Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
22-08-2025 om 08:25
Op dit moment zijn Boerka's maar op een beperkt aantal plaatsen verboden. JA21 wil overal een Boerka-verbod.
Fleurtje_5
22-08-2025 om 08:34
Ik heb het al opgezocht. Er geld inderdaad een boerverbod, maar dat is een gedeeltelijk boerkaverbod.
*U mag geen gezichtsbedekkende kleding dragen in en rondom gebouwen van de overheid zoals gemeentehuizen, politiebureaus en ministeries.
*Het verbod op gezichtsbedekkende kleding geldt voor alle onderwijsinstellingen die erkend zijn door de overheid. Of geld ontvangen vanuit de overheid.
*In en rondom gebouwen van de zorg mag u geen kleding dragen die uw gezicht onherkenbaar maakt, zoals een integraalhelm of boerka.
Gezichtsbedekkende kleding is wel toegestaan in kamers en vertrekken waar patiënten en cliënten voor onbepaalde tijd verblijven. De overheid ziet deze ruimtes als privéruimtes van cliënten en patiënten.
*Het verbod op gezichtsbedekkende kleding geldt in metro’s, treinen, trams en bussen van het openbaar vervoer. In taxi’s, belbussen en (veer)boten geldt het verbod niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezichtsbedekkende-kleding-in-de-media-boerkaverbod/vraag-en-antwoord/geldt-het-verbod-op-gezichtsbedekkende-kleding-in-het-openbaar-vervoer
Daglichtlamp
22-08-2025 om 09:06
Om nog een keer te laten zien hoe problematisch het is als er een partij met 37 leden in de Kamer zit die eigenlijk hun werk niet doen.
Gister kwam de Kamer terug van reces voor een belangrijk debat. In totaal waren er 87 leden aanwezig. Aangezien er momenteel 148 Kamerleden zijn, was dus 59 procent van de Kamerleden aanwezig.
Van de PVV fractie waren er alleen Bosma (logisch die was voorzitter), Wilders en De Roon (logisch want die had het commissiedebat gedaan, en moest dus het woord voeren voor de PVV). Van de PVV-fractie was dus 8,1 procent aanwezig, van de niet PVV-fracties was 76 procent van de Kamerleden aanwezig.
Van Roon heeft in het debat zelf alleen zijn eigen inbreng geleverd, een paar minuten. De rest van de tijd heeft hij zwijgend in de zaal gezeten.
PensioNada
22-08-2025 om 09:11
Fleurtje_5 schreef op 22-08-2025 om 08:23:
JA21 spreekt zich ook nadrukkelijk uit tegen de islam. Volgens de partij botsen „de vrije westerse cultuur en de islamitische cultuur” vaak met elkaar. „Dan prevaleert de westerse en is er geen ruimte voor concessies”, vindt de partij. JA21 wil een boerkaverbod, een einde aan versterkte gebedsoproepen en strenger toezicht op islamitisch onderwijs. Coenradie zei eerder in een interview met Nieuwsuur de islam „prima” te vinden.
De partij van Eerdmans heeft op dit punt niet alleen concurrentie van de PVV: ook BBB-leider Caroline van der Plas waarschuwde onlangs in het programma Nieuws van de Dag voor „islamisering”. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) identificeert ongeveer 6 procent van de Nederlandse bevolking zich als moslim.
Lekker populistisch weer. "De islam" bestaat niet, net zo min als "het christendom". Iemand die lid is van een "lichte" protestantse kerk denkt heel anders over de positie van een vrouw dan de gemiddelde SGP-er. Dat soort kleur verschillen heb je ook binnen de islam. Dat je je tegen de uitwassen in conservatieve kringen verzet is prima, maar doe niet alsof het een probleem is van de hele islam.
Koko67
22-08-2025 om 09:34
Fleurtje_5 schreef op 22-08-2025 om 08:34:
Ik heb het al opgezocht. Er geld inderdaad een boerverbod, maar dat is een gedeeltelijk boerkaverbod.
*U mag geen gezichtsbedekkende kleding dragen in en rondom gebouwen van de overheid zoals gemeentehuizen, politiebureaus en ministeries.
*Het verbod op gezichtsbedekkende kleding geldt voor alle onderwijsinstellingen die erkend zijn door de overheid. Of geld ontvangen vanuit de overheid.
*In en rondom gebouwen van de zorg mag u geen kleding dragen die uw gezicht onherkenbaar maakt, zoals een integraalhelm of boerka.
Gezichtsbedekkende kleding is wel toegestaan in kamers en vertrekken waar patiënten en cliënten voor onbepaalde tijd verblijven. De overheid ziet deze ruimtes als privéruimtes van cliënten en patiënten.
*Het verbod op gezichtsbedekkende kleding geldt in metro’s, treinen, trams en bussen van het openbaar vervoer. In taxi’s, belbussen en (veer)boten geldt het verbod niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezichtsbedekkende-kleding-in-de-media-boerkaverbod/vraag-en-antwoord/geldt-het-verbod-op-gezichtsbedekkende-kleding-in-het-openbaar-vervoer
Ik was vorige week in de outlet in Roermond. Daar lopen er heel wat in een boerka. Wat een afschuwelijk gezicht, ik hoop dat Ja21 het snel voor elkaar krijgt om dit te verbieden in heel Nederland. Ik word er misselijk van. Net als die lange gewaden waar je dan alleen het gezicht een beetje ziet. Man voorop en zo’n vrouw in die lappen er achteraan. Dat hoort echt niet in Nederland. Ik snap trouwens sowieso niet waarom dit soort lui niet in een moslimland gaan wonen.
Daglichtlamp
22-08-2025 om 11:14
Interview met Femke Zeedijk, die aftrad als NSC-Kamerlid toen NSC-staatssecretaris Achahbar uit het kabinet stapte. Het laat zien hoe naïef Omtzigt in de samenwerking met de PVV stapte. Ja Wilders wilde alles wel beloven, maar Omtzigt had moeten weten dat beloften van Wilders niets waard zijn.
https://www.volkskrant.nl/politiek/nsc-kan-zichzelf-beter-opheffen-vindt-oud-kamerlid-femke-zeedijk-het-is-mislukt~bae0595d/
‘Ik kan me herinneren dat Pieter toen een grap maakte: misschien gaan we wel met Wilders in een kabinet.’
Wat zei u toen?
‘Als je dat maar laat. Dat heb ik letterlijk zo gezegd. En dat meende ik ook. Want ik zag aan Pieter dat hij er echt over aan het nadenken was. En toen zei hij: ‘Ja maar Femke, als dat gebeurt, kan ik hem alles laten beloven, hij wil zo graag regeren.’’
------------------
‘Achteraf moet ik toegeven dat het NSC-avontuur is mislukt. De partij zou zich beter kunnen opdoeken. Ik wens voor Nederland een paar krachtige traditionele politieke blokken. NSC zat altijd al meer in het christendemocratische blok en zou daar weer in moeten opgaan.
‘Maar dat NSC is mislukt, betekent niet dat het proces een mislukking was. Ik denk dat we dit kabinet nodig hadden om te zien wat er mis is met dit land. Ik hoop dat in oktober blijkt dat we daarvan hebben geleerd.’
Fleurtje_5
22-08-2025 om 11:15
Daglichtlamp schreef op 20-08-2025 om 18:48:
Je bent in een half uur van Rotterdam Centraal op Schiphol. De tijdwinst om vanaf Zestienhoven te kunnen vliegen is zo klein dat ik me niet kan voorstellen dat dat doorslaggevend is.
Het vliegveld in Maastricht krijgt al veel overheidssteun en maakt nog steeds jaarlijks verlies.
En hoe komt het dat vliegveld Beek/Maastricht verlies draait?
Elk vliegveld dat gesloten gaat worden, is als elke gevangenis en verzorgingstehuis wat gesloten werd. Men kan het niet meer terug draaien als men er achterkomt dat het helemaal geen goede zet was. Daarbij worden dan de overige vliegvelden meer belast lijkt mij. Wat niet prettig zal zijn voor omwonenden.
En wil je mensen dat aandoen om op vervuilde grond te gaan wonen?
PensioNada
22-08-2025 om 11:19
Koko67 schreef op 22-08-2025 om 09:34:
[..]
Ik was vorige week in de outlet in Roermond. Daar lopen er heel wat in een boerka. Wat een afschuwelijk gezicht, ik hoop dat Ja21 het snel voor elkaar krijgt om dit te verbieden in heel Nederland. Ik word er misselijk van. Net als die lange gewaden waar je dan alleen het gezicht een beetje ziet. Man voorop en zo’n vrouw in die lappen er achteraan. Dat hoort echt niet in Nederland. Ik snap trouwens sowieso niet waarom dit soort lui niet in een moslimland gaan wonen.
Ik heb een documentaire uit 2018 gezien over mensen uit de golfstaten die in Limburg een huis kopen. Ik kan me voorstellen dat sommigen van hen met een boerka of nikab lopen. In Rotterdam en den Haag waar ik regelmatig kom, zie ik het weleens, maar het is echt sporadisch. Lange gewaden is iets heel anders, dat zie ik regelmatig, bijvoorbeeld ook bij de POH van mijn huisarts en dat is een zelfstandige, goed opgeleide vrouw.
Overigens is het eigenlijk heel raar dat mensen "gewone" huizen als tweede huis kunnen kopen. Daar zou je vanaf moeten in tijden van woningnood. Al is dit niet simpel, want mensen die al jaren elk weekend naar hun tweede huis in Friesland gaan, kan je niet zomaar dat huis afpakken.
Fleurtje_5
22-08-2025 om 11:20
Mugske schreef op 20-08-2025 om 20:42:
de regionale vliegvelden zijn er niet alleen voor vakantievluchten, maar ook vrachtvervoer. Rotterdam is bijv ook uitwijkpunt voor vliegtuigen als ze niet op schiphol kunnen landen bijv door slecht weer. Ik ken dan weer wel veel mensen die vanaf Rotterdam vliegen (ligt ook aan je bestemming natuurlijk). Daarnaast willen we toch ook niet de druk op schiphol verhogen.
HRA wordt al afgebouwd, over de gewenste snelheid daarvan kunnen natuurlijk de meningen verschillen.
En dit.
Fleurtje_5
22-08-2025 om 11:23
Nicole123 schreef op 20-08-2025 om 20:57:
[..]
Nee, niet de druk op Schiphol verhogen, vanaf Schiphol ook minder vliegen. Gewoon minder vliegen in het geheel. En minder spullen kopen, dan hoeft er ook minder vrachtverkeer Nederland binnen te komen. Zoveel als we nu vliegen en consumeren is helemaal niet nodig. Maak vliegen gewoon wat duurder, beter gezegd: maak het eindelijk eens de daadwerkelijke prijs met de milieubelasting, BTW en accijns erin, in plaats van de lusten van een luxe vakantie op Bali en de lasten 'ach ja, na mij de zondvloed'.
Hoeveel vluchten wijken uit per jaar van Schiphol naar Rotterdam? Als het op Schiphol slecht weer is dan is het over het algemeen in Rotterdam ook slecht weer, zo dicht ligt dat bij elkaar. Daarbij heeft Rotterdam maar 1 baan, dus wat bijv windrichting betreft heeft Schiphol veel meer mogelijkheden dan Rotterdam. Ik vraag me dus sterk af of dat nou een reden moet zijn om Rotterdam open te houden. Hoe doen luchthavens in het buitenland dat waarbij de dichtstbijzijnde andere luchthaven op hemeldbreed 100 of 200 km afstand zit?
HRA wordt momenteel enkel afgebouwd voor de hoogste belastingschijf, zodat als je een heel hoog salaris hebt je niet méér kunt aftrekken voor dezelfde woning dan je buurman met een lager salaris. Logisch ook, want dat was al helemaal van de zotten, dat als je heel veel verdiende des te meer je van de overheid kreeg om je huis mee te bekostigen. Maar dat gaat om gelijktrekken tussen belastingschijven, niet om het afbouwen van de HRA an sich.
Dan komt het per boot wat ik ook erg vervuilend vind. En mensen gaan dan meer met bussen of caravans campers op vakantie. Wegen ook maar sluiten want 'gewoon minder reizen in het geheel' ? Dat geld dan ook voor alle verkeer, en niet alleen de caravan's.
Fleurtje_5
22-08-2025 om 11:24
Loeki72 schreef op 20-08-2025 om 21:00:
[..]
Dan moet Schiphol maar iets minder als hub functioneren.
Fleurtje_5
22-08-2025 om 11:32
Koko67 schreef op 22-08-2025 om 09:34:
[..]
Ik vind het heel eng. Je weet toch niet wie er onder zit. Toen ik een paar jaar geleden in België was liepen drie zwarte gewaden langs, alleen één streepje ter hoogte van de ogen was open, de rillingen liepen over mijn rug.
Het is mensonterend. Als ik mijn hondje een doek over het hoofd zou trekken als ik met het hondje ga wandelen dan zou ik worden opgepakt.
Misschien zijn ze in sommige moslimlanden verboden.
Yumi
22-08-2025 om 11:34
Fleurtje_5 schreef op 22-08-2025 om 11:15:
[..]
Elk vliegveld dat gesloten gaat worden, is als elke gevangenis en verzorgingstehuis wat gesloten werd. Men kan het niet meer terug draaien als men er achterkomt dat het helemaal geen goede zet was. Daarbij worden dan de overige vliegvelden meer belast lijkt mij. Wat niet prettig zal zijn voor omwonenden.
Dat zou je denken, maar de bedoeling is dat het aantal vluchten van de vliegvelden die overblijven minder worden. Ze willen immers ook meer woningen in de buurt van Schiphol.... om dat voor elkaar te krijgen liggen er voorstellen om de regels omtrent geluidhinder, trillingen en het maken van bezwaar op bouwplannen (nog) meer te beperken.
Meerdere vliegvelden moeten veranderen in nieuwbouwwijken. Dat stelt GroenLinks-PvdA in haar verkiezingsprogramma. Ook kan er volgens de partij meer gebouwd worden in de regio rond Schiphol door het aantal vluchten daar te verminderen.
GroenLinks-PvdA wil bouwen op en rond vliegvelden: ‘Infrastructuur ligt er al’ | Het Parool
Daglichtlamp
22-08-2025 om 11:40
Fleurtje_5 schreef op 22-08-2025 om 11:15:
[..]
Tja half Nederland woont op vervuilde grond. Dat is een gegeven. We gaan heel slecht met onze leefomgeving om. Het is geen reden om niet te bouwen op grond die eerst gesaneerd moet worden voordat er gebouwd kan worden.
Geen idee waarom het vliegveld daar verlies maakt, ik weet wel dat ik niet vind dat we daar met zijn allen voor moeten betalen. Dan is woonruimte voor ouderen en meer plek in gevangenissen belangrijker. Dat ben ik wel met je eens.
Fleurtje_5
22-08-2025 om 11:49
Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 11:14:
Interview met Femke Zeedijk, die aftrad als NSC-Kamerlid toen NSC-staatssecretaris Achahbar uit het kabinet stapte. Het laat zien hoe naïef Omtzigt in de samenwerking met de PVV stapte. Ja Wilders wilde alles wel beloven, maar Omtzigt had moeten weten dat beloften van Wilders niets waard zijn.
https://www.volkskrant.nl/politiek/nsc-kan-zichzelf-beter-opheffen-vindt-oud-kamerlid-femke-zeedijk-het-is-mislukt~bae0595d/
‘Ik kan me herinneren dat Pieter toen een grap maakte: misschien gaan we wel met Wilders in een kabinet.’
Wat zei u toen?
‘Als je dat maar laat. Dat heb ik letterlijk zo gezegd. En dat meende ik ook. Want ik zag aan Pieter dat hij er echt over aan het nadenken was. En toen zei hij: ‘Ja maar Femke, als dat gebeurt, kan ik hem alles laten beloven, hij wil zo graag regeren.’’
------------------
‘Achteraf moet ik toegeven dat het NSC-avontuur is mislukt. De partij zou zich beter kunnen opdoeken. Ik wens voor Nederland een paar krachtige traditionele politieke blokken. NSC zat altijd al meer in het christendemocratische blok en zou daar weer in moeten opgaan.
‘Maar dat NSC is mislukt, betekent niet dat het proces een mislukking was. Ik denk dat we dit kabinet nodig hadden om te zien wat er mis is met dit land. Ik hoop dat in oktober blijkt dat we daarvan hebben geleerd.’
Maar als volksvertegenwoordiger kun je niet anders dan de keuze van het volk te respecteren. Toch? Wat had Pieter dan anders kunnen doen?
Als die Femke Zeedijk echt aftrad als NSC-Kamerlid omdat NSC-staatssecretaris Achahbar uit het kabinet stapte vind ik Femke Zeedijk wel behoorlijk naïef. Want Achahbar was om 'de verharding' uit het kabinet gestapt, en liet daarmee de NSC én de Toeslagenslachtoffers aan hun lot over. Alsof dat zo netjes is.
Haar ontslag diende ze in na een debat over de Jodenachtervolging in Amsterdam. Dus NIET toen de NSC met de PVV in een kabinet ging.
Ik neem aan de Achahakbar geen watje is en best wel wat gewend zal zijn want zij was lange tijd officier van justitie en onder meer advocaat en rechter-plaatsvervanger.
https://nos.nl/artikel/2544589-nsc-staatssecretaris-achahbar-vertrekt-uit-onvrede-over-integratiediscussie 15 november 2024
NSC-staatssecretaris Achahbar (Toeslagen en Douane) dient later vandaag haar ontslag in uit onvrede met gebeurtenissen binnen het kabinet na het geweld in Amsterdam rond de voetbalwedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv. Dat melden bronnen aan de NOS. Daardoor is een crisissfeer ontstaan in het kabinet, dat op dit moment op het Catshuis is.