Nieuws en actueel
Zacharias
17-11-2025 om 12:19
Maatregelen om meer kinderen te krijgen
Het valt mij op dat de afgelopen periode er nieuwsberichten zijn geweest, over landen waarin maatregelen worden genomen om de bewoners meer kinderen te laten krijgen. Zo is in Polen de inkomstenbelasting gedeeltelijk op de schop voor gezinnen. En vandaag is in het nieuws dat Putin geldbonussen biedt om baby's te promoten.
Zouden deze maatregelen echt helpen om de toenemende vergrijzing (en de volgen ervan) tegen te gaan? En als we in Nederland zulke maatregelen zouden hebben, denk je dat meer mensen dan alsnog een kindje of een tweede of derde kind zullen overwegen?
Miraval
19-11-2025 om 09:41
Tja, in Nederland worden ouders met kinderen toch al behoorlijk geholpen financieel? Kinderbijslag, KGB, KOT, hoeveel meer moet dat worden dan?
Tis niet zo dat er nou ook zoveel geld over is voor andere belangrijke zaken. Ja er is wel geld, maar "we" moeten keuzes maken waaraan we dat geld uitgeven. En die keuzes zijn nu al lastig, laat staan wanneer je er nog extra geld tegenaan wil gooien om te zorgen voor meer geboortes.
En dan kun je Nederland wel volplempen met woningen en inwoners maar we zijn nu al een van de dichtstbevolkte landen in Europa. Allemaal minder tuin en eigen buitenruimte? Dat is een optie, dan zitten we straks met 100en in een stadspark in de zomer. Of op de stranden. Of in de bossen/natuur. Ow.... wacht.... dat gebeurd al.
We moeten naar een systeem waar de verzorgingsstaat blijft bestaan voor diegenen die buiten de boot vallen. En we moeten allemaal realiseren dat we niet alleen voor onze eigen portomonnee werken maar om die hele verzorgingsstaat betaalbaar te houden. We hebben niet meer mensen nodig, we hebben meer mensen nodig in essentiele beroepen. En we hebben meer fulltimers nodig vooral in die beroepen, maar ook overall om alles te bekostigen.
En een toekomstvisie over hoeveel inwoners we acceptabel vinden zonder dat het hele systeem instort. Onbeperkte groei lijkt mij zeer onwenselijk.
Ninoea
19-11-2025 om 10:09
rionyriony schreef op 19-11-2025 om 07:16:
Polen en Rusland willen vermoedelijk trouwe loyale nieuwe vechters en verdedigers bijfokken. Premies daarvoor zijn aanlokkelijk voor de armeren die daartoe dan beter in staat worden gesteld. Het dienen van het land zal daar relatief sterk gevoeld worden want de consequenties zijn ernstig als je het niet doet.
Mensen, vooral van autochtone herkomst, die nu in Nederland wonen zullen niet zo'n dringende noodzaak daartoe zien. Niet dezelfde die in die landen gevoeld wordt. Vanwege diverse factoren.
Bijfokken???? 🤔
felija
19-11-2025 om 10:41
rionyriony schreef op 19-11-2025 om 09:23:
[..]
Het is een feit dat de bevolking van Nederland binnen de leeftijdsspanne van één persoon, vooral door immigratie, verdubbeld is, en dit is voor veel mensen onaangenaam, namelijk voor degenen die de nadelen ervan ervaren. Sommigen zullen er voornamelijk voordeel uit ervaren, nog wel.
Jij mag alles vanuit je eigen perspectief bekijken, ik doe dat vanuit het mijne en vanuit de gevoelens van de groepen waar ik om geef.
En welke bewoordingen ik hierbij gebruik om me te uiten en welke privé-infomatie ik erbij deel en stijlfiguren ik gebruik, daar ga alleen ik over, zeker zolang ik geen bestuursfunctie hoef te vervullen zoals parlementsleden die wel degelijk duidelijkheid verplicht zijn aan hun kiezers.
Ik lees dit als omfloerst zeggen dat je gerust ongefundeerde onzin mag praten en dat je niemand daarover enige verantwoording schuldig bent. En dat mag! Alleen is de kans erg groot, dat daarom niemand je serieus neemt, maar misschien vind je dat niet erg.
Ninoea
19-11-2025 om 12:56
Het lijkt me verstandig om te kijken of de feiten die we denken dat feiten zijn, ook echt feiten zijn. Dat maakt een dialoog meer constructief.
Ik heb de volgende informatie gevonden over de bevolkingsgroei van Nederland. Bijgehouden door het CBS.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsteller
Wanneer je de grafiek aandachtig bekijkt zie je dat de bevolking op dit moment ongeveer het dubbele is ten opzichte van het jaar 1950. Dan hebben we het over een periode van 76 jaar tijd.
Dan het vraagstuk welk aandeel daarvan veroorzaakt is door migratie en welk aandeel natuurlijke groei betreft. Hierover heb ik geen informatie gevonden over dezelfde tijdsspanne. Wel over de periode 2004 tot en met 2024 wat een vrij beperkte tijd is.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsgroei/groei
Hierin wordt gesteld: “Tot 2014 werd de bevolkingsgroei voornamelijk veroorzaakt door natuurlijke aanwas, daarna vooral door migratie.”
Hierbij wil ik de kanttekening stellen dat het me dus niet duidelijk is of dit ook geldt voor de periode voor 2004.
Een andere kanttekening die ik zou willen plaatsen is of je interne verhuizingen binnen het Koninkrijk der Nederlanden - welke bestaat sinds 1815 en sinds 2010 bestaat uit Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten - als immigratie zou moeten bestempelen.
Er is ook onderzoek gedaan naar migratie en integratie: https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2024/48/integratie-en-samenleven-2024.pdf waarin diverse aspecten belicht worden.