Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Yumi
09-09-2025 om 11:32
kerstbeer schreef op 09-09-2025 om 11:05:
[..]
En dan had heel rechts het bejubeld.
Iets met twee maten meten.
Of is generaliseren opeens niet leuk als het over rechts gaat?
Jij begrijpt niet wat ik ermee wil zeggen.
Een kerkdienst verstoren oftewel mensen die een religieuze dienst bijwonen, of dat nou is in een kerk moskee of in de achtertuin.... vind ik niet kunnen/mogen, zoals ik al schreef er zijn andere manieren om actie te voeren. De politie mag zelfs ziet zomaar binnen vallen tijdens een kerkdienst laat staan een punkband. Met 2 maten meten komt niet uit de luchtvallen, dat is wat ik hier regelmatig lees.... ook vanmorgen.
Artikel 444 van het Wetboek van Strafrecht stelt strafbaar het opzettelijk verstoren van een godsdienstige bijeenkomst. Dit betekent dat iemand die bewust en met opzet een religieuze ceremonie of dienst verstoort, strafrechtelijk vervolgd kan worden.
Zorroo
09-09-2025 om 11:47
Zoals Kerstbeer al aangaf, jij projecteert de Nederlandse/westerse wetten en normen op een heel andere situatie in Rusland, een dictatuur, waar de kerk sowieso een dubieuze rol speelt. Dat zijn twee verschillende werelden dus jouw overwegingen op dit vlak raken kant noch wal. Maar goed, terug on topic maar.
felija
09-09-2025 om 11:49
Yumi schreef op 09-09-2025 om 11:32:
[..]
Een kerkdienst verstoren oftewel mensen die een religieuze dienst bijwonen, of dat nou is in een kerk moskee of in de achtertuin.... vind ik niet kunnen/mogen, zoals ik al schreef er zijn andere manieren om actie te voeren. De politie mag zelfs ziet zomaar binnen vallen tijdens een kerkdienst laat staan een punkband. Met 2 maten meten komt niet uit de luchtvallen, dat is wat ik hier regelmatig lees.... ook vanmorgen.
Artikel 444 van het Wetboek van Strafrecht stelt strafbaar het opzettelijk verstoren van een godsdienstige bijeenkomst. Dit betekent dat iemand die bewust en met opzet een religieuze ceremonie of dienst verstoort, strafrechtelijk vervolgd kan worden.
Vanochtend dacht men hier iets met twee maten te lezen, maar die vlieger gaat niet op.
Daglichtlamp
09-09-2025 om 11:57
In Nederland is het verstoren van een religieuze bijeenkomst inderdaad ook strafbaar (artikel 146 van het wetboek van strafrecht). Daar staat bij ons maximaal twee maanden celstraf op. Als je dit in Nederland zou doen zou je ook gewoon een eerlijk proces krijgen. Dit kun je echt niet vergelijken met Pussy Riot. Die hebben nooit een eerlijk proces gehad. https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-184666%22]}
Maar goed om een linkje naar de Nederlandse politiek te maken: ik maak me echt zorgen dat hier ook steeds meer partijen zijn die demonstraties waar ze het niet mee eens zijn steeds strenger willen aanpakken, en daarbij de vrijheid van meningsuiting beperken.
Fleurtje_5
09-09-2025 om 13:09
Neweve schreef op 09-09-2025 om 10:20:
[..]
Ok ik ben het nu met de eerdere poster eens. Peilingen (kort voor) de verkiezingen zouden verboden moeten worden.
Blijkbaar wil men zich niet verdiepen in getallen/trends, maar wil men alleen peilingen geloven die hun visie ondersteunen. Als mensen aan de hand van de mogelijke eenzijdige peilingen dan ook nog keuzes gaan maken in de coalitievorming te beïnvloeden, laat maar zitten.
Kies alsjeblieft niet op basis van een peiling, maar op basis van wat jij passend vind bij jouw standpunten. De is geen goed of fout, dus ook als je kiest voor een partij die zetels verliest maak je een goede keuze. Als je maar vanuit jezelf kiest en niet vanuit geroeptoer of eenmalige cijfers.
(ik had overigens al een deel.vam de spaghetti uit het filter gehaald, namelijk alle kleine partijen
)
Omdat de peilingen niet aanstaan en men daarom bang is dat het de verkiezingen beïnvloed wil men ineens de peilingen verbieden.
Maar toen men vrolijk werd van de peilingen hoorde ik niets over 'peilingen verbieden'. Zie:
Daglichtlamp
06-09-2025 om 21:46 (grafiek Zetelverdeling Peiling 6-9-2025)
felija schreef op 06-09-2025 om 23:14:
Ik word hier wel wat vrolijker van, alleen mag de PVV nog wel meer gaan zakken.
Fleurtje_5: 07-09-2025 om 09:00
Vreemd deze grafiek in het bericht van Daglichtlamp. Volgens mij lieten ze afgelopen vrijdag op tv zelfs weer een kleine stijging zien van de PVV én nauwelijks beweging (of zelfs een daling) voor GL/PvdA. Toen dacht ik nog dat het vast ook door de hoge-belasting-plannen van GL/PvdA kwam.
Fleurtje_5
09-09-2025 om 13:11
Yumi schreef op 09-09-2025 om 10:04:
[..]
Was die kerk een moskee geweest, dan was het wel dapper geweest.....en was heel links erover gestruikeld.
Dat zou echt niet kunnen. Dan waren de rapen meer dan gaar.
Fleurtje_5
09-09-2025 om 13:13
Zorroo schreef op 09-09-2025 om 10:17:
[..]
Omdat jij het optreden lelijk vindt, heeft het niets te maken met dapper zijn? Maar je beseft wel alles van leven onder een dictatoriaal regime?
![]()
Ik zat zelf niet in die kerk hé. Het was geen optreden, het was enkel een hoop stampij maken.
Fleurtje_5
09-09-2025 om 13:21
Zorroo schreef op 09-09-2025 om 10:21:
[..]
Doe toch niet zo onnozel. Pussy Riot ageerde tegen de eigen Russische kerk vanwege hun legitimatie van en steun jegens het Russische regime. Ze hadden geen enkele reden om in een moskee op te treden. Jij en vriendin Fleur slepen dat er met de haren bij. En dan het idee dat het in Rusland niet dapper is om actie te voeren in deze kerk.. man man..
Edit: het gaat hier om de Russisch Orthodoxe kerk die geen deel uitmaakt van de katholieke kerk. Dus mijn aanduiding 'Katholiek' klopte niet.
Soheey, wat praat jij naar tegen Yumi? Zal ik nou eens een gele gebreide sok over mijn hoofd trekken en met een blauwe panty op je stoep gaan schreeuwen? Dat is wel wat er gebeurde met Pussy, die hier ter sprake kwam vanwege de congresavond van de Partij voor de Dieren. Esther Ouwehand vind ik een zeer irritant Kamerlid. Ik geloof nooit dat dieren echt op haar zouden stemmen.
En nou wil jij zeggen dat de gelovige Russische Orthodoxe kerk dit heeft verdiend vanwege moordpartijen met bomgordels en aanslagen die gepleegd zijn op kerstmarkten in naam van het geloof? O wacht, nee dat zit wat anders in mekaar, toch?
Wat is de volgende kerk waar Pussy Riot dan voor opruiing moet zorgen? Als ze niet gelovig zijn en niet van gebeden houden, liever ergens op een podium schreeuwen, dan moeten ze van een altaar weg blijven.
Loeki72
09-09-2025 om 13:22
Daglichtlamp schreef op 09-09-2025 om 11:57:
In Nederland is het verstoren van een religieuze bijeenkomst inderdaad ook strafbaar (artikel 146 van het wetboek van strafrecht). Daar staat bij ons maximaal twee maanden celstraf op. Als je dit in Nederland zou doen zou je ook gewoon een eerlijk proces krijgen. Dit kun je echt niet vergelijken met Pussy Riot. Die hebben nooit een eerlijk proces gehad. https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-184666%22]}
Maar goed om een linkje naar de Nederlandse politiek te maken: ik maak me echt zorgen dat hier ook steeds meer partijen zijn die demonstraties waar ze het niet mee eens zijn steeds strenger willen aanpakken, en daarbij de vrijheid van meningsuiting beperken.
Dat staat toch al in bepaalde verkiezingsprogramma’s? Net als het onmogelijk willen maken van burgers om tegen de overheid te procederen. Ik maak me daar ook zorgen over. We gaan veel te slordig en laconiek om met onze democratie.
Yumi
09-09-2025 om 13:26
Ik heb geen bezwaar tegen demonstraties, mist die worden aangemeld, de locatie geen gevaar is voor deelnemers, omstanders, en weggebruikers, er geen blokkades zijn waarmee je anderen flink benadeeld, en niks gesloopt of beklad wordt. Als de demonstratie door de burgemeester wordt beëindigd, dan moeten ze daar gehoor aangeven en zo snel mogelijk vertrekken.
aanvulling
Gezichtsbedekking tijdens een demonstratie moet verboden worden.
Fleurtje_5
09-09-2025 om 13:29
felija schreef op 09-09-2025 om 10:40:
[..]
Je trekt het weer eens volledig uit zijn verband. Ik schrijf nergens dat Bontenbal altijd netjes en verstandig praat, dat maak jij ervan.
Wel in zijn nieuwe rol als lijsttrekker van het CDA bij oa Oranjezomer.
Ook iemand die netjes en verstandig praat bij OranjeZomer kan van binnen een straatvechter zijn. Dat is wat ik er van vind. Voor mij mag hij gerust hardop roepen wat hij er van vind. Dat heb ik nl liever dan omgekeerd.
felija schreef op 07-09-2025 om 13:53:
Tja, als je gewend bent aan geroeptoeter en loze beloften die nooit kunnen worden waargemaakt, dan is het wel even slikken als er temidden van al dat gekrakeel iemand opeens netjes en verstandig praat bij Oranjezomer.
Bah, wie praat er nu netjes en verstandig? Met ongefundeerde oneliners strooien, vooral over alles boos en verontwaardigd zijn, een ander niet laten uitpraten en een ander de schuld geven, dat zijn we gewend, dat willen we! Dan komt het wel goed met Nederland.
Fleurtje_5
09-09-2025 om 13:38
Zorroo schreef op 09-09-2025 om 10:44:
[..]
Agressief? Je kent de uitdrukking 'iets er met de haren bijslepen' niet? Of wat bedoel je?
De kerk in Rusland is een verlengstuk van de Russische macht van Poetin. Ik vind het dapper dat ze hiertegen protesteerden. Dat jullie het smakeloos vinden of heiligschennis o.i.d. doet daar in mijn ogen niks aan af.
Zat Poetin in de kerk? Is hij paus, bisschop of een ander hoofd van die kerk? Staan er raketten in die kerk? Het is alleen een ander geloof. Voert die orthodoxe kerk een oorlog?
Als Wilders het over hoofddoekjes heeft, of overal een boerkaverbod wil, of tegen de versterkte gebedsoproepen is, omdat elders op de wereld vrouwen onderdrukt worden, dan word hij in het veilige Nederland en over de hele wereld met de dood bedreigd. En vind jij dat wel gewoon?
Fleurtje_5
09-09-2025 om 13:40
Yumi schreef op 09-09-2025 om 11:32:
[..]
Precies dit.
Fleurtje_5
09-09-2025 om 13:42
Ik vind hen ook verre van eerlijk.
Neweve
09-09-2025 om 14:33
Fleurtje_5 schreef op 09-09-2025 om 13:09:
[..]
Omdat de peilingen niet aanstaan en men daarom bang is dat het de verkiezingen beïnvloed wil men ineens de peilingen verbieden.
Maar toen men vrolijk werd van de peilingen hoorde ik niets over 'peilingen verbieden'. Zie:
Daglichtlamp
06-09-2025 om 21:46 (grafiek Zetelverdeling Peiling 6-9-2025)
![]()
felija schreef op 06-09-2025 om 23:14:
Ik word hier wel wat vrolijker van, alleen mag de PVV nog wel meer gaan zakken.
![]()
Fleurtje_5: 07-09-2025 om 09:00
Vreemd deze grafiek in het bericht van Daglichtlamp. Volgens mij lieten ze afgelopen vrijdag op tv zelfs weer een kleine stijging zien van de PVV én nauwelijks beweging (of zelfs een daling) voor GL/PvdA. Toen dacht ik nog dat het vast ook door de hoge-belasting-plannen van GL/PvdA kwam.
Ik wordt altijd blij van getallen en onderbouwde meningen/uitingen (ben dan ook een data nerd).
Ik word blij van de algehele trend in de peilingen omdat ik het idee heb dat er verschillende bekwame geborgde partijen opkomen ipv "alleen" de populistische (zelfs al passen de grote partijen niet in mijn beeld).
De datanerd in mij vind peilingen mooi, en wordt blij om het effect te zien van beslissingen/media etc. Je ziet bijvoorbeeld de pvv weer even stijgen na het opstappen van nsc. Dat heeft mij meer inzicht in de beweegreden van Nederland.
Echter zie ik te vaak mensen kiezen op basis van de peiling. "Zodat partij de x premier kan leveren" of "een coalitie met partij z niet mogelijk is". Ik vind dat mensen moeten stemmen op basis van hun visie voor Nederland en niet op basis van de peilingen. Dus ik vind er best iets voor te zeggen om de voor de verkiezingen niet te publiceren (en dus "te verbieden").
Interessant stuk hierover:
https://www.eur.nl/nieuws/creeren-opiniepeilingen-momentum-bij-politieke-strijd
De Universiteit van Leiden heeft aan dat het effect in Nederland kleiner is omdat we relatief veel partijen hebben en strategisch stemmen dus minder van belang is.
Om mijn datanerd te bevredigen, laten we een onderzoek doen: een deel van Nederland met peiling en en een deel zonder en dan kijken hoe ze stemmen. Al is het wel lastig om te corrigeren voor inherente lokale verschillen in stemgedrag en de peilingen te blinderen. Dan maar misschien gewoon een jaartje zonder en kijken of de schommelingen groter/kleiner zijn.