Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-08-2025 om 07:38 Topicstarter

watertoren schreef op 30-08-2025 om 02:27:

Ik stem al heel lang VVD. Nu dalen zij heel erg in de peilingen. Als ze zouden zeggen dat ze Timmermans uit sluiten dan zouden ze mijn stem kunnen krijgen. Anders ga ik toch uit protest Wilders stemmen.

Maar dan maak je toch juist de kans groter dat Timmermans premier wordt? Kun je dan niet beter stemmen op een partij die wèl kans heeft om in de regering te komen? Aan de rechterkant is toch nog wel veel meer keus?

Ik stem al heel lang VVD. Nu dalen zij heel erg in de peilingen. Als ze zouden zeggen dat ze Timmermans uit sluiten dan zouden ze mijn stem kunnen krijgen. Anders ga ik toch uit protest Wilders stemmen.

Dus je stemt liever op een partij die regeren volledig onmogelijk maakt en niks doet voor het land, dan dat er een kans is dat groen-links/pvda in de regering komt?

Sorry, maar dat vind ik echt absurd. Dat je liever hebt dat er een regering is dat er een zooitje van maakt dan dat er in elk geval kans is dat er iets gebeurd, waar jij achter zou staan.

Ik hoop toch echt dat de meeste mensen niet zou denken en dat zij liever een regering hebben die gewoon ook echt veel regeren, ongeacht met wie ze dan misschien moeten samenwerken. Want het wordt echt tijd dat er eindelijk weer eens iets gebeurd

Ik denk dat heel veel mensen dit denken.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-08-2025 om 10:26 Topicstarter

Kijk naar de lijst van de PVV. Willen we echt weer zoveel onervaren menen in de Kamer die van Wilders toch niet echt zelf mee mogen doen? Zodat onze al te kleine Tweede Kamer nog meer overbelast wordt?

Lollypopje schreef op 30-08-2025 om 09:26:

[..]

Dus je stemt liever op een partij die regeren volledig onmogelijk maakt en niks doet voor het land, dan dat er een kans is dat groen-links/pvda in de regering komt?

Sorry, maar dat vind ik echt absurd. Dat je liever hebt dat er een regering is dat er een zooitje van maakt dan dat er in elk geval kans is dat er iets gebeurd, waar jij achter zou staan.

Ik hoop toch echt dat de meeste mensen niet zou denken en dat zij liever een regering hebben die gewoon ook echt veel regeren, ongeacht met wie ze dan misschien moeten samenwerken. Want het wordt echt tijd dat er eindelijk weer eens iets gebeurd

Ik begrijp wel heel goed waarom mensen dit zouden denken. Ze hebben geen vertrouwen meer in de politiek. Ze zien ook dat de vorige 'winnaar' de grote verliezer werd, omdat hij alles in de koelkast moest zetten en nog steeds geen steun kreeg bij de aanpak waar veel mensen bijna om smeken.

Gisteren hoorde ik op tv dat een wapenwinkel in Duitsland veel klanten uit Nederland had. Voor een busje pepperspray of zelfs een wapen. En dat de meeste klanten uit ter Apel kwamen. Dat is toch te triest voor woorden dat mensen zich moeten wapenen omdat de overheid hen in de steek laat.

Daglichtlamp schreef op 30-08-2025 om 10:26:

Kijk naar de lijst van de PVV. Willen we echt weer zoveel onervaren menen in de Kamer die van Wilders toch niet echt zelf mee mogen doen? Zodat onze al te kleine Tweede Kamer nog meer overbelast wordt?

Ik heb al een klein idee op wie ik zal stemmen, maar stel dat die twee partijen  onverwachts zouden uitvallen, en stel dat ik dan maar uit vier partijen zou kunnen kiezen. De PvdA/Gl, D66, Volt en de PVV. Dan kan ik je nu al vertellen dat de PVV mijn stem zou krijgen, puur uit protest. Maar gelukkig dat die twee partijen mee gaan doen met de verkiezingen zodat ik die protestkeuze niet hoef te maken.

Die arrogantie van die andere partijen doen de das om.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

30-08-2025 om 10:40

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 10:33:

[..]

Ik heb al een klein idee op wie ik zal stemmen, maar stel dat die twee partijen onverwachts zouden uitvallen, en stel dat ik dan maar uit vier partijen zou kunnen kiezen. De PvdA/Gl, D66, Volt en de PVV. Dan kan ik je nu al verzekeren dat de PVV mijn stem zou krijgen, puur uit protest.

Die arrogantie van die andere partijen doen de das om.

maar wat heb je aan een proteststem? Je schijnt het dan toch niet met hun eens te zijn, maar dan ga je wel op ze stemmen? Waarom? Daar schiet je toch niks mee op? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-08-2025 om 10:46 Topicstarter

Het zou uiteindelijk wel eens helemaal niet uit kunnen maken met wie de VVD wel of niet wil regeren. Ik achtte eerder mogelijk dat de VVD maar 15 zetels zou halen. Inmiddels denk ik dat ze wel eens net zo gedecimeerd kunnen worden als het CDA tijdens de vorige verkiezingen. Zeker als in de peilingen JA21 en/of de BBB op gelijke hoogte komen als de VVD.

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 10:28:

[..]

Ik begrijp wel heel goed waarom mensen dit zouden denken. Ze hebben geen vertrouwen meer in de politiek. Ze zien ook dat de vorige 'winnaar' de grote verliezer werd, omdat hij alles in de koelkast moest zetten en nog steeds geen steun kreeg bij de aanpak waar veel mensen bijna om smeken.

Gisteren hoorde ik op tv dat een wapenwinkel in Duitsland veel klanten uit Nederland had. Voor een busje pepperspray of zelfs een wapen. En dat de meeste klanten uit ter Apel kwamen. Dat is toch te triest voor woorden dat mensen zich moeten wapenen omdat de overheid hen in de steek laat.

Ach hou nou toch eens een keer op met je 'omdat hij alles in de koelkast moest zetten' en 'hij werd tegengewerkt'!

Wilders jankt alleen maar en wil dingen die staatsrechtelijk helemaal niet mogen. En de oppositie is ervoor om de regering bij de les te houden. En tegenwicht te bieden. En ik ben daar heel blij om. Je zal iemand als Wilders ècht macht geven zeg, ik moet er niet aan denken!

Friezinnetje schreef op 30-08-2025 om 10:40:

[..]

maar wat heb je aan een proteststem? Je schijnt het dan toch niet met hun eens te zijn, maar dan ga je wel op ze stemmen? Waarom? Daar schiet je toch niks mee op?

Dat zou ik normaal ook nooit doen. Wat heb je daar aan idd. Maar zie bv dit stukje als voorbeeld:

https://youtu.be/qICY3-GlbLY?si=ghfnHt7SL1hhFBMm Zie het stembiljet bij 3.18 minuut

Als ik lid zou zijn van deze partij, en ik kreeg zo'n stembiljet dat voor mij al is ingevuld, dan zou ik dat aangekruiste vakje vet doorstrepen, en het andere bolletje aanstrepen ongeacht wiens naam daar zou staan. Of ik zou het stembiljet doorscheuren.

Die nare arrogantie. Zo iemand heeft het dan over democratie die verdedigd moet worden, maar die accepteert hij zelf alleen als het in zijn straatje past. 

Herfstappeltaart schreef op 30-08-2025 om 10:51:

[..]

Ach hou nou toch eens een keer op met je 'omdat hij alles in de koelkast moest zetten' en 'hij werd tegengewerkt'!

Wilders jankt alleen maar en wil dingen die staatsrechtelijk helemaal niet mogen. En de oppositie is ervoor om de regering bij de les te houden. En tegenwicht te bieden. En ik ben daar heel blij om. Je zal iemand als Wilders ècht macht geven zeg, ik moet er niet aan denken!

Wuif het maar weg. Doe maar net alsof. Dan maak je partijen zoals de PVV alleen maar steeds groter.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

30-08-2025 om 11:01

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 10:52:

[..]

Dat zou ik normaal ook nooit doen. Wat heb je daar aan idd. Maar zie bv dit stukje als voorbeeld:

https://youtu.be/qICY3-GlbLY?si=ghfnHt7SL1hhFBMm Zie het stembiljet bij 3.18 minuut

Als ik lid zou zijn van deze partij, en ik kreeg zo'n stembiljet dat voor mij al is ingevuld, dan zou ik dat aangekruiste vakje vet doorstrepen, en het andere bolletje aanstrepen ongeacht wiens naam daar zou staan. Of ik zou het stembiljet doorscheuren.

Die nare arrogantie. Zo iemand heeft het dan over democratie die verdedigd moet worden, maar die accepteert hij zelf alleen als het in zijn straatje past.

oh ja, het gaat weer over PVDA/GL en Timmermans. 

Daar ging het in mijn vraag niet over. Waarom zou je een proteststem doen op PVV? Er zijn nog meer partijen, waarom dan een proteststem? Of je bent het toch veel meer eens met PVV dan je hier wilt toegeven. Dat kan ook. MAar anders zoek je toch een partij, die meer bij jou past? Daar heb je dan meer aan, dan een proteststem? 

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 10:55:

[..]

Wuif het maar weg. Doe maar net alsof. Dan maak je partijen zoals de PVV alleen maar steeds groter.

Doe maar net alsof?

Dat slachtoffergedrag is gewoon hilarisch, als het niet zo triest was dat veel mensen erin trappen. Gelukkig was Wilders zelf ontzettend aardig in de oppositie en legde hij niemand een strobreed in de weg.

Ik dacht dat jouw privé omstandigheden op luxe en comfortgebied goed zijn, vliegvakanties, een eigen huis met tuin. 

Waarom ben jij dan zo'n ontevreden burger op politiek gebied? Wat heeft men jou misdaan? Of is het juist dat je bang bent dat je moet inleveren op je luxe evensstijl als je niet uit protest radicaalrechts stemt?

Ik begrijp er helemaal niets van.

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 10:52:

[..]

https://youtu.be/qICY3-GlbLY?si=ghfnHt7SL1hhFBMm Zie het stembiljet bij 3.18 minuut

Dit is de derde keer dat je hetzelfde filmpje plaatst en ik begrijp niet hoe je kan beweren dat dit ondemocratisch is. Als je zoekt op de site van GLPvdA dan vind je de uitnodiging om te solliciteren terug, de samenstelling van de lijsttrekkerscommissie, de reglementen  die bepalen hoe de voordracht gedaan moet worden (bij voorkeur enkelvoudig) en het proces-verbaal van de stemming. Gewoon een net, transparant proces.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.