Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Lagerhuisdebat: woonlasten ouderen verpleeghuis

In de krant en op de NOS staan berichten over het nieuwe advies van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). De strekking is dat de zorgkosten onhoudbaar groot worden. In het artikel dat ik las staan meerdere voorbeelden genoemd van dure kosten zoals verpleeghuisbewoners waarvan (bij een bepaalde zorgindicatie) niet alleen de zorgkosten maar ook de woonlasten (nl. het verblijf in het verpleeghuis) worden betaald. 
Een ander voorbeeld is de hoeveelheid zorgbehandelingen die vergoed worden vanuit de verzekering en de vraag of die wel allemaal, althans in alle gevallen, vergoed moeten worden (zie hierover het andere topic https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/lagerhuisdebat-zorg-schrappen-uit-basispakket )


De voorbeelden geven wat mij betreft voldoende aanleiding om eens na te gaan “wat vinden we hier eigenlijk van?” Daarom een nieuwe stelling voor een debat in “Lagerhuis-stijl”:

Woonlasten moeten niet vergoed worden vanuit het zorgbudget

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Houd het netjes en onderbouw waar nodig met bronnen. 

er.is.maar.1.Pino

er.is.maar.1.Pino

15-09-2021 om 06:24 Topicstarter

TO trapt af: ik ben voor de stelling omdat “iedereen” woonlasten heeft en er wat mij betreft dus geen onderscheid gemaakt hoeft te worden tussen mensen-die-zorg-nodig-hebben en ‘de rest’. Wel vind ik dat er een maximumbedrag voor de woonlasten in zo’n verpleeghuis moet gelden en dat er (vergelijkbaar met huursubsidie) een tegemoetkoming moet zijn voor mensen die onvoldoende financiële ruimte hebben voor de woonlasten.
Dit laat ook de mogelijkheid open voor bedrijven die woonruimte willen aanbieden aan degenen die meer luxe willen, want die moeten dat dan zelf betalen ipv dat dit collectief betaald wordt als “zorgkosten” en eveneens zonder recht te hebben op een tegemoetkoming in de woonlasten (vol. huursubsidie).  

Eens met jou. Ik vind het werkelijk absurd dat voor sommigen zelf ook nog de woonlasten betaald worden.

Op zich ben ik het met de stelling eens, maar dat is voor veel mensen al de realiteit. Na vier maanden verblijf in een verpleeghuis moet je een hoge eigen bijdrage gaan betalen: afhankelijk van je inkomen ruim 2400 per maand + extra afhankelijk van je eigen vermogen. De bedoeling daarvan is dat je alleen ‘zakgeld’ overhoudt.

De enige mogelijkheid voor verruiming daarvan die ik zie, is die maximering op 2400 eraf halen. Dan houdt iedereen alleen zakgeld over; zoals het nu is, geldt dat niet voor mensen met een heel hoog inkomen (die betalen die 2400 en houden nog een heleboel over). Datzelfde met de lage eigen bijdrage van 880 euro die in de eerste vier maanden geldt en als je nog een partner thuis hebt of kosten voor kinderen. Daarvan begrijp ik ook niet waarom er een maximum is: het enige wat dat doet is volgens mij rijke mensen beschermen en die hebben dat juist minder nodig. Maar misschien weet iemand anders waar dat maximum vandaan komt? 

Wat betalen ouders voor een kind dat nooit zelfstandig kan wonen? Worden die ook financieel uitgekleed net als de ouderen? 
Ik schrik van de bedragen die voor ouderen moeten worden betaald die opgehokt worden in kleine kamertjes vaak zelfs zonder balkon. 

redbulletje schreef op 15-09-2021 om 07:49:

Wat betalen ouders voor een kind dat nooit zelfstandig kan wonen? Worden die ook financieel uitgekleed net als de ouderen?
Ik schrik van de bedragen die voor ouderen moeten worden betaald die opgehokt worden in kleine kamertjes vaak zelfs zonder balkon.

Dat is afhankelijk van het inkomen (vaak dus uitkering) van het kind. Tot 18 jaar is er geen bijdrage voor zorg uit de wlz (wet langdurige zorg, die o.a. geldt voor wonen in een instelling). Daarna zal het grootste deel van het inkomen van het kind naar de eigen bijdrage gaan en houdt het volwassen kind zakgeld over. Het inkomen van de ouders speelt daarbij geen rol. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 15-09-2021 om 06:24:

TO trapt af: ik ben voor de stelling omdat “iedereen” woonlasten heeft en er wat mij betreft dus geen onderscheid gemaakt hoeft te worden tussen mensen-die-zorg-nodig-hebben en ‘de rest’. Wel vind ik dat er een maximumbedrag voor de woonlasten in zo’n verpleeghuis moet gelden en dat er (vergelijkbaar met huursubsidie) een tegemoetkoming moet zijn voor mensen die onvoldoende financiële ruimte hebben voor de woonlasten.
Dit laat ook de mogelijkheid open voor bedrijven die woonruimte willen aanbieden aan degenen die meer luxe willen, want die moeten dat dan zelf betalen ipv dat dit collectief betaald wordt als “zorgkosten” en eveneens zonder recht te hebben op een tegemoetkoming in de woonlasten (vol. huursubsidie).

Je kunt niet verwachten dat mensen dubbele woonlasten kunnen betalen en dat is wel het effect als je voor de stelling bent.

Je komt al heel moeilijk in een verpleeg/verzorgtehuis, vaak zijn daar jaren aan onbetaalde mantelzorg aan vooraf gegaan door bijv. echtgenoot of echtgenote. En dan zou je als klap op de vuurpijl in ruil voor zorg op andere locatie ook nog eens dubbele woonlasten krijgen. Met als gevolg dat echtgenoot/echtgenote uit eigen huis moet en als die ander dan misschien ooit nog terug kan . . Afijn, you get my point . En wat iets verderop wordt gezegd: je betaalt al extra na xx tijd of indien de prijs boven een bepaald niveau ligt (ik weet niet de exacte regels op dit moment). 

Het lijkt me wel heel zinnig - maar zo bedrijfsmatig is de zorg niet en de overheid ook niet - om heel duidelijk aan te geven wat de kosten van wonen en zorgen zijn op de rekeningen. En dat instellingen daar volledige openheid in moeten geven én moeten laten zien dat ze hier heel zorgvuldig mee omgaan. Dus niet winst maken op het woondeel en dat niet inzetten voor zorgverbetering .  .. .

gr Angela

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-09-2021 om 13:05

Vaak word er ook naar eigen vermogen gekeken toch in verpleeghuis? 

Hier een schoonvader in een verpleeghuis. Schoonmoeder is er niet meer. Hij heeft zijn huis een paar jaar geleden verkocht en nog een paar jaar in een aanleunwoning gewoond. Eigenlijk ging dat al niet meer, maar hij was nog te goed voor een verpleeghuis. Dus heel veel mantelzorg, en gelukkig ook thuiszorg.
Nu sinds een dit jaar dus eindelijk in een verpleeghuis en wat me zo verbaast is dat dit dus veel goedkoper is dan hiervoor. Hij heeft heel veel vermogen door de verkoop van zijn huis. Heeft een prima pensioen en AOW. Er komt meer in dan eruit gaat. Dat weet ik omdat mijn man en ik zijn bewindvoerder zin en de financiën regelen want dat kan hij niet meer
Niet dat ik het hem niet gun, maar hij kan best wat meer betalen nu. 

Daar staat mijn schoonfamilie heel anders in en zijn al druk bezig om het geld zoveel mogelijk te verdelen onder de kinderen. Betaal dan de zorg wat meer denk ik.

Ik vermoed dat er wel meer ouderen zo wonen. 
Als er nog een partner is die moet wonen dan vind ik het wel anders.

Overigens vind ik dat hij daar prima zit. Mooie kamer en best ruim. Geen eigen buiten (ivm demente mensen ook niet praktisch) maar wel een prachtige binnentuin en een gezellige gezamenlijke huiskamer.

Wat ik wel heel schrijnend vind is dat koppels uit elkaar worden gehaald. Ik vind dat dat anders zou moeten. Nu woont de achterblijver alleen (en houdt dan ook weer een huis bezet). En over het algemeen is er toch de wens om samen te blijven (maar wellicht niet altijd)

Misschien kort door de bocht, maar het eerste wat ik denk:
1. Bij een  alleenstaande die z'n eigen woning def. opgeeft, dus huur opzegt, c.q. verkoopt, moet dit gezien worden als een nieuwe woning, dus de woonlasten zijn voor diegene. Zie verder punt 3.
2. Bij iemand van wie de partner in de huidige woning blijft, kunnen niet zomaar dubbele woonlasten verwacht worden. Dus dan zul je moeten werken met een inkomensafhankelijke bijdrage.
3. De woonlasten gelijk stellen met  de huurtoeslag regels: dus bij voldoende inkomen betaal je de gehele woonlasten, bij onvoldoende inkomende dezelfde regels als bij huurtoeslag.

Toevallig verhuist mijn (dementerende) schoonmoeder komende week naar een verpleegtehuis, en ik vind eerlijk gezegd juist dat ze flink moet gaan betalen. Geen probleem, ze zit er redelijk warmpjes bij, maar haar woonlasten waren tot dusver laag. Ze woont nu voor 600 euro per maand in een huurappartement en gaat nu bijna 1300 euro per maand betalen aan eigen bijdrage voor het verpleegtehuis.

Daarmee blijft er in de maand nog zo’n 400 à 500 euro over waarvan televisie- en telefoonabonnement, zorgverzekering, kleding, wat kleine boodschapjes en cadeautjes betaald moeten worden. Prima te doen natuurlijk, maar ‘gratis’ (zoals de suggestie uit de OP) woont ze allesbehalve. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-09-2021 om 20:17

-Nienke- schreef op 15-09-2021 om 19:58:

Toevallig verhuist mijn (dementerende) schoonmoeder komende week naar een verpleegtehuis, en ik vind eerlijk gezegd juist dat ze flink moet gaan betalen. Geen probleem, ze zit er redelijk warmpjes bij, maar haar woonlasten waren tot dusver laag. Ze woont nu voor 600 euro per maand in een huurappartement en gaat nu bijna 1300 euro per maand betalen aan eigen bijdrage voor het verpleegtehuis.

Daarmee blijft er in de maand nog zo’n 400 à 500 euro over waarvan televisie- en telefoonabonnement, zorgverzekering, kleding, wat kleine boodschapjes en cadeautjes betaald moeten worden. Prima te doen natuurlijk, maar ‘gratis’ (zoals de suggestie uit de OP) woont ze allesbehalve.

Klopt hoor is ook veel. Ze gaan betalen naar vermogen vaak. 

Ik heb niet gekeken. Maar vaak is er sprake van dat de partner nog thuis woont. Hoe wordt er rekening gehouden met dat de partner thuis rond moet kunnen komen?

Overigens dacht ik wel dat de gemiddelde verblijfsduur in het verpleeghuis 6 maanden is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.