Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
13-09-2025 om 16:59
Zorroo schreef op 13-09-2025 om 16:52:
Jeetje Fleur, wat een gezwam allemaal. Je zat er gewoon naast. Accepteer en laat gaan.
Dat kan ze niet: toegeven (velen zijn je voor gegaan) en ze blijft er maar op doorgaan, waardoor er heel veel irritante ruis op de lijn komt, ook weer in dit topic.
Zilver_gray
13-09-2025 om 17:01
felija schreef op 13-09-2025 om 16:59:
[..]
Dat kan ze niet toegeven (velen zijn je voor gegaan) en blijft er maar op doorgaan, waardoor er heel veel irritante ruis op de lijn komt, ook weer in dit topic.
Sommige forummers zouden voorgedragen moeten worden voor de “Hoe help ik een topic om zeep award”.
Daglichtlamp
13-09-2025 om 17:26
Deze discussie stopt pas als we niet meer reageren denk ik. Dus laten wij on topic blijven.
https://www.ad.nl/politiek/sp-heeft-een-kans-bij-teleurgestelde-pvv-kiezers~a2aa16a8/
Ik zie het niet zo goed voor me, de SP in een kabinet. Maar wie weet, als ze zich willen conformeren aan begrotingsdiscipline kunnen ze wellicht wel helpen met het beleid wat eerlijker maken voor de onderkant van de samenleving.
„Nu is het aan ons’’, zegt Jimmy Dijk voor zijn congres in een tent in het Utrechtse Griftpark. „Ik zie voor onze partij een lichte stijging in de peilingen. Die willen we doorzetten. En als wij in de buurt komen van tien zetels met de huidige verhoudingen, dan worden wij dé sleutelpartij van een kabinet van de SP tot en met het CDA.’’
Dijk is klaar met het meest rechtse kabinet ooit, dat met ‘de ruziënde partijen PVV, VVD, NSC en BBB’ ten onder ging. Getooid met de slogan ‘Supersociaal!’ wil Dijk een slinger geven aan het meest linkse kabinet ooit. Hij richt zich dan ook tot ‘Beste Bontenbal’ en ‘Beste Timmermans’.
felija
13-09-2025 om 17:29
Daglichtlamp schreef op 13-09-2025 om 17:26:
Deze discussie stopt pas als we niet meer reageren denk ik. Dus laten wij on topic blijven.
https://www.ad.nl/politiek/sp-heeft-een-kans-bij-teleurgestelde-pvv-kiezers~a2aa16a8/
Ik zie het niet zo goed voor me, de SP in een kabinet. Maar wie weet, als ze zich willen conformeren aan begrotingsdiscipline kunnen ze wellicht wel helpen met het beleid wat eerlijker maken voor de onderkant van de samenleving.
„Nu is het aan ons’’, zegt Jimmy Dijk voor zijn congres in een tent in het Utrechtse Griftpark. „Ik zie voor onze partij een lichte stijging in de peilingen. Die willen we doorzetten. En als wij in de buurt komen van tien zetels met de huidige verhoudingen, dan worden wij dé sleutelpartij van een kabinet van de SP tot en met het CDA.’’
Dijk is klaar met het meest rechtse kabinet ooit, dat met ‘de ruziënde partijen PVV, VVD, NSC en BBB’ ten onder ging. Getooid met de slogan ‘Supersociaal!’ wil Dijk een slinger geven aan het meest linkse kabinet ooit. Hij richt zich dan ook tot ‘Beste Bontenbal’ en ‘Beste Timmermans’.
Zelf zou ik het wel zien zitten, denk ik, maar het draagvlak in de samenleving is niet groot genoeg. Dan hebben zeer rechtse stemmers helemaal het gevoel niet te worden gehoord, ben ik bang.
Fleurtje_5
13-09-2025 om 18:28
Vanmorgen las ik een column van Amanda Kluveld. Ik moest wel effe lachen bij het laatste stukje.
Desalniettemin waren er bij Discriminatie. nl 14.000 meldingen binnen gekomen. Nooit eerder waren er zoveel meldingen gedaan.
Titel v.d. column:
De vrijheid om te kiezen – en de vrijheid om een keuze te presenteren
Er is aangifte gedaan tegen Geert Wilders door Bureau Clara Wichmann (BCW), WOMEN Inc. en Discriminatie. nl. Het gaat om een door Wilders gepubliceerde AI-afbeelding waarin twee halve vrouwengezichten naast elkaar staan. Volgens BCW contrasteert de afbeelding bewust een jonge witte vrouw zonder hoofddoek met een oudere vrouw van kleur mét hoofddoek. Daarbij zou expliciet worden gesuggereerd dat de ene de juiste keuze vertegenwoordigt en de andere ongewenst is. De organisaties noemen dit intersectioneel discriminerend en beledigend
.............etc.etc.etc............
.....................................
Verleidelijk
Je kunt de afbeelding ook lezen als een keuze tussen vrijheid en islam. Wat is daar eigenlijk op tegen? Het is verleidelijk om elke scherpe tegenstelling onmiddellijk ‘discriminatie’ te noemen. Maar als we dat doen, verliezen we de essentie van democratie: het recht om te kiezen, te verkiezen en af te wijzen. En daarachter ligt nog iets groters: de essentie van vrijheid. Dat we onze keuzes mogen maken.
Spiegel
Pas als we dat accepteren, behandelen we alle burgers gelijkwaardig, ook de norse oudere vrouw met hoofddoek. De echte reden van de woede is dat Wilders deze clubs een spiegel voorhoudt. Zij zien norse oudere vrouwen met een hoofddoek blijkbaar als negatief. Wilders presenteert haar als een keuze. En die is volgens hem aan u.
Neweve
13-09-2025 om 18:29
felija schreef op 13-09-2025 om 17:29:
[..]
Zelf zou ik het wel zien zitten, denk ik, maar het draagvlak in de samenleving is niet groot genoeg. Dan hebben zeer rechtse stemmers helemaal het gevoel niet te worden gehoord, ben ik bang.
Ik ben wel heel benieuwd hoe en of het draagvlak verschuift als zo'n kabinet wel iets voor elkaar krijgt. (Eerst zien dan geloven natuurlijk) Op economisch gebied zullen er zeer waarschijnlijk verschillende mensen op vooruit gaan.
Nicole123
13-09-2025 om 19:10
Ik zag het ja, en verbaasde me erover. De SP was altijd de 'tegen'partij en zeer principieel en daarmee logischerwijs gedoemd tot de oppositie. Dat ze een regering over links willen hebben ze erder gezegd, maar dat ze openlijk met het CDA in zee willen is maar mijn weten nieuw. Dat begrijp ik niet helemaal, want tegelijk noemen ze de VVD nog steeds 'knetterrechts'. Terwijl qua standpunten VVD en CDA ook weer niet zo heel veel verschillen. Ik ben dus wel benieuwd of puntje bij paaltje de SP echt in een kabinet met het CDA zou gaan, of dat het meer verkiezingsretoriek is. De SP heeft natuurlijk te kampen met strategische stemmers op PvdA/GL, iets wat minder zou zijn als de SP zelf een reële regeringspartij is. En misschien hopen ze ook nog op wat teleurgestelde PVV stemmers inderdaad, die niks met de VVD hebben en vooral vanwege zaken als zorg en armoede op de PVV stemden en daar nu zwaar op afgeknapt zijn.
Herfstappeltaart
13-09-2025 om 19:25
Ik hoorde SP-leden toch ook zeggen dat ze fundamenteel anders denken over bijvoorbeeld defensie-uitgaven en bezuinigingen op de zorg (die het CDA wil).
Aan de andere kant is de SP toch blijkbaar in provincies en gemeenten een partij waar best mee samen te werken valt. Misschien moeten ze het toch eens proberen.
Daglichtlamp
13-09-2025 om 19:27
Herfstappeltaart schreef op 13-09-2025 om 19:25:
Ik hoorde SP-leden toch ook zeggen dat ze fundamenteel anders denken over bijvoorbeeld defensie-uitgaven en bezuinigingen op de zorg (die het CDA wil).
Aan de andere kant is de SP toch blijkbaar in provincies en gemeenten een partij waar best mee samen te werken valt. Misschien moeten ze het toch eens proberen.
Ze hebben in elk geval meer bestuurservaring te bieden dan de PVV vermoed ik.
Herfstappeltaart
13-09-2025 om 19:31
Daglichtlamp schreef op 13-09-2025 om 19:27:
[..]
Ze hebben in elk geval meer bestuurservaring te bieden dan de PVV vermoed ik.
Dat denk ik ook.
Daglichtlamp
13-09-2025 om 19:51
Ik ben ook hele benieuwd wat er in de formatie straks gebeurd met de hypotheekrente aftrek. Om dat eindelijk aan te pakken hebben we toch een links georiënteerde regering nodig.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/niet-voor-het-eerst-is-de-hypotheekrenteaftrek-een-politiek-heilig-huisje~b11912df/
Nergens anders in Europa bestaat deze huizensubsidie dan ook nog, behalve in Nederland. Volgens cijfers van Binnenlandse Zaken ging in 2024 bijna 7 miljard van de 14 miljard euro aan renteaftrek naar de 20 procent rijkste Nederlanders.
“Of je nu VVD’er bent of CDA’er, het is niet meer uit te leggen aan de jongere generatie”, stelt I&O-Ipsos-onderzoeker Peter Kanne. “Jongeren zien eigenaren van huizen van meer dan een miljoen euro profiteren van dit voordeel, terwijl zij zelf niet eens een studio kunnen vinden.”
Kanne peilde vorige week wat VVD- en CDA-kiezers ervan vinden als de hypotheekrenteaftrek wordt aangepakt. Bijna de helft van de VVD’ers steunt dat. Bij het CDA is dat zelfs 63 procent. Zoveel steun voor ingrijpen was er in 2010 niet. “Tegenwoordig kent iedereen wel iemand in zijn omgeving die geen huis kan vinden”, verklaart de onderzoeker.
-------------------
Anno 2025 is het CDA radicaal van standpunt veranderd. De christendemocraten kiezen nu vóór het belang van de woningzoekende, ook als dat indruist tegen het belang van de huizenbezitter, zegt CDA-leider Henri Bontenbal. Hij noemt de koerswijziging noodzakelijk, omdat het ‘voor mensen die geen koophuis hebben bijna onmogelijk is om nog een huis te kopen’.
De partij wil de afschaffing gaan spreiden over dertig jaar. GroenLinks-PvdA denkt meer aan acht tot twaalf jaar. De CDA-jongeren toonden zich op het partijcongres opgetogen over dit nieuwe standpunt. De VVD-jongeren reageerden juist zwaar teleurgesteld op Yesilgöz.
Schoondochter
13-09-2025 om 19:57
Daglichtlamp schreef op 13-09-2025 om 19:51:
Ik ben ook hele benieuwd wat er in de formatie straks gebeurd met de hypotheekrente aftrek. Om dat eindelijk aan te pakken hebben we toch een links georiënteerde regering nodig.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/niet-voor-het-eerst-is-de-hypotheekrenteaftrek-een-politiek-heilig-huisje~b11912df/
Nergens anders in Europa bestaat deze huizensubsidie dan ook nog, behalve in Nederland. Volgens cijfers van Binnenlandse Zaken ging in 2024 bijna 7 miljard van de 14 miljard euro aan renteaftrek naar de 20 procent rijkste Nederlanders.
“Of je nu VVD’er bent of CDA’er, het is niet meer uit te leggen aan de jongere generatie”, stelt I&O-Ipsos-onderzoeker Peter Kanne. “Jongeren zien eigenaren van huizen van meer dan een miljoen euro profiteren van dit voordeel, terwijl zij zelf niet eens een studio kunnen vinden.”
Kanne peilde vorige week wat VVD- en CDA-kiezers ervan vinden als de hypotheekrenteaftrek wordt aangepakt. Bijna de helft van de VVD’ers steunt dat. Bij het CDA is dat zelfs 63 procent. Zoveel steun voor ingrijpen was er in 2010 niet. “Tegenwoordig kent iedereen wel iemand in zijn omgeving die geen huis kan vinden”, verklaart de onderzoeker.
-------------------
Anno 2025 is het CDA radicaal van standpunt veranderd. De christendemocraten kiezen nu vóór het belang van de woningzoekende, ook als dat indruist tegen het belang van de huizenbezitter, zegt CDA-leider Henri Bontenbal. Hij noemt de koerswijziging noodzakelijk, omdat het ‘voor mensen die geen koophuis hebben bijna onmogelijk is om nog een huis te kopen’.
De partij wil de afschaffing gaan spreiden over dertig jaar. GroenLinks-PvdA denkt meer aan acht tot twaalf jaar. De CDA-jongeren toonden zich op het partijcongres opgetogen over dit nieuwe standpunt. De VVD-jongeren reageerden juist zwaar teleurgesteld op Yesilgöz.
Ik vond het interessant (en hoopgevend) dat de VVD-jongeren voorstander zijn van afbouw/afschaffing van de HRA.
felija
13-09-2025 om 20:47
Neweve schreef op 13-09-2025 om 18:29:
[..]
Ik ben wel heel benieuwd hoe en of het draagvlak verschuift als zo'n kabinet wel iets voor elkaar krijgt. (Eerst zien dan geloven natuurlijk) Op economisch gebied zullen er zeer waarschijnlijk verschillende mensen op vooruit gaan.
Dat denk ik ook.
Fleurtje_5
14-09-2025 om 05:12
Herfstappeltaart schreef op 13-09-2025 om 19:25:
Misschien moeten ze toch eerst de verkiezingen afwachten.
Fleurtje_5
14-09-2025 om 05:58
Ik heb ooit op Emile Roemer gestemd, ik heb op Lilian Marijnissen gestemd. Maar Jimmy Dijk zou mijn stem niet krijgen had ik me ooit voorgenomen. Want ik vind/vond hem een blaaskaak.
Zijn slogan ‘Supersociaal! ? Past dat nu wel bij Dijk? Ik zal vanaf nu opletten of dat nu wel bij Dijk past. Ben effe op zoek gegaan:
https://youtu.be/CDQehL4WJgE?si=xGYeoku9QIbtmNe5 (23 jun 2025 op youtubekanaal van Maarten van Rossum) Dijk valt Rutte aan over NAVO-norm, maar dan gebeurt ditIk geef Mirjam Bikker hier wel gelijk.