Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Nicole123 schreef op 30-09-2025 om 09:45:

Wat bedoel je over de standpunten van het CDA over abortus en dergelijke? Wat willen zij wat jij echt niet zou willen?

Nou ja, een christelijke partij zal nooit openlijk zeggen dat ze pro-abortus zijn of voor het zelf beindigen van het leven. Twee punten waar ik absoluut wel voor ben. Maar daar hoeven ze ook niet voor te zijn en dat verwacht ik ook niet van ze. Ze zullen vast geen anti-abortus wet willen ( SGP wellicht wel ) maar zelfs als ze dat wel zouden willen komt zoiets er toch nooit door. Dat bedoel ik. Dat christelijke aspect kan ik nog wel voor lief nemen, SGP of CU zou me weer te ver gaan. Dat ligt te ver van mijn bed. Dat ze tegen links aanschuren staat me dan weer meer tegen. 

Loeki72 schreef op 30-09-2025 om 09:46:

[..]

JA21 wordt met Coenradie gezien als een serieus alternatief op rechts. Waarom is mij ook een groot raadsel. Eerdmans heeft ook nog nooit wat gepresteerd.

Tja, Coenradie. Leuke vrouw maar die hopt ook lekker van partij naar partij. Die komt op mij vrij opportunistisch over. Maar ik hoor die Eerdmans zelden wat zeggen waar ik me in kan vinden. Ze worden gezien als "fatsoenlijk" rechts toch? 

Loeki72 schreef op 30-09-2025 om 09:44:

Ik kijk geen debatten. Het is alleen maar wie de grootste bek heeft en de beste one-liners roept. Dat hebben vorige verkiezingen toch wel laten zien? Kijk naar wat partijen willen en doen.

Nou weet je, heel veel mensen hebben nul interesse of vertrouwen in de politiek. Die hebben helemaal geen zin/tijd om zich in te gaan lezen of stemwijzers te doen en die gaan toch gewoon stemmen op degene die ze het best over vinden komen. Juist in zo'n debat en de andere TV optredens die ze doen. 

Mijn moeder ( een totaal apolitieke vrouw ) gaat Mona Keijzer stemmen want dat vind ze zo'n leuke, slimme vrouw en ze vindt de woningnood een belangrijk punt. 

Wat de BBB verder wil of wat er in het programma staat gaat ze echt niet zitten uitvogelen hoor. En zo zijn er duizenden mensen met haar die of niet gaan stemmen omdat ze er toch geen vertrouwen meer in hebben ( paar van mijn collega's stemmen al jaren niet meer ) of gewoon gaan stemmen op de hardste schreeuwers. Het vertrouwen in de politiek is nog nooit zo laag geweest. Ik verwacht dan ook een mega lage opkomst dit jaar. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-09-2025 om 10:16 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 30-09-2025 om 10:16:

https://www.ewmagazine.nl/politiek/achtergrond/2025/08/alle-verkiezingsdebatten-tweede-kamerverkiezingen-2025-1497079/
Zo te zien valt er nog genoeg te kijken naar debatten de komende weken.

Die met Wilfred Genee ga ik sowieso kijken, dat was mooie TV vorig jaar. 

Jujubee schreef op 30-09-2025 om 09:51:

[..]

Nou ja, een christelijke partij zal nooit openlijk zeggen dat ze pro-abortus zijn of voor het zelf beindigen van het leven. Twee punten waar ik absoluut wel voor ben. Maar daar hoeven ze ook niet voor te zijn en dat verwacht ik ook niet van ze. Ze zullen vast geen anti-abortus wet willen ( SGP wellicht wel ) maar zelfs als ze dat wel zouden willen komt zoiets er toch nooit door. Dat bedoel ik. Dat christelijke aspect kan ik nog wel voor lief nemen, SGP of CU zou me weer te ver gaan. Dat ligt te ver van mijn bed. Dat ze tegen links aanschuren staat me dan weer meer tegen.

Maar heb je het nu over wat het CDA daadwerkelijk vindt van en wil met abortus? Of over wat jij denkt dat ze vinden omdat je christelijk associeert met anti-abortus? Je schrijft 'ik ben het met die standpunten over abortus en dergelijke niet eens', maar met wat dan precies? Het CDA is namelijk wel degelijk behoorlijk pro-abortus. Ik heb even opgezocht en hieronder geplakt wat het CDA over abortus zegt. Waar ben jij het wel en niet mee eens?

https://www.cda.nl/standpunt/ons-standpunt-over-abortus/

In de praktijk betekent dit wat het CDA betreft dat de beslissing over een abortus bij de vrouw zelf ligt, in samenspraak met haar arts, zolang aan de wettelijke zorgvuldigheidseisen voldaan wordt. Dat betekent onder andere dat de vrouw de beslissing vrijwillig moet hebben genomen (zonder druk van haar omgeving) en dat de abortus alleen door een bevoegde arts mag worden uitgevoerd.

Omdat de beslissing over abortus bij de vrouw ligt, hoeft zij zich wat ons betreft ook nooit te verantwoorden over de reden waarom zij een abortus heeft ondergaan. Bij moties waarin verzocht wordt om redenen voor een abortus te gaan registreren, stemmen we daarom tegen. 

We maken ons wel zorgen over het te grote aantal abortussen bij vrouwen die al vaker een abortus hebben gehad, ook wel herhaalde abortussen genoemd. Daarom heeft het CDA in het verleden er voor gezorgd dat langdurige anticonceptie gratis is voor kwetsbare vrouwen die een abortus hebben ondergaan.

De afgelopen jaren zijn er enkele voorstellen gedaan om de Abortuswet te wijzigen. Het CDA weegt bij ieder voorstel of daarmee de bedoeling van de wet – namelijk het in evenwicht houden van enerzijds de keuzevrijheid van de vrouw en anderzijds de beschermwaardigheid van het ongeboren menselijk leven – in stand wordt gehouden.

Om die reden hebben we tegen het afschaffen van de wettelijke verplichte beraadtermijn gestemd en zijn we tegen het uit het Wetboek van strafrecht halen van abortus. Aan de andere kant vinden we wel dat goede abortuszorg voor iedere vrouw beschikbaar en bereikbaar moet zijn. Daarom hebben we voor het wetsvoorstel gestemd waarmee de abortuspil ook bij de huisarts gehaald kan worden.

Jujubee schreef op 30-09-2025 om 09:41:

[..]

Welke video's bedoel je precies? Ik hoor sowieso veel mensen in mijn omgeving die ook dit keer weer op PVV gaan stemmen. Dat durven ze eigenlijk niet hardop te zeggen maar tegen mij wel want ik oordeel niet. Men schaamt zich daar nog altijd voor, merk ik.

De video's in dit bericht:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8045813#8045813

Nou is dit in Duitsland, maar ik durf eerlijk te zeggen dat zulke berichten me verontrusten en dan kan ik het heel goed begrijpen dat mensen op de PVV stemmen. 

Ik las in dat bericht dat er in Duitsland alleen al 6 miljoen Turken wonen. Dan weet ik niet eens hoeveel andere moslims er wonen. Maar als die allemaal zo zouden roepen en schreeuwen zoals op deze video's dan is een geloofsoorlog in het vrije westerse Duitsland niet ver weg....bbbbrrrrrrr......

Jujubee schreef op 30-09-2025 om 10:00:

[..]

Nou weet je, heel veel mensen hebben nul interesse of vertrouwen in de politiek. Die hebben helemaal geen zin/tijd om zich in te gaan lezen of stemwijzers te doen en die gaan toch gewoon stemmen op degene die ze het best over vinden komen. Juist in zo'n debat en de andere TV optredens die ze doen.

Mijn moeder ( een totaal apolitieke vrouw ) gaat Mona Keijzer stemmen want dat vind ze zo'n leuke, slimme vrouw en ze vindt de woningnood een belangrijk punt.

Wat de BBB verder wil of wat er in het programma staat gaat ze echt niet zitten uitvogelen hoor. En zo zijn er duizenden mensen met haar die of niet gaan stemmen omdat ze er toch geen vertrouwen meer in hebben ( paar van mijn collega's stemmen al jaren niet meer ) of gewoon gaan stemmen op de hardste schreeuwers. Het vertrouwen in de politiek is nog nooit zo laag geweest. Ik verwacht dan ook een mega lage opkomst dit jaar.

Ik vind dat wel een probleem, wat je hier beschrijft. Het is toch verdorie geen gezellige talentenshow waarbij je stemt op degene die je wel leuk vindt overkomen? Het gaat over het bestuur van ons land, over grote problemen die moeten worden opgelost. Om zaken die voor heel veel inwoners van ons land van enorm belang zijn. Over of ze ergens kunnen wonen, rond kunnen komen, veilig over straat kunnen, de natuur en hun gezondheid beter wordt of naar de knoppen gaat, enzovoorts. En dat neem ik niet alleen deze mensen kwalijk hoor, ook zeer zeker de politici en hoe zij zich vaak opstellen en de maatschappij als geheel waarin snelle likes en een mooi plaatje tegenwoordig zwaarder tellen dan gedegen inhoud. Ik zie dit echt met lede ogen aan. We verkwanselen hiermee onze eigen democratie en nemen onze verantwoordelijkheid niet serieus, is mijn mening.

Nicole123 schreef op 30-09-2025 om 13:03:

[..]

Maar heb je het nu over wat het CDA daadwerkelijk vindt van en wil met abortus? Of over wat jij denkt dat ze vinden omdat je christelijk associeert met anti-abortus? Je schrijft 'ik ben het met die standpunten over abortus en dergelijke niet eens', maar met wat dan precies? Het CDA is namelijk wel degelijk behoorlijk pro-abortus. Ik heb even opgezocht en hieronder geplakt wat het CDA over abortus zegt. Waar ben jij het wel en niet mee eens?

https://www.cda.nl/standpunt/ons-standpunt-over-abortus/

In de praktijk betekent dit wat het CDA betreft dat de beslissing over een abortus bij de vrouw zelf ligt, in samenspraak met haar arts, zolang aan de wettelijke zorgvuldigheidseisen voldaan wordt. Dat betekent onder andere dat de vrouw de beslissing vrijwillig moet hebben genomen (zonder druk van haar omgeving) en dat de abortus alleen door een bevoegde arts mag worden uitgevoerd.

Omdat de beslissing over abortus bij de vrouw ligt, hoeft zij zich wat ons betreft ook nooit te verantwoorden over de reden waarom zij een abortus heeft ondergaan. Bij moties waarin verzocht wordt om redenen voor een abortus te gaan registreren, stemmen we daarom tegen.

We maken ons wel zorgen over het te grote aantal abortussen bij vrouwen die al vaker een abortus hebben gehad, ook wel herhaalde abortussen genoemd. Daarom heeft het CDA in het verleden er voor gezorgd dat langdurige anticonceptie gratis is voor kwetsbare vrouwen die een abortus hebben ondergaan.

De afgelopen jaren zijn er enkele voorstellen gedaan om de Abortuswet te wijzigen. Het CDA weegt bij ieder voorstel of daarmee de bedoeling van de wet – namelijk het in evenwicht houden van enerzijds de keuzevrijheid van de vrouw en anderzijds de beschermwaardigheid van het ongeboren menselijk leven – in stand wordt gehouden.

Om die reden hebben we tegen het afschaffen van de wettelijke verplichte beraadtermijn gestemd en zijn we tegen het uit het Wetboek van strafrecht halen van abortus. Aan de andere kant vinden we wel dat goede abortuszorg voor iedere vrouw beschikbaar en bereikbaar moet zijn. Daarom hebben we voor het wetsvoorstel gestemd waarmee de abortuspil ook bij de huisarts gehaald kan worden.

Ik baseerde dat voornamelijk op Bontenbal zijn optreden bij de Oranjezomer inderdaad. Maar goed te lezen dat ze er "moderner" in staan dan ik dacht. Dat is dan een pluspunt. Ik zie dat de meeste stemwijzers morgen online komen, ik zal er eens eentje doen. Ik heb toch tijd genoeg. 

Nicole123 schreef op 30-09-2025 om 13:15:

[..]

Ik vind dat wel een probleem, wat je hier beschrijft. Het is toch verdorie geen gezellige talentenshow waarbij je stemt op degene die je wel leuk vindt overkomen? Het gaat over het bestuur van ons land, over grote problemen die moeten worden opgelost. Om zaken die voor heel veel inwoners van ons land van enorm belang zijn. Over of ze ergens kunnen wonen, rond kunnen komen, veilig over straat kunnen, de natuur en hun gezondheid beter wordt of naar de knoppen gaat, enzovoorts. En dat neem ik niet alleen deze mensen kwalijk hoor, ook zeer zeker de politici en hoe zij zich vaak opstellen en de maatschappij als geheel waarin snelle likes en een mooi plaatje tegenwoordig zwaarder tellen dan gedegen inhoud. Ik zie dit echt met lede ogen aan. We verkwanselen hiermee onze eigen democratie en nemen onze verantwoordelijkheid niet serieus, is mijn mening.

Op zich eens, maar kan je het mensen kwalijk nemen dat ze de politiek niet meer serieus nemen als je kijkt naar hoe ze onderling met elkaar om gaan? Het is een grote chaos, al jarenlang. Tijdens corona is het alleen maar naar beneden gegaan met de kwaliteit van de ministers, de manier van met elkaar omgaan. Het is alleen maar schreeuwen voor de buhne, stemmen winnen, hard tegen hard, maar niets bereiken omdat niemand water bij de wijn wil doen. Hoe kan je als burger dit nou serieus nemen? En waarom zou je? Ik vind een debat kijken altijd goed TV en vermakelijk, een beetje vergelijkbaar met goede reality TV. Maar eigenlijk vind ik het om te janken, dat men zo tegenover elkaar staat en zo eigenwijs is. Het ironische is ook dat ze vaak, tussen het blaten door, best gemoedelijk met elkaar om kunnen gaan, zelfs de grote aartsvijanden. Er wordt vaak gelachen, het kan best lollig zijn, maar zodra er weer gesproken moet worden gaat er een soort knop om en zit iedereen weer in de vechtmodus en zieltjeswinnen modus. 

En ik maak me er zorgen om ja, als PVV straks weer de grootse wordt of de 2e grootste en niemand meer met hem samen wil werken. Hoe denk je dat zijn achterban daarop gaat reageren? Dan krijg je weer rellen en nog meer onvrede en zo is het cirkeltje weer rond. De problemen in het land blijven bestaan en blijven liggen. En daar is de normale burger klaar mee. Dat onderlinge gekibbel zonder resultaten. Daarom zal een grote groep niet gaan stemmen of weer PVV als "proteststem"

Fleurtje_5 schreef op 30-09-2025 om 13:12:

[..]

De video's in dit bericht:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8045813#8045813

Nou is dit in Duitsland, maar ik durf eerlijk te zeggen dat zulke berichten me verontrusten en dan kan ik het heel goed begrijpen dat mensen op de PVV stemmen.

Ik las in dat bericht dat er in Duitsland alleen al 6 miljoen Turken wonen. Dan weet ik niet eens hoeveel andere moslims er wonen. Maar als die allemaal zo zouden roepen en schreeuwen zoals op deze video's dan is een geloofsoorlog in het vrije westerse Duitsland niet ver weg....bbbbrrrrrrr......

Ah dank je. Ik kijk daar liever niet naar. Ik word erg onrustig van dat soort filmpjes. De Turken die ik ken zijn trouwens allemaal tien keer gematigder en moderner dan het gros van de Marokkanen die ik ken. En lang niet allemaal moslim. Maar ja, de PVV krijgt een hoop stemmers die zich zorgen maken om de Islamisering van Nederland, en ja, daar maak ik me ook wel eens zorgen om. Ik zal er nooit op stemmen maar ik begrijp de zorgen echt wel. Het heeft alleen weinig nut om er nu op te stemmen want niemand wil met hem werken en capabele mensen heeft hij ook niet in dienst. Dus tja, weggegooide stem in mijn ogen. Maar mensen zijn boos en zijn het zat dus hij zal wel weer flink groot gaan worden, zeker wanneer hij het goed doet in de debatten en dat doet hij ook altijd wel. 

de PVV moet net zo lang worden uitgesloten tot de situatie weer is genormaliseerd. Dan maar rellen, hoe afschuwelijk ooit. Maar nooit, nooit meer met die extremist in de regering gaan samenwerken alstjeblieft. Oh en dit soort rellers keihard aanpakken natuurlijk. 

Jujubee schreef op 30-09-2025 om 13:34:

[..]

Ah dank je. Ik kijk daar liever niet naar. Ik word erg onrustig van dat soort filmpjes. De Turken die ik ken zijn trouwens allemaal tien keer gematigder en moderner dan het gros van de Marokkanen die ik ken. En lang niet allemaal moslim. Maar ja, de PVV krijgt een hoop stemmers die zich zorgen maken om de Islamisering van Nederland, en ja, daar maak ik me ook wel eens zorgen om. Ik zal er nooit op stemmen maar ik begrijp de zorgen echt wel. Het heeft alleen weinig nut om er nu op te stemmen want niemand wil met hem werken en capabele mensen heeft hij ook niet in dienst. Dus tja, weggegooide stem in mijn ogen. Maar mensen zijn boos en zijn het zat dus hij zal wel weer flink groot gaan worden, zeker wanneer hij het goed doet in de debatten en dat doet hij ook altijd wel.

O maar ik weet ook niet of die schreeuwende mannen in die video's Turken zijn. Ik las alleen over het aantal Turken ZONDER dat men de Marokkanen, Tunesiërs, Afghanen, Syriërs etc etc hebben mee geteld.

Mark Rutte zei jaren geleden (toen Afghanen massaal Nederland binnen stroomden) 'maar wij zijn met meer'. Dat vond ik toen echt gek dat hij dat noemde.

Je kan er misschien maar beter niet naar kijken voor je gaat slapen. Je waant je dan in een of ander gewelddadig land.

Zorroo schreef op 30-09-2025 om 13:36:

de PVV moet net zo lang worden uitgesloten tot de situatie weer is genormaliseerd. Dan maar rellen, hoe afschuwelijk ooit. Maar nooit, nooit meer met die extremist in de regering gaan samenwerken alstjeblieft. Oh en dit soort rellers keihard aanpakken natuurlijk.

Bij zo'n arrogant bericht neem ik me altijd voor om dan juist op Wilders te gaan stemmen.

Fleurtje_5 schreef op 30-09-2025 om 13:44:

[..]

Bij zo'n arrogant bericht neem ik me altijd voor om dan juist op Wilders te gaan stemmen.

Lekker volwassen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.