Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Helpdesk schreef op 27-09-2025 om 12:12:

[..]

Goed dat je het breder trekt zodat we ook daarover kunnen discussiëren.
Met veel van een je opsommingen ben ik het eens, aantal punten wat minder of heb er vragen over, ook omdat ik het niet altijd weet. Komt later wel want ben ziek maar ik wil je toch even complimenteren met de moeite die je ervoor doet.

Dankjewel! En jij beterschap!

Ik denk ook dat "wij" het zelf breder kunnen trekken. Ook al werkt de media niet mee, het is nu eenmaal een onderwerp wat mensen teveel bezig houdt en wat kijkcijfers genereert. Maar het is zo jammer want veel belangrijkere onderwerpen raken zo op de achtergrond, en het is ook zo belangrijk om in deze tijd elkaar te kunnen vinden ipv verder op te schuiven naar de buitenkanten. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-09-2025 om 14:36 Topicstarter

Gezien het debat, en hoe BBB, FvD en PVV zich daar opstelden, en dat was niet bepaald verbindend, snap ik veel beter dat de linkse partijen niet wilden ondertekenen. 

afbeelding

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-09-2025 om 14:41 Topicstarter

Ik snap de wens niet zo om op een partij te willen stemmen waar je het helemaal mee eens bent. Dat is toch nog nooit mogelijk geweest? Ik zoek een partij waarbij ik het vertrouwen hebben dat ze goede beslissingen nemen, ongeveer in de richting waar ik ook vind dat Nederland op moet gaan. 

@kerstbeer (even op deze manier)

Ja dat stoort mij ook heel erg van linkse partijen. Natuurlijk is milieu/klimaat belangrijk, maar zorg nou eerst voor alternatieven voordat je met "straffen" komt voor vervuilers die niet anders kunnen bijvoorbeeld.

Dat plan van leaseauto's ook vanaf 2026, dan betaal je 22% bijtelling over je leaseauto ipv 17% over de 1e 30.000 euro. Conclusie; een elektrsiche auto is niet meer goedkoper dan een auto met verbrandingsmotor. Om het nog leuker te maken moet de werkgever een "boete" betalen over auto's met een verbrandingsmotor die als leaseauto worden aangeboden. Dus ook daarvoor weer extra kosten, of de werknemer betaalt meer of de werkgever. Daarnaast wordt een vorm van BPM ook ingevoerd op elektrische auto's, plus de MRB gaat omhoog. Eerst naar 70% en later gewoon naar gewicht. 

Dan ben je met een zwaardere elektrische auto dus duurder uit dan diezelfde auto met een verbrandingsmotor. Wat is dan nog de motivatie om een elektrische auto aan te schaffen wanneer je uiteindelijk meer moet gaan betalen? En je wil toch juist minder uitstoot? Waarom dat niet blijven stimuleren?

De MRB voor campers gaat naar halftarief ipv kwarttarief. Ook weer zoiets raars, waarom? Het werkt schorsingen in de hand, want dat heeft dus echt wel zin. En daarmee komt er dan dus uiteindelijk wellicht minder geld binnen, net zoals de accijnsverhoging op sigaretten. Die komen nu massaal uit Luxemburg en Duitsland. Resultaat: minder geld in de staatskas dan voorheen. 

De verkoop van nieuwe autos met een verbrandingsmotor mag niet meer binnen de EU vanaf 2035. Leuk plan, maar wat moet mijn sector doen? Dit is al over 10 jaar, ik koop in 2026 nog 2 nieuwe schakelautos (die vraag is onverminderd) Die auto's gaan 5/6 jaar mee, de automaatcode op het rijbewijs wordt vooralsnog helemaal niks mee gedaan, wat inhoudt dat rijscholen straks met een probleem zitten. Want hoe kom je aan een schakelauto die goed functioneert? Lijkt me vanuit de politiek noodzaak hier nu al op voor te sorteren en maatregelen kenbaar te maken ipv dit aan de branche over te laten en rijscholen nodeloos op hoge kosten te jagen. 

Daglichtlamp schreef op 27-09-2025 om 14:41:

Ik snap de wens niet zo om op een partij te willen stemmen waar je het helemaal mee eens bent. Dat is toch nog nooit mogelijk geweest? Ik zoek een partij waarbij ik het vertrouwen hebben dat ze goede beslissingen nemen, ongeveer in de richting waar ik ook vind dat Nederland op moet gaan.

Ik hoef het ook niet 100% eens te zijn met een partij, maar op dit moment heb ik geen enkele partij waar ik dat gevoel bij heb. 

En niet om het een of ander, maar voor mij is het stukje ondernemen wel het belangrijkste punt want dat gaat over mijn bestaanszekerheid. En dat vind ik echt in te weinig partijen terugkomen laat staan dat ze hun belangen echt behartigen. Als werknemer zit je bij GL/PvdA en/of SP of D66 altijd goed. Ook bij DENK en PvdD. Maar als kleine ondernemer ben ik daar niet zo zeker van, dan eerder nog SP dan GL/PvdA. 

Als ik in hun programma lees dat ze af willen van fiscale voordelen voor ondernemers, maar er staat niet in welke voordelen precies, dan word ik daar niet heel blij van. Ik weet van het vorige programma bijvoorbeeld dat ze af willen van de MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek. 

Idem voor de 32 urige werkweek, verhogen minimuloon, uitbreiden rouwverlof, meer inspraak voor werknemers binnen een (groot) bedrijf, verplichte AOV, vaste contracten de norm maken maar niets willen doen aan ontslagversoepeling, nou ja allemaal zaken in het voordeel van werknemers maar niks in het voordeel van kleine ondernemers.

En helaas komen deze punten ook bij rechtse partijenxniet echt duidelijk naar voren in hun programma's. Dus ik weet nog steeds niet bij welke partij ik nou zelf het beste af ben. Ik zal 1 oktober af moeten wachten wat het CPB zegt over de betaalbaarheid van al die plannen.

Miraval schreef op 27-09-2025 om 14:31:

Ik ben het overigens wel eens met Fleurtje vwb het gezamenlijke statement vanuit alle partijen (voorstel van Bikker) om extreem rechts geweld te veroordelen, dat ik het erg jammer vindt dat bepaalde linkse partijen hier hun handtekening niet onder willen zetten OMDAT PVV en FvD ook ondertekenen.

Dit is toch een uitgelezen kans als politiek om iets verbindends te vinden waar je allemaal achter kunt staan?

Ja het is verkiezingstijd enzo, maar kom op, wat dat betreft sta ik 100% achter de woorden van Eerdmans. Waar zijn we beland met elkaar, de oprechte poging van mevrouw Bikker om een eensgezind statement naar buiten te brengen, wat dan weer niet lukt want zieltjes winnen voor de verkiezingen. (Even gechargeerd natuurlijk, maar ik vind dat erg jammer en het helpt Nederland op dit moment niet dat er zo gereageert wordt, sterker nog het polariseert nog meer denk ik.)

Lubach had hier donderdag een in mijn ogen heel duidelijk en goed item over waardoor je het misschien beter gaat begrijpen (ik in elk geval wel). 

https://www.youtube.com/watch?v=XrcPNtXrJBE
(vanaf 0:56)

Miraval schreef op 27-09-2025 om 14:31:

Ik ben het overigens wel eens met Fleurtje vwb het gezamenlijke statement vanuit alle partijen (voorstel van Bikker) om extreem rechts geweld te veroordelen, dat ik het erg jammer vindt dat bepaalde linkse partijen hier hun handtekening niet onder willen zetten OMDAT PVV en FvD ook ondertekenen.

Dit is toch een uitgelezen kans als politiek om iets verbindends te vinden waar je allemaal achter kunt staan?

Ja het is verkiezingstijd enzo, maar kom op, wat dat betreft sta ik 100% achter de woorden van Eerdmans. Waar zijn we beland met elkaar, de oprechte poging van mevrouw Bikker om een eensgezind statement naar buiten te brengen, wat dan weer niet lukt want zieltjes winnen voor de verkiezingen. (Even gechargeerd natuurlijk, maar ik vind dat erg jammer en het helpt Nederland op dit moment niet dat er zo gereageert wordt, sterker nog het polariseert nog meer denk ik.)

Precies. Maar niet alleen extreem rechts geweld veroordelen, ook extreem links geweld. Bij alle geweld, of dat nou links rechts voor of achter is.

Dank je.

Zorroo schreef op 27-09-2025 om 15:23:

[..]

Lubach had hier donderdag een in mijn ogen heel duidelijk en goed item over waardoor je het misschien beter gaat begrijpen (ik in elk geval wel).

https://www.youtube.com/watch?v=XrcPNtXrJBE
(vanaf 0:56)

Over debat-flarden gesproken.

Ik vind die lachband zo verschrikkelijk bij Lubach, of zit daar echt publiek?

Fleurtje_5 schreef op 27-09-2025 om 17:23:

[..]

Ik vind die lachband zo verschrikkelijk bij Lubach, of zit daar echt publiek?

Daar zit echt publiek

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-09-2025 om 17:29 Topicstarter

Dat merk je ook aan het feit dat als je kijkt naar Lubach dat soms een grap niet helemaal goed valt, of dat er eerder gelachen wordt dan dat Lubach klaar is met zijn grap. Je kunt je aanmelden voor een opname: https://lubach.show/

Fleurtje_5 schreef op 27-09-2025 om 17:23:

[..]

Jemig, dit is (informatieve) satire.  🙄

Loeki72 schreef op 27-09-2025 om 13:29:

De PVV sluit zelf links toch ook uit? Waarom is dan de ondemocratische PVV uitsluiten erg, maar een grote linkse partij niet?

Het hoort gewoon bij de Democratie om niet met bepaalde partijen te willen samenwerken, zolang er maar een meerderheid is die een coalitie vormt.

Als een partij 78 zetels heeft, dan zou het ondemocratisch zijn om ze uit te sluiten. Als ze 35 zetels hebben niet, zolang de andere partijen beter samen door een deur gaan en samen 76 of meer kunnen krijgen. 

Zorroo schreef op 27-09-2025 om 17:40:

[..]

Jemig, dit is (informatieve) satire. 🙄

Zelfs dat is te moeilijk blijkbaar 

Zorroo schreef op 27-09-2025 om 17:40:

[..]

Jemig, dit is (informatieve) satire. 🙄

O dan had ik moeten lachen?

Fleurtje_5 schreef op 27-09-2025 om 18:23:

[..]

O dan had ik moeten lachen?

Je moet niks. Maar wel handig om wat beter na te denken over wat voor format en doel iets heeft voordat je zoiets gaat roepen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.