Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Yumi
15-09-2025 om 23:22
Fleurtje_5 schreef op 15-09-2025 om 18:57:
[..]
Toen hij in processie richting politiebureau trok vanwege de domme minder-minder-vraag heeft hij zelfstandig bepaalt dat te doen. Waarom dan nu niet??
Nee daar ga je niet over. Ik ook niet. Maar je hebt wel een uitgesproken mening als Wilders zijn 'vrijheid van meningsuiting' ventileert. En eerlijk gezegd vind ik dat wat die zanger schreeuwt duizend maal erger dan een poster van twee verschillende vrouwen. Vandaar dat ik niet kan begrijpen dat deze haat-opruiende schreeuwlelijkerd vanavond nog gewoon kan optreden.
Omdat deze linkse Gemeente graag wegkijkt en naar de Filistijnen gaat. Optreden en handhaven doen we niet aan, subsidie geven aan het soort poppodia zoals Doornroosje wel, maar liefs 1,6 miljoen per jaar.
Yumi
15-09-2025 om 23:59
Fleurtje_5 schreef op 15-09-2025 om 18:58:
[..]
Ongelooflijk.
Ach wat is Nijmegen begaan met de bedreigingen en haat waar Joden in ons land mee te maken hebben.
In Nijmegen voelen Joden zich niet veilig... en dat is niet zo vreemd.
Je struikelt er nog net niet over de pro Palestina activisten, die samen met Radboud leraar Harry Petitt de omstreden pro-Palestijnse activist Mohammed Khatib hadden uitgenodigd. Khatib steunt terreurorganisatie Hamas. In zijn optiek is Hamas een verzetsorganisatie die zich "opoffert voor de vrijheid van het Palestijnse volk". Uiteindelijk heeft het kabinet ingegrepen en hij kreeg een inreisverbod, maar was wel aanwezig op het terrein vd Radboud.
Daarnaast heeft Harry Petitt zich uitgelaten over de moord op Charlie Kirk, hieronder een gedeelte uit het artikel:
Gezond verstand: Harry Pettit, docent Radboud Universiteit, moet veld ruimen na verheerlijken politieke moord
Een schokkende tweet van Harry Pettit, docent aan de Radboud Universiteit, waarin hij het een ‘volkomen normale reactie’ noemt om de moord op de Amerikaanse activist Charlie Kirk te ‘vieren’, heeft geleid tot een verhit debat in de podcast De X! Factor. Presentator Ton F. van Dijk en psychiater Esther van Fenema delen hun afschuw over deze woorden, maar botsen over de vraag of deze uitlating valt onder vrijheid van meningsuiting of dat de universiteit Pettit de laan uit moet sturen. Dat laatste is ‘common sense’, zegt Van Dijk.
Terwijl Van Dijk pleit voor direct ingrijpen vanwege Pettits voorbeeldfunctie als docent, waarschuwt Van Fenema voor de gevaren van het te snel inperken van meningsuiting. De discussie speelt zich af in het spanningsveld tussen academische verantwoordelijkheid en de vrije meningsuiting in een tijd van sociale media en polarisatie.
In de podcast uit Van Fenema haar afschuw over Pettits tweet: “Celebrating the killing of a racist hate preacher like Kirk who is actively contributing to mass violence against so many vulnerable groups is a completely normal reaction.” Zij noemt de uitspraak “verwerpelijk” en “afschuwelijk”. “Een universiteit is een plek waar je academisch kritisch leert denken en onderwerpen van alle kanten dient te bekijken”, zo stelt Van Fenema, zelf gepromoveerd arts.
Het vieren van een politieke moord is grensoverschrijdend en onverantwoordelijk, zeker als docent die studenten beïnvloedt,” riposteert Van Dijk. Hij wijst erop dat Pettit eerder controversiële tweets over het Israël-Gaza-conflict plaatste, waar de Radboud Universiteit geen actie op ondernam, mogelijk na juridisch advies over vrijheid van meningsuiting. “Maar dit legitimeren van een moord gaat te ver. De raad van bestuur moet ingrijpen.”
Esther van Fenema deelt zijn verontwaardiging, maar worstelt met de balans. “Als arts zweer je neutraliteit en fatsoen in de publieke ruimte. Als docent weet ik niet wat de mores zijn, maar dit staat inderdaad haaks op een voorbeeldfunctie.”
Pro-Palestijnse activist noemt inreisverbod 'racistisch' en stapt naar rechter
Aandacht voor gevoel van onveiligheid bij Joodse studenten bij opening studiejaar UvA
Israëlische studenten Bram en Sem voelen zich niet veilig op campus, docent pareert kritiek: 'Het is niet pro of anti’ | Nijmegen | De Gelderlander.nl
Fleurtje_5
16-09-2025 om 03:53
Yumi schreef op 15-09-2025 om 23:59:
[..]
In Nijmegen voelen Joden zich niet veilig... en dat is niet zo vreemd.Je struikelt er nog net niet over de pro Palestina activisten, die samen met Radboud leraar Harry Petitt de omstreden pro-Palestijnse activist Mohammed Khatib hadden uitgenodigd. Khatib steunt terreurorganisatie Hamas. In zijn optiek is Hamas een verzetsorganisatie die zich "opoffert voor de vrijheid van het Palestijnse volk". Uiteindelijk heeft het kabinet ingegrepen en hij kreeg een inreisverbod, maar was wel aanwezig op het terrein vd Radboud.
Daarnaast heeft Harry Petitt zich uitgelaten over de moord op Charlie Kirk, hieronder een gedeelte uit het artikel:
Gezond verstand: Harry Pettit, docent Radboud Universiteit, moet veld ruimen na verheerlijken politieke moord
Een schokkende tweet van Harry Pettit, docent aan de Radboud Universiteit, waarin hij het een ‘volkomen normale reactie’ noemt om de moord op de Amerikaanse activist Charlie Kirk te ‘vieren’, heeft geleid tot een verhit debat in de podcast De X! Factor. Presentator Ton F. van Dijk en psychiater Esther van Fenema delen hun afschuw over deze woorden, maar botsen over de vraag of deze uitlating valt onder vrijheid van meningsuiting of dat de universiteit Pettit de laan uit moet sturen. Dat laatste is ‘common sense’, zegt Van Dijk.
Terwijl Van Dijk pleit voor direct ingrijpen vanwege Pettits voorbeeldfunctie als docent, waarschuwt Van Fenema voor de gevaren van het te snel inperken van meningsuiting. De discussie speelt zich af in het spanningsveld tussen academische verantwoordelijkheid en de vrije meningsuiting in een tijd van sociale media en polarisatie.In de podcast uit Van Fenema haar afschuw over Pettits tweet: “Celebrating the killing of a racist hate preacher like Kirk who is actively contributing to mass violence against so many vulnerable groups is a completely normal reaction.” Zij noemt de uitspraak “verwerpelijk” en “afschuwelijk”. “Een universiteit is een plek waar je academisch kritisch leert denken en onderwerpen van alle kanten dient te bekijken”, zo stelt Van Fenema, zelf gepromoveerd arts.
Het vieren van een politieke moord is grensoverschrijdend en onverantwoordelijk, zeker als docent die studenten beïnvloedt,” riposteert Van Dijk. Hij wijst erop dat Pettit eerder controversiële tweets over het Israël-Gaza-conflict plaatste, waar de Radboud Universiteit geen actie op ondernam, mogelijk na juridisch advies over vrijheid van meningsuiting. “Maar dit legitimeren van een moord gaat te ver. De raad van bestuur moet ingrijpen.”Esther van Fenema deelt zijn verontwaardiging, maar worstelt met de balans. “Als arts zweer je neutraliteit en fatsoen in de publieke ruimte. Als docent weet ik niet wat de mores zijn, maar dit staat inderdaad haaks op een voorbeeldfunctie.”
Pro-Palestijnse activist noemt inreisverbod 'racistisch' en stapt naar rechter
Aandacht voor gevoel van onveiligheid bij Joodse studenten bij opening studiejaar UvA
Israëlische studenten Bram en Sem voelen zich niet veilig op campus, docent pareert kritiek: 'Het is niet pro of anti’ | Nijmegen | De Gelderlander.nl
Dat is om te janken.
Zo ook die 1,6 miljoen subsidie voor Doornroosje.
Fleurtje_5
16-09-2025 om 03:58
Er is blijkbaar weer een lek:
https://www.ad.nl/politiek/plannen-prinsjesdag-op-een-rij-stiekeme-bezuiniging-voordelig-vliegen-naar-aruba-nsc-potje-leeggeroofd~ab34b31e/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Dat ze die 1,6 miljoen van Doornroosje maar aan Ingrid Coenradie geven, alle kleine beetjes helpen bij het oplossen van het ernstige cellentekort. Had men destijds maar niet naar Teeven en Rutte geluisterd toen zij gingen bezuinigen op de gevangenissen en het personeel.
Fleurtje_5
16-09-2025 om 04:18
Er is hier al eens eerder een bericht aangehaald over de fraude in de zorg. Van ondeskundig personeel dat vaak niet de zorg bied waarvoor ze betaald worden. Afgelopen zaterdag stond in Dagblad De Limburger weer een groot artikel met de titel:
Criminelen hebben vrij spel in de Limburgse zorgsector; gemeenten zien het wel maar laten het gebeuren
.................
De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) denkt dat 3 tot 10 procent van alle zorggelden wegvloeit naar criminelen. Het Openbaar Ministerie heeft becijferd dat dit zou neerkomen op 10 miljard aan zorgfraude per jaar.
................etc.etc.etc.............
Het zorgveld is breed: van jeugdzorg, thuiszorg, maatschappelijk- en welzijnswerk tot wijkzorg en dagbesteding. Van beschermd wonen en mondzorg tot gehandicapten- en ouderenzorg. De potjes waarmee de enorme zorgsector wordt gefinancierd zijn ook verschillend: Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet (waar gemeenten verantwoordelijk voor zijn) en daarnaast Wet langdurige zorg (Wlz) en Zorgverzekeringswet onder toezicht van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Het is dringen op deze profijtelijke markt. In Limburg zijn zo’n vijfduizend zorgaanbieders actief, aldus het RIEC-rapport. Die vijfduizend zijn in het onderzoek door allerlei registratiesystemen gehaald, en wat blijkt? Ze komen overal tevoorschijn. Volop zelfs. Driehonderd zorgaanbieders die werken met pgb-gelden hebben een of meer veroordelingen op hun naam. En minstens zo opmerkelijk: ruim een kwart (28 procent) van de personen achter de ‘niet-natuurlijke rechtspersonen’ (zeg: bedrijven) die zorg leveren in Limburg, komt voor in het Justitieel Documentatie Systeem. Een op de vier zorgaanbieders.
Het gaat om rijden onder invloed (29 keer) of verkeersovertredingen (9), maar ook om hennepteelt (21), productie harddrugs (7), verduistering (6 ), diefstal (32), oplichting (9), mishandeling (9) of bedreiging (8). In 37 gevallen was er een celstraf geweest, soms tot vijf jaar lang. Linken met illegale (vuur)wapens worden ook gesignaleerd, en de politie stuit bij onderzoeken naar niet-natuurlijke overlijdens regelmatig ook op zorgfraude.
Luxegoederen
Gemeenteambtenaren zeggen het gewoon in de interviews met het RIEC: ‘Subjecten van wie bekend is dat ze eerder bekend waren in het drugsmilieu zijn nu werkzaam in de zorg’. De ambtenaren zien ook zorgverleners ‘met een levensstijl die niet in verhouding staat tot het werk wat ze doen’. Nauwelijks klanten, toch luxegoederen en dure auto’s kopen. Of: vastgoed. Met het ‘verdiende’ zorggeld worden panden aangekocht waarin weer nieuwe ‘cliënten’ kunnen worden geplaatst. En zo groeit de business gestaag.
...........etc.etc.etc..............
Fleurtje_5
16-09-2025 om 04:26
Daar moet je toch niet aan denken dat je aangewezen bent op thuiszorg en dan dit:
............
Het 118 pagina’s tellende rapport lepelt de ene na de andere verbazingwekkende bevinding op. ‘In twee gemeenten zijn zorgwekkende signalen ontvangen over een zorgorganisatie die mogelijk betrokken is bij mensenhandel, drugscriminaliteit en zorgfraude. (..) Panden die te linken zijn aan het bedrijf blijken bekend in relatie tot thuisprostitutie en drugscriminaliteit.’ De daarop volgende zin doet welhaast komisch aan: ‘Daarbij wordt vermoed dat onvoldoende zorg wordt geleverd en dat zorggelden worden misbruikt’.
............
Cliënten die klagen over de ‘minimale zorg’ worden bedreigd. Dat laatste, bedreiging, wordt trouwens ook vaak ingezet bij de ‘spookzorg’: mensen die geen zorg nodig hebben worden onder druk gezet om hem toch aan te vragen.
.............
Een vals diploma komt pas aan het licht na diepgravend onderzoek, ‘of erger: wanneer de „gediplomeerde” fouten maakt en het mis gaat met de cliënt’.
................
BeesAreCool
16-09-2025 om 07:48
Yumi schreef op 15-09-2025 om 23:22:
[..]
Omdat deze linkse Gemeente graag wegkijkt en naar de Filistijnen gaat. Optreden en handhaven doen we niet aan, subsidie geven aan het soort poppodia zoals Doornroosje wel, maar liefs 1,6 miljoen per jaar.
Als er 1 group politici heeft weggekeken omdat ze te druk waren met tweeten en met elkaar ruzie maken, dan was het dit kabinet wel.
Loeki72
16-09-2025 om 08:36
https://petjeaf.com/kimvankeken/posts/politieke-moorden-tellen-alleen-als-ze-je-uitkomen
Deze column verwoord wat ik ook vind. Ik heb het idee dat ze Trump een geweldige bron van inspiratie vinden.
Miraval
16-09-2025 om 08:53
de uitgelekte plannen voor prinsjesdag, ik ben blij dat de "korting" op brandstof nog zeker 1 jaar blijft. Anders zou het verschil in prijzen binnen de EU echt enorm zijn.
Hogere vliegtaks verdeeld in 3 categorieen, ook helemaal prima vind ik. Op de verste reizen komt dan zo'n 70 euro. Wel zullen meer mensen dan vliegen via Belgie of Duitsland, dus ben benieuwd of dit echt veel geld op gaat leveren....
Koopkracht gemiddeld 1.3% omhoog, dat compenseert niet echt de inflatie. Voor gepensioneerden 1.5%. Dus aan het eind van de rit zullen "we" niet veel extra overhouden denk ik.
Zilver_gray
16-09-2025 om 08:57
Loeki72 schreef op 16-09-2025 om 08:36:
https://petjeaf.com/kimvankeken/posts/politieke-moorden-tellen-alleen-als-ze-je-uitkomen
Deze column verwoord wat ik ook vind. Ik heb het idee dat ze Trump een geweldige bron van inspiratie vinden.
Wauw!
Ik zou van de eerste t/m de laatste letter willen plaatsen; zo ontzettend eens met alles wat ik lees! Dit wil ik expliciet even vermelden;
“Het geeft te denken dat politici die regeringsverantwoordelijkheid dragen geen enkele discipline kunnen opbrengen om de gemoederen in het land juist te bedaren. Integendeel, ze jagen ze op. Verdeeldheid is hun brandstof”
Amen!
Bedankt voor het plaatsen!
felija
16-09-2025 om 10:34
Zilver_gray schreef op 16-09-2025 om 08:57:
[..]
Wauw!
Ik zou van de eerste t/m de laatste letter willen plaatsen; zo ontzettend eens met alles wat ik lees! Dit wil ik expliciet even vermelden;
“Het geeft te denken dat politici die regeringsverantwoordelijkheid dragen geen enkele discipline kunnen opbrengen om de gemoederen in het land juist te bedaren. Integendeel, ze jagen ze op. Verdeeldheid is hun brandstof”
Amen!
Eens!
felija
16-09-2025 om 10:35
BeesAreCool schreef op 16-09-2025 om 07:48:
[..]
Als er 1 group politici heeft weggekeken omdat ze te druk waren met tweeten en met elkaar ruzie maken, dan was het dit kabinet wel.
Nou inderdaad! Maar nee, het is altijd de schuld van links. Zucht.
Fleurtje_5
16-09-2025 om 10:43
Loeki72 schreef op 16-09-2025 om 08:36:
Er werd gruwelijk gemoord in Amerika, Trump ging niet naar de uitvaart, druk met golf. Dat vind ik laag en niet oké.
Maar had Caroline, Henk en Mona van de BBB er naar toe moeten gaan? Is het niet aan de premier om dan een woord van medeleven te doen? (Of hebben ze wel een bericht van medeleven gestuurd? Kan Kim dat weten?) Heeft BBB wel of niet een bericht van medeleven geplaatst vanwege de aanslag afgelopen week op Charlie Kirk?
Is Kim van Keken boos omdat Carolien wel de aanslag op die 31 jarige Kirk verafschuwde (als Carolien dat deed), en misschien niet op die van Senator Hoffman? (als Carolien dat niet heeft gedaan)
Of is Kim van Keken beledigd dat de BBB geschokt heeft gereageerd vanwege het optreden van rapper die de aanslag op Charlie Kirk bijna verheerlijkte en de overledene nog een trap na gaf en hem een stuk stront noemde? Of was dat ook omdat die zanger riep 'ga ze zoeken op straat' (de Joden/zionisten).
Het gaat dus om deze moord in juni:
https://nos.nl/artikel/2571310-man-verdacht-van-aanslagen-op-politici-minnesota-opgepakt 16 juni 2025
Sindsdien was er een grote klopjacht op hem gaande.
Boelter werd uiteindelijk zondagavond (lokale tijd) opgepakt in Minnesota. Hij wordt verdacht van twee moorden en twee pogingen tot moord.
Ik wil even een stukje uit die column van Kim v. K quoten:
.................
Politieke moorden zijn voor de Amerikaanse president alleen van belang als ze in zijn eigen politieke straatje passen. Diezelfde gevaarlijke logica sijpelt door naar Nederlandse politici die nu het centrum van de macht bezetten.
Ik heb het nog even teruggezocht, maar ik kon geen bericht van medeleven vinden van BBB-leider Caroline van der Plas. In de tijdlijn van partijgenoot Henk Vermeer is ook niets te vinden, evenmin in die van vicepremier Mona Keijzer. Ze spraken ook geen verontwaardiging uit over de online grappen en verheerlijking van de aanslagen op de Democraten.
Het staat in schril contrast met de reacties op de moord op de conservatieve activist Charlie Kirk. Nog voordat de 31-jarige dood was, werd het web afgestruind naar elke naar juichen riekende reactie op links. Rechtse commentatoren negeerden de eerdere moord op de Democraat Hortman en de walgelijke reacties daarop. Ze zwegen daarover. Ze waren vooral bezig met het frame dat politiek geweld alleen van links zou komen, waarbij het termen regende als ‘cultuurmarxisme’, ‘de lange mars door de instituties’ en ‘decadentie’. Dat Kirks moord werd verafschuwd door Democraten als Barack Obama en Bernie Sanders bleef tactisch onbenoemd.
..................
Fleurtje_5
16-09-2025 om 10:45
Zilver_gray schreef op 16-09-2025 om 08:57:
[..]
Wauw!
Amen!
In die column staat ook:
Politieke moorden zijn voor de Amerikaanse president alleen van belang als ze in zijn eigen politieke straatje passen.
Zilver_gray
16-09-2025 om 10:56
Fleurtje_5 schreef op 16-09-2025 om 10:45:
[..]
In die column staat ook:
Politieke moorden zijn voor de Amerikaanse president alleen van belang als ze in zijn eigen politieke straatje passen.
Ja? En? Klopt toch ook!
Wat probeer je me nu weer in mijn schoenen te schuiven?