Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Een opmerkelijk artikel uit het NRC

Nationalisme Een groot deel van de bevolking vindt dat de belangen van mensen die in Nederland zijn geboren zwaarder moeten wegen dan die van anderen. Bijna de helft is van mening dat Nederland een daadkrachtig leider nodig heeft, blijkt uit een onderzoek.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/24/er-is-in-nederland-brede-steun-voor-de-eigen-volk-eerst-gedachte-en-dat-kan-een-voedingsbodem-bieden-voor-extreemrechts-geweld-a4907307

(Het artikel is te beluisteren, als lezen niet lukt).

Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 10:45:

Nationalisme Een groot deel van de bevolking vindt dat de belangen van mensen die in Nederland zijn geboren zwaarder moeten wegen dan die van anderen. Bijna de helft is van mening dat Nederland een daadkrachtig leider nodig heeft, blijkt uit een onderzoek.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/24/er-is-in-nederland-brede-steun-voor-de-eigen-volk-eerst-gedachte-en-dat-kan-een-voedingsbodem-bieden-voor-extreemrechts-geweld-a4907307

Ik begrijp het echt niet, ik realiseer me bijna dagelijks hoeveel mazzel ik heb dat ik in Nederland geboren ben, een welvarend land, een democratie, vrijheid van meningsuiting. 

En alleen maar door hier geboren te zijn, mag ik daarvan onderdeel uitmaken, zomaar voorgesorteerd om daarom al veel meer kansen te hebben en krijgen dan in veruit de meeste andere landen van de wereld. En wat doen we? Klagen en vinden dat we meer rechten hebben dan anderen. Bah.

felija schreef op 25-09-2025 om 10:50:

[..]

Ik begrijp het echt niet, ik realiseer me bijna dagelijks hoeveel mazzel ik heb dat ik in Nederland geboren ben, een welvarend land, een democratie, vrijheid van meningsuiting.

En alleen maar door hier geboren te zijn, mag ik daarvan onderdeel uitmaken, zomaar voorgesorteerd om daarom al veel meer kansen te hebben en krijgen dan in veruit de meeste andere landen van de wereld. En wat doen we? Klagen en vinden dat we meer rechten hebben dan anderen. Bah.

Ik heb hetzelfde; hoe kun je zo ontevreden zijn? Het licht in de ogen van de ander niet gunnen. Bang zijn om benadeeld te worden?

Treurig inderdaad, en het lijkt alleen maar erger te worden.

Het is moeilijk te begrijpen. Ik verbaas me bijvoorbeeld over mijn van oorsprong Syrische kapster die al 20 jaar in Nederland woont en het vaak heeft over dat er toch echt niet meer buitenlanders bij moeten komen.. dat het land nu wel vol is. Eh.. 

Het valt mij vaak ook op aan extreem rechts dat ze met "eigen volk eerst", vaak eigenlijk ook bedoelen "mannen eerst", "liever geen homo's" of zelfs "die zieke mensen zijn ook minderwaardig." en "die mensen die anders denken dan ik horen er ook niet bij."

Dit terwijl dit dan allemaal groepen zijn uit "het eigen volk."

"Eigen volk eerst." betekent vaak slechts "ik eerst." 

Niemand is echter geinteresseerd in een ideologie waarbij slechts 1 andere persoon baat ervan heeft, dus trekken ze dit door naar mensen die toevallig veel op zichzelf lijken. Dan gaan alle voordelen die ze zogenaamd willen voor "het eigen volk" in ieder geval naar henzelf boven andere volken, maar ook vaak boven vrouwen, mensen die niet hetero zijn, andersdenkenden of andersgelovenden etc. Dit terwijl dat technisch gezien allemaal mensen zijn van hun volk.

Zo kunnen ze er een ideologie van maken, medestanders aantrekken, terwijl ze eigenlijk gewoon bedoelen "ik eerst."

Tevens zijn er ook wel vrouwen of een homoseksueel die zich aansluiten, die ook die voordeeltjes willen. In praktijk worden ze vaak niet volwaardig of helemaal niet als gelijke geaccepteerd.

[..]

Heeft niets met klagen te maken, maar met terechte bezorgdheid. Misschien dat je de bezorgdheid een beetje beter kan begrijpen als je onderstaand video hebt gezien én gehoord. Zie bv:

https://www.vandaaginside.nl/nieuws/binnenland/videos/voormalig-politiecommissaris-sander-schaepman-over-de-groeiende-rol-van-de 10 sep 2025

Maar je zal vast geen zin hebben om deze man aan te horen....dat zou jammer zijn want dan ga je maar door met klagen dat je het allemaal echt niet begrijpt.

Ik weet zeker dat er veel Nederlandse Turken en Nederlandse Marokkanen zijn die hier geboren zijn en zich nog altijd Turk of Marokkaan noemen/voelen, en dat ze vinden dat Turkije, Marokko of welk ander islamitisch land dan toch HUN vaderland is en blijft.

Als ik in Turkije zou gaan wonen weet ik zeker dat die Nederlandse Turken vinden dat ik daar minder belangen mag hebben dan hun families die er hun hele leven hebben gewoond.

Nederland is mijn vaderland, ik heb geen ander vaderland, en ik hoef geen ander vaderland. Mijn ouders en grootouders zijn hier geboren en hebben hier hun hele leven gewoond én gewerkt. Mijn grootmoeder heeft grote armoe mee gemaakt, en al helemaal toen haar echtgenoot stierf en zij met klein kindjes achter bleef. Maar ze heeft geknokt voor het leven en overleven. Heeft de oorlog mee gemaakt en honger geleden. 

Als morgen mensen uit veilige buitenlanden komen om te profiteren van 'ons' vaderland, dan kan ik wel zeggen dat ik de belangen van mijn bejaarde buurvrouw zwaarder vind wegen dan de belangen van veilige landers die hier nooit een cent belasting hebben betaald en nooit een hand hebben uitgestoken om dit land op te bouwen tot het land dat het tot voor kort was.

Dus je hoeft niemand een schuldgevoel aan te praten met zielige woordjes. 

Fleurtje_5 schreef op 25-09-2025 om 18:10:

[..]

Heeft niets met klagen te maken, maar met terechte bezorgdheid. Misschien dat je de bezorgdheid een beetje beter kan begrijpen als je onderstaand video hebt gezien én gehoord. Zie bv:

https://www.vandaaginside.nl/nieuws/binnenland/videos/voormalig-politiecommissaris-sander-schaepman-over-de-groeiende-rol-van-de 10 sep 2025

Maar je zal vast geen zin hebben om deze man aan te horen....dat zou jammer zijn want dan ga je maar door met klagen dat je het allemaal echt niet begrijpt.

Fleurtje_5 ga anders emigreren naar Amerika of Hongarije of zo.  Dan zal je pas beseffen hoe en voorrecht het is om in Nederland te wonen. 

Ik begrijp het ook niet en jou al helemaal niet.  Jij begrijpt niet hoe het politieke systeem werkt hier. 

[..]

Vind je het dan niet dieptriest dat die welvaart, die vrijheid van meningsuiting, het recht gewoon te zijn wie je bent, steeds meer verdwijnt?

Wel eens van Ebru Umar, Theo Van Gogh, Ayaan Hirchi Ali, Lale Gul etc. etc. etc. gehoord?

https://www.vandaaginside.nl/nieuws/binnenland/videos/discussie-bij-vandaag-inside-na-rellen-den-haag-jij-doet-net-alsof-asielzoe 23 sep 2025, 00:02
De mannen van Vandaag Inside reageren op de rellen in Den Haag, die volgden na een demonstratie tegen onder meer het huidige asielbeleid.

Bakblik schreef op 25-09-2025 om 18:30:

[..]

Fleurtje_5 ga anders emigreren naar Amerika of Hongarije of zo. Dan zal je pas beseffen hoe en voorrecht het is om in Nederland te wonen.

Ik begrijp het ook niet en jou al helemaal niet. Jij begrijpt niet hoe het politieke systeem werkt hier.

Ik hoef geen ander vaderland. OMDAT ik van Nederland hou. Ik ben hier geboren en getogen en hopelijk mag ik hier tot mijn laatste snik blijven. Als hier iets uitbreekt zal ik mijn land niet in de steek laten, hoop ik.  

'Jij begrijpt mij niet' schrijf je. En dan schrijf je  dat ik het politieke systeem niet begrijp? Begrijpen of niet (snap niet dat je dit laatste nog hebt toegevoegd) dit is nou eenmaal mijn vaderland, ik ben hier geboren én getogen, ik zeg nergens dat vluchtelingen geen veilig heenkomen verdienen. En ik ben trots op dit land in goede én slechte dagen. Ik snap niet dat jij dat moeilijk kan begrijpen.

Goede kennissen van mij hebben een huisje in Hongarije, en genieten elk jaar weken lang van hun huis én het leven in Hongarije. Heel mooi. Maar voor mij hoeft dat niet.

kerstbeer schreef op 25-09-2025 om 16:47:

[..]

Het valt mij vaak ook op aan extreem rechts dat ze met "eigen volk eerst", vaak eigenlijk ook bedoelen "mannen eerst", "liever geen homo's" of zelfs "die zieke mensen zijn ook minderwaardig." en "die mensen die anders denken dan ik horen er ook niet bij."

Dit terwijl dit dan allemaal groepen zijn uit "het eigen volk."

"Eigen volk eerst." betekent vaak slechts "ik eerst."

Niemand is echter geinteresseerd in een ideologie waarbij slechts 1 andere persoon baat ervan heeft, dus trekken ze dit door naar mensen die toevallig veel op zichzelf lijken. Dan gaan alle voordelen die ze zogenaamd willen voor "het eigen volk" in ieder geval naar henzelf boven andere volken, maar ook vaak boven vrouwen, mensen die niet hetero zijn, andersdenkenden of andersgelovenden etc. Dit terwijl dat technisch gezien allemaal mensen zijn van hun volk.

Zo kunnen ze er een ideologie van maken, medestanders aantrekken, terwijl ze eigenlijk gewoon bedoelen "ik eerst."

Tevens zijn er ook wel vrouwen of een homoseksueel die zich aansluiten, die ook die voordeeltjes willen. In praktijk worden ze vaak niet volwaardig of helemaal niet als gelijke geaccepteerd.

Dat heb je heel mooi omschreven kerstbeer! Zo is het ook. Het deed me denken aan de 2e wereldoorlog; geen homo’s of zieken.

Ik krijg steevast rillingen van “eigen volk eerst”. Daar bedoelen ze geen (generaties) hier geboren allochtonen mee, nee enkel witte Hollandse mannen.

Fleurtje_5 schreef op 25-09-2025 om 18:23:

[..]

Ik weet zeker dat er veel Nederlandse Turken en Nederlandse Marokkanen zijn die hier geboren zijn en zich nog altijd Turk of Marokkaan noemen/voelen, en dat ze vinden dat Turkije, Marokko of welk ander islamitisch land dan toch HUN vaderland is en blijft.

Als ik in Turkije zou gaan wonen weet ik zeker dat die Nederlandse Turken vinden dat ik daar minder belangen mag hebben dan hun families die er hun hele leven hebben gewoond.

Nederland is mijn vaderland, ik heb geen ander vaderland, en ik hoef geen ander vaderland. Mijn ouders en grootouders zijn hier geboren en hebben hier hun hele leven gewoond én gewerkt. Mijn grootmoeder heeft grote armoe mee gemaakt, en al helemaal toen haar echtgenoot stierf en zij met klein kindjes achter bleef. Maar ze heeft geknokt voor het leven en overleven. Heeft de oorlog mee gemaakt en honger geleden.

Als morgen mensen uit veilige buitenlanden komen om te profiteren van 'ons' vaderland, dan kan ik wel zeggen dat ik de belangen van mijn bejaarde buurvrouw zwaarder vind wegen dan de belangen van veilige landers die hier nooit een cent belasting hebben betaald en nooit een hand hebben uitgestoken om dit land op te bouwen tot het land dat het tot voor kort was.

Dus je hoeft niemand een schuldgevoel aan te praten met zielige woordjes.

Waar heb jij het nu weer over met schuldgevoel aanpraten en zielige woordjes?

Zo voelen de in het buitenland wonende Nederlanders zich waarschijnlijk ook nog steeds Nederlander en zien Nederland ook als hun vaderland.

Geen idee wat je allemaal probeert uit te leggen, maar ik denk dat ik het hier alvast maar bij laat..wbt jouw posts.

Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 18:45:

[..]

Dat heb je heel mooi omschreven kerstbeer! Zo is het ook. Het deed me denken aan de 2e wereldoorlog; geen homo’s of zieken.

Ik krijg steevast rillingen van “eigen volk eerst”. Daar bedoelen ze geen (generaties) hier geboren allochtonen mee, nee enkel witte Hollandse mannen.

Ben dit nog niet tegen gekomen, waar staat dat? Enkel witte mannen, geen homo's of zieken, ik kan het niet volgen, maar misschien heb ik wat gemist?

Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 18:45:

[..]

Schei toch uit met de zaken te verdraaien om je eigen punt kracht bij te zetten. 

Niemand die het over 'eigen volk eerst' heeft, maar als jij/jullie vinden dat mensen die hier geboren en getogen zijn, hun hele leven geleerd en gewerkt hebben, minder belangen zouden hebben dan nieuwelingen uit veilige landen dan krijg ik de rillingen van jou/jullie. Dan doe je net alsof die westerlingen geen recht hebben op hun eigen vaderland waar ze trots op zijn 'omdat ze westerlingen zijn'.

Over discriminatie gesproken:
Waarom willen moslima's hoofddoeken en/of een boerka's dragen? Omdat ze zich willen distantiëren van de westerse vrouw? Waarom zijn ze tégen het westerse leven? Hoe gaat het met 'afvalligen?' Met Joden en homo's? Waarom werd Lale Gul verstoten? En waarom is Lale Gul niet veilig?

https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/lale-gul-ouderlijk-huis-vluchten-verstoten/ 19-03-2021

En maar afgeven op ons koningshuis dat jullie willen afschaffen. Zeg je dat ook van het koningshuis in Marokko?

En telkens weer 'de witte man' negatief neer zetten. Ik ben opgegroeid met een nieuwslezeres die niet wit was. Mooie leuk dame.  Nooit een punt van discussie geweest.

Fleurtje_5 schreef op 25-09-2025 om 18:32:

[..]

Vind je het dan niet dieptriest dat die welvaart, die vrijheid van meningsuiting, het recht gewoon te zijn wie je bent, steeds meer verdwijnt?

Wel eens van Ebru Umar, Theo Van Gogh, Ayaan Hirchi Ali, Lale Gul etc. etc. etc. gehoord?

https://www.vandaaginside.nl/nieuws/binnenland/videos/discussie-bij-vandaag-inside-na-rellen-den-haag-jij-doet-net-alsof-asielzoe 23 sep 2025, 00:02
De mannen van Vandaag Inside reageren op de rellen in Den Haag, die volgden na een demonstratie tegen onder meer het huidige asielbeleid.

Nou, ik heb op YouTube, want dan kan ik tenminste fast forward scrollen, het filmpje bekeken. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom we zo nodig moeten kijken. Jetten mag niet zeggen dat Wilders haat zaait en het is heel gemeen dat Wilders buiten gesloten wordt. De werkelijkheid is dat Wilders niet anders loopt te roepen dan "grenzen dicht", " het zijn verkrachters, moordenaars! We willen ze niet!" Filmpje over een relletje in een AZC (vermoed ik) met als ondertitel "De vrienden van Frans Timmermans aan het werk, die wil er nog 300 AZC's bij". En: "De islam is de grootste bedreiging voor Nederland. Voor onze cultuur en waarden, voor onze vrijheid.." 

Daarnaast heeft hij in zijn 1-tje de regels veranderd waardoor hij het kabinet kon laten vallen. 

Wilders is een gevaar voor Nederland en niet die paar 100 of voor mijn part paar duizend asielzoekers die zich misdragen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.