Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Nicole123
02-04-2025 om 14:06
Schoondochter schreef op 02-04-2025 om 13:57:
En nu venijnig zeggen dat er geen vrijwilligers bij een arme Nederlandse mevrouw komen terwijl die buitenlanders daarnaast alles in de schoot geworpen krijgen. Bah.
Hoe laag kun je gaan zeg. Misbruiken van mensen die vrijwilligerswerk doen en kwetsbare mensen in de samenleving om maar het eigen xenofobe standpunt lekker te etaleren en jaloerse gevoelens aan te wakkeren bij de kiezer. Te grof voor woorden dit.
QuarterlyDinosaur18
02-04-2025 om 14:10
Nicole123 schreef op 02-04-2025 om 14:03:
[..]
Volgens partijen en mensen met populistisch-rechtse standpunten zijn CDA en D66 hartstikke links. Wanneer een PVV politicus of sympathisant het over 'links' heeft (in negatieve context) dan bedoelen ze meestal D66. Niet de SP, terwijl die partij qua standpunten veel linkser zit.
Dat is waar. Mensen met een populistisch rechtse inslag vinden alles al snel links als het niet in hun straatje past . Ik zie overigens meer opmerkingen van mensen die ipv PVV de volgende keer SP willen stemmen.
Omgekeerd ken ik het van vroeger vanuit links (de Groenen), die vonden PvdA al te rechts, en CDA & D66 al helemaal.
felija
02-04-2025 om 14:10
Wilders beschuldigt de oppositie ervan dat ze het de minister zo moeilijk maken!
Gelukkig was Geert zelf het braafste jongetje van de klas in de oppositie
Lekker makkelijk roepen: 'Ja, maar, zij hebben het gedaan!' Echt, menig kleuter is meer volwassen dat dit zooitje ongeregeld.
QuarterlyDinosaur18
02-04-2025 om 14:20
Van wat ik op nu.nl heb gelezen vind ik Bontenbal het duidelijk benoemen waar het vandaag over gaat.
‘Na Bikker legt ook Henri Bontenbal (CDA) de vertrouwensvraag op tafel. "Als je zó weinig benul hebt van wat het ministerschap van je vraagt. Als je de waardigheid van het ambt zó te grabbel gooit. Als je vrijwilligers die het kloppend hart vormen van onze samenleving de erkenning misgunt. Als rancune en wraak je drijven in de politiek en je morele kompas zó stuk is. Dan verdien je het vertrouwen van de Kamer niet langer."
Bontenbal wil ook dat Schoof een grens trekt en normeert. "Als u dat vandaag niet doet raakt u uw gezag kwijt dat bij uw ambt hoort.’
Zilver_gray
02-04-2025 om 14:32
kerstbeer schreef op 02-04-2025 om 13:59:
[..]
Dan gaan ze toch zelf vrijwilligerswerk doen?
Ze scheppen steeds zo op dat "het volk" voor de PVV gekozen heeft. Nou, dan kan "het volk" ook arme Nederlandse mevrouwen helpen.
Ongeveer 24% stemde op de PVV, dus handen uit de mouwen en ga eens wat arme mevrouwen en meneren helpen. Succes
![]()
geweldig dit!
Daglichtlamp
02-04-2025 om 14:47
De status van het debat veranderde ook doordat nu de premier er wel is. Waren eerst de regeringspartijen niet van plan om hun fractievoorzitters het woord te laten voeren, gebeurt dat nu wel. Behalve voor de NSC, waar van Vroonhoven het woord voert. (maar die valt natuurlijk veel vaker in voor Omtzigt).
Daglichtlamp
02-04-2025 om 15:17
Elke andere partij dan de PVV zou zijn minister toch gewoon vervangen hebben? De PVV heeft kennelijk met een kabinetscrisis gedreigd als 1 van de regeringspartijen de motie van wantrouwen gaat steunen.
Loeki72
02-04-2025 om 15:43
Ik heb gelezen dat vooral de VVD dit kabinet niet op het punt asiel wil laten vallen, want dat zou de PVV in de kaart spelen. Ik denk dat de PVV deze crisis gecreëerd heeft om weer in de peilingen te stijgen. BBB en NSC gaat geen rol van betekenis meer spelen.
Ik verwacht ook dat dit kabinet half april gaat vallen.
Koko67
02-04-2025 om 16:04
Loeki72 schreef op 02-04-2025 om 15:43:
Ik heb gelezen dat vooral de VVD dit kabinet niet op het punt asiel wil laten vallen, want dat zou de PVV in de kaart spelen. Ik denk dat de PVV deze crisis gecreëerd heeft om weer in de peilingen te stijgen. BBB en NSC gaat geen rol van betekenis meer spelen.
Ik verwacht ook dat dit kabinet half april gaat vallen.
En het CDA spint ook garen als het kabinet valt.
Nicole123
02-04-2025 om 16:23
Loeki72 schreef op 02-04-2025 om 15:43:
Ik ben bang dat je gelijk hebt, dat het gewoon een politiek spel van ze is. Dat het kabinet op enig moment gaat vallen is wel duidelijk, gezien de continue onderlinge strubbelingen en wantrouwen. De vraag is vooral: wanneer en waarop? De PVV is er alles aan gelegen om het te laten vallen op asiel en daarbij de slachtofferrol in te nemen ('wij zijn de enige partij die echt iets aan de instroom wil doen, maar boehoe, we worden steeds maar tegengewerkt!'). Vallen op thema's als Oekraïne of financieel beleid zou de PVV heel slecht uitkomen. Voor de VVD precies andersom. BBB en NSC willen vooral helemaal niet dat het kabinet valt, die proberen het koste wat kost in het zadel te houden want anders wordt NSC zo goed als weggevaagd en BBB nog kleiner dan ze al is en wegens de niet zo ervaren/capabele ministers (in de woorden van de andere ministers, niet enkel mijn visie) waarschijnlijk niet snel nog eens voor een kabinetsdeelname gevraagd.
Poezie
02-04-2025 om 16:40
Tjonge, wat een gezeik zeg! Als ik die vrijwilligers was zou ik dat lintje niet eens meer willen hebben gezien de kostbare tijd van onze kabinetsleden hieraan worden verspild in plaats van aan zaken die echt urgent zijn. Zoals de woningnood en armoedebestrijding.
Fleurtje_5
02-04-2025 om 17:26
Ach de lintjes. Vind het wel eervol. Maar niet meer dan dat. Opgespeld door de burgemeester. In naam van de koning. De één krijgt een lintje voor 40 jaar penningmeesterschap van het plaatselijke zangkoor, de ander vanwege 20 jaar voorzitterschap van de voetbalclub en zich al tien jaar inzet voor de carnavalsoptocht, terwijl er vast héél veel mensen niet zo'n grote vriendenclub hebben, of geen mensen om hen heen die op het idee komen om een lintje aan te vragen, en daarom nooit voorgedragen worden, maar toch hard werken om de boel draaiende te houden, naast hun gezin en baan nog bv mantelzorger waren voor de buurvrouw en daarna mantelzorger van de ouders/schoonouders.
Ik vind het altijd fijn als mensen een lintje ontvangen.
Daar heb ik geen enkele moeite mee. Volgens mij heb ik zelden kritiek gehoord als iemand een lintje kreeg. Behalve bij Mitchell Esajas, de man van Kick Out zwarte Piet (geen vredige organisatie). Toen hebben een paar mensen hun lintje terug gestuurd.
https://nos.nl/artikel/2473965-lintjesdragers-boos-vanwege-koninklijke-onderscheiding-antiracismeactivist
Yumi
02-04-2025 om 17:26
Poezie schreef op 02-04-2025 om 16:40:
Tjonge, wat een gezeik zeg! Als ik die vrijwilligers was zou ik dat lintje niet eens meer willen hebben gezien de kostbare tijd van onze kabinetsleden hieraan worden verspild in plaats van aan zaken die echt urgent zijn. Zoals de woningnood en armoedebestrijding.
Eens
En door!
Loeki72
02-04-2025 om 17:37
Koko67 schreef op 02-04-2025 om 16:04:
[..]
En het CDA spint ook garen als het kabinet valt.
Die zitten niet in het kabinet.
rionyriony
02-04-2025 om 17:42
Met al die ambtenaren die van alles weten is het kennelijk haast onmogelijk om voorkomen dat die gaan lekken. Best mogelijk dat deze mensen veel geld vangen voor een scoop. Ik zou dus voortaan meer AI gebruiken die maskeert waar de info voor nodig is en over het doel mistig blijft tegenover deze ambtenaren die de info moeten verstrekken. In plaats van de echte vragen kan je nepinfo gaan geven om disloyale ambtenaren te pakken op overtredingen.