Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Maatregelen om meer kinderen te krijgen

Volgens mij is tijdens mijn leven het bevolkingsaantal van Nederland al meer dan verdubbeld. En Jetten blijft maar lekker bezig om metaforische steden te bouwen. Tegen een vorstelijk salaris.

rionyriony schreef op 17-11-2025 om 17:34:

Volgens mij is tijdens mijn leven het bevolkingsaantal van Nederland al meer dan verdubbeld. En Jetten blijft maar lekker bezig om metaforische steden te bouwen. Tegen een vorstelijk salaris.

Ben jij al (bijna) 81 dan? 

Ik weet nog dat het nummer 15 miljoen mensen uitkwam. Nu al bijna 18 miljoen. Dus, laat maar zitten die grote hoeveelheden kinderen. 

"Elk kind kost een huis".

Ik ben benieuwd in hoeverre de overheid dus écht een huis per kind gaat sponsoren aan de ouders. Ik gok dat "de winst" of de bonussen niet opwegen tegen de daadwerkelijke kosten 20 jaar lang en de mentale last van extra kinderen.

En nee, belasting-vermindering of een éénmalige bonus trekt mij als kinderloze toch echt niet over de streep tot het kweken van kinderen. Misschien dat het voor een enkeling wél werkt, maar ik ben benieuwd hoeveel zoden het echt aan de dijk zet.

Bakblik schreef op 17-11-2025 om 17:43:

[..]

Ben jij al (bijna) 81 dan?

Kan me herinneren dat er tijdens mijn jeugd al een club was van 10 miljoen. Dat getal was toen kennelijk nog niet bereikt. En nu sturen we op 20 miljoen af.

rionyriony schreef op 17-11-2025 om 17:51:

[..]

Kan me herinneren dat er tijdens mijn jeugd al een club was van 10 miljoen. Dat getal was toen kennelijk nog niet bereikt. En nu sturen we op 20 miljoen af.

Die club wilde terug naar 10 miljoen, het waren er toen al 15 miljoen.

Van Wikipedia:

De stichting is in 1994 opgericht door de historicus Paul Gerbrands. Aanvankelijk ging het de stichting vooral om de verbetering van de leefbaarheid van Nederland door vermindering van het aantal inwoners, later kwam het accent meer en meer te liggen op het reduceren van de ecologische voetafdruk van de Nederlanders.

Bij oprichting van de stichting telde Nederland ruim 15 miljoen inwoners. Een aantal van 10 miljoen, de situatie van 1950, werd als een na te streven bevolkingsomvang gezien.

rionyriony schreef op 17-11-2025 om 17:51:

[..]

Goh best grappig hoe die herinneringen door jou hervormd zijn. 

Als ik me al zoiets herinner dan Google ik altijd even om zeker te weten dat ik het goed heb voordat ik zoiets zo stellig beweer. 

Ginevra schreef op 17-11-2025 om 13:41:

Ik vind dit een vreemde figuur, deze TO. Heeft zich vandaag aangemeld, bombardeert het forum met berichten van nogal merkwaardige strekking.

Zijn vorige topic was van 4 november. 

Kampeerder schreef op 17-11-2025 om 18:32:

[..]

Goh best grappig hoe die herinneringen door jou hervormd zijn.

Als ik me al zoiets herinner dan Google ik altijd even om zeker te weten dat ik het goed heb voordat ik zoiets zo stellig beweer.

Dat doe ik dus ook. 

Denk dat voornamelijk passende huisvesting iets gaat veranderen. Ik hoef geen kinderen, ook niet voor een zak geld. Mn zusje wel, die heeft niets aan een zak geld want die woont in een studio. Er is gewoon geen plek om een gezin te beginnen. 

Pimpelmees67 schreef op 17-11-2025 om 18:44:

[..]

Zijn vorige topic was van 4 november.

Hmm, missshcien heb ik verkeerd gekeken en vergis ik me, dat kan. Maar ik heb een vreemd gevoel hierbij. 

Ginevra schreef op 17-11-2025 om 22:09:

[..]

Hmm, missshcien heb ik verkeerd gekeken en vergis ik me, dat kan. Maar ik heb een vreemd gevoel hierbij.

Volgens zijn profiel is hij lid sinds 17 november 2025, dus jij vergist je niet.

De eerste hindernis lijkt me (woon)ruimte. 

Een baby kan natuurlijk gemakkelijk in een schuiflade onder je bed, maar waar laat je de kinderwagen?

Emigratie werd in de jaren '50 van de vorige eeuw gestimuleerd omdat tienmiljoen mensen teveel waren.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/nederlandse-emigranten-op-zoek-naar-geluk-aan-de-andere-kant-van-de-oceaan

...
Vanaf 1949 plande en bevorderde de Nederlandse overheid de emigratie van Nederlanders actief. In zijn nieuwjaarstoespraak in 1950 zei PvdA-premier Willem Drees: ‘Een deel van ons volk moet het aandurven zijn toekomst te zoeken in grotere gebieden dan het eigen land.’ 

En Koningin Juliana meldde in haar troonrede van 1950 dat ‘de snelle bevolkingsgroei en de beperkte oppervlakte aan beschikbare grond een krachtdadige bevordering van de emigratie vereisen.’
...

Poezenmeisje schreef op 17-11-2025 om 23:35:

De eerste hindernis lijkt me (woon)ruimte.

Een baby kan natuurlijk gemakkelijk in een schuiflade onder je bed, maar waar laat je de kinderwagen?

Tja, vroeg was er ook woningnood natuurlijk, en kregen mensen ook kinderen.

Mijn opa en oma huurden ergens twee kamers. Er werd op de kachel gekookt, voor de kachel gingen ze 's winters in de tobbe. 

De bakker, de melkboer en de groenteman kwamen aan de deur, dus oma hoefde nergens heen met de baby, dus had ze geen kinderwagen. 

En ja, onze levensstandaard is veranderd dus hebben we nu meer nodig voor er een baby komt, maar ik denk dat het ook wel ietsje anders kan. Ik denk dat we anders over wonen moeten gaan denken. Kinderen kunnen prima opgroeien in een appartement. Misschien moeten we de openbare buitenruimte dan wel anders gaan indelen. Zondag met vrienden het park in, in plaats van in de tuin van een van beiden vertoeven. Moeten we allemaal aan twee kanten van ons huis een tuin hebben of kunnen we ook maar aan één kant tuin genoeg hebben? Moeten we misschien ons hele leven anders gaan inrichten? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.