Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 04-02-2025 om 19:16:

[..]

Zeker omdat de PVV dan vervolgens tegen de motie van Eerdmans stemt om de GGZ een plek te geven in de meldkamer van de politie.

Bizar.....

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

05-02-2025 om 06:49

Daglichtlamp schreef op 04-02-2025 om 19:16:

[..]

Zeker omdat de PVV dan vervolgens tegen de motie van Eerdmans stemt om de GGZ een plek te geven in de meldkamer van de politie.

maar is een leuke motie, maar in de GGZ is ook een groot personeelstekort. Hoe moet de GGZ dat dan weer gaan regelen? 

Lilian Helder was dertien jaar lid van de PVV. Toen besloot ze te stoppen met het Kamerwerk. Als ik het me goed herinner heb ik destijds een interview gelezen dat zij als PVV'er minder kon bereiken omdat ze min of meer gediscrimineerd werd. Enfin, dan laat ze zich ompraten en gaat naar de BBB, al gauw kreeg ze spijt, en nu wou ze haar momentje pakken door (net als destijds Sylvana bij DENK het lef niet had en daarom het vertrek via de media speelde, en een eigen partij oprichtte) meld Lilian zich ziek en nu blijkt ze al die tijd niet ziek te zijn geweest. Kreeg ze onterecht ziektekostenvergoeding? En nu gaat ze punten naar buiten brengen om de partij te schaden. Allemaal niet netjes. Ze had ook gewoon eerlijk kunnen zeggen dat ze geen zin meer had in het Kamerwerk. Ik zou haar absoluut niet meer vertrouwen.

https://www.nu.nl/politiek/6344608/bbber-helder-stapt-op-had-vanaf-dag-een-meningsverschillen-met-van-der-plas.html
...........
Helder werd in 2010 Kamerlid voor de PVV. Ze stapte in september 2023, vlak voor de Kamerverkiezingen, over naar de partij van Van der Plas. Ook toenmalig JA21-Kamerleden Nicki Pouw-Verweij en Derk Jan Eppink sloten zich toen aan bij de BBB.

Terugkijkend heeft Helder spijt dat zij zich toen heeft laten overhalen
om bij BBB verder te gaan. Ze had daarvoor al besloten om te stoppen met het Kamerwerk. "Ik had eigenlijk al afscheid genomen", zei ze maandagmiddag. Toch besloot zij in te gaan op het verzoek van Van der Plas om BBB met haar "parlementaire ervaring" te helpen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-02-2025 om 10:56 Topicstarter

De winst van van Lienden gaat alsnog naar goede doelen (zoals de stichting Long Covid). Wat mij betreft een goede uitkomst.
https://nos.nl/artikel/2554597-van-lienden-en-zakenpartners-moeten-miljoenenwinst-mondkapjes-terugbetalen-aan-stichting
Volgens de rechter heeft de Staat niet bewezen dat die bedrogen is. Daarom heeft de overheid geen recht op het geld. "Uit alle informatie in het dossier valt niet op te maken dat de Staat het belangrijk vond of en, zo ja, hoeveel winst een leverancier zou kunnen maken en ook niet waar die winst vervolgens terecht zou komen."

(Overigens moet de staat dan nog wel eerst het beslag opheffen op de tegoeden, maar ik hoop dat ze dat snel gaan doen).

Daglichtlamp schreef op 05-02-2025 om 10:56:

De winst van van Lienden gaat alsnog naar goede doelen (zoals de stichting Long Covid). Wat mij betreft een goede uitkomst.
https://nos.nl/artikel/2554597-van-lienden-en-zakenpartners-moeten-miljoenenwinst-mondkapjes-terugbetalen-aan-stichting
Volgens de rechter heeft de Staat niet bewezen dat die bedrogen is. Daarom heeft de overheid geen recht op het geld. "Uit alle informatie in het dossier valt niet op te maken dat de Staat het belangrijk vond of en, zo ja, hoeveel winst een leverancier zou kunnen maken en ook niet waar die winst vervolgens terecht zou komen."

(Overigens moet de staat dan nog wel eerst het beslag opheffen op de tegoeden, maar ik hoop dat ze dat snel gaan doen).

De uitspraak is toch pas vandaag?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2115986043/uitspraak-in-slepende-zaak-mag-sywert-van-lienden-zijn-mondkapjesmiljoenen-houden

Ik las vandaag in onze krant:
Als het geld inderdaad naar de hulptroepen Alliantie gaat, gaat het terug van dader naar slachtoffer: Gerechtigheid. De Alliantie heeft bovendien bekend gemaakt een groot deel over te maken naar de stichting Long Covid.

Dat is heel mooi. Maar niet alles word overgemaakt. Een groot deel zou worden overgemaakt. Dus niet het grootste deel, maar een groot deel. Wat dat ook mag betekenen.

Daglichtlamp schreef op 05-02-2025 om 11:38:

[..]

Het is al vandaag.

O echt? Ik dacht dat het gisteren was, dan ben ik te vroeg opgestaan  

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-02-2025 om 13:29 Topicstarter

Yumi schreef op 05-02-2025 om 13:13:

[..]

O echt? Ik dacht dat het gisteren was, dan ben ik te vroeg opgestaan

Blijkbaar staan in elk geval rechters vroeg genoeg op om sommigen te verrassen.

Daglichtlamp schreef op 05-02-2025 om 13:54:

Voor meer achtergrond bij de uitspraak : https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Amsterdam/Nieuws/Paginas/Winst-mondkapjesdeal-moet-naar-Stichting-Hulptroepen-Alliantie.aspx

Goed dat de winst naar de stichting gaat!

Daarnaast mag het ministerie van VWS en de staat zich kapot schamen. Die hadden niet zomaar 100,8 miljoen moeten betalen...maar geld speelt geen rol als het niet uit eigen zak komt.

De Staat meent dat het drietal het ministerie van VWS bedrogen heeft bij het sluiten van de mondkapjesdeal. Als het ministerie had geweten dat het drietal daar zelf zoveel geld mee zou verdienen, zou de mondkapjesdeal nooit op die manier zijn gesloten

De rechtbank geeft de Staat geen gelijk. Uit onderzoeken en getuigenverklaringen blijkt dat bij het ministerie van VWS wel degelijk bekend was dat werd gecontracteerd met de eigen bv van het drietal en dat het voor de Staat niet uitmaakte of er met de mondkapjesdeal winst werd gemaakt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-02-2025 om 15:38 Topicstarter

Yumi schreef op 05-02-2025 om 15:15:

[..]

Goed dat de winst naar de stichting gaat!

Daarnaast mag het ministerie van VWS en de staat zich kapot schamen. Die hadden niet zomaar 100,8 miljoen moeten betalen...maar geld speelt geen rol als het niet uit eigen zak komt.

Hier ben ik het dus niet met jouw eens. Op het moment dat dit speelde was er letterlijk een schreeuwende behoefte aan mondkapjes in de zorg. Veel te veel mensen hebben die periode zonder bescherming hun werk moeten doen. Dat het toen er niet zoveel toe deed hoeveel het kostte, maar vooral hoeveel en hoe snel er geleverd kon worden was op dat moment logisch.

Daglichtlamp schreef op 05-02-2025 om 15:38:

[..]

Hier ben ik het dus niet met jouw eens. Op het moment dat dit speelde was er letterlijk een schreeuwende behoefte aan mondkapjes in de zorg. Veel te veel mensen hebben die periode zonder bescherming hun werk moeten doen. Dat het toen er niet zoveel toe deed hoeveel het kostte, maar vooral hoeveel en hoe snel er geleverd kon worden was op dat moment logisch.

Het gaat niet alleen om die mondkapjesdeal, Hugo de Jonge kon 5 miljard aan uitgaven, 
niet of niet goed verantwoorden.

Al in september 2020 constateerde de Rekenkamer dat De Jonge een financieel wanbeleid voerde op VWS waarbij ‘forse fouten en onzekerheden optraden over de rechtmatige besteding van gelden en de betrouwbaarheid van de uitgaven’.

De Rekenkamer spreekt van ‘structurele zwakheden in de bedrijfsvoering’. Van Lienden is bij lange na niet de enige ontvanger van forse, ondoordachte uitgaven van het ministerie. VWS spendeerde miljarden aan beschermende kledij, testmateriaal en beademingsapparatuur, zonder hier een gedegen administratie over bij te houden. Zo zijn er in veel gevallen geen ontvangstbewijzen voor wel of niet geleverde goederen en is niet te traceren of het aantal coronatesten waarvoor betaald is, wel is afgenomen. De Rekenkamer heeft kortom geen enkele manier om te controleren of De Jonge heeft gekregen waarvoor hij betaald heeft.

Rijk knoeit met corona-uitgaven, De Jonge raakt vijf miljard euro 'kwijt' - Joop - BNNVARA

Yumi schreef op 05-02-2025 om 18:34:

[..]

Het gaat niet alleen om die mondkapjesdeal, Hugo de Jonge kon 5 miljard aan uitgaven,
niet of niet goed verantwoorden.

Al in september 2020 constateerde de Rekenkamer dat De Jonge een financieel wanbeleid voerde op VWS waarbij ‘forse fouten en onzekerheden optraden over de rechtmatige besteding van gelden en de betrouwbaarheid van de uitgaven’.

De Rekenkamer spreekt van ‘structurele zwakheden in de bedrijfsvoering’. Van Lienden is bij lange na niet de enige ontvanger van forse, ondoordachte uitgaven van het ministerie. VWS spendeerde miljarden aan beschermende kledij, testmateriaal en beademingsapparatuur, zonder hier een gedegen administratie over bij te houden. Zo zijn er in veel gevallen geen ontvangstbewijzen voor wel of niet geleverde goederen en is niet te traceren of het aantal coronatesten waarvoor betaald is, wel is afgenomen. De Rekenkamer heeft kortom geen enkele manier om te controleren of De Jonge heeft gekregen waarvoor hij betaald heeft.

Rijk knoeit met corona-uitgaven, De Jonge raakt vijf miljard euro 'kwijt' - Joop - BNNVARA

In je link lees ik:

Vijf miljard euro aan corona-uitgaven door demissionair minister Hugo de Jonge zijn niet of niet goed te verantwoorden, bijvoorbeeld omdat bonnetjes ontbreken. Dat is het spijkerharde oordeel van de Algemene Rekenkamer over het financiële beleid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Ik heb toestand rond die mondkapjesdeal destijds gevolgd. En heb ook wat appjes gelezen tussen van Lienden en Hugo de Jonge. Hugo schreef in een app iets van dat verder niemand die berichten kon lezen. Daarna waren de appjes zwart gelakt en gaf Hugo de Jonge geen toestemming om die berichten in te zien. En van Lienden had spijt dat hij een zwijgplicht had getekend. Maar vijf miljard aan uitgaven die niet, of niet goed, te verantwoorden is vind ik zeeeeer slordig van een voormalig minister van Volksgezondheid.

Dat alles was geen zuivere koffie als je het mij vraagt.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2022/de-jonge-beloofde-totale-openheid-over-mondkapjesdeal-maar-zijn-sywert-appjes-bleven-tot-nu-geheim~v609065/ 1 december 2022

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-02-2025 om 19:16 Topicstarter

Ook voor die andere uitgaven geldt hetzelfde snelheid ging boven zorgvuldigheid. Maar laten we hopen dat de huidige regering ons beter voorbereid op de volgende pandemie, zodat dan gestructureerder kan worden ingekocht wat nodig is (of dat wat nodig is dan gewoon op de plank ligt). Maar wacht: op pandemische paraatheid wil het huidige kabinet juist bezuinigen, Faber heeft toegezegd om dat terug te draaien, maar zoekt volgens mij nog naar het geld. Net zoals ze nog zoekt naar geld om de bezuinigingen op de opleidingen van verpleegsters terug te draaien.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.