Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
15-05-2025 om 12:55
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5509044/mona-keijzer-winstbelasting-vennootschapsbelasting-corporaties
Dat voorstel stond ook in het verworpen initiatiefwetsvoorstel van De Hoop over de huurbevriezing. Ben wel blij dat eindelijk het besef er is is dat je niet zomaar een huurbevriezing als bezuiniging op je eigen begroting kunt inboeken, en dan de lasten bij anderen neerleggen.
Fleurtje_5
16-05-2025 om 15:17
https://www.gld.nl/nieuws/8311745/petitie-voor-afzetten-faber-gaat-volgens-platform-door-het-dak
Ik weiger aan zoiets mee te werken. Iemand publiekelijk aan de schandpaal nagelen. Zij is gekozen, en zolang de Tweede Kamer haar niet naar huis stuurt zolang doet zij haar werk. Klaar. Deze initiatiefnemer wilt zich zelf een held voelen. Hoe zou hij het vinden als ze hem publiekelijk aan de schandpaal zouden nagelen?
Fleurtje_5
16-05-2025 om 15:21
O wacht...Dat vind hij dan niet leuk. Zie:
https://www.gld.nl/nieuws/8310805/vincent-krijgt-veel-haatberichten-na-petitie-tegen-faber
................
De reacties op Facebook en X op zijn actie gaan alle kanten op. Van positief naar zeer negatief. En nogal wat reacties gaan ver over het randje. Daarin wordt Janssen bijvoorbeeld uitgescholden: "Ik kijk er geeneens echt naar, maar als het echt te ver gaat dan rapporteer ik het. Facebook verwijdert de opmerking dan. Het platform X reageert bijna altijd meteen met de mededeling dat het wel mag." Aangifte doen bij de politie doet hij niet. "Want dan kan ik wel aan de gang blijven", zegt hij. Janssen is wel voorzichtig met afspreken met bijvoorbeeld journalisten: "Want ik wil niet dat mijn buren last krijgen van mijn actie." Volgens Janssen krijgt hij over het algemeen positieve reacties uit zijn eigen buurt.
................
Waar kan Marjolein Faber terecht om iets te laten verwijderen.... van wat hij heeft opgestart?
Daglichtlamp
16-05-2025 om 15:22
Fleurtje_5 schreef op 16-05-2025 om 15:17:
https://www.gld.nl/nieuws/8311745/petitie-voor-afzetten-faber-gaat-volgens-platform-door-het-dak
Ik weiger aan zoiets mee te werken. Iemand publiekelijk aan de schandpaal nagelen. Zij is gekozen, en zolang de Tweede Kamer haar niet naar huis stuurt zolang doet zij haar werk. Klaar. Deze initiatiefnemer wilt zich zelf een held voelen. Hoe zou hij het vinden als ze hem publiekelijk aan de schandpaal zouden nagelen?
Jij kunt dan toch juist de petitie tekenen die beoogt Faber te steunen?
https://petities.nl/petitions/bevestig-de-steun-voor-minister-faber-vanuit-de-tweede-kamer?locale=nl
Ik denk dat de tekst van de petitie tegen Faber geen grens over gaat. Hij is heel netjes geformuleerd. https://actie.degoedezaak.org/petitions/motie-van-wantrouwen-tegen-minister-faber-van-a-m-namens-de-nederlandse-bevolking
Gelukkig mogen we in Nederland zoiets nog vinden en uiten.
Fleurtje_5
16-05-2025 om 15:30
Daglichtlamp schreef op 16-05-2025 om 15:22:
[..]
Jij kunt dan toch juist de petitie tekenen die beoogt Faber te steunen?
https://petities.nl/petitions/bevestig-de-steun-voor-minister-faber-vanuit-de-tweede-kamer?locale=nl
Ik denk dat de tekst van de petitie tegen Faber geen grens over gaat. Hij is heel netjes geformuleerd. https://actie.degoedezaak.org/petitions/motie-van-wantrouwen-tegen-minister-faber-van-a-m-namens-de-nederlandse-bevolking
Gelukkig mogen we in Nederland zoiets nog vinden en uiten.
Dat heb ik zo net pas gelezen en wou ik al naar op zoek gaan.
https://www.gld.nl/nieuws/8311333/petitie-om-faber-te-steunen-krijgt-ook-veel-handtekeningen
Maar waarom is het überhaupt nodig om een petitie te ondertekenen zodat iemand haar baan kan blijven behouden? Daar zijn verkiezingen voor zodat mensen hun stem kunnen uitbrengen. Niet dat iemand gaat klagen dat het zijn keuze niet is.
Nog zoiets raars. Zoals die Mertz die NIET genoeg stemmen kreeg om Bondskanselier te kunnen worden. Duidelijk dat zijn eigen partijleden niet op hem hadden gestemd. Maar dan volgt meteen een tweede trekking (ná een gesprek met de mensen die een tweede keer moeten gaan stemmen) en dan heeft hij net genoeg stemmen en kan hij wel Bondskanselier worden. Wat als hij nu weer onvoldoende stemmen had gekregen? Doorgaan met stemmen tot de uitslag bevalt?
Daglichtlamp
16-05-2025 om 15:39
Ik denk dat beide petities vooral bedoeld zijn om aan de Tweede Kamer te laten zien wat er leeft in de samenleving. Uiteindelijk gaat de Tweede Kamer over het vertrouwen in een minister opzeggen. Zolang dat niet gebeurt is in het Nederland zo dat verondersteld wordt dat er minister het vertrouwen van de Kamer geniet. In Duitsland werkt dat anders, daar moet het parlement expliciet instemmen met benoemingen van ministers.
Daglichtlamp
16-05-2025 om 16:38
https://www.ad.nl/politiek/honderdduizenden-huurders-kunnen-fluiten-naar-huurbevriezing~a9386a7b/
Honderdduizenden sociale huurders blij gemaakt met een dode mus. Het was te verwachten, nu nog afwachten of het voor de rest van de sociale huurders wel door gaat.
Fleurtje_5
16-05-2025 om 16:38
Daglichtlamp schreef op 16-05-2025 om 15:39:
Ik denk dat beide petities vooral bedoeld zijn om aan de Tweede Kamer te laten zien wat er leeft in de samenleving. Uiteindelijk gaat de Tweede Kamer over het vertrouwen in een minister opzeggen. Zolang dat niet gebeurt is in het Nederland zo dat verondersteld wordt dat er minister het vertrouwen van de Kamer geniet. In Duitsland werkt dat anders, daar moet het parlement expliciet instemmen met benoemingen van ministers.
En denk je dat de Tweede Kamer, met veel hoog opgeleiden, daar niet zelf capabel voor is?
Was jij het niet die het vooral over 'vertrouwen in de Kamer' had toen het over coronamaatregelen ging? Of over de sluiting van de Verzorgingstehuizen. Maar sinds Frans Timmermans 'de kont tegen de krib wil gooien' (want hij wil nog steeds premier worden) lijkt 'die ongehoorzaamheid' allemaal geoorloofd.
Kijk eens wie er allemaal gewoon kon blijven zitten? Neem bv Henk Kamp die tig mensen en hun kinderen in diepe problemen heeft gebracht. Hij werd zelfs erelid van de VVD. Is er ooit een petitie opgestart?
En Agnes Joseph (NSC) heeft al heel vaak gewaarschuwd dat het nieuwe pensioenstelsel nog erger word dan de Toeslagenaffaire, (en zij kan het weten want zij is bekend in die wereld) is er niemand die echt naar haar luistert of een petitie opstart. Allemaal na-papagaaien (of meelopers?). O nee, men is het niet eens met die of die, dan droppen ze geld of een handtekening, hoppa, zodat ze zelf een goed gevoel hebben, zonder te weten wat er echt speelt.
Daglichtlamp
16-05-2025 om 16:43
Over het amendement van Joseph wordt dinsdag gestemd. Als dit volgens haar echt zo belangrijk was had ze een initiatiefwetsvoorstel moeten maken op het moment dat ze in de Tweede Kamer kwam (december 2023). Op dit moment nu pensioenfondsen al volop in de transitieperiode zitten is het te laat. De uitkomst van de stemming hangt af van de PvdD (die woensdag niet eens mee deed met het debat) en DENK die nog twijfelt.
Fleurtje_5
16-05-2025 om 16:50
Daglichtlamp schreef op 16-05-2025 om 16:43:
Over het amendement van Joseph wordt dinsdag gestemd. Als dit volgens haar echt zo belangrijk was had ze een initiatiefwetsvoorstel moeten maken op het moment dat ze in de Tweede Kamer kwam (december 2023). Op dit moment nu pensioenfondsen al volop in de transitieperiode zitten is het te laat. De uitkomst van de stemming hangt af van de PvdD (die woensdag niet eens mee deed met het debat) en DENK die nog twijfelt.
Ow je bedoeld net zoals Pieter en Renske 'geknokt' hebben voor het oplossen van de Toeslagenaffaire?
En zoals Pieter gewaarschuwd heeft tegen het voornemen van het nieuwe Pensioenstelsel? Wat door Carola Schouten er gewoon doorheen gejast is?
felija
16-05-2025 om 17:30
Timmermans gooit zijn kont tegen de krib, want hij wil nog steeds premier worden? Welke inhoudelijke bron heb je hiervoor?
Hij is de leider van de grootste oppositiepartij, hij doet dus gewoon zijn werk: oppositie voeren.
Als er toendertijd een petitie tegen Henk Kamp was gestart, had ik zeker getekend, net als nu bij het wanbeleid van Faber. Het gaat om de inhoud waar velen niet achter staan, niet om haar uiterlijk, dan zou de petitie niet deugen.
Daglichtlamp
16-05-2025 om 17:41
Fleurtje_5 schreef op 16-05-2025 om 16:50:
[..]
En zoals Pieter gewaarschuwd heeft tegen het voornemen van het nieuwe Pensioenstelsel? Wat door Carola Schouten er gewoon doorheen gejast is?
Je weet toch wel dat er jaren met de sociale partners is onderhandeld over het nieuwe pensioenstelsel. Dat de wet die het nieuwe pensioenstelsel regelt zeer uitgebreid besproken is in commissies en meerdere plenaire vergaderingen van de Eerste en de Tweede Kamer. Doen alsof dit in een achternamiddag besloten is, doet echt geen recht aan het doorlopen proces.
Nicole123
16-05-2025 om 18:25
Fleurtje_5 schreef op 16-05-2025 om 15:30:
[..]
Maar waarom is het überhaupt nodig om een petitie te ondertekenen zodat iemand haar baan kan blijven behouden? Daar zijn verkiezingen voor zodat mensen hun stem kunnen uitbrengen.
Of je het nodig vindt daar mag iedereen verschillend over denken. Het is in ieder geval gewoon toegestaan, je mag als burger ergens je ongenoegen (of steun) over laten blijken door middel van een petitie. Dat is gewoon vrijheid van meningsuiting, zolang je het maar netjes doet en niet scheldt, dreigt of discrimineert. Je lijkt te denken dat het alleen Faber treft, maar er zijn ook tig petities geweest tegen Rutte, Hugo de Jonge, etc. etc. Ben je in alle gevallen tegen dit soort petities, of enkel nu het tegen Faber gericht is?
Zilver_gray
16-05-2025 om 18:50
Nicole123 schreef op 16-05-2025 om 18:25:
[..]
Of je het nodig vindt daar mag iedereen verschillend over denken. Het is in ieder geval gewoon toegestaan, je mag als burger ergens je ongenoegen (of steun) over laten blijken door middel van een petitie. Dat is gewoon vrijheid van meningsuiting, zolang je het maar netjes doet en niet scheldt, dreigt of discrimineert. Je lijkt te denken dat het alleen Faber treft, maar er zijn ook tig petities geweest tegen Rutte, Hugo de Jonge, etc. etc. Ben je in alle gevallen tegen dit soort petities, of enkel nu het tegen Faber gericht is?
Inderdaad die selectieve verontwaardiging eeuwig.
Meerdere petities voorbij zien komen tegen Rutte destijds.
felija
16-05-2025 om 19:19
Zilver_gray schreef op 16-05-2025 om 18:50:
[..]
Inderdaad die selectieve verontwaardiging eeuwig.
Meerdere petities voorbij zien komen tegen Rutte destijds.
Ook telkens weer die selectieve verontwaardiging als Timmermans tegen bepaald beleid van het kabinet is, wat hoort bij zijn functie. Wilders deed dat vele gradaties erger, maar dat maakt dan kennelijk weer niks uit. Het is zo krom als een hoepel.