Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Miraval
04-10-2025 om 13:34
Ik vraag me af of de oorlog Gaza/Israel van invloed zal zijn op het stemgedrag van kiezers. En wat als zondag het akkoord getekend wordt en er (hopelijk) een einde komt aan deze oorlog?
Veel partijen hebben namelijk ook hun duidelijke standpunten over deze oorlog en het leeft nogal in de samenleving, ook de aankomende demonstratie op 12 oktober zal veel mensen trekken denk ik.
Maar zonder oorlog, dan komen die standpunten wellicht ook wankel te staan. Dus dat kan ook nog spannend worden.
Uiteraard is mijn gedachte dat die oorlog direct beëindigt dient te worden en dat onze verkiezingen daar helemaal buiten moeten staan.
Miraval
04-10-2025 om 13:36
Yumi schreef op 04-10-2025 om 13:08:
De dronken oom doet het goed in de peilingen.... 30 zetels.
VVD op 13 dat vind ik jammer aangezien ik nog geen alternatief heb gevonden. Ik hoop dat Eelco Heinen gelijk heeft en alles nog op z'n kop gaat omdat 80% nog zweeft.
De PVV blijft in de nieuwste peiling van Maurice de Hond de grootste partij. Als er nu verkiezingen zouden zijn, zou de partij van Geert Wilders op dertig zetels uitkomen, zo onthult De Hond vrijdagavond in Café Kockelmann op NPO 2.
Nieuwe peiling Maurice de Hond: PVV stijgt, VVD zakt naar 13 zetels | WNL
Ik heb het nog nooit zo lastig gevonden om te kiezen. Ik ga ook de campagnes en debatten afwachten, ik hinkel tussen 3 partijen. CDA, VVD en toch ook wel JA21. Maar die laatste heeft mijn kleinste voorkeur. Zal tussen de 1e 2 gaan denk ik.
Fleurtje_5
04-10-2025 om 13:41
Allemaal over de reactie van 'dronken oom'. (een dronken oom zegt meestal wel de waarheid)
https://wnl.tv/2025/09/28/eerdmans-ja21-en-van-der-plas-bbb-over-dronken-oom-opmerking-timmermans-niet-fatsoenlijk-niet-beschaafd 28 september 2025
Eerdmans (JA21) en Van der Plas (BBB ) over 'dronken oom'-opmerking Timmermans: 'Niet fatsoenlijk, niet beschaafd'
Wilders over 'dronken oom'-uitspraak Timmermans https://youtu.be/jpHSZRTEeLA?si=EtYsu7cN6AN4ZKRn 1 okt 2025 Wilders over dronken oom-opmerking Timmermans: ‘Raar’ (....bbbrrrrr.....wat een gedraai)
Herfstappeltaart
04-10-2025 om 13:48
Fleurtje_5 schreef op 04-10-2025 om 13:41:
https://wnl.tv/2025/09/28/eerdmans-ja21-en-van-der-plas-bbb-over-dronken-oom-opmerking-timmermans-niet-fatsoenlijk-niet-beschaafd 28 september 2025
Eerdmans (JA21) en Van der Plas (BBB ) over 'dronken oom'-opmerking Timmermans: 'Niet fatsoenlijk, niet beschaafd'
O jongens....ik kan het niet laten, kom toch nog even een reactie geven want dit is dus weer typisch zoals het altijd gaat.
Timmermans heeft Wilders NIET een dronken oom genoemd. Timmermans heeft de niet gepaste uitlatingen van 'een dronken oom' aangehaald om het dilemma in beeld te brengen van 'wat doe je met zo iemand'. Laat je hem kletsen of neem je toch de moeite om er tegenin te gaan.
Zo ook met de niet gepaste, leugenachtige, racistische uitlatingen van Wilders. Wat doe je ermee. Laat je hem kletsen of ga je er tegenin. In het geval van een invloedrijke politicus kies je dus voor krachtig tegenspreken.
Dat was het verhaal. Maar ik had ook eigenlijk weer niet anders verwacht dan dat het weer op die manier zou worden gebruikt. Bewust. Dom of gehaaid....wie zal het zeggen.
Daglichtlamp
04-10-2025 om 13:49
Timmermans vergeleek Wilders juist niet met een dronken oom.
Verruil het fictieve familiefeestje voor de Tweede Kamer, en dan is Timmermans’ conclusie duidelijk: als het gaat om een ‘marginaal clubje’ moet je het ‘vooral niet te veel aandacht geven’. „Maar we hebben het hier niet over een dronken oom, maar over iemand die de grootste fractie leidt in de Tweede Kamer.” Dan moet je, vindt de GL-PvdA-leider, ‘gaan staan’. Volgens Timmermans is de PVV-leider ‘te weinig is weersproken’.
https://www.ad.nl/binnenland/waarom-groenlinks-pvda-nu-pvv-en-cda-aanvalt-partijen-staan-linkse-koers-van-timmermans-in-de-weg~a3bedddd/
Fleurtje_5
04-10-2025 om 13:52
Herfstappeltaart schreef op 04-10-2025 om 13:48:
[..]
O jongens....ik kan het niet laten, kom toch nog even een reactie geven want dit is dus weer typisch zoals het altijd gaat.
Timmermans heeft Wilders NIET een dronken oom genoemd. Timmermans heeft de niet gepaste uitlatingen van 'een dronken oom' aangehaald om het dilemma in beeld te brengen van 'wat doe je met zo iemand'. Laat je hem kletsen of neem je toch de moeite om er tegenin te gaan.
Zo ook met de niet gepaste, leugenachtige, racistische uitlatingen van Wilders. Wat doe je ermee. Laat je hem kletsen of ga je er tegenin.
Dat was het verhaal. Maar ik had ook eigenlijk weer niet anders verwacht dan dat het weer op die manier zou worden gebruikt. Bewust. Dom of gehaaid....wie zal het zeggen.
Timmermans legt het in de video's uit hoe hij het bedoelde. Vandaar dat ik eindig met de woorden: 'bbbbrrrrr.....wat een gedraai'. Dronken oom of niet, hij vergelijkt Wilders wel met die dronken oom.
En Timmermans heeft Wilders vast ook nooit een schandvlek van het land genoemd?
https://youtu.be/oiB-0gRAP24?si=j-btCuOwRreoQ2pOps
https://youtu.be/SU16N5SjdAk?si=yK0Y4fytqohvQtg9 3 dgn geleden:Frans Timmermans over de asielplannen van zijn partij | Eva
Timmermans:"Wij laten ons onze barmhartigheid niet afpakken".
Herfstappeltaart
04-10-2025 om 13:52
Fleurtje_5 schreef op 04-10-2025 om 13:52:
[..]
Timmermans legt het in de video's uit hoe hij het bedoelde. Vandaar dat ik eindig met de woorden: 'bbbbrrrrr.....wat een gedraai'.
En hij heeft hem ook nooit een schandvlek van het land genoemd?
https://youtu.be/oiB-0gRAP24?si=j-btCuOwRreoQ2pO
Waarschijnlijk wel. En terecht.
Daglichtlamp
04-10-2025 om 13:54
Miraval schreef op 04-10-2025 om 13:36:
[..]
Ik heb het nog nooit zo lastig gevonden om te kiezen. Ik ga ook de campagnes en debatten afwachten, ik hinkel tussen 3 partijen. CDA, VVD en toch ook wel JA21. Maar die laatste heeft mijn kleinste voorkeur. Zal tussen de 1e 2 gaan denk ik.
In jouw geval zou ik daar D66 nog bij betrekken denk ik, jouw standpunten lezende. Mooi interview met Jetten in de NRC: https://archive.is/e0mGU#selection-6538.0-6538.1
Fleurtje_5
04-10-2025 om 14:16
Heel interessant gesprek:
Joustra: linkse partijen herhalen demonisering die Fortuyn fataal werd
Arendo Joustra ziet een verband tussen de rellen in Den Haag en de moord op Pim Fortuyn. "Linkse media en partijen hebben Fortuyn toen gedemoniseerd.
Pim Fortuin, Henk Janmaat. En nu doet Timmermans hetzelfde tegen Wilders. (en heeft hij het ook nog over barmhartigheid
)
PensioNada
04-10-2025 om 14:32
Begrijpend lezen en luisteren is heel moeilijk en al helemaal als er nog een laagje of meerdere laagjes verstopt zijn onder het eerste laagje. Wilders maakt daar optimaal gebruik van. Zoals laatst toen hij tweette over het aantal illegalen dat tegen gehouden waren bij de grenzen van Duitsland. Wat hij er niet bij vertelde dat als iemand aan de grens tegen wordt gehouden en gelijk asiel aanvraagt de betrokkene naar een Duits aanmeldcentrum wordt gebracht en daar zijn asielaanvraag mag afwachten. Het zal dus geen groot effect hebben op de asielinstroom.
PensioNada
04-10-2025 om 14:36
Het NRC heeft in juni het tweetgedrag van Wilders bekeken en het gaat steeds meer alleen over asielzoekers en de islam als godsdienst van het kwaad.
Het is jammer dat er zoveel mensen intrappen Nederland wordt er niet beter van.
Miraval
04-10-2025 om 14:48
Daglichtlamp schreef op 04-10-2025 om 13:54:
[..]
In jouw geval zou ik daar D66 nog bij betrekken denk ik, jouw standpunten lezende. Mooi interview met Jetten in de NRC: https://archive.is/e0mGU#selection-6538.0-6538.1
Haha neeeeee... die plannen die ze hebben met de AOW die vind ik echt vreselijk!
Verder vind ik Jetten een prima man overigens, fijn kamerlid en goed in debat. Duidelijk in zijn woorden, dus niks mis mee. Alleen verkeerde partij voor mij ...
PensioNada
04-10-2025 om 14:49
Fleurtje_5 schreef op 04-10-2025 om 14:16:
Heel interessant gesprek:
https://youtu.be/z5l6u23uclk?si=l9P5LterkAkTlKZV NL 28 sep 2025
Joustra: linkse partijen herhalen demonisering die Fortuyn fataal werd
Arendo Joustra ziet een verband tussen de rellen in Den Haag en de moord op Pim Fortuyn. "Linkse media en partijen hebben Fortuyn toen gedemoniseerd.
Pim Fortuin, Henk Janmaat. En nu doet Timmermans hetzelfde tegen Wilders. (en heeft hij het ook nog over barmhartigheid)
We hebben het over een politicus die het enige lid is van zijn eigen partij, die openlijk flirt met autocratische leiders, die hele bevolkingsgroepen demoniseert en als links daar kritiek op heeft dan wordt Wilders zogenaamd gedemoniseerd? En daar komt Fleurtje mee die Timmermans haat en geen moment voorbij laat gaan om dat te laten blijken. Waarom haat jij Timmermans zo, Fleurtje? Zou dat door het demoniseren van Timmermans door figuren uit de rechter hoek komen?
Miraval
04-10-2025 om 14:57
PensioNada schreef op 04-10-2025 om 14:36:
Het NRC heeft in juni het tweetgedrag van Wilders bekeken en het gaat steeds meer alleen over asielzoekers en de islam als godsdienst van het kwaad.
Het is jammer dat er zoveel mensen intrappen Nederland wordt er niet beter van.
Eens maar het blijft scoren.
Anderzijds ook een partij als DENK, maar die komt nog maar aan 4 zetels momenteel dus nog niet zo zorgwekkend. Al is het wel een partij die in de toekomst zomaar flink kan groeien.
En sorry maar ik vind PvdD ook echt de verkeerde kant op gaan. Hun programma is ook heel erg radicaal. Maar ook 4 zetels in de peilingen ongeveer.
Dan zie ik toch liever een partij als de CU wat groeien ondanks de C. Maar ik ben ook gewoon erg gecharmeerd van Bikker, dus wellicht is mijn mening daardoor gekleurd.
Yumi
04-10-2025 om 15:08
Miraval schreef op 04-10-2025 om 13:36:
[..]
Ik sta er hetzelfde in, laat die debatten maar komen. Mijn voorkeur ligt bij VVD of Ja21, het CDA... Bontenbal is iemand die in elke zin het woord fatsoen noemt, dat voelt voor mij onbetrouwbaar.
Han van der Horst over Bontenbal;
Het beloofde land van Henri Bontenbal - Joop - BNNVARA