we het niet maken. Neem gewoon die verantwoordelijkheid dat je daarmee radicaalrechts gedachtengoed hebt en ga niet in de slachtofferrol zitten.
Populistisch rechts/ radicaalrechts is nu eenmaal enorm in opmars in veel westerse landen. Links wordt uitgekotst door diezelfde partijen. Een trend die in het hele westen zichtbaar is.
Partijen als PvdA/GL dan maar extreem links noemen, omdat je zelf niet radicaalrechts genoemd wil worden, slaat als een tang op een varken.
Amen!
Heel goed uitgelegd Felija.
Ik verbaas mij nog steeds dat mensen niet zien hoe extreem de rechterflank van de partijen bezig is.
Fleurtje_5
19-10-2025 om 11:07
felija schreef op 19-10-2025 om 10:59:
Je kunt niet alles hebben, wanneer de plannen van PVV, BBB, FvD en VVD schurkt er tegenaan, je aanspreken: dan ben je populistisch rechts. Leuker kunnen we het niet maken. Neem gewoon die verantwoordelijkheid dat je daarmee radicaalrechts gedachtengoed hebt en ga niet in de slachtofferrol zitten.
Hoe zou dat komen denk je? Het westerse leven word door de niet-westerse wereld vaak uitgekotst.
Fleurtje_5
19-10-2025 om 11:11
Bakblik schreef op 19-10-2025 om 11:03:
[..]
Amen!
Ik verbaas mij nog steeds dat mensen niet zien hoe extreem de rechterflank van de partijen bezig is.
Het verbaasd mij dan weer dat jij verbaasd bent.
https://www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2017/04/meebuigen-met-de-moslims-hoe-de-islam-nederland-verandert-490086/ 14 april 2017
Acht jaren later:
Hirsi Ali wordt streng beveiligd sinds 2004, toen een geradicaliseerde moslim regisseur Theo van Gogh vermoordde, met wie ze de islamkritische film Submission had gemaakt. Op de borst van Van Gogh plantte de moordenaar een dreigbrief gericht aan Hirsi Ali. Inmiddels staat ze op diverse dodenlijsten van terroristische groeperingen.
................
‘Ze leerden me Nederlands, en ze zorgden voor me. Ik mocht mee-eten bij de mensen die mijn “Nederlandse ouders” werden, Joke en Dick. Nog altijd heb ik contact met ze, zulke lieve mensen. Ik hou van dit land en daarom maakt het me echt verdrietig om te zien wat hier nu gebeurt.’
.................
felija
19-10-2025 om 11:13
Fleurtje_5 schreef op 19-10-2025 om 11:07:
[..]
Hoe zou dat komen denk je? Het westerse leven word door de niet-westerse wereld vaak uitgekotst.
Populistische partijen hebben een zondebok nodig die de schuld krijgt van alles wat er in hun land niet goed gaat. Je zag die tendens ook duidelijk toen Hitler aan de macht kwam in een democratie, alleen waren toen de moslims niet het slachtoffer, maar de Joden, zoals we allemaal heel goed weten. Kennelijk hebben we er weinig van geleerd.
felija
19-10-2025 om 11:15
Bakblik schreef op 19-10-2025 om 11:03:
[..]
Amen!
Dank je
Opportunistische leiders weten helaas precies hoe ze hun achterban moeten bespelen.
Fleurtje_5
19-10-2025 om 11:18
felija schreef op 19-10-2025 om 11:13:
[..]
Populistische partijen hebben een zondebok nodig die de schuld krijgt van alles wat er in hun land niet goed gaat. Je zag die tendens ook duidelijk toen Hitler aan de macht kwam in een democratie, alleen waren toen de moslims niet het slachtoffer, maar de Joden, zoals we allemaal heel goed weten. Kennelijk hebben we er weinig van geleerd.
![]()
En hoe was het mogelijk dat Joden slachtoffer werden? En hoe is het mogelijk dat nu weer die vreselijke Jodenhaat toeneemt?
Kennelijk hebben velen helemaal niets geleerd. Nul komma nul.
Beetje geschiedenisles voor je:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amin_al-Hoesseini
Lees vooral vanaf:
Relaties met Duitsland