Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Yumi schreef op 15-09-2025 om 18:38:

Helaas mag het optreden vanavond doorgaan van de rechter, die 2 weken nodig heeft voor zijn motivatie, dat snap ik wel valt toch niet te verkopen...

Het concert van de Britse punkband Bob Vylan in het Nijmeegse poppodium Doornroosje gaat vanavond door. De rechtbank in Arnhem heeft een verzoek van het Centraal Joods Overleg (CJO) om het optreden te verbieden afgewezen.

Een motivatie over de uitspraak volgt later. De zaak was met spoed aangevraagd en daarom is voorrang gegeven aan een beslissing. De uitleg volgt binnen twee weken.

Concert Bob Vylan in Nijmegen gaat vanavond door, rechter geeft CJO geen gelijk | Algemeen | NU.nl

Ongelooflijk.

Ach wat is Nijmegen begaan met de bedreigingen en haat waar Joden in ons land mee te maken hebben.

felija schreef op 15-09-2025 om 15:25:

Tja, ons mooie landje is niet meer zo mooi, alleen komt dat niet door de opvang van vluchtelingen.

Ach dan toch. Waarom verbaasd me dat niet dat jij zo reageert? 

Lees effe het Ter Apel topic vanaf de eerste tot de laatste pagina.  Maar nee joh, Het zijn natuurlijk die jonge meisjes die de sfeer in ons landje verknoeien als ze bang zijn als ze naar school of sport gaan. Het is natuurlijk de schuld van de sportclubs die de deuren moeten sluiten omdat anders de meisjes niet veilig zijn als ze na het sporten zich omkleden. Het is de schuld van de machinist en conducteurs dat de trein niet meer in Maarheeze stopt vanwege wantoestanden en dreigementen. Het is natuurlijk de schuld van de beveiligers en agenten omdat ze moeten mee reizen om de veiligheid van de passagiers te waarborgen.

Herfstappeltaart schreef op 15-09-2025 om 13:34:

[..]

Uiteraard. En wat heeft het nu met opvang van vluchtelingen te maken?

We vangen vluchtelingen op omdat ze elders niet veilig zouden zijn. Waarom word er dan zo slordig omgesprongen met de veiligheid van Joden en mensen die rechts willen stemmen? Waarom dan geen veiligheid bieden aan mensen in ons land omdat hun ouders en voorouders van Joodse komaf zijn?

Zilver_gray schreef op 15-09-2025 om 13:34:

[..]

Dan moet je dat zeggen, en niet de vluchtelingen erbij halen.

Dus een Jood die bang is, bedreigd of misschien mishandelt word, telt niet mee als men veilig wil leven?

Ik ben benieuwd naar de motivatie van de rechtbank, die volgt binnen 2 weken. Dit zijn overigens hele lastige zaken, want waar houdt de vrijheid van meningsuiting op en is die in een besloten zaal groter dan als je hetzelfde op tv beweert?

Fleurtje_5 schreef op 15-09-2025 om 19:10:

[..]

Dus een Jood die bang is, bedreigd of misschien mishandelt word, telt niet mee als men veilig wil leven?

Dat wordt niet gezegd en het is de vraag of Bob Vylan dit wel zegt. Er gaan verschillende lezingen rond, een IDF-soldaat is wat anders dan een Joodse inwoner van Nederland. 

[..]

Zeg, wil je ophouden dingen totaal uit zijn verband te trekken om die mij vervolgens in de schoenen te schuiven?

(Ik zeg nergens dat bange, bedreigde of mishandelde joden niet meetellen)

Zilver_gray schreef op 15-09-2025 om 19:17:

[..]

Zeg, wil je ophouden dingen totaal uit zijn verband te trekken om die mij vervolgens in de schoenen te schuiven?

(Ik zeg nergens dat bange, bedreigde of mishandelde joden niet meetellen)

Potverdorie nou. Ik wordt hier echt niet goed van zeg!

Herfstappeltaart schreef op 15-09-2025 om 19:18:

[..]

Potverdorie nou. Ik wordt hier echt niet goed van zeg!

Fleurtje probeert goedkoop te scoren; nou niet over mijn rug! Opzouten!

Zilver_gray schreef op 15-09-2025 om 19:19:

[..]

Fleurtje probeert goedkoop te scoren; nou niet over mijn rug! Opzouten!

Precies!

[..]

Wat een vreemde retorische vraag en aanval op degene op wie je reageerde. Want dit zegt toch niemand hier? De vraag die gesteld werd is waarom je vluchtelingen erbij haalt. Die hebben hier toch niks mee te maken? Of waren het allemaal vluchtelingen in Paradiso denk je? Waarom zou je kiezen tussen óf Joden óf vluchtelingen beschermen? Ik vind dat een vrij bizarre tegenstelling, iedereen verdient het om beschermd te worden.

Ik denk dat het advies van Daglichtlamp wel een goede was (niet meer op reageren).

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-09-2025 om 19:53 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 15-09-2025 om 18:57:

[..]

En eerlijk gezegd vind ik dat wat die zanger schreeuwt duizend maal erger dan een poster van twee verschillende vrouwen. Vandaar dat ik niet kan begrijpen dat deze haat-opruiende schreeuwlelijkerd vanavond nog gewoon kan optreden.

Die verschrikkelijke poster staat ook nog gewoon online. Wilders doet net alsof hij al veroordeeld is voor het plaatsen daarvan, maar in werkelijk is het OM in dat geval ook nog bezig om te bepalen of Wilders hier de grenzen van de vrijheid van meningsuiting is overgegaan.

Heel terecht overigens dat dat ook bepaald gaat worden voor de oproepen die deze popgroep heeft gedaan. Ik heb al eerder gezegd wat ik daarvan vond, dat hoef ik vast niet te herhalen. 

Fleurtje_5 schreef op 15-09-2025 om 19:03:

[..]

Ach dan toch. Waarom verbaasd me dat niet dat jij zo reageert?

Lees effe het Ter Apel topic vanaf de eerste tot de laatste pagina. Maar nee joh, Het zijn natuurlijk die jonge meisjes die de sfeer in ons landje verknoeien als ze bang zijn als ze naar school of sport gaan. Het is natuurlijk de schuld van de sportclubs die de deuren moeten sluiten omdat anders de meisjes niet veilig zijn als ze na het sporten zich omkleden. Het is de schuld van de machinist en conducteurs dat de trein niet meer in Maarheeze stopt vanwege wantoestanden en dreigementen. Het is natuurlijk de schuld van de beveiligers en agenten omdat ze moeten mee reizen om de veiligheid van de passagiers te waarborgen.

Schei nou toch eens uit, Fleurtje, met werkelijk overal vluchtelingen er aan hun haren bij te slepen. Het grootste deel van de vluchtelingen veroorzaakt op geen enkele manier overlast! Hou dus op, die groep te pas en te onpas de schuld in de schoenen te schuiven van alles wat er in Nederland mis gaat. Schijtziek word ik ervan, zoek eens een andere langspeelplaat! 

Er is zoveel meer aan de hand in Nederland wat niets, maar dan ook niets te maken heeft met vluchtelingen. 

Ontopic dus maar weer.

Fleurtje_5 schreef op 15-09-2025 om 18:57:

[..]

En eerlijk gezegd vind ik dat wat die zanger schreeuwt duizend maal erger dan een poster van twee verschillende vrouwen. Vandaar dat ik niet kan begrijpen dat deze haat-opruiende schreeuwlelijkerd vanavond nog gewoon kan optreden.

Bob Vylan ventileert hun (onsmakelijke) mening tijdens een besloten bijeenkomst in een zaaltje. Wilders die ook nog eens partijleider is van de grootste partij van dit land zet die afbeelding op X. Die afbeelding heeft een zelfde soort symboliek als bepaalde afbeeldingen uit de Nazitijd. Dat is een heel groot verschil.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.