Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Misbruik in de danswereld

Na de berichtgeving over misbruik bij het turnen was het wachten op de volgende sport waar de beerput wordt opengetrokken. Inmiddels is het, na een veroordeling van een dansleraar in Groningen, zo ver: het dansen.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/sport/5ab817da-3765-4e06-9b15-46fc415fa39a/kamer-kijt-naar-seksueel-misbruik-in-danssport-het-is-in-de-doofpot-gestopt

Tja, er is misbruik in allerlei 'werelden'. We leven nog steeds in een verkrachtingscultuur en slachtoffers beschuldigen. Ook buiten de sport is het bizar hoe erg misbruik en seksualisering en macht normaal goed zijn. En waar mensen/mannen nog massaal mee weg komen.

Ik hoor zoveel over cancelcultuur maar werden er maar eens echt mensen gecanceld.

Ja ik heb de podcast (de dag) ook net gehoord. Tja ik denk dat het eens tijd wordt te zien dat we in een misbruikende cultuur leven. Je kan wel alleen kijken naar het turnen, de Katholieke kerk, de danswereld, de padvinderij maar er wordt overal misbruikt, ook in gezinnen en in de Tweede Kamer, of in de modewereld. 
Waarbij ik niet de berichtgeving, onderzoek en maatregelen binnen een bepaalde groep veroordeel hoor, ik denk dat slachtoffers gezien en gehoord moeten worden. Ik denk alleen dat er veel breder gekeken moet worden waarom daders denken dat ze dit kunnen doen naar het systemische karakter van een hele cultuur die er achter zit

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

13-10-2021 om 15:18

Lexus schreef op 13-10-2021 om 15:05:

Ja ik heb de podcast (de dag) ook net gehoord. Tja ik denk dat het eens tijd wordt te zien dat we in een misbruikende cultuur leven. Je kan wel alleen kijken naar het turnen, de Katholieke kerk, de danswereld, de padvinderij maar er wordt overal misbruikt, ook in gezinnen en in de Tweede Kamer, of in de modewereld.
Waarbij ik niet de berichtgeving, onderzoek en maatregelen binnen een bepaalde groep veroordeel hoor, ik denk dat slachtoffers gezien en gehoord moeten worden. Ik denk alleen dat er veel breder gekeken moet worden waarom daders denken dat ze dit kunnen doen naar het systemische karakter van een hele cultuur die er achter zit

Ja eens, het komt gewoon heel vaak voor. In dat licht is het eigenlijk ook alleen maar te verwachten dat er meer en meer komt bovendrijven. En er wordt veel te vaak weggekeken en vergoeilijkt. 

Laat dat dansen maar weg. Misbruik in de danswereld. 

Door slechts te focussen op een klein stukje van het probleem, kom je nooit tot een oplossing. 

Je vraagt je af waar kinderen en jonge mensen nog wel veilig zijn. Vreselijk triest dit allemaal. We schieten ernstig tekort als maatschappij.

Rondstruiner schreef op 13-10-2021 om 15:53:

Je vraagt je af waar kinderen en jonge mensen nog wel veilig zijn. Vreselijk triest dit allemaal. We schieten ernstig tekort als maatschappij.

Kinderen en jonge mensen (of eigenlijk alle mensen) zijn nooit veilig geweest. Vroeger werd alles nog meer in de doofpot gestopt. 

Ziek is het! 

Het is ontzettend erg en het beschadigd de hele danswereld.

Ik herinner mij de nieuwsberichten over het turnen nog. Daar was ook een rapport van 400 pagina's waaruit bleek dat het vooral gaat over wedstrijdturnen. Maar het legt ook een smet op het recreatieturnen.

Bij dansen is er volgens mij ook geen bond die toezicht houdt op alle aanbieders. Sowieso zijn het geen verenigingen waar je inspraak hebt maar is het meestal een eigenaresse van een dansschool die alles bepaalt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.