Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Lokale Politiek

Nu met de gemeenteraadsverkiezingen op komst is wellicht een draadje over de lokale politiek interessant. Er gebeurd denk ik genoeg lokaal dat ook landelijk aandacht krijgt. 

Wat mij betreft mag dit over de breedte van de lokale politiek gaan (dus gemeenten, provincies, waterschappen).

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-12-2025 om 09:29 Topicstarter

Wilders kondigde aan dat de PVV in maar liefst 40 gemeenten meedoet straks in maart. Maar er zijn opvallende gemeenten waar de PVV wel veel stemmen haalt bij landelijke verkiezingen, maar waarbij ze toch niet meedoen, zoals bijvoorbeeld Urk.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/451542/bevel-inkorten-kandidatenlijst-reden-voor-breuk-pvv-urk-met-landelijke-partij
"We waren echt een hele goede lijst aan het maken met hele goede kandidaten daarop", legt Van Urk uit. "Als dan zomaar wordt opgelegd dat je de lijst moet inkorten, dan is dat niet leuk. Daarom hebben we besloten om ermee te stoppen. Dat was unaniem."

Of Purmerend:
https://www.rtvlove.nl/lokaal-nieuws/pvv-purmerend-stopt-en-gaat-verder-als-partij-voor-purmerend/
De reden voor de naamswijziging ligt in een verschil van inzicht tussen de lokale fractie en het landelijke PVV-bestuur. Het gaat daarbij onder meer om de manier waarop de lokale partij geleid zou moeten worden, de samenstelling van de kandidatenlijst en de organisatorische koers.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-12-2025 om 12:37 Topicstarter

NSC doet toch nog in vijf gemeenten mee aan de verkiezingen. Ik ben heel benieuwd of daar nog oud tweede Kamerleden op de lijst komen. 
https://www.ad.nl/politiek/nsc-leeft-nog-de-partij-doet-in-vijf-gemeenten-mee-aan-de-verkiezingen~a2cfb335/
De uitverkoren gemeenten zijn Amersfoort, Apeldoorn, Den Haag, Eindhoven en Zoetermeer, omdat in deze gemeenten volgens de partij de kans het grootst is dat NSC ook daadwerkelijk in de gemeenteraad terechtkomt.

Opvallend: de partij doet niet mee in Enschede, de thuisstad van NSC-oprichter Pieter Omtzigt. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2023 kreeg de partij daar nog bijna 25.000 stemmen.

Hier is het eerste reclame bord voor de gemeenteraadsverkiezing verschenen. We hebben hier een lokale partij die vooral tegen vanalles is. Dus nu ook borden heeft verspreid met een stuk of 8 dingen beginnend met GEEN... wat ze wél willen voor onze gemeente heb ik nog nooit kunnen ontdekken

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-03-2026 om 20:19 Topicstarter

De gemeenteraadsverkiezingen lijken nog niet echt te leven hier, maar ze zijn toch echt aanstaande woensdag al. Weten jullie al wat jullie gaan stemmen?
Lokaal is de campagne hier en daar juist wel heel heftig.
https://www.volkskrant.nl/politiek/nooit-eerder-riep-een-verkiezingscampagne-voor-de-gemeenteraad-zoveel-agressie-op-pak-hem~b872930e/
Smallingerland is bepaald niet de enige gemeente waar anonieme burgers de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen aangrijpen om hun haat tegen de politiek te etaleren. Integendeel: dit is schering en inslag. Overal in het land worden verkiezingsborden van politieke partijen op grote schaal beklad, kapotgescheurd en in sloten gedumpt. De agressie komt niet altijd uit dezelfde hoek: politieke partijen van zowel linkse als rechtse signatuur zijn doelwit.
-----------------
In Warmond werden drie campagneposters van GroenLinks-PvdA deze week voorzien van kogelgaten met ‘bloed’ van rode viltstift. De kogelgaten zaten in het voorhoofd van raadslid Anja Schrage, een transgender vrouw. Schrage is volgens lijsttrekker Paul Witteman een favoriet mikpunt van haatzaaiers. ‘Als we een filmpje op sociale media zetten waar Anja in voorkomt, staan daar altijd veel haatreacties onder. Ze is dus wel wat gewend, maar deze nepexecutie kwam toch hard aan.’

Vrouwelijke en queer politici zijn sowieso vaker de klos. In een enquête onder meer dan duizend gemeenteraadsleden zei vorige maand een derde van de ondervraagden mikpunt te zijn (geweest) van agressie, intimidatie en bedreigingen. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van vier jaar geleden, toen ‘slechts’ 15 procent negatieve ervaringen rapporteerde. Het aandeel vrouwen dat hier last van heeft is met 47 procent nog veel hoger.

Het leeft hier ook nog niet echt geloof ik. Ik ben er nog niet helemaal uit. Twijfel tussen 2 partijen, volgens de stemwijzer ben ik het met de ene voor 78% eens en met de andere voor 76%. Niet echt veel verschil dus.
Er staan dit keer wel zinvolle vragen in de stemwijzer. De vorige keer was hét issue blijkbaar of terrasverwarming verboden moest worden of niet. Dan ben je toch gezegend als gemeente, dat je je blijkbaar niet druk hoeft te maken over jeugdzorg, woningbouw of faciliteiten als de bieb of het zwembad 😆

Hier in gemeente lijken alle partijen hetzelfde te willen: veel huizen, geen groot AZC, en nog wat algemene dingen waar niemand op tegen kan zijn. Het is wel erg lastig om zo een keuze te maken.

Ik ben verhuisd sinds de laatste gemeenteraadsverkiezingen en vind het nu best lastig om mijn keuze te maken. In mijn vorige gemeente had ik beter door wat welke partij bereikt had en wat de standpunten van verschillende partijen over plaatselijke zaken waren.
Ik ben er dus nog niet uit ga mij de komende dagen in verschillende partijen verdiepen.

Ik kan uit bijna niets kiezen. Acht partijen, waarvan er zeveneneenhalve afvallen...

Dan maar BBB.

Niet stemmen is tegen mijn principes. 

hoeveel zetels zijn er te verdelen? Ik vind 8 partijen best veel, zeker in kleinere gemeenten. Anders versnippert de boel alleen maar meer. Wij hebben 11 partijen voor 27 zetels. Vind ik eigenlijk teveel, er zijn nu 4 partijen met 1 zetel en nog 2 met 2 zetels. Van mij mag die kiesdrempel ook hier wel omhoog 

Ik denk dat ik op de VVD ga stemmen. 

Ik woon in een grote gemeente, waar de meeste mensen links stemmen. Ik verwacht daarom ook dat het uiteindelijk weer een combi wordt van partijen als PvdA GroenLinks, SP, PvdD, D66 en misschien nog een ChristenUnie. 

Ik beschik niet eens over de SP...

De mensen die ik leuk vind en op de kieslijsten staan, wonen beiden in andere gemeentes.
De éne maar vijf kilometer verderop.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-03-2026 om 12:57 Topicstarter

Wilders mag niet op de meest drukke plek campagne voeren van de burgemeester : 
https://www.nissewaard.nl/nieuws/route-bezoek-van-wilders-aan-spijkenisse-aangepast-omwille-van-veiligheid
De burgemeester is van mening dat de route via het Uitplein zeer ongeschikt is. Het Uitplein kent vele ruimtelijke beperkingen, is hier en daar erg nauw en is een doorgaande route. Gelet op de aanwezigheid van andere lokale politieke partijen met kramen op het Uitplein, het winkelend publiek en eventuele demonstranten is het risico groot dat de veiligheid in het geding komt. Daarom acht de burgemeester het onverantwoord en heeft de burgemeester de PVV dringend verzocht de looproute aan te passen en te starten op de Noordkade/Nieuwstraat of op de markt, maar beslist niet op het Uitplein/Uitstraat.

En dat is wat Wilders standaard doet: hij gaat naar een gemeente op een plek waar het sowieso al druk is, en post dan foto's van de grote opkomst. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-03-2026 om 12:56 Topicstarter

https://www.ad.nl/rotterdam/carola-schouten-gaat-abseilen-van-euromast-bij-hogere-opkomst-ondanks-hoogtevrees~aae266c9/
Schouten gaat abseilen van de Euromast als de opkomst in Rotterdam hoger is dan vier jaar geleden. 

Daglichtlamp schreef op 14-03-2026 om 12:57:

Wilders mag niet op de meest drukke plek campagne voeren van de burgemeester :
https://www.nissewaard.nl/nieuws/route-bezoek-van-wilders-aan-spijkenisse-aangepast-omwille-van-veiligheid
De burgemeester is van mening dat de route via het Uitplein zeer ongeschikt is. Het Uitplein kent vele ruimtelijke beperkingen, is hier en daar erg nauw en is een doorgaande route. Gelet op de aanwezigheid van andere lokale politieke partijen met kramen op het Uitplein, het winkelend publiek en eventuele demonstranten is het risico groot dat de veiligheid in het geding komt. Daarom acht de burgemeester het onverantwoord en heeft de burgemeester de PVV dringend verzocht de looproute aan te passen en te starten op de Noordkade/Nieuwstraat of op de markt, maar beslist niet op het Uitplein/Uitstraat.

En dat is wat Wilders standaard doet: hij gaat naar een gemeente op een plek waar het sowieso al druk is, en post dan foto's van de grote opkomst.

En Wilders twittert dan dat de burgemeester verboden heeft campagne te voeren op een straat waar andere partijen het wel mogen. Die andere partijen laten echter geen partijleider opdraven die een legertje aan beveiliging en politie nodig heeft.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-03-2026 om 13:08 Topicstarter

PensioNada schreef op 17-03-2026 om 13:06:

[..]

En Wilders twittert dan dat de burgemeester verboden heeft campagne te voeren op een straat waar andere partijen het wel mogen. Die andere partijen laten echter geen partijleider opdraven die een legertje aan beveiliging en politie nodig heeft.

En dan moet je soms accepteren dat die beveiliging niet goed te realiseren is op een plek waar het al heel druk is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.