Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Ik begrijp geloof ik niet zo heel erg veel hiervan. Er waren enorme tekorten aan persoonlijke beschermingsmiddelen. De Staat moest snel handelen en beslissingen nemen, wist dat ze in zee gingen met een zelfstandige BV (wat normaliter toch wel een orgaan is met een winsoogmerk) en koopt voor 100 miljoen euro mondkapjes in. 

Vervolgens blijkt dat de directie dus forse winst heeft gemaakt, wat volgens mij nog altijd niet illegaal is als je een bedrijf hebt? Toch? En nu wordt die directie compleet met de grond gelijk gemaakt omdat ze geprofiteerd hebben van een uitzonderlijke situatie. Terwijl het ministerie van WVS onzorgvuldig is geweest vanwege noodzaak en tijdsdruk. 

Er is van alles fout gegaan tijdens de corona epidemie. Op allerlei fronten. Er zijn beslissingen genomen die achteraf misschien onhandig waren, zacht gezegd. Maar uit noodzaak. Hoezo moet daar nu een bedrijf met winstoogmerk voor boeten?

Daarnaast, er zijn zoveel bedrijven gedupeerd door de overheid door al die maatregelen dat de overheid zich misschien ook zelf even achter de oren mag krabben over welke besluiten goed of fout waren en hiervan leren hoe het in de toekomst anders kan en moet. 

Nou ja, ik snap het dus klaarblijkelijk helemaal niet. 

Miraval schreef op 05-02-2025 om 19:39:

Ik begrijp geloof ik niet zo heel erg veel hiervan. Er waren enorme tekorten aan persoonlijke beschermingsmiddelen. De Staat moest snel handelen en beslissingen nemen, wist dat ze in zee gingen met een zelfstandige BV (wat normaliter toch wel een orgaan is met een winsoogmerk) en koopt voor 100 miljoen euro mondkapjes in.

Vervolgens blijkt dat de directie dus forse winst heeft gemaakt, wat volgens mij nog altijd niet illegaal is als je een bedrijf hebt? Toch? En nu wordt die directie compleet met de grond gelijk gemaakt omdat ze geprofiteerd hebben van een uitzonderlijke situatie. Terwijl het ministerie van WVS onzorgvuldig is geweest vanwege noodzaak en tijdsdruk.

Er is van alles fout gegaan tijdens de corona epidemie. Op allerlei fronten. Er zijn beslissingen genomen die achteraf misschien onhandig waren, zacht gezegd. Maar uit noodzaak. Hoezo moet daar nu een bedrijf met winstoogmerk voor boeten?

Daarnaast, er zijn zoveel bedrijven gedupeerd door de overheid door al die maatregelen dat de overheid zich misschien ook zelf even achter de oren mag krabben over welke besluiten goed of fout waren en hiervan leren hoe het in de toekomst anders kan en moet.

Nou ja, ik snap het dus klaarblijkelijk helemaal niet.

Siewert  en companen hadden de grootste kritiek op de overheid. Zij konden wel mondkapjes leveren (waar dat de overheid niet lukte) en dat allemaal zonder winstoogmerk. Zij profileerden zich dus richting de burgers als een stichting zonder winstoogmerk. Vervolgens maken ze enorme winsten en leverden ze ook nog slechte kwaliteit. 

Zowel Siewert en Co als VWS zijn fout geweest bij het maken van deze deal.siewert en Co hebben bewust misbruik van de situatie gemaakt.  

Weer iets waar het huidige kabinet mee moet zien te dealen: een erfenis van de kabinetten-Rutte, waar Fred Teeven gevangenissen liet sluiten. 
En kom niet aan dat er personeelstekort was want er zijn heeeeeel gevangenisbewakers ontslagen wegens bezuinigingen. 

https://nos.nl/artikel/2554659-kabinet-werkt-aan-plan-om-gevangenen-twee-weken-eerder-vrij-te-laten

Ik vind dat Wilders hier een punt heeft:

https://www.ad.nl/politiek/pvv-staatssecretaris-vreest-gevangenen-eerder-te-moeten-vrijlaten-wilders-zegt-alvast-no-way~a54b5d2d/
....
Dan maar meer gedetineerden op cel en zo snel mogelijk nieuwe afdelingen en gevangenissen openen. Gevangenisstraffen moeten uitgevoerd worden. Ook dat is een fundament van de rechtsstaat’,
....

Fleurtje_5 schreef op 06-02-2025 om 10:09:

Ik vind dat Wilders hier een punt heeft:

https://www.ad.nl/politiek/pvv-staatssecretaris-vreest-gevangenen-eerder-te-moeten-vrijlaten-wilders-zegt-alvast-no-way~a54b5d2d/
....
Dan maar meer gedetineerden op cel en zo snel mogelijk nieuwe afdelingen en gevangenissen openen. Gevangenisstraffen moeten uitgevoerd worden. Ook dat is een fundament van de rechtsstaat’,
....

Ik ben het eens dat straf met een reden is opgelegd, de vraag is vanaf hoeveel dagen een kortere straf een van de doelen van de straf beïnvloed. 

Meer gedetineerden op een cel gaat niet werken als je het personeel niet hebt. Sterker nog waarschijnlijk heb je dan meer mensen nodig omdat mensen onderling ruzie/discussies krijgen.

Neweve schreef op 06-02-2025 om 12:36:

[..]

Ik ben het eens dat straf met een reden is opgelegd, de vraag is vanaf hoeveel dagen een kortere straf een van de doelen van de straf beïnvloed.

Meer gedetineerden op een cel gaat niet werken als je het personeel niet hebt. Sterker nog waarschijnlijk heb je dan meer mensen nodig omdat mensen onderling ruzie/discussies krijgen.

Vandaag las ik dat een man die vier jaren geleden een meisje dood reed, omdat hij achter het stuur op zijn telefoon zat te gapen, en te hard reed, nog geen ene dag heeft vast gezeten.

Het personeel is m.i. de laan uit gestuurd door kabinet Rutte/Teeven:

https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-gaat-26-gevangenissen-sluiten~a9869156/#:~:text=26%20gevangenissen%20moeten%20in%20de,ruim%201400%20naar%20bijna%202800. 22-03-2013 Kabinet gaat 26 gevangenissen sluiten. Door het sluiten van inrichtingen verliezen 3700 mensen hun baan. De staatssecretaris wekte de indruk dat voor al deze mensen elders werk te vinden is, bijvoorbeeld bij andere justitiële inrichtingen of bij de politie. Het kabinet trekt eenmalig 300 miljoen euro uit om mensen te begeleiden naar nieuw werk.

https://nos.nl/artikel/2117382-advies-acht-extra-gevangenissen-kunnen-dicht-2600-banen-weg 13 juli 2016. Advies: acht extra gevangenissen kunnen dicht, 2600 banen weg Er zouden 2600 banen sneuvelen door zo'n besluit.

https://nos.nl/artikel/2237810-kabinet-sluit-gevangenissen-almere-zeist-zoetermeer-en-zwaag 22 juni 2018 Kabinet sluit gevangenissen Almere, Zeist, Zoetermeer en Zwaag. De burgemeester van Hoorn, Jan Nieuwenburg, vindt het ook jammer dat de gevangenis in zijn gemeente sluit. "Wij begrijpen dat dit nieuws hard aankomt bij de directie en medewerkers. Dat medewerkers een baangarantie hebben, is positief, maar het neemt niet weg dat onze regio 250 arbeidsplaatsen verliest",

In 2014 waren er meer cipiers dan gevangenen, dus ik kan snappen dat ze daarin hebben bezuinigd.
https://www.nu.nl/binnenland/3749370/meer-cipiers-dan-criminelen-in-nederlandse-gevangenissen.html

Helaas kan ik geen aantallen vinden van personeel over de jaren (wel iets ouds van de periode tussen 1993-1997). 

Fleurtje_5 schreef op 06-02-2025 om 10:09:

Weer iets waar het huidige kabinet mee moet zien te dealen: een erfenis van de kabinetten-Rutte, waar Fred Teeven gevangenissen liet sluiten.
En kom niet aan dat er personeelstekort was want er zijn heeeeeel gevangenisbewakers ontslagen wegens bezuinigingen.

Komt goed uit dat de VVD weer in de regering zit. Kunnen ze hun eigen puin ruimen samen met hun regeringspartners.

kerstbeer schreef op 06-02-2025 om 18:07:

[..]

Komt goed uit dat de VVD weer in de regering zit. Kunnen ze hun eigen puin ruimen samen met hun regeringspartners.

De VVD heeft dat beleid natuurlijk niet in zijn eentje uitgevoerd he? Daar waren ook nog andere partijen bij betrokken.

Rutte 1 heeft vooral rechts beleid gevoerd met CDA en steun van PVV.

Rutte 2 met de PvdA een mix van links en rechts beleid. Economisch rechts en op sociaal vlak weer meer links.

Rutte 3 met CDA, D66 en CU meer centrumbeleid met linkse elementen.

Er wordt steeds gezegd dat de laatste jaren rechts beleid is gevoerd, dat links niet mee heeft geregeerd, maar ik vind dat niet helemaal juist. Alleen het 1e kabinet was echt rechts, maar daarna wel zeker ook links beleid uitgevoerd.

Om nou alleen de VVD de schuld te geven van de toestand in Nederland nu vind ik niet helemaal eerlijk. 

En ja er gaat op dit moment echt van alles mis wat beter moet en waar veel te laat op ingespeeld is, maar na de economische crisis van 2008/2010 moest er veel bezuinigd worden, pas na 2014 stabiliseerde Nederland weer. Maar die bezuinigingen waren toen al ingevoerd, uit noodzaak, niet om burgers te pesten. 

Dan een corona pandemie waar de hele wereld last van had en door het beleid van Rutte de meeste mensen gewoon hun baan konden behouden en weinig financiële schade hebben geleden. 

Dan de energiecrisis door de oorlog in de Oekraïne, daar is ook redelijk op ingespeeld zodat de meeste mensen hun rekeningen wel konden betalen. Wat natuurlijk ook weer geld heeft gekost.

Noem het maar niks waar de kabinetten Rutte mee te maken hebben gehad. En die crisissen zijn we als land wel redelijk goed doorgekomen vind ik. Dat verdiend ook wel een compliment naar de VVD ipv het hele beleid steeds maar af te kraken. 

Dat er gevangenissen gesloten werden en personeel ontslagen was niet omdat men lekker even wilde bezuinigen, maar omdat er destijds 3212 van de 12014 cellen leeg stonden. Het aantal gedetineerden was veel lager dan het aantal cellen en nam alleen maar verder af. De vraag is of ze de leegstaande cellen en niet benodigd personnel allemaal voor de zekerheid eindeloos aan hadden moeten houden en hoeveel dat gekost zou hebben. Hoeveel marge houd je aan en hoeveel kost dat de belastingbetaler? Met de kennis van nu zeggen dat ze het toen fout gedaan hebben is veel te simplistisch. Je legt dan de situatie van nu op de beslissing van toen, maar die beslissing werd in de situatie en met de verwachting van toen genomen.

https://www.trouw.nl/nieuws/de-slag-om-gedetineerden-is-begonnen-veenhuizen-snakt-naar-volle-cellen~bf31fd92/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Meer leegstand in gevangenissen

Norgerhaven is zeker niet de enige gevangenis waar plaatsen over zijn. Haaglanden in Zoetermeer is al buiten gebruik gesteld. In Ter Apel zijn vijftig van de 440 plekken onbezet. De nieuwe gevangenis in Zaanstad staat nog half leeg. De beide instellingen in Alphen aan de Rijn (Maatschapslaan en Eikenlaan) hebben samen 735 lege cellen, plekken die normaal gesproken 250 euro per dag kosten. (...) 

Sinds 2005 daalt het aantal gevangenen gestaag: van 50.650 per jaar naar 35.250 in 2016, blijkt uit cijfers van het CBS. 

meer-leegstand-in-gevangenissenBeeld Louman & Friso

@nicole123 dank voor bovenstaand bericht, een een terechte vraag vind ik. Want wat was wijsheid destijds?

Is het dan nu zo dat er meer gevangenisstraffen zijn ipv taakstraffen? Want de criminaliteit daalt nog steeds toch? 

Of willen mensen liever niet in een PI werken vanwege het werk oid? Of geldt faat hetzelfde als in alle andere sectoren? Gewoon algeheel personeelstekort?

Miraval schreef op 06-02-2025 om 18:46:

[..]

Om nou alleen de VVD de schuld te geven van de toestand in Nederland nu vind ik niet helemaal eerlijk. 

Volgens mij wordt dat ook niet bedoeld. Ik vind dat in ieder geval zelf niet. Ik vind het wel heel vreemd als iemand stelt dat wat het huidige kabinet niet lukt allemaal niet komt door henzelf maar enkel door die eerdere vreselijke kabinetten, terwijl er een grote gemene deler in zit, namelijk de VVD. Het is nogal met twee maten meten wanneer iemand het kabinet Rutte in alles fout vindt en het huidige steeds verdedigt en bejubelt, terwijl het deels gewoon hetzelfde is.

Dat we gevangenissen en personeel niet aan konden houden, gezien de leegstand dat begrijp ik wel. Zelfde verhaal met de AZC's die zijn in het verleden ook gesloten toen het aantal vluchtelingen afnam. 

Nicole123 schreef op 06-02-2025 om 19:10:

[..]

Volgens mij wordt dat ook niet bedoeld. Ik vind dat in ieder geval zelf niet. Ik vind het wel heel vreemd als iemand stelt dat wat het huidige kabinet niet lukt allemaal niet komt door henzelf maar enkel door die eerdere vreselijke kabinetten, terwijl er een grote gemene deler in zit, namelijk de VVD. Het is nogal met twee maten meten wanneer iemand het kabinet Rutte in alles fout vindt en het huidige steeds verdedigt en bejubelt, terwijl het deels gewoon hetzelfde is.

Ja de gemene deler is dezelfde, maar ik jubel niet over dit kabinet en deze plannen. Ik merk er iig niks van dat het beter gaat, sterker nog ik kon mijn personeel netto minder betalen vanwege de nieuwe belastingregels. Hoezo wordt het beter voor minima? Dus dat heb ik zelf rechtgetrokken want voelde echt enorm oneerlijk. 

En of ik er zelf ook maar iets op vooruit gaan moet nog blijken. 

Ik zie veel liever een centrum kabinet. Economisch rechts, sociaal links. Maar goed, helaas is het nu een soort links tegen rechts geworden, een middenweg is voor de meeste mensen ondenkbaar.  

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-02-2025 om 19:16 Topicstarter

En het is natuurlijk ook niet zo dat personeel dat destijds rond 2012-2014 vertrokken is bij DJI,  nu nog  steeds in een gevangenis gewerkt zou hebben als er destijds geen gevangenissen gesloten waren.  Je kunt het huidige personeelstekort niet op die manier koppelen aan bezuinigingen van meer dan tien jaar geleden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.