Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Koko67
23-03-2025 om 17:02
Anfisa schreef op 23-03-2025 om 16:19:
[..]
Je vindt? Daarmee zeg je dus eigenlijk dat de VVD niks voorstelt als alles 1 op 1 uit de koker van D66 komt. Bijzonder.
Kun je dit ook met feiten onderbouwen dat de VVD zich dan blijkbaar compleet heeft laten ondersneeuwen door D66?
Ja, dat zou ik kunnen doen. Er zijn veel artikelen te vinden over hoe rechts de VVD daadwerkelijk is.( op economisch vlak vrij rechts, op sociaal vlak ligt dit behoorlijk genuanceerd) En hoeveel van de D66 partijpunten de afgelopen jaren zijn doorgevoerd zijn ook wel aardig wat artikelen te vinden.
Miraval
23-03-2025 om 17:11
Koko67 schreef op 23-03-2025 om 17:02:
[..]
Ja, dat zou ik kunnen doen. Er zijn veel artikelen te vinden over hoe rechts de VVD daadwerkelijk is.( op economisch vlak vrij rechts, op sociaal vlak ligt dit behoorlijk genuanceerd) En hoeveel van de D66 partijpunten de afgelopen jaren zijn doorgevoerd zijn ook wel aardig wat artikelen te vinden.
Klopt.
Maar eerlijk is eerlijk op sociaal hebben de afgelopen kabinetten wel in moeten leveren. Maar op economisch vlak weer helemaal niet. Nederland is economisch sterk gebleven, ook tijdens de crisis, de werkeloosheid is afgenomen en internationaal is Nederland onder Rutte een stabiele partner geweest.
Er is veel foutgegaan maar ook heel veel dingen zijn goed gegaan. En dan is het ook een beetje met welke bril bekijk je het beleid van de afgelopen jaren?
Ik ga echt niet zeggen dat de laatste kabinetten zo fantastisch zijn geweest, maar gezien alle crisissen die er geweest zijn, denk ik ook wel dat de gemiddelde Nederlander er niet zo slecht vanaf is gekomen. De vraag is: wat is de gemiddelde Nederlander en wat heeft die gemiddelde Nederlander per maand nodig? En, als we allemaal de broekriem aan moeten trekken (vgm woorden van Kaag destijds) dat we dat dan allemaal moeten doen.
Nicole123
23-03-2025 om 17:29
Fleurtje_5 schreef op 23-03-2025 om 14:45:
[..]
Dat kon Timmermans die vrouw in iedergeval NIET beloven. 'Maar laten we rustig afwachten' was wat hij wel zei tegen die vrouw, ook tegen de vrouw die voedselpakketten uitdeelde, de vrouw die het eigen risico niet kon betalen. "Laten we rustig afwachten".
Dilan zei tijdens dat debat dat het plan van Timmermans het er alleen maar veel erger maakte. En zij legde ook uit waarom.
Ook als GL/PvdA een andere naam zal krijgen, het blijven nog steeds dezelfde mensen in die partij.
Wilders beloofde het wel. Heeft hij het waargemaakt? Heeft deze vrouw inmiddels een huis en zo ja, komt dat door zijn nieuwe beleid? Zo nee, dan was het niks anders dan gebakken lucht wat ze gekregen heeft. In beloftes kun je niet wonen.
Je hebt verder wel erg selectief en vol vooroordeel zitten luisteren, want Timmermans heeft veel meer gezegd dan 'laten we rustig afwachten'. Hij presenteerde een plan om in 4 jaar tijd de armoede te halveren. Wat denk jij, gaat het huidige kabinet meer doen dan dat of minder, voor mensen in armoede? Hoe ver zijn ze er inmiddels al mee?
Dit is wat PvdA/GL wil wat betreft wonen en dakloosheid: https://groenlinkspvda.nl/standpunten/wonen/
Ik zou zeggen, klik er eens op, doe voor jezelf even alsof het standpunten zijn van de PVV of BBB en bedenk dan eens of je het ermee eens bent of niet.
Ik vind het wel grappig dat de dingen die jij heel graag wil (armoede bestrijden, een huis voor daklozen, betere koopkracht voor lage inkomensgroepen, goede en betaalbare zorg voor iedereen) bij uitstek zaken zijn waar PvdA/GL zich hard voor maakt en heel concrete en doorberekende plannen voor heeft liggen. In heel veel posts ben je fel gekant tegen PvdA/GL, maar eigenlijk deel je heel veel standpunten met ze. Je bent hier vooral aan het strijden tegen de karikatuur die je zelf steeds van deze partij maakt.
Nicole123
23-03-2025 om 17:40
Miraval schreef op 23-03-2025 om 17:11:
[..]
Klopt.
Maar eerlijk is eerlijk op sociaal hebben de afgelopen kabinetten wel in moeten leveren. Maar op economisch vlak weer helemaal niet. Nederland is economisch sterk gebleven, ook tijdens de crisis, de werkeloosheid is afgenomen en internationaal is Nederland onder Rutte een stabiele partner geweest.
Er is veel foutgegaan maar ook heel veel dingen zijn goed gegaan. En dan is het ook een beetje met welke bril bekijk je het beleid van de afgelopen jaren?
Ik ga echt niet zeggen dat de laatste kabinetten zo fantastisch zijn geweest, maar gezien alle crisissen die er geweest zijn, denk ik ook wel dat de gemiddelde Nederlander er niet zo slecht vanaf is gekomen. De vraag is: wat is de gemiddelde Nederlander en wat heeft die gemiddelde Nederlander per maand nodig? En, als we allemaal de broekriem aan moeten trekken (vgm woorden van Kaag destijds) dat we dat dan allemaal moeten doen.
Eens. Ik ben niet echt een fan van de afgelopen kabinetten Rutte, maar het beeld dat het verschrikkelijk slecht is gegaan met Nederland en we er dramatisch voor staan zie ik ook niet nee. Als mensen dat denken dan hebben ze heel veel gemist van wat er wel juist goed gaat, of vinden ze dat zo normaal dat ze het niet eens meer zien. Nederland staat wat betreft bijv economie, welvaart, gelijkheid, vrijheid, veiligheid, democratie, onderwijs, zorg, etc in de top van alle landen van de wereld. Er zijn genoeg problemen om aan te pakken, dat zeker, en daarover eens knopen doorhakken, actie ondernemen en een socialer beleid zijn in mijn ogen hard nodig. Maar wie denkt dat de kabinetten Rutte alleen maar slechte dingen hebben voortgebracht kijkt in mijn ogen heel eenzijdig en simplistisch.
Koko67
23-03-2025 om 17:50
Nicole123 schreef op 23-03-2025 om 17:40:
[..]
Eens. Ik ben niet echt een fan van de afgelopen kabinetten Rutte, maar het beeld dat het verschrikkelijk slecht is gegaan met Nederland en we er dramatisch voor staan zie ik ook niet nee. Als mensen dat denken dan hebben ze heel veel gemist van wat er wel juist goed gaat, of vinden ze dat zo normaal dat ze het niet eens meer zien. Nederland staat wat betreft bijv economie, welvaart, gelijkheid, vrijheid, veiligheid, democratie, onderwijs, zorg, etc in de top van alle landen van de wereld. Er zijn genoeg problemen om aan te pakken, dat zeker, en daarover eens knopen doorhakken, actie ondernemen en een socialer beleid zijn in mijn ogen hard nodig. Maar wie denkt dat de kabinetten Rutte alleen maar slechte dingen hebben voortgebracht kijkt in mijn ogen heel eenzijdig en simplistisch.
Eens
felija
23-03-2025 om 20:51
Hoewel ik niet ontken dat Nederland (flinke) problemen heeft, is het ook goed om te relativeren::
https://www.ggznieuws.nl/finland-wederom-gelukkigste-land-ter-wereld-nederland-stijgt-naar-vijfde-plaats/
Ondanks die problemen staan we op plek 5 van de lijst van meest gelukkige landen. Ondertussen klagen we steen en been, vind dat eigenlijk wel behoorlijk gênant......
Snoeske
23-03-2025 om 21:03
felija schreef op 23-03-2025 om 20:51:
Hoewel ik niet ontken dat Nederland (flinke) problemen heeft, is het ook goed om te relativeren::
https://www.ggznieuws.nl/finland-wederom-gelukkigste-land-ter-wereld-nederland-stijgt-naar-vijfde-plaats/Ondanks die problemen staan we op plek 5 van de lijst van meest gelukkige landen. Ondertussen klagen we steen en been, vind dat eigenlijk wel behoorlijk gênant......
Ik vind dat ook altijd bijzonder.
BeesAreCool
23-03-2025 om 22:06
interessant.
Er wordt hier constant over van alles geklaagd alsof het wereldrampen zijn en dan wordt vaak naar links gewezen.
Als je dan een paar keer benadrukt dat de VVD jarenlang de grootste partij was, dan is er opeens van alles wel goed in Nederland.
Blij dat de wereld nu zo mooi is.
Als er in de toekomst weer zoveel nadruk op het negatieve ligt met de wijzende vinger naar links, dan help ik wel weer even herinneren aan hoe de VVD zo lang de grootste partij was en we nu een nog rechtsere regering hebben.
Dan wordt alles hier vast weer mooi👸
Nicole123
23-03-2025 om 23:57
BeesAreCool schreef op 23-03-2025 om 22:06:
interessant.
Er wordt hier constant over van alles geklaagd alsof het wereldrampen zijn en dan wordt vaak naar links gewezen.
Als je dan een paar keer benadrukt dat de VVD jarenlang de grootste partij was, dan is er opeens van alles wel goed in Nederland.
Blij dat de wereld nu zo mooi is.
Als er in de toekomst weer zoveel nadruk op het negatieve ligt met de wijzende vinger naar links, dan help ik wel weer even herinneren aan hoe de VVD zo lang de grootste partij was en we nu een nog rechtsere regering hebben.
Dan wordt alles hier vast weer mooi👸
De mensen die klagen en daarbij naar links wijzen zijn niet dezelfde mensen die hierboven stellen dat in Nederland ook heel veel dingen goed gaan.
BeesAreCool
24-03-2025 om 06:18
Nicole123 schreef op 23-03-2025 om 23:57:
[..]
De mensen die klagen en daarbij naar links wijzen zijn niet dezelfde mensen die hierboven stellen dat in Nederland ook heel veel dingen goed gaan.
Niet allemaal.
En het begon naar aanleiding van mijn stelling:
Heel veel van de problemen nu zijn veroorzaakt door rechts.
Het wordt tijd om dat eens te benoemen en niet altijd de schuld op anderen af te schuiven.
Maar ik ben dus blij te horen dat het opeens wel goed blijkt te gaan.
Nicole123
24-03-2025 om 09:30
BeesAreCool schreef op 24-03-2025 om 06:18:
[..]
Niet allemaal.
En het begon naar aanleiding van mijn stelling:
Heel veel van de problemen nu zijn veroorzaakt door rechts.
Het wordt tijd om dat eens te benoemen en niet altijd de schuld op anderen af te schuiven.
Maar ik ben dus blij te horen dat het opeens wel goed blijkt te gaan.
Van de mensen die hierboven reageerden zie ik alleen Koko schrijven: 'onder links wordt het niet beter'/'links maakt er in Amsterdam een zootje van'. En dat vind ik ook wel een andere nuance dan 'links heeft de huidige landelijke problemen veroorzaakt'. De anderen die reageerden zijn juist niet degenen die hier 'De kabinetten Rutte waren slecht en links heeft het allemaal gedaan!!!' roepen.
Verder ben ik het wel helemaal met je eens hoor, dat het zo krom als wat is als mensen suggereren dat iemand als Timmermans de huidige problemen veroorzaakt heeft, terwijl die man pas vrij kort in de kamer zit, nooit in het kabinet gezeten heeft, de helft van zijn partij (PvdA) al 20 jaar niet meer aan de macht is en de andere helft (GL) dat zelfs nooit geweest is. Ik ben het helemaal met je eens dat het compleet onlogisch is wanneer mensen de schuld tegelijk aan links en aan de afgelopen kabinetten Rutte te geven. Tenzij men zelf een zo ver rechtse positie heeft dat zelfs Rutte onder links valt. Mensen zien vaak hun eigen positie als 'normaal', als uitgangspunt, als gemiddeld, zelfs als ze aan de flanken zitten.
Nicole123
24-03-2025 om 10:09
Mijn mening is dat het in Nederland relatief ten opzichte van de rest van de wereld heel goed gaat gelukkig en dat waar het niet goed gaat dat vaak komt door een in mijn ogen te conservatief-rechts beleid van de afgelopen kabinetten:
- De toeslagenaffaire, gedreven door een 'fraude door buitenlanders kei- en keihard aanpakken' visie, waardoor mensen met een buitenlandse achternaam direct in het verdachtenbankje zaten en er niet meer uitkwamen.
- De problemen in Groningen, omdat de economische belangen van de gaswinning belangrijker waren dan de belangen van de inwoners daar.
- De problemen in de zorg, door teveel marktwerking en door geen knopen durven doorhakken voor de langere termijn van het zorgstelsel.
- De hoeveelheid immigratie, daklozen en mensen die in mensonterende situaties gehuisvest worden: voor een heel groot deel zijn dit arbeidsmigranten, die actief geworven worden, zo lekker goedkoop zijn en zonder al teveel gene uitgebuit worden. Alles voor de economie en de grote werkgevers.
- De agrarische sector, waarbij de grote agroreuzen veel teveel invloed hadden en hebben op de politiek. Met als gevolg dat individuele boeren continu in onzekerheid zitten, met een pappen en nathouden beleid en dan weer uitbreiden dan weer inkrimpen. In plaats van een keer de onvermijdelijke keuze maken om deels te minderen in de mate van de agrarische sector en in wat we willen behouden juist eens echt goed te investeren om er een sector van te maken die past bij deze tijd en ons land en de boeren stabiliteit en zekerheid geeft.
- De armoede die er nog steeds is. Hoe kan het dat in zo'n welvarend en geciviliseerd land er nog altijd mensen niet kunnen rondkomen en tegelijk mensen zoals een mevrouw Heineken nul dividendbelasting betalen? Dat sommige ZZPers of kleine bedrijven nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden, maar dat we KLM aan alle kanten spekken en Nederland een belastingparadijs is voor multinationals die hier hun belastingvrije brievenbusfirma's hebben?
- De milieuvervuiling waar burgers de dupe van worden. Zelfs als duidelijk is dat de vervuiling door Tata Steel grote impact heeft op de natuur en gezondheid van omwonenden of dat bestrijdingsmiddelen zoals glyfosaat heel schadelijk zijn gaat de economie voor de volksgezondheid.
- Denken dat de woningnood wel door de markt opgelost kan worden en teveel macht en vrijheid geven aan huisjesmelkers en particuliere verhuurders, in plaats van als overheid zelf de verantwoordelijkheid te dragen voor volkshuisvesting.
- De problemen in Ter Apel en bij (sommige) andere AZCs, door niet te willen investeren in snellere asielprocedures, kleinschalige opvang op een vaste plek en snelle integratie, maar 2500 asielzoekers te proppen in een locatie van 2000 mensen, ze van hot naar her te verplaatsen, ze onder te brengen in evenementenhallen met kartonnen wandjes en ze geen kansen te bieden op onderwijs, werk of andere zinvolle dagbesteding, maar ze enkel eindeloos te laten wachten en rondhangen.
- Etc etc
Deze problemen zijn echt niet veroorzaakt door 'te links' beleid, wel door 'te rechts' beleid.
felija
24-03-2025 om 10:19
Je zou jouw post (waar ik het helemaal mee eens ben) eigenlijk kunnen samenvatten in één zin, Nicole123: Geld (welvaart) is altijd belangrijker dan het welzijn van de gewone burger.