Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Herfstappeltaart
14-09-2025 om 07:37
Fleurtje_5 schreef op 14-09-2025 om 05:12:
[..]
Misschien moeten ze toch eerst de verkiezingen afwachten.
Ja hè hè, dat lijkt me duidelijk.
Daglichtlamp
14-09-2025 om 08:43
Fleurtje_5 schreef op 14-09-2025 om 05:12:
[..]
Misschien moeten ze toch eerst de verkiezingen afwachten.
Dan maar stoppen met campagne voeren? Ik vind het wel een interessant idee. We stemmen voortaan alleen maar op de plannen zoals de partijen ze neerleggen, in plaats van op de partijleider die het beste overkomt in de media.
Overigens denk ik dat veel plannen van de SP goed passen bij hoe jij denkt. Ik zie bij jou ook die bevlogenheid voor de zorg, tegen armoede tegen dakloosheid die ik ook bij Jimmy Dijk zie.
Fleurtje_5
14-09-2025 om 09:31
Daglichtlamp schreef op 14-09-2025 om 08:43:
[..]
Dan maar stoppen met campagne voeren? Ik vind het wel een interessant idee. We stemmen voortaan alleen maar op de plannen zoals de partijen ze neerleggen, in plaats van op de partijleider die het beste overkomt in de media.
Overigens denk ik dat veel plannen van de SP goed passen bij hoe jij denkt. Ik zie bij jou ook die bevlogenheid voor de zorg, tegen armoede tegen dakloosheid die ik ook bij Jimmy Dijk zie.
Nee tuurlijk niet.
Maar de laatste keer dat Dijk van de SP een 'flink' plan had, was niemand het eens met dat plan van Jimmy Dijk. En ook nu vind ik hem goed spreken, maar Mirjam Bikker was daar realistischer over.
Fleurtje_5
14-09-2025 om 11:10
Dit absurde plan dus:
https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/belasting/2025/07/75-procent-belasting-op-erfenis-boven-een-ton-sp/ 16 jul 2025
75 procent belasting betalen als je een erfenis krijgt van meer dan 100.000 euro (en tot een ton vrijstellen). Met dat plan kwam Jimmy Dijk van de SP vorige week op tv op de proppen in Nieuws van de Dag. Dat leverde nogal wat reacties op.
Liara
14-09-2025 om 14:16
Fleurtje_5 schreef op 14-09-2025 om 11:10:
Dit absurde plan dus:
https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/belasting/2025/07/75-procent-belasting-op-erfenis-boven-een-ton-sp/ 16 jul 2025
75 procent belasting betalen als je een erfenis krijgt van meer dan 100.000 euro (en tot een ton vrijstellen). Met dat plan kwam Jimmy Dijk van de SP vorige week op tv op de proppen in Nieuws van de Dag. Dat leverde nogal wat reacties op.
Dit hebben ze verandert naar erfenissen boven de 500.000
Liara
14-09-2025 om 14:18
Ik hoorde ergens dat de SP of PvdA/GL belasting wil gaan heffen over de overwaarde van je woning. Is dat waar, of een onwaar gerucht?
Nicole123
14-09-2025 om 14:51
Liara schreef op 14-09-2025 om 14:18:
Ik hoorde ergens dat de SP of PvdA/GL belasting wil gaan heffen over de overwaarde van je woning. Is dat waar, of een onwaar gerucht?
PvdA/GL in ieder geval heel duidelijk niet:
Kelder vraagt of GroenLinks-PvdA belasting wil heffen op de overwaarde van koopwoningen. Klaver reageert: "Wij willen de vermogensbelasting verhogen, maar er worden daarbij uitzonderingen gemaakt op eerste woningen.
Liara
14-09-2025 om 14:53
Ah mooi, dan was het dus inderdaad een onwaar verhaal. Daar ben ik blij om.
Liara
14-09-2025 om 14:55
SP is inmiddels wel gestegen in mijn rijtje kanshebbers bij de verkiezingen, zij hebben best veel punten waar ik het mee eens ben.
kerstbeer
14-09-2025 om 15:20
Ik weet het nog steeds niet.
Misschien moet ik maar belangrijke punten gaan opschrijven van dingen waar ik om geef en dan gaan kijken hoe partijen hierop reageren.
Miraval
14-09-2025 om 17:33
Liara schreef op 14-09-2025 om 14:55:
SP is inmiddels wel gestegen in mijn rijtje kanshebbers bij de verkiezingen, zij hebben best veel punten waar ik het mee eens ben.
Welke punten zijn dar precies als ik vragen mag?
Ik zie bijvoorbeeld heel veel plussen voor huurders, nog niks voor woningeigenaren. Wel een huurplafond maar niks met de WOZ. En leegstaande panden waar geen plannen voor zijn kunnen onteigenen? Dat vind ik wel echt heel ver gaan.
Een 4-daagse werkweek met behoud van salaris, waarbij deeltijdwerkers evenredig gecompenseerd worden. Wie gaat dat precies betalen uiteindelijk? En hoe zit het met kleine ondernemers? Idem voor het stijgen van minimumloon. Werknemers krijgen recht op een percentage van de winst, voor welke bedrijven precies? Alleen bedrijven met aandeelhouders? (Daar lijkt het wel op maar staat er niet heel duidelijk...) Werknemers krijgen meer zeggenschap over fusies/verhuizingen. Dus als eigenaar van een bedrijf met alle risicos die je hebt genomen heb je straks precies niks meer te zeggen over je eigen bedrijf? Welk bedrijf wil er dan nog groot worden in Nederland?
Arbeidsmigratie terugdringen, ik ben voor betere werk/leefomstandigheden van arbeidsmigranten, maar niet tegen Arbeidsmigratie an sich. Daarnaast door het open beleid binnen de EU lijkt me dit vrij lastig aan te pakken. Iets met regels en wetten enzo. Daarnaast worden niet alle arbeidsmigranten uitgebuit natuurlijk. Hier zie ik veel Polen/Roemenen in de bouw die met grotere auto's dan ik zou kunnen betalen bij wijze van spreken.
Voor autorijden hebben ze overigens wel goede en eerlijke plannen. Geen rekeningrijden, en niet duurder wanneer duurzaam rijden niet mogelijk is.
Het programma klinkt goed hoor, maar ik vraag me af hoe haalbaar en betaalbaar alles is. Bij wie komt precies de rekening te liggen?
Nicole123
14-09-2025 om 17:44
Laat de SP haar programma doorrekenen door het CPB? Ik lees dat ze dat in 2023 niet hebben gedaan.
Ik stem principieel alleen op partijen die hun programma laten doorrekenen. Door het CPB, door een andere onafhankelijke organisatie of zelf en dan transparant gepresenteerd, dat maakt me niet uit. Maar van alles roepen maar als het betaald moet worden niet thuisgeven of met vage onrealistische oneliners komen ('we halen het bij de rijken vandaan' of 'we betalen het door een migratiestop'), daar heb je in de praktijk niets aan.
Neweve
14-09-2025 om 17:46
kerstbeer schreef op 14-09-2025 om 15:20:
Ik weet het nog steeds niet.
Misschien moet ik maar belangrijke punten gaan opschrijven van dingen waar ik om geef en dan gaan kijken hoe partijen hierop reageren.
Klikt we als een goede aanpak
kerstbeer
14-09-2025 om 21:44
Nicole123 schreef op 14-09-2025 om 17:44:
Laat de SP haar programma doorrekenen door het CPB? Ik lees dat ze dat in 2023 niet hebben gedaan.
Ik stem principieel alleen op partijen die hun programma laten doorrekenen. Door het CPB, door een andere onafhankelijke organisatie of zelf en dan transparant gepresenteerd, dat maakt me niet uit. Maar van alles roepen maar als het betaald moet worden niet thuisgeven of met vage onrealistische oneliners komen ('we halen het bij de rijken vandaan' of 'we betalen het door een migratiestop'), daar heb je in de praktijk niets aan.
Dat vind ik eigenlijk best een goed idee in combinatie met wat ik hierboven schreef.
Vroeger wist ik dat veel duidelijker, maar ik zweef nu een beetje rond. Had nooit gedacht dat ik een zwevende kiezer zou worden, want dat was ik vroeger niet.