Nieuws en actueel
Zacharias
17-11-2025 om 12:19
Maatregelen om meer kinderen te krijgen
Het valt mij op dat de afgelopen periode er nieuwsberichten zijn geweest, over landen waarin maatregelen worden genomen om de bewoners meer kinderen te laten krijgen. Zo is in Polen de inkomstenbelasting gedeeltelijk op de schop voor gezinnen. En vandaag is in het nieuws dat Putin geldbonussen biedt om baby's te promoten.
Zouden deze maatregelen echt helpen om de toenemende vergrijzing (en de volgen ervan) tegen te gaan? En als we in Nederland zulke maatregelen zouden hebben, denk je dat meer mensen dan alsnog een kindje of een tweede of derde kind zullen overwegen?
Diezijnvanmij
18-11-2025 om 09:22
Wij kiezen uit praktische overwegingen bewust niet voor een 3e kind. Als je obstakels wegneemt - zoals de kosten voor kinderopvang - denk ik wel dat meer mensen voor meer kinderen zouden gaan. Dus misschien dat je de kinderlozen niet direct stimuleert (want bezwaren zoals woonruimte), maar bestaande gezinnen wel stimuleert om groter te worden.
Yumi
18-11-2025 om 09:42
Poezenmeisje schreef op 17-11-2025 om 23:35:
De eerste hindernis lijkt me (woon)ruimte.
Een baby kan natuurlijk gemakkelijk in een schuiflade onder je bed, maar waar laat je de kinderwagen?
Dat lijkt mij ook...
Maar als het ondanks een paar jaar zoeken niet lukt om (andere) woonruimte te vinden? Dochter van vriendin woont samen met haar vriend in 'n 1 kamer studio van 32m, ze hebben net hun eerste kindje gekregen. Ze zitten nog in een kraamzorghotel, dat "helpt" om de eerste visite te ontvangen. Moet er niet aandenken om in dezelfde ruimte te wonen eten en slapen, laat staan met een baby erbij.
Rosehip
18-11-2025 om 09:59
Je kunt Nederland natuurlijk niet vergelijken met sommige andere landen. In Nederland word je al "ruim" gecompenseerd voor je kinderen: kinderbijslag, kindgebonden budget, eventueel alleenstaande ouderkop. Veel landen kennen dit soort toeslagen helemaal niet.
In Spanje had je een tijdje de Cheque bebé van 2500 euro per geboren kind. Het jaar nadat dat gestopt werd, werden er beduidend minder kinderen geboren. Wat vervolgens weer bijtrok, maar toch.
Mugske
18-11-2025 om 12:40
ik denk niet dat zo'n bonus of financiele voordelen de doorslag geven. Een kind kost veel meer dan wat er aan financiele voordelen gegeven wordt. Het zal misschien wel mensen over de streep trekken die graag (nog) een kind willen, maar dat uitstellen.
Met een kind kun je prima in een appartement wonen, maar dat vraagt inderdaad wel iets van de buitenruimte en voorzieningen. Wij woonden in appartement met kind. Woning was groot genoeg. De wijk was echter niet ingericht op kinderen. Mensen die kinderen kregen trokken weg uit de wijk, tot dat moeilijker werd in de huizenmarkt (deze appartementen werden nauwelijks verkocht). In de wijk geen groen of speeltuintje. Wel veel verkeersdrukte en water. Geen kinderopvang en ook geen school. Voor dichtsbijzijnde scholen woonden we net in verkeerde postcode. Dat was voor ons belangrijkste reden om te gaan verhuizen.
Aviendha
18-11-2025 om 17:24
Ik denk niet dat woonruimte an sich de hindernis is. Mijn moeder heeft zwanger met mijn vader in een caravan gewoond, en mijn schoonmoeder heeft de eerste jaren van haar jeugd bij haar opa en oma op zolder gewoond. Woningnood is van alle tijden. Het probleem zit dieper dan woonruimte. Tegenwoordig heeft men het gevoel dat allerlei factoren eerst helemaal op orde moeten zijn voordat je aan kinderen kan beginnen. Kinderen krijgen is een soort eindstation geworden.
Vrijevlinder
18-11-2025 om 18:00
Ik vind het idee dat we onze maatschappelijke problemen zouden oplossen door simpelweg meer kinderen te krijgen kortzichtig en niet realistisch. Ja, er zijn grote uitdagingen in de wereld, maar die los je niet op door de bevolking eindeloos te laten groeien. Hoe vol moet de aarde worden voordat we erkennen dat er grenzen zijn? Hoe lang kunnen we doorgaan met dezelfde patronen terwijl we in dit tempo onze eigen leefomgeving uitputten?
Er zijn veel oorzaken, maar één ervan is het huidige economische systeem. In het kapitalisme is “genoeg” nooit genoeg: bedrijven moeten blijven groeien, want stilstand is achteruitgang. Winst is het belangrijkste, terwijl het eigenlijk zou moeten gaan om mensen en kwaliteit van leven. Een samenleving floreert wanneer gezondheidszorg toegankelijk is, onderwijs sterk is en mensen zich veilig, gezond en gelukkig voelen. Die waarden zouden de basis moeten zijn — niet eindeloze economische groei of het najagen van meer, meer, meer.
Deze documentaire maakt inzichtelijk hoe snel mensen zich vermeerderen door een rijsttest, ik vind dit een interessante documentaire
felija
18-11-2025 om 20:23
Vrijevlinder schreef op 18-11-2025 om 18:00:
Ik vind het idee dat we onze maatschappelijke problemen zouden oplossen door simpelweg meer kinderen te krijgen kortzichtig en niet realistisch. Ja, er zijn grote uitdagingen in de wereld, maar die los je niet op door de bevolking eindeloos te laten groeien. Hoe vol moet de aarde worden voordat we erkennen dat er grenzen zijn? Hoe lang kunnen we doorgaan met dezelfde patronen terwijl we in dit tempo onze eigen leefomgeving uitputten?
Er zijn veel oorzaken, maar één ervan is het huidige economische systeem. In het kapitalisme is “genoeg” nooit genoeg: bedrijven moeten blijven groeien, want stilstand is achteruitgang. Winst is het belangrijkste, terwijl het eigenlijk zou moeten gaan om mensen en kwaliteit van leven. Een samenleving floreert wanneer gezondheidszorg toegankelijk is, onderwijs sterk is en mensen zich veilig, gezond en gelukkig voelen. Die waarden zouden de basis moeten zijn — niet eindeloze economische groei of het najagen van meer, meer, meer.
Deze documentaire maakt inzichtelijk hoe snel mensen zich vermeerderen door een rijsttest, ik vind dit een interessante documentaire
Zò mee eens!
Het moet minder, minder ipv meer, meer op diverse fronten, maar ja, dat vinden veel mensen geen leuke boodschap. Op de lange duur zal minder, minder leiden tor meer tevredenheid en stabiliteit. Dat heeft ons land nodig.
MMcGonagall
18-11-2025 om 22:26
Door dit topic moest ik denken aan de generatie vrouwen zoals mijn oma. Zij hebben vaak zelf amper zeggenschap gehad over hun leven. Mijn overgrootmoeder was ongehuwd zwanger geraakt van een getrouwde man dus ze mocht blij zijn dat nog iemand haar wilde. Mijn oma, het onwettige kind, mocht op haar 13e niet meer naar school (ondanks dat ze de slimste van de klas was) en moest op een gegeven moment trouwen omdat ze zwanger was geraakt. Vervolgens hebben ze tien jaar op een kamer gewoond, op het laatst met drie zoons waarvan een met vermoedelijk ADHD en een met een verstandelijke beperking. Na een postnatale depressie, wat destijds oververmoeid heette, kregen ze uiteindelijk een huurhuis toegewezen.
Het kon allemaal wel, maar ideaal was het niet. Ik had ook wel drie kinderen willen hebben, maar als alleenstaande fulltime werkende ouder leek me dat een te grote belasting.
duizel
19-11-2025 om 05:20
ik moet denken aan de verhalen over vroeger waarin de pastoor langs kwam bij mensen die getrouwd waren maar nog geen kinderen hadden. Dat het toch eens tijd werd om...
Ikzelf heb 2 kinderen. Had er wel 3 gewild maar het leven liep anders. Ben nu heel blij met mijn twee kinderen die ook nog eens goed met elkaar overweg kunnen (meestal, ze kunnen ook heel goed ruzie maken).
rionyriony
19-11-2025 om 05:48
Bakblik schreef op 17-11-2025 om 19:14:
[..]
Dat doe ik dus ook.
Huh? Voor iets bloedserieus als Tweedekamerverkiezingen is het wél goed genoeg om op een figuur te stemmen die zich in metaforen uitdrukt, vermomd als serieuze beloften, maar een dergelijke stijlvorm is niet goed genoeg voor een Via-forum?
Kritiek moet toch wel gericht worden op hen die het nodig hebben en verdienen. Het laten verdubbelen van een bevolking door middel van immigratie van oosterse volkeren grotendeels zonder democratische traditie is riskant en geeft spanningen voor de toekomst. Dat kan een kleuter van vier je al vertellen (metafoor).
Kampeerder
19-11-2025 om 06:25
rionyriony schreef op 19-11-2025 om 05:48:
[..]
Huh? Voor iets bloedserieus als Tweedekamerverkiezingen is het wél goed genoeg om op een figuur te stemmen die zich in metaforen uitdrukt, vermomd als serieuze beloften, maar een dergelijke stijlvorm is niet goed genoeg voor een Via-forum?
Kritiek moet toch wel gericht worden op hen die het nodig hebben en verdienen. Het laten verdubbelen van een bevolking door middel van immigratie van oosterse volkeren grotendeels zonder democratische traditie is riskant en geeft spanningen voor de toekomst. Dat kan een kleuter van vier je al vertellen (metafoor).
Maar de verdubbeling heeft helemaal niet plaatsgevonden tijdens jouw leven.
Dat feit is snel te googelen. Daar gaat het om.
rionyriony
19-11-2025 om 06:47
Kampeerder schreef op 19-11-2025 om 06:25:
[..]
Maar de verdubbeling heeft helemaal niet plaatsgevonden tijdens jouw leven.
Dat feit is snel te googelen. Daar gaat het om.
Okee.
Bakblik
19-11-2025 om 07:09
rionyriony schreef op 19-11-2025 om 05:48:
[..]
Ik heb niet gestemd op iemand die zich in metaforen uitdrukt hoor. Ik heb verkiezingsprogramma's gelezen en heb me niet laten leiden door gladde praatjes. Ik vind die metaforen in de politiek helemaal niks.
Op het forum roepen dat de bevolking tijdens jouw leven is verdubbeld is in en discussie over meer kinderen krijgen niet echt helpend. Het is stemmingmakerij en niet nodig.
rionyriony
19-11-2025 om 07:16
Polen en Rusland willen vermoedelijk trouwe loyale nieuwe vechters en verdedigers bijfokken. Premies daarvoor zijn aanlokkelijk voor de armeren die daartoe dan beter in staat worden gesteld. Het dienen van het land zal daar relatief sterk gevoeld worden want de consequenties zijn ernstig als je het niet doet.
Mensen, vooral van autochtone herkomst, die nu in Nederland wonen zullen niet zo'n dringende noodzaak daartoe zien. Niet dezelfde die in die landen gevoeld wordt. Vanwege diverse factoren.
rionyriony
19-11-2025 om 09:23
Bakblik schreef op 19-11-2025 om 07:09:
[..]
Ik heb niet gestemd op iemand die zich in metaforen uitdrukt hoor. Ik heb verkiezingsprogramma's gelezen en heb me niet laten leiden door gladde praatjes. Ik vind die metaforen in de politiek helemaal niks.
Op het forum roepen dat de bevolking tijdens jouw leven is verdubbeld is in en discussie over meer kinderen krijgen niet echt helpend. Het is stemmingmakerij en niet nodig.
Het is een feit dat de bevolking van Nederland binnen de leeftijdsspanne van één persoon, vooral door immigratie, verdubbeld is, en dit is voor veel mensen onaangenaam, namelijk voor degenen die de nadelen ervan ervaren. Sommigen zullen er voornamelijk voordeel uit ervaren, nog wel.
Jij mag alles vanuit je eigen perspectief bekijken, ik doe dat vanuit het mijne en vanuit de gevoelens van de groepen waar ik om geef.
En welke bewoordingen ik hierbij gebruik om me te uiten en welke privé-infomatie ik erbij deel en stijlfiguren ik gebruik, daar ga alleen ik over, zeker zolang ik geen bestuursfunctie hoef te vervullen zoals parlementsleden die wel degelijk duidelijkheid verplicht zijn aan hun kiezers.