Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
04-09-2025 om 16:58
https://www.ad.nl/politiek/kamervoorzitter-bosma-haalt-uit-naar-pvv-collega-markuszower-ik-kan-het-niet-pruimen-dat-hij-ons-beschuldigt~aadae683/
Hoeveel Kamervoorzitters willen we nog beschadigen? Arib, Bergkamp en nu ook Bosma?
Markuszower die het debat had aangevraagd hierover was niet eens aanwezig. Blijkbaar was het idee van de PVV dat ze zo meer publiciteit konden genereren, dan door deelname aan het debat. Dat ze daarmee hun eigen voorzitter beschadigen maakt dan blijkbaar niet uit.
Het is diep treurig, vooral dat zogenaamd opkomen voor Arib, die volgens de PVV niet eens voorzitter mocht worden vanwege haar dubbele nationaliteit. https://nos.nl/video/558711-rutte-vindt-uitspraken-wilders-beneden-peil
Daglichtlamp
04-09-2025 om 19:41
Bosma heeft helemaal gelijk in zijn antwoord richting de Kamer (hij zat vandaag in Vak K, namens het presidium).
Dit dossier is natuurlijk een grote nachtmerrie. Dit gaat over mensen. Dit gaat over mensen die we kennen, mensen die verkozen zijn tot Kamerlid, die de Kamer hebben gediend, een oud-Kamervoorzitter. Maar het gaat ook over ons personeel, de mensen die ervoor zorgen dat het licht hier brandt, dat onze computertjes het doen, dat we veilig zijn, dat we tussen de middag een broodje kunnen eten, de mensen voor wie het Presidium wil opkomen. Daarom is dit een moeilijk debat. Dit is niet een debat over een beleidsvoornemen van een minister of over een of andere wet. Dat maakt dit debat extreem pijnlijk en moeilijk. Ik had het graag overgeslagen, moet ik eerlijk zeggen. Maar het hoort bij de baan, zal ik maar zeggen.
In dat kader vind ik het laakbaar en afkeurenswaardig en bepaald niet netjes van de heer Markuszower om afwezig te zijn, want hij heeft dit debat aangevraagd. Het Presidium wilde eigenlijk geen debat, ongeveer om de redenen die ik net aangaf. Dat hij met veel bombarie, met veel geschreeuw en verdachtmakingen een debat aanvraagt en er dan niet is, is volkomen onacceptabel. En wat ik helemaal niet kan pruimen, is het persbericht van de heer Markuszower, waarin hij stelt dat het Presidium belastende informatie heeft verdraaid en groter gemaakt. Ja, hij lijkt ons eigenlijk te beschuldigen van lekken. Hij stelt ook dat het ongekend is dat het Presidium informatie achterhoudt voor collega-Kamerleden. Dat is niet zo. Alle informatie is gewoon tien meter achter mij te vinden. Als u zich meldt op de voorzittersvleugel … Alle woordvoerders kunnen het lezen. De meesten uwer hebben dat ook gedaan. Dat zijn beschuldigingen die kant noch wal raken en waar ik namens het Presidium met klem afstand van neem.
De link naar de complete handelingen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/111
Fleurtje_5
05-09-2025 om 13:35
Daglichtlamp schreef op 04-09-2025 om 15:37:
Wilders kon niet eens vijf capabele ministers vinden, dat was echt niet anders geweest als hij zelf wel premier was geworden.
Ook capabele ministers kunnen on-capabel te werk gaan.
En ook een Kamervoorzitter die belangrijke papieren door de schredder haalde kan capabel zijn maar die manier van werken vind ik niet capabel.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2074754-vernietigen-brief-klokkenluider-kamervoorzitter-treedt-af
Vaak is een vlotte kwebbel niet voldoende. Vaak is het tegenovergestelde ook niet voldoende.
En als ik kijk naar bijvoorbeeld Sofie Hermans, zij is nu Eerste viceminister-president van Nederland, zij is intelligent (neem ik aan) kan ook echt goed praten, maar je schiet er niet veel mee op. Maar tuurlijk kan ik het mis hebben. Sophie zit er igg nog, en loopt niet weg zoals Nicolien dat wel deed.
Fleurtje_5
05-09-2025 om 13:41
Daglichtlamp schreef op 04-09-2025 om 16:58:
https://www.ad.nl/politiek/kamervoorzitter-bosma-haalt-uit-naar-pvv-collega-markuszower-ik-kan-het-niet-pruimen-dat-hij-ons-beschuldigt~aadae683/
Hoeveel Kamervoorzitters willen we nog beschadigen? Arib, Bergkamp en nu ook Bosma?
Markuszower die het debat had aangevraagd hierover was niet eens aanwezig. Blijkbaar was het idee van de PVV dat ze zo meer publiciteit konden genereren, dan door deelname aan het debat. Dat ze daarmee hun eigen voorzitter beschadigen maakt dan blijkbaar niet uit.
Het is diep treurig, vooral dat zogenaamd opkomen voor Arib, die volgens de PVV niet eens voorzitter mocht worden vanwege haar dubbele nationaliteit. https://nos.nl/video/558711-rutte-vindt-uitspraken-wilders-beneden-peil
Dit vind ik idd absurd. Zo jammer ook dat Arib weg is gegaan/weg is gepest. Jammer dat er geen soort eerherstel is gekomen voor Arib.
Wilders was in het begin niet zo blij met deze voorzitter vanwege de dubbele nationaliteit, maar volgens mij heeft hij daarna nooit meer een verkeerd woord over Arib gezegd. Ik vond haar goed.
Quote uit je link: Markuszower vroeg een debat aan over de kwestie-Arib, en beschuldigt Bosma ervan informatie achter te houden. Maar nu komt het PVV-Kamerlid niet opdagen bij zijn eigen debat. Dat vindt Bosma ‘laakbaar en betreurenswaardig’. „Zijn beschuldigingen raken kant noch wal.”
BeesAreCool
05-09-2025 om 14:41
Yumi schreef op 02-09-2025 om 18:07:
In een poging het aantal abortussen terug te dringen, vindt de SGP dat de motieven van vrouwen die een abortus ondergaan moeten worden geregistreerd én gepubliceerd.
Ik lees niks over mannen die ook geregistreerd worden. Gelovigen gaan in eerste instantie altijd achter vrouwen aan.
Hele enge partij.
BeesAreCool
05-09-2025 om 14:43
PensioNada schreef op 02-09-2025 om 22:42:
[..]
Ik heb even op uitspraken.rechtspraak.nl gekeken en meestal wordt er tussen de anderhalf en drie jaar opgelegd voor verkrachting. Ik vind dat zelf wel een reëele straf. Iemand anders mag daar anders over denken en het slachtoffer al helemaal. Dus de straf voor jouw dochter is een hele rare afwijking.
Het is belachelijk laag.
10 jaar is al te weinig.
Iemand's hele leven ligt in puin en dan maar 1 tot 3 jaar en dan mag die er weer uit om nieuwe slachtoffers te zoeken.
Loeki72
05-09-2025 om 18:00
BeesAreCool schreef op 05-09-2025 om 14:41:
[..]
Ik lees niks over mannen die ook geregistreerd worden. Gelovigen gaan in eerste instantie altijd achter vrouwen aan.
Hele enge partij.
Je zou bijna pleiten om een DNA data bank aan te leggen. Van elk kind kijken wie de vader van het kind is en die verplichten tot bijdrage in het onderhoud tot het kind volwassen is. Kijken of ze dan nog zo’n voorstander ervan zijn.
Ik heb vaak het idee dat het vaak schijnheilige mannen zijn.
Yumi
06-09-2025 om 19:44
Goede keuze, maar het is nog niet zover. Er kan nog veel veranderen in de komende maanden.
Een coalitie met VVD, JA21, BBB, en CDA zou mooi zijn.
Wil 'naar rechts trekken'
VVD overweegt oppositierol als GroenLinks-PvdA in kabinet gaat
De VVD 'overweegt serieus' om in de oppositie te gaan, mocht GroenLinks-PvdA gaan meeregeren. Dat zei partijleider Dilan Yeşilgöz tegen de verzamelde pers op het VVD-congres. "Wij zijn niet getrouwd met het pluche."
Op basis van de huidige peilingen haalt een combinatie van GroenLinks-PvdA, CDA, VVD en D66 gemiddeld 69 tot 83 zetels. Andere meerderheden zijn politiek onhaalbaar, bijvoorbeeld omdat partijen de PVV uitsluiten, of bestaan uit vijf partijen of meer.
Yeşilgöz ziet haar partij niet graag in zo'n coalitie: "Wij gaan niet als kleinere partij in zo'n coalitie alles proberen naar rechts te trekken." Een 'links kabinet' zal volgens haar "afbraakbeleid" voeren, veel minder investeren en migratie niet als probleem bestempelen. "Dan gaat er heel veel kapot in dit land."
Liever ziet zij een coalitie met JA21, BBB, CDA en D66. Die laatste twee partijen wil zij dan wel 'meer naar rechts trekken'. D66 heeft al laten weten geen interesse te hebben. Zonder die partij komt de combinatie nu uit op 47 tot 61 virtuele zetels.
VVD overweegt oppositierol als GroenLinks-PvdA in kabinet gaat
Yumi
06-09-2025 om 20:16
'Heeft eerder gewerkt'
JA21 wil liever geen minderheidscoalitie met PVV, maar sluit het niet uit
JA21-leider Joost Eerdmans heeft zijn bedenkingen bij de minderheidscoalitie die PVV-leider Geert Wilders voor zich ziet. Wat Eerdmans betreft blijft het dan chaos, zei hij bij de ledenvergadering van de partij in Utrecht.
Toch sluit de JA21-leider een minderheidskabinet niet volledig uit. "Het heeft vaker gewerkt in het verleden", lichtte Eerdmans toe na zijn toespraak.
'Puinhoop en chaos'
Zonder JA21 houdt de PVV weinig partijen over die bereid zijn aan te schuiven in zo'n minderheidskabinet. Partijen als VVD en CDA hebben een coalitie met de PVV uitgesloten. Dat doet JA21 niet.
"Is dat dan het stabiele antwoord op de puinhoop en de chaos die is achtergelaten? Ik vraag me dat af", aldus Eerdmans over een minderheidscoalitie.
Hiertegenover stelt hij een 'stabiele daadkrachtige centrumrechtse coalitie'. Daarom vindt hij het een belangrijke vraag welke richting Bontenbal (CDA) kiest. Daarmee doelt hij op een samenwerking over rechts of 'achterop de elektrische fiets bij Frans Timmermans'.
Eerdmans zei tijdens zijn speech dat de partij van ver is gekomen. "Maar wat hebben we een goede flow in de peilingen. Wie had dat gedacht?"
JA21 wil liever geen minderheidscoalitie met PVV, maar sluit het niet uit
Daglichtlamp
06-09-2025 om 21:28
Een minderheidscoalitie moet in staat zijn om meerderheden te vinden. Eerdmans kan dat denk ik wel, als ik zie naar moties waar hij meerderheden voor zoekt. Maar Wilders heeft op geen enkele manier laten zien dat hij dat kan. Dan ook nog de vraag wie de bewindslieden in zo'n coalitie moeten worden. Zowel de PVV en de BBB hebben moeite om bekwame en ervaren bewindspersonen te vinden. Je moet er toch niet aan denken dat een hele regering bestaat uit mensen als Faber, Wiersma of Moes.
felija
06-09-2025 om 23:14
Daglichtlamp schreef op 06-09-2025 om 21:46:
https://maurice.nl/2025/09/06/peiling-6-9-2025-op-weg-naar-de-moeilijkste-formatie-ooit/
Ik word hier wel wat vrolijker van, alleen mag de PVV nog wel meer gaan zakken.
Fleurtje_5
07-09-2025 om 09:00
Vreemd deze grafiek in het bericht van Daglichtlamp. Volgens mij lieten ze afgelopen vrijdag op tv zelfs weer een kleine stijging zien van de PVV én nauwelijks beweging (of zelfs een daling) voor GL/PvdA. Toen dacht ik nog dat het vast ook door de hoge-belasting-plannen van GL/PvdA kwam.
En zie ook dit bericht:
Do om 12.02 u
Trends in de peilingen: VVD zakt verder weg, CDA blijft stijgen
De VVD maakt een duikvlucht in de peilingen. Dat blijkt uit recente onderzoeken van EenVandaag en van Ipsos I&O. Bij de peilingwijzer, gebasseerd op beide peilingen, staat de VVD op 14 tot 18 virtuele zetels. Flink minder dan de 24 die de partij nu in de Kamer heeft. Het CDA blijft stijgen (nu 22 tot 26 zetels) en nadert GL-PvdA. De linkse fusiepartij beweegt nauwelijks in de [peilingen (23 tot 27). De PVV van Wilders blijft net als nu in de Kamer ook in de peilingen de grootste partij: 29 tot 35 zetels (37 in de Kamer).
Verder valt op dat NSC vcirtueel zo goed als verdwenen is. De partij die met 20 zetels nieuw de Kamer binnenkwam in 2023, staat nu op 0 tot 1 zetel. Het is ook geen moment rustig rond NSC. Partijleider Eddy van Hijum moet inmiddels uitleggen dat NSC 'gewoon' meedoet aan de verkiezingen.
Herfstappeltaart
07-09-2025 om 09:09
Ik vind het ook verwarrend dat de ene keer veranderingen worden genoemd ten opzichte van de vorige verkiezingen en de andere keer veranderingen ten opzichte van een week geleden.
Het zijn allemaal dagkoersen. Ik wacht de verkiezingen wel af. Eén ding is zeker CDA gaat als een speer.
Malibu2
07-09-2025 om 09:25
Herfstappeltaart schreef op 07-09-2025 om 09:09:
Ik vind het ook verwarrend dat de ene keer veranderingen worden genoemd ten opzichte van de vorige verkiezingen en de andere keer veranderingen ten opzichte van een week geleden.
Het zijn allemaal dagkoersen. Ik wacht de verkiezingen wel af. Eén ding is zeker CDA gaat als een speer.
Eens. Je kan je helemaal gek laten maken door die fictieve zetelverdeling en mogelijke coalities, maar uiteindelijk zijn het maar peilingen en dagkoersen.
Ik vind de grote trend interessanter en voor de rest zie ik het eind oktober wel.