Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Strijkstok
04-02-2025 om 15:45
Yumi schreef op 04-02-2025 om 15:09:
[..]
Dat lijkt er wel op aangezien hij reageert op het voorstel van de Hoop die wil dat er nog dit jaar een geheel nieuwe linkse partij komt, met een nieuw verhaal.
Maar aan de andere kant zegt hij, dat links zich moet verenigen.Timmermans noemt dat "een heel goede optie" en zegt dat het "goed is dat De Hoop hiermee naar voren is gestapt". "De versnippering werkt in ons nadeel. Als je echt een vuist wilt maken tegen rechts, moet links zich zoveel mogelijk verenigen." Timmermans begrijpt het pleidooi voor een nieuwe partij en denkt dat het idee bij veel partijleden leeft. "Dat merk je ook aan reacties."
Hm, nou we gaan wel zien of en waar hij mee gaat komen. Links verenigen heeft tot nu toe niet meer zetels opgeleverd, dus of dat nou slim is? Misschien moet dan toch ook iemand anders leider worden 😬
Yumi
04-02-2025 om 16:30
Strijkstok schreef op 04-02-2025 om 15:45:
[..]
Hm, nou we gaan wel zien of en waar hij mee gaat komen. Links verenigen heeft tot nu toe niet meer zetels opgeleverd, dus of dat nou slim is? Misschien moet dan toch ook iemand anders leider worden 😬
Eens het was geen goed idee om Timmermans de leiding te geven, dus ik hoop dat een eventuele nieuwe partij met nieuwe leider start.
Fleurtje_5
04-02-2025 om 16:57
felija schreef op 04-02-2025 om 14:59:
[..]
Omdat het centrum veel te groot is.
Maar voordat dit weer verzandt in een oneindige discussie over het nut van de spreidingswet, laten we snel terug ontopic gaan:
Wat voor realistische plannen heeft het huidige kabinet bekokstoofd aangaande de eerder genoemde urgente issues in onze samenleving: woning- en personeelstekorten, boeren, zorg en onderwijs? Aangezien ze hadden beloofd het radicaal anders te gaan doen.
Dat is idd een groot AZC. Maar waar laat je die massa mensen als overal in Nederland woningnood is en alle AZC's zo goed als vol zijn?
In deze link die Daglichtlamp elders op het forum had geplaatst staat:
.........
Na een registratie en identiteitscontrole wachten ze de beslissing van de asielaanvraag af in een asielzoekerscentrum (azc) op een andere plek in Nederland. Die azc’s zitten echter al jaren zo goed als vol.
.....etc.etc.etc......
Miraval
04-02-2025 om 17:29
Ik vraag me af of dat goed gaat komen, links nog meer verenigen. Dan krijg je 1 grote partij die wellicht over de 37 zetels gaat komen, maar met wie moeten die dan een coalitie gaan vormen?
Dan blijft er op links verder niet veel over als ze verder gaan verenigen dan DENK en misschien PvdD. Ik verwacht dat SP een stuk kleiner zal worden dan.
Dan zullen ze toch rechtse partijen nodig hebben. En die zitten zo ver van elkaar vandaan qua standpunten dat er van verkiezingsprogramma's weinig meer over zal blijven om samen tot een akkoord te kunnen komen.
Yumi
04-02-2025 om 17:42
Fleurtje_5 schreef op 04-02-2025 om 16:57:
[..]
Dat is idd een groot AZC. Maar waar laat je die massa mensen als overal in Nederland woningnood is en alle AZC's zo goed als vol zijn?
In deze link die Daglichtlamp elders op het forum had geplaatst staat:
.........
Na een registratie en identiteitscontrole wachten ze de beslissing van de asielaanvraag af in een asielzoekerscentrum (azc) op een andere plek in Nederland. Die azc’s zitten echter al jaren zo goed als vol.
.....etc.etc.etc......
Mijn woonplaats heeft vaste 2 locaties en 1 tijdelijke, maar omdat we toch bezig zijn komt er een 4de (vaste) bij voor 300 man. Uiteraard hebben we daarnaast 5 locaties voor Oekraïners.
Maar zoals onze burgemeester het zo mooi kan brengen...
De groei vergt van iedereen aanpassingen, zo stelde de burgemeester. ,,Wie onze stad en het leven wil behouden zoals het is, leeft in een utopie.”
Oftewel slikken of stikken!
Ondertussen bouwen we alles vol en splitsen zoveel mogelijk woningen, dat dit nog meer drukte geeft en de voorzieningen ontoereikend zijn, dat mag je graag anders zien, maar dat is een utopie. Maar met een wachttijd van 24 jaar op een sociale woning, heeft iedereen daar begrip voor, of is dat ook een utopie?
Daglichtlamp
04-02-2025 om 17:43
Of links zich nu wel of niet verenigd, ze hebben om te regeren ook rechtse en midden partijen nodig. Dan kunnen ze het beste maar zo groot mogelijk zijn, dat onderhandeld beter. Kan Habtuma de Hoop verenigd links niet leiden?
Yumi
04-02-2025 om 17:56
Daglichtlamp schreef op 04-02-2025 om 17:43:
Of links zich nu wel of niet verenigd, ze hebben om te regeren ook rechtse en midden partijen nodig. Dan kunnen ze het beste maar zo groot mogelijk zijn, dat onderhandeld beter. Kan Habtuma de Hoop verenigd links niet leiden?
Had nog nooit van hem gehoord, door wat ik van hem kan vinden, zeg ik geen ja.... maar jij misschien wel 
Habtamu de Hoop is geboren in Addis Ababa op 16 april 1998 en woont in Sneek. Hij is in totaal 1407 dagen actief in de Tweede Kamer.
Ik ben geboren in Addis Abeba in Ethiopië, maar ik groeide op bij een boerenechtpaar in het Friese dorp Wommels. Ik voel me een Fries in hart en nieren, altijd in voor een potje kaatsen. Op de middelbare school zat ik bij de debatclub. Op mijn negentiende werd ik het jongste raadslid van de gemeente Súdwest-Fryslân.
Als presentator van het jeugdprogramma NTR Het Klokhuis heb ik geleerd ingewikkelde materie simpel uit te leggen. Daarbij neem ik geen blad voor de mond: zo was ik de eerste Friese politicus die zich uitsprak tegen Zwarte Piet. Ook speechte ik in 2020 tijdens de Black Lives Matterdemonstraties in Leeuwarden.
Biografie, onderwijs en loopbaan van Habtamu de Hoop | Tweede Kamer der Staten-Generaal
rionyriony
04-02-2025 om 17:56
Strijkstok schreef op 29-01-2025 om 11:14:
[..]
Ik heb een IVA uitkering en mijn stresslevel schoot omhoog toen ik dit las! Wat een vreselijk plan , ik hoop hard dat het niet doorgaat
![]()
Je wordt daar niet gezonder van. 
rionyriony
04-02-2025 om 18:10
Miraval schreef op 04-02-2025 om 17:29:
Ik vraag me af of dat goed gaat komen, links nog meer verenigen. Dan krijg je 1 grote partij die wellicht over de 37 zetels gaat komen, maar met wie moeten die dan een coalitie gaan vormen?
Dan blijft er op links verder niet veel over als ze verder gaan verenigen dan DENK en misschien PvdD. Ik verwacht dat SP een stuk kleiner zal worden dan.
Dan zullen ze toch rechtse partijen nodig hebben. En die zitten zo ver van elkaar vandaan qua standpunten dat er van verkiezingsprogramma's weinig meer over zal blijven om samen tot een akkoord te kunnen komen.
De ene potentiële kiezer geeft niet om groen, de andere niet om de arbeider, weer een andere wil vlees en vliegen en de volgende heeft geen boodschap aan stikstof of de toekomst van de wereldbol. Dus de kans op meer stemmen wordt kleiner, niet groter. Niet iedereen vindt zich in het verenigd programma.
Vroeger had je veel meer arbeiders en iedereen die niet rijk was en uitgebuit kon worden had de PvdA nodig. Maar eenmaal gehoord en de wensen vervuld, gingen die kiezers door naar de VVD of D'66 om hun geld te houden. Dat is de tragiek van links. PvdA heeft ontzettend veel goed werk gedaan, maar daarna ging hun kiezersgroep weg en hadden ze nieuwe kiezers nodig. Nou, kwam dat mooi uit: de VVD haalde buitenlandse arbeiders hierheen en de PvdA stortte zich op deze kiezersgroep, haar natuurlijke aanhang vergetend en voor rotte vis uitmakend. Die ging naar Wilders en Forum v.D.
De eerste PvdA-ers waren academisch opgeleide dochters van welgestelde vaders, met een prachtig ideaal: het verheffen van de gewone man.
Daglichtlamp
04-02-2025 om 19:02
Beste een relevant onderwerp voor het vragenuurtje. Maar als je dan de minister laat komen voor de beantwoording, terwijl eigenlijk je eigen staatssecretaris verantwoordelijk is? Het laat heel duidelijk zien dat deze coalitie nog voor ze echt begonnen zijn met beleid aan het einde van echte samenwerking gekomen is. Het gaat veel meer om beschadigen van een andere coalitiepartij, dan inhoudelijk over wat voor belangrijk onderwerp ook.
https://www.ad.nl/politiek/de-vvd-valt-zijn-kanjer-aan-dus-neemt-wilders-wraak-op-deze-minister~a8ffb831/
Bij het vragenuurtje - dinsdagmiddag - laat de PVV-leider zijn kenmerkende, snoeiharde toon klinken. Hij heeft even daarvoor minister Van Weel naar de Tweede Kamer geroepen. Wilders wil antwoorden nu de moord op de 11-jarige Rohani in Nieuwegein het werk blijkt van een man die onder toezicht van hulpinstanties en politie stond. Een dader met, benadrukt Wilders, ook een Marokkaans paspoort.
-----------------------------------
Ambtenaren zagen de schermutselingen tussen Wilders en Van Weel dinsdag overigens met verbazing aan. Want in de zaak van de Nieuwegeinse moord is het vooral de staatssecretaris van Justitie die bestuurlijk aan zet is, meer dan de minister. Zij gaat niet alleen over het gevangeniswezen, maar ook over de reclassering, die de man begeleidde. Maar dat hield Wilders buiten beschouwing, staatssecretaris Ingrid Coenradie is immers van zijn eigen PVV.
Daglichtlamp
04-02-2025 om 19:16
felija schreef op 04-02-2025 om 19:13:
De opportunist is weer lekker bezig.
Zeker omdat de PVV dan vervolgens tegen de motie van Eerdmans stemt om de GGZ een plek te geven in de meldkamer van de politie.
Daglichtlamp
04-02-2025 om 19:23
Mugske schreef op 03-02-2025 om 18:23:
[..]
Die waren inderdaad staatseigendom.
De SP vroeg tijdens de regeling van werkzaamheden vandaag een debat aan hierover (de vertraging in het herstel van de mijnbouwschade in Limburg), maar dat kreeg helaas geen meerderheid, dus het komt op de ellenlange lijst van 30-leden debatten.
Daglichtlamp
04-02-2025 om 19:36
Ook hier gaat de Tweede Kamer niet over debatteren: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/fnv-overheid/2025/02/onveilige-werksfeer-op-ministerie-van-infrastructu?_gl=1*1qru85h*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQiAkoe9BhDYARIsAH85cDOKUsQaAtPcrpST_1D54nldlB2C7QD8xB3UjwvpJ-foj6KDKyyIAQUaAulHEALw_wcB
De coalitie vind het niet nodig.
Meer dan duizend ambtenaren van het ministerie namen deel aan de enquête. Een derde van hen zegt in het afgelopen jaar één of meerdere vormen van grensoverschrijdend gedrag te hebben meegemaakt. Leidinggevenden en directieleden die juist een veilig werkklimaat moeten bieden, blijken in 54% van de gevallen juist zelf grensoverschrijdend gedrag te vertonen. Bijna veertig procent van de respondenten zegt dat management niet optreedt tegen ongewenst gedrag. Eén op de vijf ambtenaren overweegt vanwege de omgangsvormen van baan te veranderen, blijkt uit het rapport.
Loeki72
04-02-2025 om 20:08
Miraval schreef op 04-02-2025 om 17:29:
En de tragiek is dat de rijken daardoor rijker zijn geworden maar de gewone arbeider niet.