Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 18-06-2025 om 13:56:

https://www.ad.nl/politiek/ambteloos-burger-fleur-agema-vreest-dat-geld-voor-lager-eigen-risico-weggepikt-wordt-voor-navo-norm~aeef98fa/
Als ze zich echt zoveel zorgen maakt dan had de PVV niet de stekker uit het kabinet moeten trekken. We herinneren ons allemaal vast nog Agema’s afscheidstweet, met de zorg komt het wel goed.

Zij kon daar net zo min aan doen dan Coenradi, Het was nl Wilders die de stekker eruit trok. Fleur deed het ministerschap misschien niet zoals ze het graag had willen doen, (ze had ook wel wat puin te ruimen van het vorige kabinet) maar het blijkt ook nu maar weer dat zij 'hoe-dan-ook' wel  hart heeft voor de zorg. 

Ik vond die post wel passen bij haar. Een minister hoort wel wat te hebben met de taak die hij/zij krijgt. Zij zou waarschijnlijk niet geschikt zijn als minister van woningbouw, minister van landbouw, of als minister van financiën. 

Zij mag gerust vrezen en bezorgd zijn. En mooi dat ze een oproep doet aan haar oud-collega's:

Ambteloos burger Fleur Agema vreest dat geld voor lager eigen risico ‘weggepikt wordt’ voor Navo-norm

Ex-minister Fleur Agema kan de politiek duidelijk nog niet helemaal loslaten. Ze verloor twee weken terug plots haar baan als zorgminister toen het kabinet viel.
En waar ministers normaal gesproken hun best doen niet ‘over hun graf heen te regeren’, plaatst Agema woensdagochtend juist een filmpje met een oproep aan haar oud-collega’s: „Alsjeblieft, zorg dat de zorg niet omvalt.”

..etc......etc....etc......

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-06-2025 om 14:28 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 18-06-2025 om 14:10:

[..]

Zij kon daar net zo min aan doen dan Coenradi, Het was nl Wilders die de stekker eruit trok.

En die dictatuur van Wilders is één van de redenen dat de PVV nooit meer in keer kabinet hoort. Het is toch onvoorstelbaar dat de eerste vicepremier niets te zeggen had in het wel of niet vallen van het kabinet ? 

Daglichtlamp schreef op 18-06-2025 om 14:28:

[..]

En die dictatuur van Wilders is één van de redenen dat de PVV nooit meer in keer kabinet hoort. Het is toch onvoorstelbaar dat de eerste vicepremier niets te zeggen had in het wel of niet vallen van het kabinet ?

Maar je ziet nu waarom het voor hem werkt: iedereen kan een ander de schuld geven, zelfs als het gaat om acties van een partijgenoot. En Wilders geeft de schuld gewoon door aan de ander die niet exact deed wat hij dicteerde en dus tegenwerkt en het hem onmogelijk maakt zich normaal te gedragen. Het is hullie schuld.

Edit: met 'het' wat voor Wilders werkt bedoel ik dus zijn partijdictatuur met Wilders die alles bepaalt.

Daglichtlamp schreef op 18-06-2025 om 14:28:

[..]

Iedereen kon lezen dat Wilders een gesprek heeft gehad, en iedereen kon al dagen lang hem horen zeggen dat het er niet goed uitzag. Dan neem ik aan dat hij dat gesprek niet met 'zomaar iemand' heeft gehad maar met de andere kabinetsleden van de VVD NSC en BBB. En zelfs toen gaf hij zich zelf nog een nacht bedenktijd.

https://nos.nl/artikel/2569717-coalitie-wankelt-na-asieloverleg-wilders-wil-nog-nachtje-slapen-maar-het-ziet-er-niet-goed-uit 2 juni 2025 Hij wil er nog een nachtje over slapen, maar hij spreekt van een "serieus probleem".

Wilders is wel wat gewend vermoed ik. Dus als hij de woorden 'serieus probleem' noemt, dan is het vast ook een serieus probleem. Wie is diegene die al veel van zijn plannen in de koelkast had gezet? Dat doet een dictator niet denk ik. 

En misschien kon Fleur ook niet anders dan denken 'oké, als diegene die de meeste stemmen kreeg, nu geen garantie meer kan geven aan diegene die massaal op hem gestemd hebben, en hij daardoor niet meer verder wil, dan is dat helaas-pindakaas.'

Zij was vice-premier. Het hoort ook niet zo te gaan inderdaad. Dat is het zelfde....of...nee misschien nog veel erger....dat wanneer iemand die gewonnen heeft, en daarom premier zou kunnen worden, dan toch geen premier mag worden. En dat iemand die vanuit Brussel is komen aanwaaien, dan roept dat hij niets zal nalaten om er voor te zorgen dat Wilders niet aan de macht komt. Inderdaad, Daar had Wilders NIETS over te zeggen. Dus hoezo dictatuur van Wilders?

En hoe noem je het als florerende GL, een best wel een grote partij met veel aanhang, met Jesse Klaver als partijleider, waarvan de partijleider van GL dan ineens niet echt meer gezien of gehoord word als Timmermans van de voorheen-best-wel-noodlijdende-PvdA komt fuseren? Had Klaver dan niet beter partijleider moeten worden van GL-PvdA? Of had Klaver er niet veel over te zeggen? of zijn hem grote beloftes gemaakt?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-06-2025 om 16:53 Topicstarter

Probeer je nu een ledenpartij te vergelijken met de dictatuur van Geert Wilders?

Daglichtlamp schreef op 18-06-2025 om 16:53:

Probeer je nu een ledenpartij te vergelijken met de dictatuur van Geert Wilders?

Nee, jij noemt het een dicatatuur van Wilders, Eerst maak je Fleur verwijten dat ze zich zorgen maakt over de zorg, "want dan had ze maar...'''. En daarna hadden het erover dat iemand als Fleur dan niks te zeggen had toen de stekker eruit ging. Jij noemt dan Fleur, want zij was vice-premier. Fleur is wel door Wilders op die ministerpost en vice-premierpost gekomen. Terwijl Wilders eigenlijk premier had moeten worden. Daar schijn je dan absoluut geen moeite mee te hebben.

Jesse Klaver was  een groot partijleider van GL. Nu hoor of zie je hem bijna helemaal niet meer. Zijn plek schijnt helemaal overgenomen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-06-2025 om 17:22 Topicstarter

Hoezo is Agema door Wilders op deze plek gekomen? Heeft ze in werkelijkheid niet samen met Wilders de PVV opgebouwd? Is het succes van de PVV niet mede ook aan haar te danken? Is ze niet gewoon minister van Volksgezondheid geworden omdat zij binnen de PVV daar verreweg de beste kandidaat voor was?

Dat jij Klaver nergens hoort komt denk ik omdat je de politiek niet echt volgt, ik hoor hem vaak genoeg in de Tweede Kamer, ik lees genoeg over hem in de krant. Bij GroenLinks-PvdA mogen politici gewoon hun eigen mening hebben, i.p.v. dat elke bijdrage minutieus moet worden afgestemd met de grote leider van de partij.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-06-2025 om 20:00 Topicstarter

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ipsos-io-zetelpeiling-cda-vindt-aansluiting-bij-top-3/
Was deze peiling hier al gedeeld? CDA staat nog nummer 4, maar heeft wel de meeste kiezers die mogelijk op hun gaan stemmen.

Dik verdiend voor Bontenbal. Ik heb nooit veel opgehad met het CDA maar nu zie ik ze graag komen. Sowieso alles beter dan de hard-rechtse club die er nu zat/zit. GLPvdA gaat ook lekker, de fusie heeft dus niet geleid tot afstoten van veel kiezers, gelukkig maar.

Zorroo schreef op 18-06-2025 om 22:33:

Dik verdiend voor Bontenbal. Ik heb nooit veel opgehad met het CDA maar nu zie ik ze graag komen. Sowieso alles beter dan de hard-rechtse club die er nu zat/zit. GLPvdA gaat ook lekker, de fusie heeft dus niet geleid tot afstoten van veel kiezers, gelukkig maar.

Hij is nu op tv bij Humberto! 

Zorroo schreef op 18-06-2025 om 22:33:

Hoopgevend! 

Daglichtlamp schreef op 18-06-2025 om 17:22:

Hoezo is Agema door Wilders op deze plek gekomen? Heeft ze in werkelijkheid niet samen met Wilders de PVV opgebouwd? Is het succes van de PVV niet mede ook aan haar te danken? Is ze niet gewoon minister van Volksgezondheid geworden omdat zij binnen de PVV daar verreweg de beste kandidaat voor was?

Dat jij Klaver nergens hoort komt denk ik omdat je de politiek niet echt volgt, ik hoor hem vaak genoeg in de Tweede Kamer, ik lees genoeg over hem in de krant. Bij GroenLinks-PvdA mogen politici gewoon hun eigen mening hebben, i.p.v. dat elke bijdrage minutieus moet worden afgestemd met de grote leider van de partij.

Ik zou eerder op Fleur stemmen dan op Wilders, maar het is wel Wilders die symbool stond en staat voor de PVV en niet Fleur. Als Fleur stopt met de politiek dan gaat de PVV nog door als PVV. Als 'het boegbeeld' Wilders stopt met de politiek dan weet ik zo net nog niet of Fleur dan de PVV zal zijn. Maar zoals ik al eerder schreef:  Fleur is wel door Wilders op die ministerpost en vice-premierpost gekomen. Terwijl Wilders eigenlijk premier had moeten worden. Daar schijn je dan absoluut geen moeite mee te hebben.

Maar wat zit je toch te miepen. Eerst krijgt Fleur het verwijt dat ze een oproep doet aan haar oud-collega's omdat Fleur zich zorgen maakt over de zorg. 

Want om 13:56 uur schreef je: "Als ze zich echt zoveel zorgen maakt dan had de PVV niet de stekker uit het kabinet moeten trekken."

Om 14:28 meet je haar dan weer een of andere slachtoffer-van-Geert-rol aan want toen schreef je: En die dictatuur van Wilders is één van de redenen dat de PVV nooit meer in keer kabinet hoort. Het is toch onvoorstelbaar dat de eerste vicepremier niets te zeggen had in het wel of niet vallen van het kabinet ?

Om 17:22 schreef je: Hoezo is Agema door Wilders op deze plek gekomen? Heeft ze in werkelijkheid niet samen met Wilders de PVV opgebouwd? Is het succes van de PVV niet mede ook aan haar te danken?

Maar in het geval van de GL/PvdA heb je dan weer geen enkel probleem. De GL is groot geworden door oa Jesse Klaver en NIET door Timmermans (de laatste jaren liet het PvdA flink wat veren). Die man was enkele jaren afwezig toen hij een vet betaalde baan in Brussel had. Och het vorige kabinet viel op asiel (door regels uit Brussel?) Rutte stopt ermee, en dan komt Brussel naar hier in de vorm van Timmermans, met de gedachte dat hij dan premier zal worden. Maar de PvdA was niet meer zo'n florerende partij. Dan maar mee liften op het succes van de GL. Ook al liggen de punten van GL en PvdA niet overal gelijk.  En Jesse Klaver is nog maar zelden te horen en te zien. In iedergeval vergeleken met voorheen, is hij er nog maar heel af en toe.  In onze krant zie ik hem echt bijna nooit.

Terwijl Klaver die GL-partij mede heeft opgebouwd ZONDER Timmermans. Staat Klaver nu meters achter Timmermans....ergens op een tweede plaats.

Als je nu nog steeds niet weet waarover het vorige kabinet is gevallen en je bij je eigen aannames blijft, dan houdt het wel op. Je blijft hardnekkig in je eigen cirkelredeneringen gebaseerd op enkel aannames ronddraaien en leest kennelijk totaal niet wat anderen schrijven. 
Maar ja, what's new?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-06-2025 om 11:07 Topicstarter

Agema was een heel ervaren Kamerlid, als je die al niet meer verantwoordelijk kunt houden voor haar eigen keuzes, wie dan wel? Wilders heeft niet aan een partij gewerkt, maar aan een cultus om hem heen. Zijn vertrouwelingen van het eerste uur zijn daar ook verantwoordelijk voor. Ik zou het zonde vinden als opnieuw 1 op de 4 of 5 stemmen in feite verloren gaat omdat die naar een partij gaan die geen verantwoordelijkheid wil of kan dragen. Stem dan gewoon JA21. Maar ja, die laten hun verkiezingsprogramma wel doorrekenen, dus dan kan links zijn op uitgeven niet gecombineerd worden met een verder rechts programma. Wilders verkoopt sprookjes. 

Daglichtlamp schreef op 19-06-2025 om 11:07:

Agema was een heel ervaren Kamerlid, als je die al niet meer verantwoordelijk kunt houden voor haar eigen keuzes, wie dan wel? Wilders heeft niet aan een partij gewerkt, maar aan een cultus om hem heen. Zijn vertrouwelingen van het eerste uur zijn daar ook verantwoordelijk voor. Ik zou het zonde vinden als opnieuw 1 op de 4 of 5 stemmen in feite verloren gaat omdat die naar een partij gaan die geen verantwoordelijkheid wil of kan dragen. Stem dan gewoon JA21. Maar ja, die laten hun verkiezingsprogramma wel doorrekenen, dus dan kan links zijn op uitgeven niet gecombineerd worden met een verder rechts programma. Wilders verkoopt sprookjes.

Ik volg Fleur Agema al langer dan vandaag. Zij was al veertien jaar woordvoerder zorg. Zij deed in haar eentje meer werken aan 'de zorg' dan alle collega's van andere partijen bij elkaar. Ze sloeg geen vergadering of debat over.  Maar het ministerschap viel haar wel zwaar

Als Wilders sprookjes verkocht dan had hij geen beveiliging nodig. Maar Timmermans zit in een sprookje. Timmermans vergeleek de PVV met de Mignions.

Op Tiktok gezien:

images?q=tbn:ANd9GcTXNPmp_fpjzoyoPSP2zsECAKnDqXhXC8vK_7qP3eMMGj5oeZQvL_ChWOgvhCupOARQww8&usqp=CAU

"De gangmaker op het verkeerde feest" word hij hier genoemd. Zie:

https://youtu.be/9AlOFBJ_ads?si=KhvUhm_BpHdh0iUM Jack van Gelder ergert zich zichtbaar aan Frans Timmermans tijdens de eerste uitzending van De Oranjezomer in 2024.

Timmermans doet al sinds hij in de Kamer zit alleen maar vitten:

https://youtu.be/bUdaQiSJfnM?si=Wbl1ytGvYJjhxmZ2 Wilders vs. Timmermans: hun eerste CLASH IN DE KAMER 13 dec. 2023 "Timmermans vind de democratie alleen goed als de uitslag hem bevalt". (In dit debat geef ik een groot applaus voor Wilders) 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.