Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
PensioNada
11-10-2025 om 00:58
@Yumi: Kaag ging naar Gaza en Wilders durft niet binnendoor naar Nieuwpoort te gaan. WTF.
majorette2005
11-10-2025 om 01:18
PensioNada schreef op 11-10-2025 om 00:43:
Heel volwassen reactie. Echt zielig hoe "links" los gaat.
PensioNada
11-10-2025 om 01:26
majorette2005 schreef op 11-10-2025 om 01:18:
[..]
Ik ben niet links, ik ben anti-Wilders. Hij is een haatzaaier en ondemocratisch. Zelfs de figuren met wat inhoud, zoals Madlener, Agema en de Jong zijn nu weg. Wilders is nu omgeven door klapvolk. Echt heel eng.
Yumi
11-10-2025 om 09:41
PensioNada schreef op 11-10-2025 om 00:58:
@Yumi: Kaag ging naar Gaza en Wilders durft niet binnendoor naar Nieuwpoort te gaan. WTF.
Wat stoer van Kaag, ze zou gaan maar is er niet geweest...
Kaag was coördinator voor Gaza, maar ze werkte vanuit New York en later uit Jordanië.
VN-coördinator voor Gaza
Kaag werd op 26 december 2023 door de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, António Guterres, benoemd tot VN Senior Coördinator Humanitaire Hulp en Wederopbouw in Gaza, ter uitvoering van resolutie 2720 (2023) van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties, met als taak de humanitaire hulpzendingen naar Gaza te faciliteren, te coördineren, te versnellen en te verifiëren, ondersteund door het VN-Bureau voor Projectondersteunende Diensten. Koning Willem-Alexander verleende haar per 8 januari 2024 ontslag als minister van Financiën.
De eerste week werkte zij vanaf het hoofdkwartier in New York. Half januari betrok zij haar eigen kantoor. Vanwege gebrek aan medewerking door Israël werkte zij vanuit de Jordaanse hoofdstad Amman, met het streven later vanuit Egypte te werken en uiteindelijk te verhuizen naar Gaza. Tijdens het staakt-het-vuren van januari tot maart 2025 werden via haar organisatie hulpgoederen geleverd, maar door de escalatie van de Oorlog in Gaza konden de plannen voor de wederopbouw van Gaza niet worden gepresenteerd. Inmiddels is haar mandaat beëindigd.
Daglichtlamp
11-10-2025 om 09:51
Zullen we het weer over de inhoud hebben? Hebben de doorrekeningen veranderd op wie je van plan bent om te gaan stemmen? Heeft het feit dat partijen niet laten doorrekenen invloed op wie je gaat stemmen?
Ik blijf bij de CU, daar ben ik inmiddels wel uit.
Neweve
11-10-2025 om 10:21
en ik heb de cpb doorrekening doorgekeken.
Op de pijlers die ze bekeken hebben (o.a. Inkomen, economie, staatsschuld, klimaat) doen veel partijen het goed. Bbb stabiel. Volt viel me daarin tegen.
Opvallend vond ik dat alleen het plan van groen/links pvda positief effect heeft op de toegankelijkheid van zorg. Andere partijen focussen zich meer op de betaalbaarheid van zorg.
Op papier ben ik het eens met Groen links/pvda (bv arbeid minder belasten vermogen meer). Maar ik moet me nog verdiepen in de exacte uitwerking/"hoe" want dat haal je weer niet uit de cpb plannen.
https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
Jorni
11-10-2025 om 10:25
felija schreef op 10-10-2025 om 23:44:
[..]
Want het dragen van een kort rokje is inderdaad precies hetzelfde als opzettelijk groepen of individuen schofferen.
Ook al zou hij dat doen dan is dat geen enkele rechtvaardiging dat hij wordt bedreigd. Dus dat is niet relevant in dit verhaal. Vind je dat wel dan praat je het min of meer goed in mijn ogen. Ondanks dat hij al die jaren zwaar wordt bedreigd blijft hij wel dat werk doen. Daar heb ik wel respect voor ook al zal ik nooit op hem stemmen.
Jorni
11-10-2025 om 10:28
Voor mij hebben de doorrekeningen niets veranderd. Ik ga denk ik nog steeds niet stemmen. Van alle plannen komt toch niets terecht dus die doorrekeningen zijn uiteindelijk ook niet realistisch.
felija
11-10-2025 om 11:13
majorette2005 schreef op 11-10-2025 om 01:18:
[..]
Wat heeft links hier mee te maken?
Koko67
11-10-2025 om 11:39
felija schreef op 10-10-2025 om 23:44:
[..]
Want het dragen van een kort rokje is inderdaad precies hetzelfde als opzettelijk groepen of individuen schofferen.
Ja klopt, en jij doet hier enorm aan mee. Je geeft de schuld aan het slachtoffer. Omdat zij een kort rokje draagt, omdat hij een mening heeft die jou niet bevalt, vergoelijk je bedreigingen. Das niet best.
felija
11-10-2025 om 11:58
Koko67 schreef op 11-10-2025 om 11:39:
[..]
Ja klopt, en jij doet hier enorm aan mee. Je geeft de schuld aan het slachtoffer. Omdat zij een kort rokje draagt, omdat hij een mening heeft die jou niet bevalt, vergoelijk je bedreigingen. Das niet best.
Ik zeg dus juist dat iemand die wordt lastig gevallen vanwege het dragen van een kort rokje, slachtoffer is. Iemand die groepen mensen, maar ook collega's uitscheldt is geen slachtoffer, maar zelf verantwoordelijk. Uitschelden gaat trouwens veel verder dan een mening hebben die mij niet bevalt.
felija
11-10-2025 om 11:59
majorette2005 schreef op 11-10-2025 om 11:44:
Ik blijf bij mijn eerste keuze de CU.
Vind ik een hele goede partij! Een aanwinst voor de Nederlandse politiek. CU scoort bij mij altijd vrij hoog, als ik een stemwijzer invul.