Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-06-2025 om 17:39

503275557_1304048847719853_2574371215456660293_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=wla8HLfTpwIQ7kNvwGCp6FB&_nc_oc=AdknKOvKtYm1nFiMgBvycCGgAlVItkBMVITKY4AGshwWrgz60TQCUxh0APhgTDn0h-o&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fein1-1.fna&_nc_gid=FC07aEtYOWdD8GN6NiJaXQ&oh=00_AfIcd65TrBz62OhXFmpDe2TL3l4Cx_SRgXOhITtrcVGv9w&oe=6844DF49

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 17:16:

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/meeste-mensen-blij-met-val-kabinet-rechtse-kiezers-verliezen-vertrouwen-in-politiek-160404
Maar 13 procent van de VVD kiezers zou nog een keer voor deze coalitie gaan, 82 procent ziet dat niet zitten. De PVV kan zich opmaken voor de oppositie.

Dank voor deze link. Daarin lees ik:

Meeste mensen blij met val kabinet, rechtse kiezers verliezen vertrouwen in politiek

............

Niet alle PVV-kiezers blij

De meeste PVV-kiezers (65 procent) zijn positief over het besluit van hun leider. Wilders werd, zeggen zij, tegengewerkt en er moest nu maar eens naar hem worden geluisterd. "Hij heeft al genoeg moeten toegeven, het is een keer klaar", zegt een PVV-stemmer. Zij houden dan ook eerder NSC-leider Van Vroonhoven verantwoordelijk voor het mislukken van dit kabinet dan hun eigen leider.

Maar niet alle PVV-kiezers zijn blij: 29 procent noemt het een slechte zaak.
Vooral omdat ze bang zijn dat de PVV niet snel een nieuwe kans krijgt om te regeren
"Kleutergedrag is het. Het had een mooi kabinet kunnen zijn, maar voor Geert is het alleen maar ikke ikke ikke." Wel houden de meeste PVV-kiezers vertrouwen: 79 procent staat achter de PVV-leider.

..............

79% staat achter de PVV-leider? Tel daar nog maar eentje bij, want hoewel ik nooit eerder op hem heb gestemd zou ik nu wel op hem gaan stemmen als er nieuwe verkiezingen zouden komen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 19:39 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2025 om 18:37:

[..]

79% staat achter de PVV-leider? Tel daar nog maar eentje bij, want hoewel ik nooit eerder op hem heb gestemd zou ik nu wel op hem gaan stemmen als er nieuwe verkiezingen zouden komen.

Er zullen vast nog wel meer PVV-stemmers zijn die voor de verkiezingen niet door hebben dat ze zo de kans groter maken op een linkse premier.
(maar puntje bij paaltje denk ik toch de VVD deze keer het grootst wordt, als ze tenminste zo slim zijn dat ze deze keer van te voren duidelijk maken dat ze niet met de PVV gaan regeren).

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 19:39:

[..]

Er zullen vast nog wel meer PVV-stemmers zijn die voor de verkiezingen niet door hebben dat ze zo de kans groter maken op een linkse premier.
(maar puntje bij paaltje denk ik toch de VVD deze keer het grootst wordt, als ze tenminste zo slim zijn dat ze deze keer van te voren duidelijk maken dat ze niet met de PVV gaan regeren).

En dat doen ze niet. Ze wachten weer hun kans af en als Wilders weer groot wordt stappen ze zo weer in een kabinet met hem als ze de kans krijgen. Ze willen koste wat kost aan de macht.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 19:46 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 03-06-2025 om 19:43:

[..]

En dat doen ze niet. Ze wachten weer hun kans af en als Wilders weer groot wordt stappen ze zo weer in een kabinet met hem als ze de kans krijgen. Ze willen koste wat kost aan de macht.

Yeşilgöz wil premier worden, ik neem aan dat ze nu snapt dat haar vorige tactiek niet werkte. Ze was vandaag behoorlijk boos, net als Rutte ooit op de PVV na de vorige keer dat de PVV betrokken was bij een kabinet.

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 19:46:

[..]

Yeşilgöz wil premier worden, ik neem aan dat ze nu snapt dat haar vorige tactiek niet werkte. Ze was vandaag behoorlijk boos, net als Rutte ooit op de PVV na de vorige keer dat de PVV betrokken was bij een kabinet.

En toch wil ze nog steeds niet zeggen "nooit meer met de PVV", wat Rutte wel deed.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 19:49 Topicstarter

Ontluisterend:
https://www.ad.nl/politiek/op-zijn-werkkamer-springt-geert-wilders-uit-zijn-vel-jij-moet-altijd-faber-hebben~a0ba542b1/
Wat doen we nu, vraagt Nicolien van Vroonhoven. Wie belt bijvoorbeeld premier Dick Schoof? Die heeft haar en andere coalitiepartners namelijk een dag eerder nog telefonisch op het hart gedrukt: laat mijn kabinet nou niet ten onder gaan in de werkkamer van Wilders. Kom er dan op z’n minst nog met mij over praten op het Catshuis.

„Doe mij het niet aan dat ik via de pers moet horen dat het klaar is. Ik ben wel de minister-president, hè?”, heeft hij de partijleiders bijna gesmeekt. Wilders heeft daar geen trek in, maar geeft toch mokkend toe: „Mwah, ik ga hem wel even bellen.”

------------
Sommige van Wilders’ punten liggen juridisch gevoelig, botsen met verdragen, maar ze vindt ook: over alles kun je praten. En dat laten de andere coalitieleiders ook weten: zeg maar waar en wanneer, dan komen we. „We gaan niet lullig doen, hebben we onderling afgesproken”, zegt een fractieleider.
------------
Als ze maandagavond alsnog naar de werkkamer van Geert Wilders komen, blijkt het menens. Wilders maakt meteen duidelijk dat hij níet wil onderhandelen. De PVV-leider eist dat de anderen hun handtekening zetten onder de 22 pagina’s die hij heeft gepresenteerd.
------------
Yesilgöz werpt nog op: „Geert, sommige punten staan nota bene in ons Hoofdlijnenakkoord, wil je dat ik ze dubbel onderstreep?”
------------
Yesilgöz probeert het maandagavond nog één keer: „Geert, weet je wel hoeveel shit ik heb gepakt om deze coalitie overeind te houden?! Slaap er op z’n minst nog een nachtje over.” Maar na een nacht rust blijkt de PVV-leider niet van mening veranderd.

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 19:49:

Ontluisterend:
https://www.ad.nl/politiek/op-zijn-werkkamer-springt-geert-wilders-uit-zijn-vel-jij-moet-altijd-faber-hebben~a0ba542b1/
Wat doen we nu, vraagt Nicolien van Vroonhoven. Wie belt bijvoorbeeld premier Dick Schoof? Die heeft haar en andere coalitiepartners namelijk een dag eerder nog telefonisch op het hart gedrukt: laat mijn kabinet nou niet ten onder gaan in de werkkamer van Wilders. Kom er dan op z’n minst nog met mij over praten op het Catshuis.

„Doe mij het niet aan dat ik via de pers moet horen dat het klaar is. Ik ben wel de minister-president, hè?”, heeft hij de partijleiders bijna gesmeekt. Wilders heeft daar geen trek in, maar geeft toch mokkend toe: „Mwah, ik ga hem wel even bellen.”

------------
Sommige van Wilders’ punten liggen juridisch gevoelig, botsen met verdragen, maar ze vindt ook: over alles kun je praten. En dat laten de andere coalitieleiders ook weten: zeg maar waar en wanneer, dan komen we. „We gaan niet lullig doen, hebben we onderling afgesproken”, zegt een fractieleider.
------------
Als ze maandagavond alsnog naar de werkkamer van Geert Wilders komen, blijkt het menens. Wilders maakt meteen duidelijk dat hij níet wil onderhandelen. De PVV-leider eist dat de anderen hun handtekening zetten onder de 22 pagina’s die hij heeft gepresenteerd.
------------
Yesilgöz werpt nog op: „Geert, sommige punten staan nota bene in ons Hoofdlijnenakkoord, wil je dat ik ze dubbel onderstreep?”
------------
Yesilgöz probeert het maandagavond nog één keer: „Geert, weet je wel hoeveel shit ik heb gepakt om deze coalitie overeind te houden?! Slaap er op z’n minst nog een nachtje over.” Maar na een nacht rust blijkt de PVV-leider niet van mening veranderd.

Wat ik zo bizar vind, is dat één persoon zoveel macht kan hebben om het kabinet te laten vallen. Blijkbaar hebben zijn eigen kabinetsleden er niets over te zeggen gehad, aangezien zij (of een deel van hen) aangeven wel door te willen gaan. Wat mij betreft komen er regels over hoe politieke partijen in elkaar zitten. Dat je toch minstens een bepaald aantal leden moet hebben om mee te mogen doen aan verkiezingen. Én dat die leden dan natuurlijk ook inspraak hebben.

Ik ben er verder niet rouwig om dat het kabinet is gevallen, maar ik vrees dat het weer een moeilijke formatie gaat worden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 20:41 Topicstarter

De tijdelijke vervanging moest natuurlijk meteen geregeld worden, uit het liveblog van de Volkskrant. Ik denk wel dat er snel ministers bijgezocht gaan worden, sommige ministers krijgen het zo wel heel erg druk.

Minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken wordt voorlopig vervangen door VVD-financiënminister Eelco Heinen. Minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei, VVD) neemt de portefeuilles waar van minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen, beide van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Minister David van Weel (Justitie en Veiligheid, VVD) neemt de taken over van de opgestapte staatssecretaris op zijn ministerie, Ingrid Coenradie. Ook vervangt hij minister Marjolein Faber van Asiel. Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) vervangt haar staatssecretaris Zsolt Szabó. Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) vult de plek die minister Reinette Klever voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp op zijn department achterlaat.

De post van minister Fleur Agema en staatssecretaris Vicky Maeijer, beiden Volksgezondheid, wordt tijdelijk waargenomen door NSC-minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 20:45 Topicstarter

De koning komt eerder terug van staatsbezoek, dus ik denk dat er rekening gehouden wordt met het beëdigen van nieuwe bewindspersonen aan het einde van de week. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 22:25 Topicstarter

Geert Wilders zette eerst de kabinetsval op Twitter voordat hij zijn eigen premier belde. 
https://archive.is/4H7wY

Om tien over negen horen ook Hermans, Van Hijum en Keijzer dat Geert Wilders het kabinet niet meer steunt. Ze horen ook dat Wilders Schoof erover zal bellen, en daar wachten ze op. Om kwart over negen ziet een van hen het bericht van Wilders op X: ‘PVV verlaat de coalitie’. Aan tafel is er irritatie over, verontwaardiging: éérst X, dan pas de premier. Meteen daarna gaat de telefoon van Schoof. „Daar zul je ’m hebben”, zegt hij. Hij staat op om met Wilders te bellen.

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 22:25:

Geert Wilders zette eerst de kabinetsval op Twitter voordat hij zijn eigen premier belde.
https://archive.is/4H7wY

Om tien over negen horen ook Hermans, Van Hijum en Keijzer dat Geert Wilders het kabinet niet meer steunt. Ze horen ook dat Wilders Schoof erover zal bellen, en daar wachten ze op. Om kwart over negen ziet een van hen het bericht van Wilders op X: ‘PVV verlaat de coalitie’. Aan tafel is er irritatie over, verontwaardiging: éérst X, dan pas de premier. Meteen daarna gaat de telefoon van Schoof. „Daar zul je ’m hebben”, zegt hij. Hij staat op om met Wilders te bellen.

Geert Wilders is X, dat is zijn communicatiemiddel. Daar zit zijn achterban. 

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 20:41:

De tijdelijke vervanging moest natuurlijk meteen geregeld worden, uit het liveblog van de Volkskrant. Ik denk wel dat er snel ministers bijgezocht gaan worden, sommige ministers krijgen het zo wel heel erg druk.

Minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken wordt voorlopig vervangen door VVD-financiënminister Eelco Heinen. Minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei, VVD) neemt de portefeuilles waar van minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen, beide van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Minister David van Weel (Justitie en Veiligheid, VVD) neemt de taken over van de opgestapte staatssecretaris op zijn ministerie, Ingrid Coenradie. Ook vervangt hij minister Marjolein Faber van Asiel. Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) vervangt haar staatssecretaris Zsolt Szabó. Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) vult de plek die minister Reinette Klever voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp op zijn department achterlaat.

De post van minister Fleur Agema en staatssecretaris Vicky Maeijer, beiden Volksgezondheid, wordt tijdelijk waargenomen door NSC-minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De VVD is niet mijn partij, maar ze zijn wel volwassenen en weten wat regeren is. Respect voor de ministers die nu extra werk hebben.

Loeki72 schreef op 03-06-2025 om 22:30:

[..]

Geert Wilders is X, dat is zijn communicatiemiddel. Daar zit zijn achterban.

Dat is nu meer een echo kamer geworden van erg rechtse mensen, nu dat andere mensen dat platform steeds meer hebben verlaten en Musk met de scepter zwaait. 

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 19:39:

[..]

Het kabinet is gevallen. Velen boos want nu zijn ze ongewenst klaar met hun taak. Wat ik niet begrijp. Hoe kan het dan zijn dat demissionair Hermans taken overneemt van anderen uit dat zelfde kabinet.

quote: Demissionair minister Sophie Hermans (VVD, Klimaat en Groene Groei) neemt in het demissionair kabinet Schoof de taken over van de opgestapte minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener. Ook zal zij tijdelijk verantwoordelijk worden voor de taken van staatssecretaris Infrastructuur Chris Jansen.

“Ik vind het jammer, maar ik begrijp het wel”, zei Madlener vanmiddag voor aanvang van de extra ministerraad over het besluit van de PVV-partijleider Geert Wilders om uit de coalitie te stappen.“Als de tien punten van Geert niet worden omarmd, heeft doorregeren geen zin”, aldus Madlener.

...............etc.etc............

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.