Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Met je piemel in de dameskleedkamer

Madamecannibale schreef op 26-07-2021 om 14:49:

[..]

Ik denk dat je beeld van seksuele voorlichting in groep 1 echt heel anders is dan de realiteit. Op de openbare basisscholen bij ons in de buurt wordt ook in groep 1 verteld waar de kinderen vandaan komen. Dat gaat gewoon speelsgewijs met een boekje.

Je onderschat denk ik ook hoe interessant kinderen van 4 elkaars lichaam en geslachtsdelen vinden.

Maar waarom moeten zulke jonge kinderen al weten waar kinderen vandaan komen? Ik dacht dat ze uit mamas buik kwamen en dat was dat. Ben nu echt geen naïeve volwassene geworden. 

Met indoctrinatie bedoelde ik vooral jonge kinderen het idee geven dat ze elk geslacht kunnen zijn wat ze willen. Ik denk echt dat dat op langere termijn voor veel psychologische problemen gaat zorgen. (Mijn zorg staat dus compleet los van de titel van dit topic)

Miraval schreef op 26-07-2021 om 14:54:

[..]

Nou ja daar ben ik het weer echt niet mee eens. Het is juist belangrijk om op jonge leeftijd al te leren om iedereen te accepteren zoals hij is. Als pietje in de klas graag met een prinsessenjurk rondloopt moet hij daarom niet uitgelachen worden door andere kinderen. En dan hoef je helemaal niet in te gaan op genderneutraal of wat dan ook dat hoef je niet eens te benoemen. Maar een jongen met poppen of een meisje met lego dat moeten net zulke normale dingen worden als kinderen van alle huidskleur en religies.

Juist een islamitische school bijvoorbeeld die dit niet behandeld zal er niet aan bijdragen dat de acceptatie groter zal worden. En laten we e eerlijk zijn, onder de groep moslims is die acceptatie al een stuk minder vaak aanwezig.

Je gaat me niet vertellen dat een kind in groep 1 al die keuze zelf heeft gemaakt liever een jongen of een meisje te zijn.. dan denk ik meer dat daar veel over gepraat is geweest of het kind dat veel om zich heen heeft gezien. Zo heb ik een vriendin, haar zoontje deed wel eens voor de grap zijn zusjes prinsessen jurk aan deed en ging dan gek doen om te spelen. Nou moeders ging al serieuze gesprekken met hem hebben en leren vertellen over transgenders ect.. ook tegen mij vertelde ze dat ze het idee had dat dat is hoe hij zich voelde...

Dan denk ik lieverd je kind is gwn aan het spelen... en je legt hem al ideeën voor daarna zeg je vervolgens vgm denkt hij zo erover....

Miraval schreef op 26-07-2021 om 14:54:

[..]

Nou ja daar ben ik het weer echt niet mee eens. Het is juist belangrijk om op jonge leeftijd al te leren om iedereen te accepteren zoals hij is. Als pietje in de klas graag met een prinsessenjurk rondloopt moet hij daarom niet uitgelachen worden door andere kinderen. En dan hoef je helemaal niet in te gaan op genderneutraal of wat dan ook dat hoef je niet eens te benoemen. Maar een jongen met poppen of een meisje met lego dat moeten net zulke normale dingen worden als kinderen van alle huidskleur en religies.

Ik had toevallig ook iets over Pietje geschreven maar had het uiteindelijk toch weggehaald omdat mn post zo lang werd. Bij ons bij de kleuters had Pietje soms nagellak op. En soms zelfs een minuscuul vlechtje in. Dat vonden de andere kinderen wel een beetje grappig, ja. Maar de juf maakte daar korte metten mee. Als Pietje nagellak op wil moet ie dat helemaal zelf weten. Klaar. Pietje werd verder niet gepest ofzo en had veel vrienden (vooral vriendinnen ). Een juf moet pestgedrag gewoon zo snel mogelijk in de kiem smoren en dat staat voor mij los van vanuit de overheid gesubsidieerde seksualiteit/diversiteitsprogramma's. 

Aviendha schreef op 26-07-2021 om 14:57:

[..]

Maar waarom moeten zulke jonge kinderen al weten waar kinderen vandaan komen? Ik dacht dat ze uit mamas buik kwamen en dat was dat. Ben nu echt geen naïeve volwassene geworden.

Met indoctrinatie bedoelde ik vooral jonge kinderen het idee geven dat ze elk geslacht kunnen zijn wat ze willen. Ik denk echt dat dat op langere termijn voor veel psychologische problemen gaat zorgen. (Mijn zorg staat dus compleet los van de titel van dit topic)

Ik denk ook dat het een probleem gaat zijn voor het kind zelf...

Kinderen horen zelf te ontwikkelen ook in hun gevoelens en emoties. De eerste paar jaar leert je kind alles van wat ze zien en wat je ze verteld. Als jij alles gaat voorschotelen wat ze zelf nog niet ontdekt hebben in de wereld, schotel je ze al opties voor voordat ze zelf keuzes maken uit eigen gevoel en ervaring van het leven.

Ik denk dat gewoon de ervaring in het leven al genoeg is, een kind leert en ziet wel in het echte leven dat er transgender, homo's ect zijn..  dat zie je buiten net zoals je heteroseksuele mensen buiten ziet, ook als je miss ergens op bezoek gaat ook dan zien kids het wel. Ik vind niet dat dat op school persee vertelt en geleerd moet worden zodat de kinderen dat leren accepteren.

Ik heb eens op die site gekeken en verder geklikt naar de doelen omtrent seksualiteit voor het basisonderwijs. 
Doelen mbt seksuele geaardheid staan er pas op voor groep 7/8. 
Dus niemand hoeft bang te zijn dat er transseksueeltjes gekweekt worden in de kleuterklas. 

Ik vind het echt bizar wat ik hier allemaal lees. Jeetje, wat een lange weg te gaan nog. 

LydiaDietz schreef op 26-07-2021 om 15:09:

Ik heb eens op die site gekeken en verder geklikt naar de doelen omtrent seksualiteit voor het basisonderwijs.
Dus niemand hoeft bang te zijn dat er transseksueeltjes gekweekt worden in de kleuterklas.

Ik vind het echt bizar wat ik hier allemaal lees. Jeetje, wat een lange weg te gaan nog.

O nou dat is nogal een verschil kwa leeftijd idd 😅 maar alsnog heb ik liever dat mijn kind het zelf leert in reallife net als alle andere dingen.

LydiaDietz schreef op 26-07-2021 om 15:09:

Het wordt gewoon steeds vroeger allemaal. Veel kinderen van gr 7/8 zijn nog niet eens aan het puberen en dan heeft het lesprogramma al doelen mbt seksuele geaardheid? Het voelt voor mij als een glijdende schaal. Maar waar naartoe weet ik ook niet precies (geen pedocomplot hoor, daar geloof ik niet in). Laat kinderen het allemaal gewoon zelf ontdekken. 

Aviendha schreef op 26-07-2021 om 14:44:

Helemaal met je eens, Rachel. Ik maak me daar ook een beetje zorgen over, voor mijn (nog ongeboren) kind.
Poosje geleden las ik iets dat ze al met seksuele voorlichting en gendergedoe willen beginnen vanaf groep 1
https://www.seksuelevorming.nl/onderwijssoort/basisonderwijs

Ik ben bang dat kinderen hun onschuld verliezen hierdoor. Toen ik in groep 1 zat was ik echt niet met dit soort dingen bezig.
(…)
Als iemand over seksualiteit en gendergedoe zou beginnen bij mijn kleuter word ik echt boos. En ik ga de basisschool er ook op uitzoeken en desnoods voor de christelijke kiezen. Mensen die geloven in een schepper in de hemel vind ik minder schadelijk dan mensen die mijn kind seksueel willen voorlichten vanaf groep 1.

Staat seksuele voorlichting gelijk aan kinderen een bepaalde sterke mening over gender opdringen dan en ze daarover aan het twijfelen brengen? Dat is vooral jouw eigen invulling en angst denk ik.

Ik zal je teleurstellen over je gedachte van een christelijke school: mijn kinderen zitten op een christelijke school (en dan niet een alleen in naam, maar echt een waar ze bijbellezen, christelijke liedjes zingen en leren dat God van ze houdt e.d.) en krijgen allang vanaf groep 1 seksuele voorlichting. Stapje voor stapje, passend bij de leeftijd. Ze leren dat iedereen anders is, dat je een piemel of vagina hebt, dat die van jezelf is en anderen daar niet zomaar aan mogen zitten en jij niet aan die van een ander, etc. Ik vind dat helemaal prima en juist gek als ze dat helemaal zouden verzwijgen. Ik weet niet of ze het al ooit over transgenders gehad hebben, maar ik zou het fijn vinden als ze bespreken dat iedereen mag zijn wie hij is. Dat je een jongen die graag een jurk draagt of twee meisjes die verliefd zijn op elkaar niet uitlacht of over ze roddelt, maar dat dat ook gewoon mensen zijn zoals jij en ik die gewoon een andere voorkeur hebben dan jijzelf. Gezien de angsten en aversie van veel hetero’s van alles wat afwijkt van hun hetero-zijn valt daar nog veel in te winnen.

Rachel. schreef op 26-07-2021 om 15:13:

[..]

O nou dat is nogal een verschil kwa leeftijd idd 😅 maar alsnog heb ik liever dat mijn kind het zelf leert in reallife net als alle andere dingen.

Op social media bedoel je 🤣

Aviendha schreef op 26-07-2021 om 15:15:

[..]

Het wordt gewoon steeds vroeger allemaal. Veel kinderen van gr 7/8 zijn nog niet eens aan het puberen en dan heeft het lesprogramma al doelen mbt seksuele geaardheid? Het voelt voor mij als een glijdende schaal. Maar waar naartoe weet ik ook niet precies (geen pedocomplot hoor, daar geloof ik niet in). Laat kinderen het allemaal gewoon zelf ontdekken.

Ik herhaal mezelf, maar een glijdende schaal is een drogreden. Alles ligt op een schaal en alles is onwenselijk als je maar ver genoeg doorglijdt.

Mija schreef op 26-07-2021 om 15:17:

[..]

Op social media bedoel je 🤣

Ja, ik heb dan liever dat ze op school over de realiteit praten ipv via social media juist de excessen opgedrongen te krijgen. Jullie hebben echt geen idee wat er op de scholen precies besproken wordt maar er bij voorbaat al een mening over van hier tot Tokyo. Ze hebben les over seksuele vorming dus het zal wel fout zijn. Wat een wantrouwen.

Rachel. schreef op 26-07-2021 om 15:13:

[..]

Ook dat het zelf proefondervindelijk leert hoe je een zwangerschap wel of niet voorkomt, hoe je een soa oploopt, dat je ook nee kunt zeggen als iemand je aanraakt waar je het niet wilt, etc? Daar gaat seksuele vorming uiteindelijk vooral over hè?

Nicole123 schreef op 26-07-2021 om 15:17:

[..]

Ik herhaal mezelf, maar een glijdende schaal is een drogreden. Alles ligt op een schaal en alles is onwenselijk als je maar ver genoeg doorglijdt.

Misschien heb je gelijk hoor en is het idd vooral eigen invulling en angst. Ik ben idd bang dat er ideeën in de hoofden van kinderen worden gestopt die daar wortel kunnen schieten. Ik ken iemand die in de jeugdgezondheidszorg werkt en veel pubermeisjes denken dat ze een jongen zijn. Maar dat zijn ze helemaal niet, ze hebben vaak complexe problematiek en zitten teveel op internet. Door dat soort verhalen wordt die angst wel gevoed. Misschien is die angst volkomen onterecht. De tijd zal het leren. 

Aviendha schreef op 26-07-2021 om 15:22:

[..]

Misschien heb je gelijk hoor en is het idd vooral eigen invulling en angst. Ik ben idd bang dat er ideeën in de hoofden van kinderen worden gestopt die daar wortel kunnen schieten. Ik ken iemand die in de jeugdgezondheidszorg werkt en veel pubermeisjes denken dat ze een jongen zijn. Maar dat zijn ze helemaal niet, ze hebben vaak complexe problematiek en zitten teveel op internet. Door dat soort verhalen wordt die angst wel gevoed. Misschien is die angst volkomen onterecht. De tijd zal het leren.

Dan denk ik dat zo'n meisje er meer baat bij had gehad om op school hier al wat over te leren dan dat ze het internet als kennisbron gebruikt. 

Nicole123 schreef op 26-07-2021 om 15:22:

[..]

Ook dat het zelf proefondervindelijk leert hoe je een zwangerschap wel of niet voorkomt, hoe je een soa oploopt, dat je ook nee kunt zeggen als iemand je aanraakt waar je het niet wilt, etc? Daar gaat seksuele vorming uiteindelijk vooral over hè?

Over SOA en zwangerschap hoeft toch niet op de basisschool al... tenzij ik echt onder een steen heb geleefd. Dat niemand me zomaar mag aanraken waar ik het niet wil hebben mijn eigen ouders me geleerd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.