Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
PensioNada
27-09-2025 om 12:24
Miraval schreef op 27-09-2025 om 11:48:
Maar politiek behelst zoveel meer dan migratie. En dan met name asielmigratie. En op de een of andere manier lijkt juist dat ene onderwerp voor iedereen (van links tot rechts) de kern te zijn. "We" houden dit zelf in stand op deze manier. Ook door het steeds terug te brengen op een forum zoals hier...
Helemaal met je eens Miraval.
Fleurtje_5
27-09-2025 om 12:48
Miraval schreef op 27-09-2025 om 00:10:
[..]
Haha lief dankjewel!
Ik vond hem ook wel aan de lange kant, maar wilde wel eea duidelijk maken aan wat mijn standpunten nou precies zijn.
En ik hoop dat er dan op inhoud gesproken kan worden, waarom wel of waarom je het ergens wel/niet mee eens bent. Argumenten horen van beide kanten, ipv alleen maar schoppen naar elkaar wat wel of niet kan, of wat wel en niet MOET.
Fijn dat ik daarmee jou een positieve indruk kan geven.
Mooi gezegd.
Fleurtje_5
27-09-2025 om 12:49
Daglichtlamp schreef op 27-09-2025 om 08:53:
Natuurlijk is er geen enkele partij die helemaal past. Die heb ik ook niet. Dus stem ik naar wat ik het belangrijkste vind, en dan kom ik toch denk ik weer uit op de Christen Unie. Als ik jouw opsomming lees, dan zou ik je toch D66 aanraden, al past dat niet natuurlijke niet volledig Miraval.
Ik hoop gewoon op een regering die meer evenwicht weet aan te brengen dan de afgelopen regering. Een regering waarin partijen elkaar ook wat gunnen. Een regering waar ook vertrouwen is tussen partijen.
Ik vind het steeds moeilijker om een goede keuze te maken. Wel vind ik het makkelijker om partijen waar ik zeker niet op ga stemmen af te strepen.
Fleurtje_5
27-09-2025 om 12:58
Miraval schreef op 27-09-2025 om 11:48:
Maar politiek behelst zoveel meer dan migratie. En dan met name asielmigratie. En op de een of andere manier lijkt juist dat ene onderwerp voor iedereen (van links tot rechts) de kern te zijn. "We" houden dit zelf in stand op deze manier. Ook door het steeds terug te brengen op een forum zoals hier...
Klopt, maar niet alleen migratie of asiel. Toevallig kwam ik zonet een fragment uit 2019 tegen dat over het klimaat gaat.
Bij De Slimste Mens vond ik Rob Jetten echt positief overkomen. Ik zou zo op hem stemmen. Maar nu weet ik het weer waarom ik hem best heel hypocriet vind. En ook een grote blaaskaak, met dit verschil dat hij wel een nette blaaskaak is.
https://youtu.be/B_Frlg6zkFE?si=d8fLfpKfQOj7tnVDDus als je genoeg betaald mag je gewoon doorgaan met vervuilen?
Zorroo
27-09-2025 om 12:58
Fleurtje_5 schreef op 27-09-2025 om 12:49:
[..]
Ik vind het steeds moeilijker om een goede keuze te maken. Wel vind ik het makkelijker om partijen waar ik zeker niet op ga stemmen af te strepen.
Je stemt dus niet op (persé) op Wilders? Dat vind ik verrassend en ook wel fijn om te lezen eigenlijk.
Fleurtje_5
27-09-2025 om 13:14
Zorroo schreef op 27-09-2025 om 12:58:
[..]
Je stemt dus niet op (persé) op Wilders? Dat vind ik verrassend en ook wel fijn om te lezen eigenlijk.
Ik heb nooit op Wilders gestemd en ik heb niet gezegd dat ik op Wilders zal stemmen, wel dat ik het onterecht en zéér arrogant vind dat hij nooit premier mocht worden ondanks zijn grote aantal stemmen dat hij kreeg.
En als ik sommige Kamerleden bij voorbaat hoor roepen dat ze niet met Wilders in een kabinet zouden willen, dan denk ik 'wacht maar eens eerst af of je er zelf in komt', want nu sluit je heel veel kiezers uit. Die arrogantie.
Als ik forummers hoor klagen over 'de witte Nederlander' (en what ever), en steeds weer die strenge vinger opsteken als iemand een andere mening heeft, of dan word uitgemaakt alsof ik een of andere onnozelaar of naarling ben, dan denk ik wel 'ik ben dit beu, dan ga ik een proteststem uitbrengen'.
Ik ben het hier helemaal eens met Carolien van der Plas. Hoewel Jimmy Dijk hier ook mooi praat. Maar ook héél hypocriet. Daarom ben ik het nog veeeeel meer eens met wat Fred Teeven hierover tegen Jimmy Dijk zegt:
https://youtu.be/TY_M82L_l6s?si=8MjV9rsDkQfnz-Xo NL 26 sep 2025Debat RELLEN DEN HAAG over INVLOED van WOORDEN POLITICI | Pauw & De Wit
Ik hoop dat hier eens naar geluisterd word, zonder steeds met die vinger te wijzen naar anderen. Politiek Den Haag moet in zulke zaken op één lijn komen en niet tegenover elkaar met beschuldigende vingers. Zo ontstaat er speling waar troep tussen gaat zitten. Moeten we niet willen. Als een vader en moeder ruzie maken, kan een kind eerder proberen ze makkelijker tegen elkaar uit te spelen.
ps. Ik ben het vaak oneens met Wilders, maar ook vaak wel eens. Ik hoor liever iemand keihard een eerlijke mening geven, dan iemand fijntjes horen praten en onduidelijk blijven met de plannen die hij heeft. Daarbij vind ik Wilders heel sterk in debatteren. Een debat met Wilders is nooit saai. Een debat met Timmermans-getier (zelfs als hij een minister een grote prutser noemt is niet professioneel, hij zelf is alleen maar bezig met bashen van het kabinet), Jetten, Dassen, Van Baarle of Klaver is bijna altijd lelijk pubergedrag.
Timmermans en Jetten grepen meteen de kans om kiezers te trekken, in plaats van op de eerste plaats mee te leven met de hulpverleners/politie die dupe werden van die nare rellen. Is mijn mening. Nee die vinger weer wijzen. Terwijl Wilders meteen al had aangegeven die rellen te veroordelen.
felija
27-09-2025 om 13:26
Maar hoe zie je dat voor je? Je staat inhoudelijk lijnrecht tegenover elkaar? Hoe kun je dan samen regeren? Onmogelijk, dus is het wel zo realistisch om dat van tevoren aan te geven. Wel zo eerlijk richting je kiezers.
Loeki72
27-09-2025 om 13:29
De PVV sluit zelf links toch ook uit? Waarom is dan de ondemocratische PVV uitsluiten erg, maar een grote linkse partij niet?
Fleurtje_5
27-09-2025 om 13:29
felija schreef op 27-09-2025 om 13:26:
Maar hoe zie je dat voor je? Je staat inhoudelijk lijnrecht tegenover elkaar? Hoe kun je dan samen regeren? Onmogelijk, dus is het wel zo realistisch om dat van tevoren aan te geven. Wel zo eerlijk richting je kiezers.
Luister dan naar wat Teeven daar over zegt.
De verschillen van de partijen zijn te groot, maar de aanpak van dat geweld moet wél samen gaan. Daar moet het niet uitmaken welke politieke voorkeur men heeft. Extreem links en extreem rechts is allebei fout.
Fleurtje_5
27-09-2025 om 13:30
Loeki72 schreef op 27-09-2025 om 13:29:
De PVV sluit zelf links toch ook uit? Waarom is dan de ondemocratische PVV uitsluiten erg, maar een grote linkse partij niet?
En andersom ook.
Zorroo
27-09-2025 om 13:31
Fleurtje_5 schreef op 27-09-2025 om 13:14:
[..]
Ik heb nooit op Wilders gestemd en ik heb niet gezegd dat ik op Wilders zal stemmen, wel dat ik het onterecht en zéér arrogant vind dat hij nooit premier mocht worden ondanks zijn grote aantal stemmen dat hij kreeg.
Ja, was pure aanname van mij (niet helemaal onlogisch denk ik)
felija
27-09-2025 om 13:43
Fleurtje_5 schreef op 27-09-2025 om 13:29:
[..]
Luister dan naar wat Teeven daar over zegt.
De verschillen van de partijen zijn te groot, maar de aanpak van dat geweld moet wél samen gaan. Daar moet het niet uitmaken welke politieke voorkeur men heeft. Extreem links en extreem rechts is allebei fout.
Ik doelde op dat jij zegt dat Wilders geen premier mocht worden en dat partijen de PVV al bij voorbaat uitsloten (andersom net zo goed trouwens). De inhoud gaat om zoveel meer dingen dan alleen een aanpak tegen geweld. Dat is maar een klein onderdeel van het politieke totaalplaatje.
Je moet als kabinet vier jaar met elkaar beslissingen nemen over belangrijke zaken als woningnood, stikstofproblematiek, personeelstekorten, onderwijs, zorg, migratie.
Als je dan inhoudelijk lijnrecht tegenover elkaar staat is dat totaal niet constructief en daarom geef je bij voorbaat aan dat regeren met bepaalde partijen niet gaat werken. En dat doen oa Wilders en Timmermans dus ook. Wel zo netjes naar je achterban.
Fleurtje_5
27-09-2025 om 13:48
felija schreef op 27-09-2025 om 13:43:
[..]
Ik doelde op dat jij zegt dat Wilders geen premier mocht worden en dat partijen de PVV al bij voorbaat uitsloten (andersom net zo goed trouwens). De inhoud gaat om zoveel meer dingen dan alleen een aanpak tegen geweld. Dat is maar een klein onderdeel van het politieke totaalplaatje.
Je moet als kabinet vier jaar met elkaar beslissingen nemen over belangrijke zaken als woningnood, stikstofproblematiek, personeelstekorten, onderwijs, zorg, migratie.
Als je dan inhoudelijk lijnrecht tegenover elkaar staat is dat totaal niet constructief en daarom geef je aan dat regeren met bepaalde partijen niet gaat werken. En dat doen oa Wilders en Timmermans dus ook.
En dat is precies zo.
Men zegt steeds dat asiel het stokpaardje is van Wilders, maar hij heeft het over zoveel meer dan alleen dat. Ik heb zo straks een fragment uit 2019 geplaatst dat over het klimaat ging. Daar was hij net zo furieus als bij alle andere zaken die hij niet oké vind.
Maar op één lijn staan bij de aanpak van geweld zou wel op de eerste plek moeten staan en zou een goed begin zijn. Men moet het geweld gezamenlijk unaniem afkeuren zonder dat er een Esther Ouwehand met een beschuldigende vinger naar Carolien wijst of een Jetten met een vinger richting Wilders. Schouder aan schouder dat geweld afkeuren.
Miraval
27-09-2025 om 14:02
Daglichtlamp schreef op 27-09-2025 om 12:01:
[..]
Ik ben het niet met je eens, kijk bijvoorbeeld eens naar het mooie woonplan dat GroenLinks-PvdA heeft. Kijk eens naar de grote hoeveelheid initiatiefwetsvoorstellen die in de Tweede Kamer in de afgelopen regeerperiode aan de orde zijn geweest over hele diverse onderwerpen. Er gebeurt echt veel meer dan asiel en migratie.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar mijn opsomming, waar overigens leuke positieve berichten op kwamen (nogmaals dank) dan zie je toch dat van al die punten het gesprek weer terug komt op asiel. Dat gaat onbewust zo. En dat is wat ik bedoel, "we" geven het zelf ook misschien teveel aandacht. In ieder actueel topic wordt het benoemd, maar ook op social media lijkt het alleen nog daarom te gaan.
Ik probeerde het juist weg te halen bij asiel door al die andere punten (ook) te benoemen.
Miraval
27-09-2025 om 14:31
Ik ben het overigens wel eens met Fleurtje vwb het gezamenlijke statement vanuit alle partijen (voorstel van Bikker) om extreem rechts geweld te veroordelen, dat ik het erg jammer vindt dat bepaalde linkse partijen hier hun handtekening niet onder willen zetten OMDAT PVV en FvD ook ondertekenen.
Dit is toch een uitgelezen kans als politiek om iets verbindends te vinden waar je allemaal achter kunt staan?
Ja het is verkiezingstijd enzo, maar kom op, wat dat betreft sta ik 100% achter de woorden van Eerdmans. Waar zijn we beland met elkaar, de oprechte poging van mevrouw Bikker om een eensgezind statement naar buiten te brengen, wat dan weer niet lukt want zieltjes winnen voor de verkiezingen. (Even gechargeerd natuurlijk, maar ik vind dat erg jammer en het helpt Nederland op dit moment niet dat er zo gereageert wordt, sterker nog het polariseert nog meer denk ik.)