Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Yumi
28-08-2025 om 17:14
Fleurtje_5 schreef op 28-08-2025 om 10:04:
[..]
Als ik geen melk, kaas of koekjes zou eten zou ik andere voedingsstoffen moeten kopen en anders zou mijn gezondheid achteruit gaan.
Melk en kaas, kunnen prima vervangen worden door noten, peulvruchten, granen en bladgroenten om voldoende calcium, vitamine D binnen te krijgen. Daarnaast kan je plantaardige melk drinken.
Die koekjes hoef je echt niet te vervangen, om gezond te blijven
Zorroo
28-08-2025 om 17:38
Fleurtje_5 schreef op 28-08-2025 om 16:07:
[..]
Dat uit jouw mond te horen vind ik best wel lachwekkend
Wat doet Nederland daar fout aan?
Lach maar raak hoor. Dat doet me weinig.
Tja, wat doet Nederland fout.. Lijkt me niet zo heel moeilijk. Waarom zitten we hier nu met zo veel problemen...? De grote uitstoot van broeikasgassen zoals methaan en lachgas, de overdaad aan stikstofdepositie die de natuur onder grote druk zet, de vervuiling van water en onze bodem door mest, het bezet houden van grote stukken grondgebied en het opslorpen van eindeloze liters water. Niet genoeg?
lientje69
28-08-2025 om 17:50
Yumi schreef op 27-08-2025 om 16:57:
[..]
Ik hoop geen, we hebben niet meer huizen nodig maar minder mensen.
Zie aanvulling 17.13uur
Ik denk én én eerlijk gezegd. En minder mensen én meer huizen.
lientje69
28-08-2025 om 18:03
En wat betreft geen vertrouwen in de politiek, ik snap het wel. Wat een zootje is het. Al jaren maar de laatste 2 jaar spant wel de kroon. Het lijkt wel of ze er alleen voor eigen gewin zitten ipv voor de bevolking. Ik heb ook werkelijk geen idee meer waar ik op zou moeten stemmen. Geen enkele partij komt echt overheen met hoe ik denk en wat ik wil of heeft dingen in hun programma staan waar ik absoluut niet achter sta. Kortom. Ik denk dat ik niet meer ga stemmen. En ik denk dat veel mensen zo denken. Geen goede zaak. En dat terwijl ik altijd gezegd heb: je moet als burger stemmen! Zo heb ik het ook mijn kinderen geleerd. Maar nu? Ik weet het gewoon echt niet meer. Spoor volledig bijster. Net als de politiek...
kerstbeer
28-08-2025 om 18:12
lientje69 schreef op 28-08-2025 om 18:03:
En wat betreft geen vertrouwen in de politiek, ik snap het wel. Wat een zootje is het. Al jaren maar de laatste 2 jaar spant wel de kroon. Het lijkt wel of ze er alleen voor eigen gewin zitten ipv voor de bevolking. Ik heb ook werkelijk geen idee meer waar ik op zou moeten stemmen. Geen enkele partij komt echt overheen met hoe ik denk en wat ik wil of heeft dingen in hun programma staan waar ik absoluut niet achter sta. Kortom. Ik denk dat ik niet meer ga stemmen. En ik denk dat veel mensen zo denken. Geen goede zaak. En dat terwijl ik altijd gezegd heb: je moet als burger stemmen! Zo heb ik het ook mijn kinderen geleerd. Maar nu? Ik weet het gewoon echt niet meer. Spoor volledig bijster. Net als de politiek...
Ik ga wel stemmen, maar ik vind het heel moeilijk.
Sowieso stem ik niet op geloofspartijen.
Rare splinterpartijen zowel op erg links als erg rechts stem ik ook niet op.
Ik stem ook niet op partijen die vooral bezig zijn met punten te scoren door iets te zeggen over het nieuws van de dag en niet bezig zijn met beleid voeren voor belangrijke zaken, dus PVV zal het ook niet zijn.
Alles wat in het afgelopen kabinet zat, stem ik sowieso niet op na deze wanvertoning.
Ik zie graag ook bescherming van werknemers in de partij, maar ook steun van defensie, maar dan NIET door bakken geld naar de VS te sturen en ipv focus op materieel ontwikkeling binnen de EU.
GL en SP vind ik niet realistisch.
Ik had graag op een onafhankelijke PVDA gestemd, maar die is er dus niet meer.
Volt dan misschien?
Ik weet het nog steeds niet.
Daglichtlamp
28-08-2025 om 18:30
Geen van de voormalige PVV-ministers op een hele hoge plek op de kandidatenlijst van de PVV? https://www.telegraaf.nl/politiek/wilders-haalt-bezem-door-de-pvv-top-haagse-nieuwkomers-in-top-vier/86649391.html
En ook Kamervoorzitter Martin Bosma niet?
Schemerlampje
28-08-2025 om 20:41
Daglichtlamp schreef op 28-08-2025 om 18:30:
Geen van de voormalige PVV-ministers op een hele hoge plek op de kandidatenlijst van de PVV? https://www.telegraaf.nl/politiek/wilders-haalt-bezem-door-de-pvv-top-haagse-nieuwkomers-in-top-vier/86649391.html
Uit de gratie bij de grote leider? Of het zelf niet meer zien zitten?
Hoe gaat dat eigenijk bij de PVV, bepaalt Wilders de lijst? Je hebt geen congres waarbij leden mogen stemmen aangezien er geen leden zijn.
Daglichtlamp
28-08-2025 om 20:45
Wilders bepaalt volgens mij. Wellicht vraagt hij wel advies, maar niemand weet zeker hoe hij besluit.
Neweve
28-08-2025 om 21:04
Fleurtje_5 schreef op 28-08-2025 om 13:45:
[..]
Leeftijdsgrens én helmplicht op een fatbike vind ik een prima idee.
Electrische fietsen? Die gaan niet zo hard als een fatbike, en daar zitten normaal gewone verstandige mensen op, die niet hard gaan maar wel die ondersteuning nodig hebben om gewoon wat langer te kunnen fietsen.
Volgens de regels zouden fatbikes en normale e-bikes net zo hard mogen.
Breed invoeren zorgt voor makkelijk handhaven (je kan makkelijk zien wie wel/geen helm op moet), niet hoeven nadenken over de definitie van "fatbike" (en constant moeten anticiperen op andere stoere/coole modellen e-bikes). Kortom qua uitvoerbaarheid kan ik me helemaal vinden in dit voorstel.
Ik ben benieuwd wat het doet voor de fiets ongelukken en letsels. Helm op is minder cool dus mogelijk een verschuiving terug naar normale fietsen?
Tegelijkertijd zijn er ook veel (eenzijdige) ongelukken onder ouderen op een elektrische fiets. Hopelijk zullen die ook vaker een helm gaan dragen.
Neweve
28-08-2025 om 21:14
Daglichtlamp schreef op 28-08-2025 om 18:30:
Ik ben benieuwd wat dit verder doet met de pvv stemmers. De meeste zullen op Wilders stemmen maar Agema was volgens mij best populair.
Even opgezocht voor 2023: Agema had 1.5e zetel qua aantal aan voorkeursstemmen. Ook Bosma had aardig wat stemmen. Wilders was wel de lijsttrekker met de meeste voorkeursstemmen.
Groenlinks/PvdA was veel meer verdeeld, maar die kan ik snappen aangezien ik meerdere mensen ken die bewust iemand uit groen links (of juist PvdA) hebben gekozen.
https://nos.nl/artikel/2499948-veel-voorkeurstemmen-op-lagere-kandidaten-groenlinks-pvda
Neweve
28-08-2025 om 21:21
kerstbeer schreef op 28-08-2025 om 18:12:
[..]
Ik stem ook niet op partijen die vooral bezig zijn met punten te scoren door iets te zeggen over het nieuws van de dag en niet bezig zijn met beleid voeren voor belangrijke zaken, dus PVV zal het ook niet zijn.
Alles wat in het afgelopen kabinet zat, stem ik sowieso niet op na deze wanvertoning.
Ik zie graag ook bescherming van werknemers in de partij, maar ook steun van defensie, maar dan NIET door bakken geld naar de VS te sturen en ipv focus op materieel ontwikkeling binnen de EU.
Volt dan misschien?
Lastig!
En een pvda-er binnen Groen links PvdA? Om hem/haar met voorkeursstemmen in de kamer te krijgen en daarmee het PvdA aandeel relatief groter te maken?
is d66 nog een optie?
Liara
28-08-2025 om 22:00
kerstbeer schreef op 28-08-2025 om 18:12:
[..]
Volt dan misschien?
Ik waarschijnlijk ook, maar met GL erbij zeker niet. Ik wil liefst een gematigde middenpartij met vleugje links, maar die bestaat niet meer. Hooguit CU misschien, maar dat is te christelijk voor mij.
Dus, ik weet het ook nog niet.
Nicole123
28-08-2025 om 23:30
Liara schreef op 28-08-2025 om 22:00:
[..]
Ik waarschijnlijk ook, maar met GL erbij zeker niet. Ik wil liefst een gematigde middenpartij met vleugje links, maar die bestaat niet meer. Hooguit CU misschien, maar dat is te christelijk voor mij.
Dus, ik weet het ook nog niet.
Dan kom je in mijn ogen uit op D66. Of op CDA als je D66 te links of te progressief vindt (je vleugje links wordt dan wel heel klein). Of Volt als je een kleine partij geen punt vindt. Volt wordt vaak in het vakje 'heel links' geplaatst, maar is vooral flink progressief en pro-Europees, niet heel links. Qua links-rechts zitten ze maar iets links van het midden.
Fleurtje_5
29-08-2025 om 09:34
felija schreef op 28-08-2025 om 16:29:
[..]
Joh, dat is echt al 8354 keer gezegd door deze en gene met bijbehorende bronnen, Daglichtlamp een paar posts terug bijvoorbeeld.Je hebt het zelf altijd over ons kleine landje (compleet met kaart) waar al die 'massale stromen immigranten ' naartoe komen, maar de werkelijkheid is dat wij onevenredig veel beesten (koeien, varkens en kippen) hebben voor zo'n land met een klein oppervlak. Voornamelijk voor de export, waarvoor het voer weer uit het buitenland geimporteerd moet worden. Met als gevolg een mestoverschot (stikstof) van hier tot Tokyo.
Talloze malen komen er hier bronnen en cijfers voorbij die dat bevestigen. Lees die eens echt.
Dan kan Daglichtlamp het nog voor de 8355 keer zeggen, dat betekend niet dat ik het daarmee eens ben.
Fleurtje_5
29-08-2025 om 09:51
Zorroo schreef op 28-08-2025 om 17:38:
[..]
Lach maar raak hoor. Dat doet me weinig.
Tja, wat doet Nederland fout.. Lijkt me niet zo heel moeilijk. Waarom zitten we hier nu met zo veel problemen...? De grote uitstoot van broeikasgassen zoals methaan en lachgas, de overdaad aan stikstofdepositie die de natuur onder grote druk zet, de vervuiling van water en onze bodem door mest, het bezet houden van grote stukken grondgebied en het opslorpen van eindeloze liters water. Niet genoeg?
Ik vond het lachwekkend omdat uitgerekend jij schreef:
Waarom moet uitgerekend ons dichtbevolkte landje de hele wereld voeden? Het kan gewoon niet langer zoals het nu gaat. We hebben massaproductie van vlees en zuivel tot een kunst verheven ten koste van onszelf.
Maar je bent er wel voor dat er tig mensen van over de hele wereld naar dit kleine dichtbevolkte landje komt. Weet je wel hoeveel stikstof, vervuiling van water etc. etc. dát met zich mee brengt?? Meer dan dat die koeien met hun 'voor de natuur belangrijke' koeienvlaaien in de weilanden produceren.
Onderstaande inzameling is van één dag in één stad, en alleen van de mannen, terwijl dames vast nog veel meer zouden kunnen 'doneren', maar wat niet opgevangen word, en alleen door het riool gespoeld word:
https://www.rtl.nl/geld-en-werk/artikel/593436/koningsdag-urine-wordt-kunstmest
"De verwachting is dat we op die dag 25.000 liter urine ophalen", zegt Waterschap Amstel, Gooi en Vecht
.........
Met het fosfaat uit het Amsterdamse afvalwater kunnen jaarlijks 10.000 voetbalvelden worden bemest. Jammer dat de dames niet mochten doneren, die kunnen niks met een urinoir of plaszuil. Dat is toch ruwweg 50 procent gemist.
..........
Dan maakt men dus 'kunstmest' van mannenpies, ze kunnen er jaarlijks 10.000 voetbalvelden mee bemesten. Ben je beetje bekend met kunstmest? Kijk wel uit dat je plantjes niet verbranden als je kunstmest in je tuin strooit. Strooi dat alleen als je regen verwacht zodat het meteen kan oplossen en de grond in zakt, want als de zon er op schijnt verschroeien je plantjes. Maar men kan ook overwegen om droge korrels van natuurlijke koeienvlaaienmest te gebruiken.
Dat uit jouw mond te horen vind ik best wel lachwekkend