Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Ik heb nog nooit op Wilders gestemd maar ik snap hem ook helemaal niet. Waarom het kabinet laten vallen. Ik ben het wel met veel standpunten van hem eens. Ik weet nog niet waarop ik ga stemmen. Ik stemde altijd VVD maar zit nu toch echt te denken aan Ja21 omdat Coenrabi er is bij gekomen. Ik denk dat daardoor die partij toch veel groter kan worden. 

Zilver_gray schreef op 27-06-2025 om 21:48:

[..]

Het enige verschil is dat radicaal rechts pretendeert van joden en LHBTQ te houden als ze dat tegen moslims kunnen gebruiken.

O ja! En op te komen voor Iraanse/Afghaanse vrouwen, zolang ze maar niet met hun hoofddoekjes en gewaden onze kant op komen, want daar neemt men aanstoot aan. Tot zover het opkomen voor gelijke rechten voor iedereen.

felija schreef op 27-06-2025 om 22:50:

[..]

O ja! En op te komen voor Iraanse/Afghaanse vrouwen, zolang ze maar niet met hun hoofddoekjes en gewaden onze kant op komen, want daar neemt men aanstoot aan. Tot zover het opkomen voor gelijke rechten voor iedereen.

echt he!

Nicole123 schreef op 27-06-2025 om 18:32:

[..]

Natuurlijk moet je niet wegkijken voor dit soort problemen, maar wie doet dat dan? Wie wordt er islamofoob of xenofoob genoemd als hij enkel benoemt dat de zaken die jij benoemt een flink probleem zijn? Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van dat betichten dat mensen weg zouden kijken als ze een andere visie hebben op bepaalde problematiek. Het is enorm valse framing die mensen als Wilders de wereld in geholpen hebben, die eindeloos rondzingt en mensen zoals jij die het op zich helemaal goed bedoelen doordat ze het zo vaak horen en lezen gaan geloven en zelf ook weer herhalen.

De vraag gaat helemaal niet over wel of niet wegkijken, want iedereen vindt geweld een probleem. De vraag is: hoe kijk je tegen dit soort problemen aan? Frame je het als een moslim-probleem of als een geweld-probleem? (Of een mannen-probleem of een jongeren-van-tegenwoordig probleem, je kunt heel veel kanten op.) Je noemt bijv ook de rellen in Scheveningen, maar dat waren voornamelijk Antillianen toch? Geen moslims dacht ik. Dit type geweld moet zeer zeker aangepakt worden, maar het framen als een soort algemeen moslim-probleen en gaan ageren over moslims die in bepaalde kleding op straat lopen of een veranderd straatbeeld ten opzichte van 50 jaar geleden, zoals in de afgelopen pagina's hier, lost daar echt helemaal niets aan op. Sterker nog, het maakt alleen maar meer een wij-tegen-zij verhaal ervan waarbij je een enorme groep van goedwillende nette mensen in de 'jullie zijn slecht' hoek zet. Waarbij je iemand die met een hoofddoek over straat loopt in één adem noemt met een geweldpleger, alsof dat beide een probleem en zelfs hetzelfde probleem is. Daarmee worden kloven groter, integratie minder en problemen alleen maar erger.

En wat doe jij hier nu in deze post? Ik heb met geen woord gerept (in negatieve zin) over kleding van mensen de afgelopen pagina's, ook niet in het bericht wat jij nu van mij quote. Niks. En toch moet je dat naar mij richten (je quote immers mijn bericht) alsof ik dat het grootste probleem vind, alsof ik vrouwen met een hoofddoek en dat tuig wat loopt te rellen met elkaar in verband breng? Wat is dat voor raar frame?

En waar ik ook moe van word is dat jij nu het "probleem" weg wil schrijven als gewelprobleem, jongerenprobleem, mannenprobleem... "maar net hoe je het wil framen". 

Ik noem het beestje bij de naam; het is een integratieprobleem wat vnml bestaat onder 3e (of ouder) generatie mensen/jongeren met een migratieachtergrond. En je kunt er allerlei andere namen voor verzinnen, of frames, dat veranderd helemaal niks aan de afkomst van die geweldplegers. 

En ik denk dat jij best heel goed weet dat wanneer ik bovenstaande alinea op een ander forum gooi, of op X, of Facebook, dat de beschuldigingen van islamofobie, xenofobie en zelfs racisme me om de oren zullen vliegen. Vaak door linkse kiezers, die dit zien als kwaadaardige framing van hele groepen mensen. Ja sorry, dat zijn het ook. Hele groepen mensen. Was het maar anders.

En het zou mensen sieren om binnen hun eigen gemeenschap op te treden, nee niet verantwoordelijk voelen voor het gedrag van dat tuig, maar wel opstaan en de geweldplegers aanspreken op hun gedrag. En dat geldt niet alleen voor degenen met een migratieachtergrond, voordat iemand me dat in de schoenen wil schuiven, maar voor alle gemeenschappen in Nederland. Vroeger was niet alles beter, maar de sociale controle die was er wel. En je had respect voor volwassenen die je aanspraken op je gedrag en respect voor de autoriteiten. 

Nu moet alles zo'n beetje met de mantel der liefde bedekt worden en ondertussen wordt alles kapot genuanceerd waardoor een open gesprek onmogelijk is, laat staan de integratieproblemen benoemen en de afkomst van de daders, en owee als je ook maar iets zegt over Geloofafkomsten. Behalve Gereformeerden en Jehova's, op een 2e plaats Christenen en Joden en als laatste pas komen de Moslims. 

Deze hele polarisatie is niet begonnen met Wilders en zijn minder-minder uitspraken en kopvoddentaks (en ja dat vind ik verwerpelijk) maar die speelde al veel langer, vergeet Janmaat niet en Pim Fortuijn. Dit speelt al veel langer, en dat is blijven broeien en etteren en Wilders heeft de puist uitgeknepen. En ondertussen is het politieke klimaat wel enigszins veranderd, waar Janmaat nog verguisd werd in de 2e Kamer vanwege zijn denkbeelden, Pim Fortuijn gedemoniseerd door vooral Melkert, is nu de politiek op een punt aangekomen dat er wel iets van gehoor is, en erkenning van de problemen. 

Maar goed, zodra iemand van de PVV (niet mijn partij, dat weet iedereen hier) iets zegt over asieltuig wat linea recta teruggestuurd zou moeten worden dan staat Van Baarle vooraan met zijn polarisende 1 Policy partij, om maar gelijk te schreeuwen Islamofobie! Racisme! En natuurlijk Ouwehand, die de grond waarop Van Baarle loopt zowat kust. Alle mensen over 1 kam scheren. Het grappige is, daar hoor ik dan weer niemand over hier. Terwijl de PVV daar wat mij betreft gewoon helemaal gelijk in heeft. 

Het gaat al pagina's en pagina's lang over extreem rechts, over moslimhaat, over kleding en ow ja vergeet Fleurtje niet. Maar het grote onderwerp hier is wel Wilders en zijn PVV, hoe kan het toch dat hij zo groot blijft? Al die domrechtse racisten die op hem stemmen. Ik denk dat dit echt de grootste vraag is die momenteel gesteld moet worden, en dat het antwoord heel simpel is wat hier wordt gezegd ook: "we" hebben een probleem met integratie van nieuwkomers. "We" hebben een probleem met de hoeveelheid asielzoekers. "We" hebben een migratieprobleem. 

En als links dan blijft wijzen op de arbeidsmigratie en kennismigratie (in het debat bijvoorbeeld) en ondertussen asielmigratie wegmoffelt als niet belangrijk en niet groter maken dan het is, dan heb je als partijen ook wel een enorme plaat voor je hoofd hoor. Dan WIL je gewoon niet luisteren naar miljoenen Nederlanders. 

(Sorry voor dit lange, wellicht wat te scherpe bericht, en Nicole123 alleen het eerste deel van dit bericht is als antwoord bedoeld op jouw bericht, en niet als persoonlijke aanval maar eerder zoals ik het nu zelf voel en ervaar en dat is scherp en pessimistisch wellicht. De rest is algemeen gesteld, ook niet alleen hier op het forum maar in Nederland. )

Zilver_gray schreef op 27-06-2025 om 21:48:

[..]

Het enige verschil is dat radicaal rechts pretendeert van joden en LHBTQ te houden als ze dat tegen moslims kunnen gebruiken.

En waarom zeg jij dit?

Waarom zegt Ayaan dit?

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2025/05/ayaan-hirsi-ali-islamisme-democratie-politiek-rechten-1479732/

felija schreef op 27-06-2025 om 22:50:

[..]

Ik zag pas geleden dat een grote groep jonge meisjes en vrouwen hun hoofddoek afgooiden, ik schreef nog dat ik het in dat land eng vond maar ook dapper. Dus ik vermoed dat onderdrukte vrouwen blij zouden zijn als de gewaden niet mee zouden komen.

Fleurtje_5 schreef op 28-06-2025 om 09:24:

[..]

Ik zag pas geleden dat een grote groep jonge meisjes en vrouwen hun hoofddoek afgooiden, ik schreef nog dat ik het in dat land eng vond maar ook dapper. Dus ik vermoed dat onderdrukte vrouwen blij zouden zijn als de gewaden niet mee zouden komen.

Nee dat zijn ze dus niet. Ik heb 2 vrouwen en 2 jonge meisjes gesproken uit zo'n situatie.  Voor hun is het een vorm van "veiligheid" om  die bedekkende kleding te blijven dragen.  In een vreemd land een bestaan opbouwen en aan allerlei verplichtingen voldoen lukt het best als ze zich nog veilig voelen in hun bedekkende kleding.

Als ze hier jaren zijn kunnen ze eventueel wel wat van hun kleding afleggen. De burka wordt dan een normale hoofddoek en eventueel gaat die weer later ook nog af. 

Miraval schreef op 28-06-2025 om 03:14:

[..]

En wat doe jij hier nu in deze post? Ik heb met geen woord gerept (in negatieve zin) over kleding van mensen de afgelopen pagina's, ook niet in het bericht wat jij nu van mij quote. Niks. En toch moet je dat naar mij richten (je quote immers mijn bericht) alsof ik dat het grootste probleem vind, alsof ik vrouwen met een hoofddoek en dat tuig wat loopt te rellen met elkaar in verband breng? Wat is dat voor raar frame?

Ik bedoelde helemaal niet dat jij dat het grootste probleem vindt, wel dat sommigen hier (in de pagina's voor jouw post) dat in één adem nemen met geweldproblemen en jij hierop voortborduurt met je 'men kijkt ervoor weg'. Jij hebt het over of iets wel of geen xenofobie is, ik vind dat het benoemen en aanpakken van geweld geen xenofobie vind, maar het afgeven op mensen die je met een hoofddoek of gewaad op straat tegenkomt en vinden dat dat er teveel worden wel. En dat ik het framen van de zaken die jij noemt als moslimprobleem en dat in één adem noemen met een veranderend straatbeeld of hoofddoeken, alsof het allemaal aan de islam ligt (wat in de posts voor de jouwe gebeurde), beneden alle peil vind en problemen enkel versterkend. Of denk jij dat zo'n moslim bash zoals hier plaatsvond lekker werkt voor de integratie?

[..]

En waar ik ook moe van word is dat jij nu het "probleem" weg wil schrijven als gewelprobleem, jongerenprobleem, mannenprobleem... "maar net hoe je het wil framen".

Ik noem het beestje bij de naam; het is een integratieprobleem wat vnml bestaat onder 3e (of ouder) generatie mensen/jongeren met een migratieachtergrond. En je kunt er allerlei andere namen voor verzinnen, of frames, dat veranderd helemaal niks aan de afkomst van die geweldplegers. 

Ik vind niet dat als jij een probleem op een bepaalde manier ziet je kunt zeggen dat alleen jij het beestje bij de naam noemt en dat anderen die het niet zo zien als jij zouden wegkijken. Dan zet je je discussiepartner op een niet zo prettige manier buitenspel. Ik zie de problemen heus wel. Ik zie zaken als verhuftering, jodenhaat, radicalisering of anti-LHBTI echter veel breder dan puur een integratieprobleem. En daar waar er sprake is van integratieproblemen (want ja, natuurlijk zijn die er en spelen ze een rol) zie ik heel weinig in het 100.000x roepen dat het een moslim-probleem is en het zo bij alle moslims leggen, waarvan >90% gewoon welwillend wil meedraaien in de maatschappij. Dan vergroot je dat integratieprobleem alleen maar en kom je echt niet nader tot elkaar. 

[..]

En het zou mensen sieren om binnen hun eigen gemeenschap op te treden, nee niet verantwoordelijk voelen voor het gedrag van dat tuig, maar wel opstaan en de geweldplegers aanspreken op hun gedrag. En dat geldt niet alleen voor degenen met een migratieachtergrond, voordat iemand me dat in de schoenen wil schuiven, maar voor alle gemeenschappen in Nederland. Vroeger was niet alles beter, maar de sociale controle die was er wel. En je had respect voor volwassenen die je aanspraken op je gedrag en respect voor de autoriteiten. 

Vind je echt dat christenen, agnosten en atheïsten dat ook zouden moeten als het gaat om wangedrag van degenen die hun levensbeschouwing of afkomst delen, ook al is het een andere stroming? Moet een katholieke christen optreden tegen homogenezing in een pinkstergemeente? Een Groninger zich expliciet distantiëren van die vader in Groningen die zijn kinderen mee de dood in nam? Of geldt dit voor jou toch vooral eigenlijk voor 'vreemdelingen'? Ik vind dat in onze niet meer verzuilde samenleving we allemaal unieke mensen zijn en verantwoordelijk voor ons eigen gedrag. Niet meer of minder voor een bepaalde medemens omdat hij toevallig dezelfde huidskleur of afkomst heeft of wel of niet in dezelfde god gelooft. Het komt de integratie ook echt niet te goede om het zo in groepen op te delen. 

[..]

En als links dan blijft wijzen op de arbeidsmigratie en kennismigratie (in het debat bijvoorbeeld) en ondertussen asielmigratie wegmoffelt als niet belangrijk en niet groter maken dan het is, dan heb je als partijen ook wel een enorme plaat voor je hoofd hoor. Dan WIL je gewoon niet luisteren naar miljoenen Nederlanders. 

Met dat laatste klink je wel een beetje als Wilders. Die miljoenen Nederlanders hebben vooral het idee gekregen dat er een immense invasie is van gelukszoekende rellende asielzoekers omdat dat er keer op keer op een overdreven manier van gemaakt wordt. Als je dat heel vaak hoort ga je het vanzelf geloven. Er zijn ook nog vele miljoenen meer Nederlanders die het nog altijd op een andere manier zien, die zijn minstens even belangrijk. De PVV stemmers zijn niet 'het volk' en ik vind het pure arrogantie als ze dat zelf wel zo zien en vinden dat daarom hun wil maar even gedaan moet worden (zelfs als die wettelijk onmogelijk is of averechts uitpakt).

Verder is het helemaal niet waar dat links asielmigratie wegmoffelt, kijk maar naar de partijprogramma's, kijk naar de moties en debatten in de Tweede Kamer. Dit is wederom een valse 'ze kijken weg' beschuldiging en frame als iemand voor hetzelfde probleem een andere oplossing heeft.

Wat wél zo is is dat arbeidsmigratie voor veel grotere aantallen migranten zorgt dan asielmigratie en dat dát in de afgelopen jaren heel erg weggemoffeld is. Hoe vaak ging het over arbeidsmigratie in de afgelopen jaren, hoe vaak over asielmigratie? Wanneer wordt er eens geluisterd naar die andere miljoenen Nederlanders? 

Ik kan er echt helemaal niks mee als er geklaagd wordt dat er niet naar de PVV stem geluisterd wordt en het te weinig over asiel zou gaan. Het gaat al tijden over vrijwel niks anders. Laten we het alsjeblieft eindelijk eens over ook de andere grote problemen hebben in plaats van te doen alsof het alleen maar allemaal om asiel en moslims draait. Want dat is geen werkelijkheid maar vooral aangepraat. 

Er wordt echt niks weggemoffeld, kijk alleen al naar dit topic, wat momenteel ook weer over asielmigratie gaat. Er wordt juist veel te veel aandacht besteedt, dat hebben Wilders en co goed voor elkaar! 
Er wordt zelfs keer op keer zoveel over gepraat, dat het lijkt alsof er dagelijks grote drommen  asielzoekers aan de grens staan die allemaal tegelijk naar binnen willen, maar dat is helemaal niet zo. 
Het maatschappelijk en politiek debat gaat alleen maar over dat ene onderwerp, totaal uit zijn verband gerukt, over de top. Berichten die aangeven dat het aantal asielaanvragen van Syriers gehalveerd is, worden genegeerd. 
Ondertussen blijven de andere grote problemen waar Nederland voor staat, voortdurend onderbelicht, waardoor er niks mee wordt gedaan. Wat de onvrede weer aanwakkert en waarvan de asielzoekers/moslims weer de schuld krijgen en de  cirkel is weer rond. 

Bakblik schreef op 28-06-2025 om 09:34:

[..]

Nee dat zijn ze dus niet. Ik heb 2 vrouwen en 2 jonge meisjes gesproken uit zo'n situatie. Voor hun is het een vorm van "veiligheid" om die bedekkende kleding te blijven dragen. In een vreemd land een bestaan opbouwen en aan allerlei verplichtingen voldoen lukt het best als ze zich nog veilig voelen in hun bedekkende kleding.

Als ze hier jaren zijn kunnen ze eventueel wel wat van hun kleding afleggen. De burka wordt dan een normale hoofddoek en eventueel gaat die weer later ook nog af.

Ach je hebt 2 vrouwen en 2 jonge meisjes gesproken en nu weet je wat alle vrouwen en meisjes ervan vinden? 

Het zijn juist moslima's die hier jaren gewoon westers gekleed gingen, die dan een hoofddoek of boerka uit de kast halen. Ik zag een poos geleden (in de tijd dat gezichtsbedekking verboden ging worden) op tv zelfs een westerse Hollandse vrouw die moslima werd voor haar moslim-man. Voor haar man droeg ze die boerka. Ook thuis. Ze had zelfs een andere naam gekregen. Waarom trouwt iemand een vrouw als die vrouw dan niet meer zich zelf kan zijn?

Gelukkig dat het verbod in Nederland op gezichtsbedekking op bepaalde plaatsen nog steeds geld.

Voor een vrouw die zich onzeker voelt, of iemand die straatvrees heeft kan het 'veilig' voelen. Een hulpverlener Deze opa zou dan juist zeggen 'kom mee naar buiten allemaal, dan zoeken wij de wielewaal, en horen wij die muzikant dan is de zomer in het land'.

https://youtu.be/rQ8Ge9VO0ZM?si=i_vW8hsOCzPQ_gDV

Onzin, 'als ze hier jaren zijn kunnen ze eventueel'....?? Hoe langer dat ze zich 'verstoppen' des te moeilijker zal het zijn om gewoon voor de dag te komen. Jij bent de boerka gewoon aan het promoten. Als ze dan jaren in een boerka lopen, moeten anderen vrouwen dat ook van hun man, broer of schoonpa.

Dit bericht zag ik op 19 juni 2025. Ik vind het wel eng voor een land als Iran, maar ook dapper van de jonge vrouwen/meisjes. Jonge vrouwen in Iran werpen hun hijab af:

https://x.com/realMaalouf/status/1935182415124660459?t=HYCoGp0zDk45t4_lqREx2A

[..]

En ik denk dat jij best heel goed weet dat wanneer ik bovenstaande alinea op een ander forum gooi, of op X, of Facebook, dat de beschuldigingen van islamofobie, xenofobie en zelfs racisme me om de oren zullen vliegen. Vaak door linkse kiezers, die dit zien als kwaadaardige framing van hele groepen mensen. Ja sorry, dat zijn het ook. Hele groepen mensen. Was het maar anders.

Nu moet alles zo'n beetje met de mantel der liefde bedekt worden en ondertussen wordt alles kapot genuanceerd waardoor een open gesprek onmogelijk is, laat staan de integratieproblemen benoemen en de afkomst van de daders, en owee als je ook maar iets zegt over Geloofafkomsten. Behalve Gereformeerden en Jehova's, op een 2e plaats Christenen en Joden en als laatste pas komen de Moslims.

Deze hele polarisatie is niet begonnen met Wilders en zijn minder-minder uitspraken en kopvoddentaks (en ja dat vind ik verwerpelijk) maar die speelde al veel langer, vergeet Janmaat niet en Pim Fortuijn. Dit speelt al veel langer, en dat is blijven broeien en etteren en Wilders heeft de puist uitgeknepen. En ondertussen is het politieke klimaat wel enigszins veranderd, waar Janmaat nog verguisd werd in de 2e Kamer vanwege zijn denkbeelden, Pim Fortuijn gedemoniseerd door vooral Melkert, is nu de politiek op een punt aangekomen dat er wel iets van gehoor is, en erkenning van de problemen.

Maar goed, zodra iemand van de PVV (niet mijn partij, dat weet iedereen hier) iets zegt over asieltuig wat linea recta teruggestuurd zou moeten worden dan staat Van Baarle vooraan met zijn polarisende 1 Policy partij, om maar gelijk te schreeuwen Islamofobie! Racisme! En natuurlijk Ouwehand, die de grond waarop Van Baarle loopt zowat kust. Alle mensen over 1 kam scheren. Het grappige is, daar hoor ik dan weer niemand over hier. Terwijl de PVV daar wat mij betreft gewoon helemaal gelijk in heeft.

Het gaat al pagina's en pagina's lang over extreem rechts, over moslimhaat, over kleding en ow ja vergeet Fleurtje niet. Maar het grote onderwerp hier is wel Wilders en zijn PVV, hoe kan het toch dat hij zo groot blijft? Al die domrechtse racisten die op hem stemmen. Ik denk dat dit echt de grootste vraag is die momenteel gesteld moet worden, en dat het antwoord heel simpel is wat hier wordt gezegd ook: "we" hebben een probleem met integratie van nieuwkomers. "We" hebben een probleem met de hoeveelheid asielzoekers. "We" hebben een migratieprobleem.

(Sorry voor dit lange, wellicht wat te scherpe bericht, en Nicole123 alleen het eerste deel van dit bericht is als antwoord bedoeld op jouw bericht, en niet als persoonlijke aanval maar eerder zoals ik het nu zelf voel en ervaar en dat is scherp en pessimistisch wellicht. De rest is algemeen gesteld, ook niet alleen hier op het forum maar in Nederland. )

Ik heb nu pas de tijd genomen om dit bericht te lezen. Helemaal eens met je bericht. Petje af. Goed geschreven.

felija schreef op 28-06-2025 om 11:16:

Er wordt echt niks weggemoffeld, kijk alleen al naar dit topic, wat momenteel ook weer over asielmigratie gaat. Er wordt juist veel te veel aandacht besteedt, dat hebben Wilders en co goed voor elkaar!
Er wordt zelfs keer op keer zoveel over gepraat, dat het lijkt alsof er dagelijks grote drommen asielzoekers aan de grens staan die allemaal tegelijk naar binnen willen, maar dat is helemaal niet zo.
Het maatschappelijk en politiek debat gaat alleen maar over dat ene onderwerp, totaal uit zijn verband gerukt, over de top. Berichten die aangeven dat het aantal asielaanvragen van Syriers gehalveerd is, worden genegeerd.
Ondertussen blijven de andere grote problemen waar Nederland voor staat, voortdurend onderbelicht, waardoor er niks mee wordt gedaan. Wat de onvrede weer aanwakkert en waarvan de asielzoekers/moslims weer de schuld krijgen en de cirkel is weer rond.

Het gaat niet over asielmigratie en ook niet over asielaanvragen. Het begon ongeveer met dit bericht over een debat in de Tweede Kamer, dat ging over de Sharia-wetgeving, en dat in dit mooie westerse Nederland:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8009494#8009494

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8009541#8009541

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.