Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Miraval schreef op 07-07-2025 om 20:02:

[..]

Uhm, ik heb toch in die post aangegeven wat mogelijke coalities kunnen zijn?

En dan kan GL/PvdA best weleens de enige echt linkse partij worden wanneer JA21 meegaat ipv D66. Dan heb je 3 rechtse partijen tegenover 1 linkse. Als GL/PvdA de grootste worden (wat een behoorlijk grote mogelijkheid is) dan mogen zij kiezen voor bijvoorbeeld D66 ipv JA21. Wordt CDA grootste of VVD (de wedstrijd is nog niet gelopen) dan kunnen die kiezen voor JA21, wat een meer rechtse coalitie oplevert.

Dan zal GL/PvdA in verhouding meer water bij de wijn moeten doen dan wanneer een PvdD ook heel groot wordt. Of SP. Zodat de verhoudingen gelijk zijn.

Of een minderheidskabinet. Maar dat werkt in de praktijk niet zo lekker.

Als GL/PvdA zich meer richt op het midden ipv de linkerflank, dan kunnen ze misschien wel een stuk groter worden met kiezers vanuit D66/CDA/JA21 bijvoorbeeld, de "echt" linkse stemmers gaan dan wellicht naar SP/PvdD, waardoor die ook groeien. De rechtse middenpartijen worden kleiner, en links krijgt meer zetels om meer "macht" te hebben in de kamer.

Al denk ik dat dat niet perse nodig is, want de meeste linkse kiezers gaan toch voor GL/PvdA, dus met een meer middenkoers kunnen ze wellicht wel rond de 33 zetels behalen waardoor ze misschien zonder een extra rechtse partij maar met een extra linkse partij, een formatie kunnen vormen. En daardoor hoeven ze dan minder water bij de wijn te doen.

De winst zit hem juist in het midden, niet op de flanken. Denk ik dan.

Ik vatte jouw post op als 'links heeft rechts nodig, maar rechts heeft niet links nodig, want rechts is veel groter dan links'. En dat klopt in mijn ogen niet, want bij rechts moet je de PVV zetels eraf trekken, want die zijn geen serieuze regeringskandidaat meer. Als je bij rechts PVV en FvD eraf haalt en bij links DENK dan houd je op rechts 59 zetels over en op links 54. Dus dan is rechts iets groter, maar niet heel veel. Maar misschien bedoelde je het niet zo stellig, de post die je nu schrijft komt al wat genuanceerder (of meer uitleggend wat je echt bedoelde) over.

Dat de partij die de grootste wordt zou mogen kiezen wie de coalitie wordt (dus dat JA21 erin komt als CDA of VVD de grootste worden en D66 als PvdA/GL het grootste wordt) dat ben ik niet met je eens. Zo werkt het niet, álle partijen van een te vormen coalitie moeten het eens zijn over de samenstelling, het is niet de keuze van de grootste. Het is juist heel vaak het geval dat er een evenwicht gezocht wordt, omdat 1 linkse partij echt niet met 3 rechtse in zee wil, of 1 rechtse met 3 linkse. Daar passen ze voor, want dan sneeuwen hun eigen punten compleet onder en worden ze opgeslokt in een kabinet dat tegen hun visie in gaat. Ik zie het dus niet snel gebeuren dat bijv. PvdA/GL zich leent voor een CDA-VVD-PvdA/GL-JA21 kabinet. Dan gaan ze liever in de oppositie in plaats van rechts beleid te moeten steunen. Andersom zou de VVD ook echt niet in bijv. een PvdA/GL-D66-Volt kabinet willen als dat aan de orde zou zijn. Hoe groot of klein de betreffende partij ook is. 

Ik denk dat het geroep van Wilders in de formatietijd en daarna over 'wij zijn de grootste dus nu mogen wij bepalen en moet gebeuren wat wij willen' onbewust veel mensen wel op het verkeerde been heeft gezet op dit gebied. Het enige wat voorbehouden is aan de grootste partij is dat ze de leiding mogen nemen om het eerste voorstel mogen doen en dat de grootste partij meestal de premier levert / mag aanstellen. Meer niet. Verder is het gewoon een kwestie van bij elkaar meer dan 75 zetels hebben als partijen samen. Soms hebben kleine partijen die de coalitie nét over die 75 heen helpen zelfs toch een behoorlijk grote stem in het geheel, ze zijn namelijk net zo hard nodig voor die meerderheid als de grotere partijen in de coalitie.

Dat de potentiële winst voor PvdA/GL meer op het midden zit dan op de flanken dat ben ik overigens wel gewoon met je eens. Al vind ik het lastig te vergelijken, want op beide plekken zouden ze winst kunnen behalen maar met een heel andere groep kiezers. Ik denk dat veel ex-NSC en huidige CDA stemmers bij een gematigde middenkoers en misschien een wat populairdere lijsttrekker die heel integer overkomt a la Bontenbal ook wel PvdA/GL zouden kunnen stemmen. (JA21 zie ik dan weer niet als bron voor PvdA/GL stemmers, want JA21 is behoorlijk extreem, met bij Eerdmans een keurig sausje eroverheen dat verbloemt dat hij qua standpunten ongeveer hetzelfde denkt als de PVV). Want uiteindelijk kan het er in debatten soms verhit aan toe gaan, maar is wat jij en ik en heel veel mensen willen vaak op heel veel vlakken eigenlijk precies hetzelfde en ligt dat ergens in het politieke midden. Zo extreem is de gemiddelde 'doe maar gewoon' Nederlander helemaal niet. De gewone man wil gewoon dat we hier in Nederland genoeg huizen hebben, goede ziekenhuizen en scholen, geen armoede, veiligheid en vrede, betaalbaar eten, geen vervuiling en steeds extremer weer, zorg voor kwetsbaren, geen om zich heen slaande pandemieën, eerlijk bestuur, etc etc. Zo heel verschillend zijn we eigenlijk helemaal niet. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-07-2025 om 21:22

Friezinnetje schreef op 07-07-2025 om 20:25:

https://nos.nl/artikel/2574090-wilders-bij-protest-tegen-komst-azc-in-zwolle-welke-gek-verzint-zoiets

En dit is weer typisch Wilders: Maar oproepen dat gemeentes de wet moeten negeren, en zelf dingen moeten beslissen. Hij snapt nog steeds niet, dat je niet aan wetten voorbij kan gaan. Maar lekker stemmingmakerij. Lulhannes

De gemeenteraad heeft voor de komst van een AZC gekozen. 

Als landelijk politicus met een luidspreker in je hand gaan oproepen om het beleid van de gemeente niet te accepteren is gewoon je reinste opruiing en ondermijning van het gezag van de overheid. Het is het uithollen van de democratie en rechtsstaat. En dan komt zeker straks de VVD weer met een 'ach, er is niet genoeg draagvlak...'. Ja, door dit soort ophitsing.

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 19:19:

[..]

Wat is dit nu voor stemmingmakerij. Natuurlijk stemt PvdA niet in met de vernietiging van Israël. De hele bedoeling van het wapenembargo is om Israël te laten stoppen met zijn agressieve politiek. Oók de Israëlische bevolking is de dupe van deze politiek.

Ja, en zonder iron dome bestaat Israël niet lang meer. Hamas, Iran, Hezbolla, die willen geen vrede, maar de vernietiging van Israël. Dus stemmingmakerij? Was het maar waar.

Nicole123 schreef op 07-07-2025 om 21:29:

Als landelijk politicus met een luidspreker in je hand gaan oproepen om het beleid van de gemeente niet te accepteren is gewoon je reinste opruiing en ondermijning van het gezag van de overheid. Het is het uithollen van de democratie en rechtsstaat. En dan komt zeker straks de VVD weer met een 'ach, er is niet genoeg draagvlak...'. Ja, door dit soort ophitsing.

Nou dit ja. 

(Ik snap overigens niet hoe men Timmermans in dezelfde adem noemt als Wilders, maar dat terzijde)

Nicole123 schreef op 07-07-2025 om 21:29:

Bedoel je ook die vrouw uit de gemeenteraad van Amsterdam? En andere steden, die al aangekondigd hebben de nieuwe wet van geen voorrang meer voor statushouders niet te zullen uitvoeren? Is dat ook ondermijning van het gezag van de overheid?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-07-2025 om 21:38 Topicstarter

Koko67 schreef op 07-07-2025 om 21:36:

[..]

Bedoel je ook die vrouw uit de gemeenteraad van Amsterdam? En andere steden, die al aangekondigd hebben de nieuwe wet van geen voorrang meer voor statushouders niet te zullen uitvoeren? Is dat ook ondermijning van het gezag van de overheid?

Voorlopig moeten gemeenten nog gewoon de wet uitvoeren die ze juist verplicht statushouders te huisvesten. 

Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 21:38:

[..]

Voorlopig moeten gemeenten nog gewoon de wet uitvoeren die ze juist verplicht statushouders te huisvesten.

Dat was niet mijn vraag

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-07-2025 om 21:44 Topicstarter

Koko67 schreef op 07-07-2025 om 21:41:

[..]

Dat was niet mijn vraag

En ze moeten zich ook aan de grondwet houden die discriminatie verbied. 

Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 21:44:

[..]

En ze moeten zich ook aan de grondwet houden die discriminatie verbied.

Je blijft maar draaien.Als er een wet is die voorrang voor statushouders verbiedt, die democratisch in Den Haag gekozen is en gemeentes zeggen nu al dat ze die wet gewoon niet gaan uitvoeren. Is dat dan ook uitholling van de rechtsstaat? Of is het alleen uitholling als het je niet bevalt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-07-2025 om 21:51 Topicstarter

Koko67 schreef op 07-07-2025 om 21:47:

[..]

Je blijft maar draaien.Als er een wet is die voorrang voor statushouders verbiedt, die democratisch in Den Haag gekozen is en gemeentes zeggen nu al dat ze die wet gewoon niet gaan uitvoeren. Is dat dan ook uitholling van de rechtsstaat? Of is het alleen uitholling als het je niet bevalt.

Het is ten eerste nog geen wet. Ten tweede gaat het geen stand houden bij een rechter. Je kunt eventueel nog voorrang voor statushouders verbieden omdat ze statushouder zijn, maar je kunt niet  statushouders uitsluiten van voorrang als anderen in dezelfde situatie wel voorrang zouden krijgen. 

Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 21:51:

[..]

Het is ten eerste nog geen wet. Ten tweede gaat het geen stand houden bij een rechter. Je kunt eventueel nog voorrang voor statushouders verbieden omdat ze statushouder zijn, maar je kunt niet statushouders uitsluiten van voorrang als anderen in dezelfde situatie wel voorrang zouden krijgen.

Dat is toch helemaal mijn vraag niet.

4b3054f4-cb80-486e-b787-2782d54c752d.jpg

Een brief van Yesilgoz 15 jaar geleden, toen nog van de SP, en gepubliceerd in het krantje van de Amersfoortse SP.  
Ze zou tegenwoordig zichzelf en haar familie nu het land niet meer binnen laten komen 

Ik had het over opruiing en ophitsing van de bevolking, met een luidspreker in de hand. Niet over als gemeentelijke overheid stellen dat je een bepaalde wet die nog in de pijplijn zit en nog niet door de Eerste Kamer is aangenomen, gewoonweg niet zult kúnnen uitvoeren omdat hij strijdig is met de grondwet en/of zodanige problemen zal veroorzaken dat hij onuitvoerbaar is. Het zou landelijke politici sieren als ze wat meer zouden luisteren naar burgemeesters die over dit soort zaken aan de bel trekken, in plaats van ze keihard tegen te werken en niet met ze te communiceren.

Loeki72 schreef op 07-07-2025 om 23:10:

Een brief van Yesilgoz 15 jaar geleden, toen nog van de SP, en gepubliceerd in het krantje van de Amersfoortse SP.
Ze zou tegenwoordig zichzelf en haar familie nu het land niet meer binnen laten komen

Misschien moet ze zelf dat briefje eens boven haar bed hangen. Het klinkt een heel stuk medemenselijker dan hoe ze in het afgelopen jaar over vluchtelingen praat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.