Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen we nog wat doen voor Afghanistan/ de Afghanen

Toch maar een poging tot een nieuw topic. Nog twee dagen en alle westerse troepen zijn weg uit Afghanistan. Daarnaast zijn ook een deel van de hulporganisaties vertrokken. Valt Afghanistan nu 20 jaar terug? Of is er toch teveel geïnvesteerd? Hebben teveel Afghanen gezien dat het ook anders kan?
Kan Afghanistan eigenlijk wel zonder al die vrouwen die afgelopen jaren aan het werk gegaan zijn? Of komt de economie straks helemaal tot stilstand?


Aquarius27

Aquarius27

29-08-2021 om 13:12

Een pragmatisch politiek.  Inzetten op wederopbouw zonder al te veel grote successen  te verwachten.  Ook kleine hervormingen in b.v. Onderwijs kunnen voor mensen daar een wereld vab verschil betekenen  Ruimhartig asiel verlenen aan vluchtelingen.
Erkennen dat onze westerse waarden van vrijheid en gelijkheid niet overal te behalen zijn. Erkennen dat de Taliban nu eenmaal de werkelijkheid is en dat ook deze ‘regering’ gevoelig is voor economische druk.  Erkennen dat Amerika niet de enige speler is in de internationale politiek. Ook China en Rusland willen uiteindelijk stabiliteit.  

Ik denk dat het inderdaad 20 jaar terug in de tijd gaat daar, vreselijk .
Ik hoop in ieder geval dat diegene die opgehaald zijn, goede hulp en begeleiding krijgen. 

Ik denk dat ze inderdaad 20 jaar terug in de tijd gaan en er verder niks verandert. 
Natuurlijk hebben de Afghanen gezien hoe het anders kan, maar ze zijn niet opgewassen tegen de taliban. 

Aquarius27

Aquarius27

29-08-2021 om 13:45

https://fd.nl/weekend/1408460/afghanistan-de-harde-lessen-van-een-totaal-zinloos-optreden
Goed artikel in FD ( meerdere de afgelopen week)
 Zoals het was, was ook niet de juiste weg.  Geen land kan eeuwig overeind gehouden met buitenlandse inmenging.  De zaak is om eensgezind te handelen tegenover het nieuwe bewind. Dat zal niet meevallen. 

Aquarius27

Aquarius27

29-08-2021 om 13:47

Lolly schreef op 29-08-2021 om 13:25:

Ik denk dat ze inderdaad 20 jaar terug in de tijd gaan en er verder niks verandert.
Natuurlijk hebben de Afghanen gezien hoe het anders kan, maar ze zijn niet opgewassen tegen de taliban.

Hoe goed bedoeld ook, in feite zit er achter deze mening een ondertoon van ‘wat wij als westen er brengen was het enige juiste’.  De vraag is dus of dat zo is. 

Aquarius27 schreef op 29-08-2021 om 13:47:

[..]

Hoe goed bedoeld ook, in feite zit er achter deze mening een ondertoon van ‘wat wij als westen er brengen was het enige juiste’. De vraag is dus of dat zo is.

Voor vrouwen en meisjes wel. Voor conservatieve mannen niet.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-08-2021 om 14:03

Rondstruiner schreef op 29-08-2021 om 13:59:

[..]

Voor vrouwen en meisjes wel. Voor conservatieve mannen niet.

Er zijn ook conservatieve vrouwen hoor. En progressieve mannen. 

Drietje schreef op 29-08-2021 om 14:03:

[..]

Er zijn ook conservatieve vrouwen hoor. En progressieve mannen.

Waar zeg ik dat die er niet zijn?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

29-08-2021 om 14:11

Kort gezegd: vrijwel niets. Ik zie het de komende decennia afglijden tot een slagveld tussen de diverse etnische, religieuze en politieke groepen.

De grote vraag is of de ellende binnenslands gehouden wordt.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-08-2021 om 14:17

Ik denk dat IS weer voet aan de grond zal proberen te krijgen in Afghanistan. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-08-2021 om 14:19

Hoe vinden jullie het dat Nederland diplomatieke banden wil onderhouden met de Taliban? Ik snap het idee dat je dan nog een beetje invloed kan uitoefenen, maar mij staat het wel tegen om banden aan te gaan met een extremistisch regime.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

29-08-2021 om 14:20

Nu er een nieuw topic is waar inmening opnieuw besproken wordt plaats ik dit informatieve stuk (oorspronkelijk geplaatst op twitter) over Afghanistan en imperialisme nog maar een keer:

https://threadreaderapp.com/thread/1427319555085553664.html

Mbt wat we nog kunnen doen: ik hoop dat er wordt ingezet op voedselhulp (grote hongersnoden dreigen en er was al honger) en een rechtvaardig vluchtelingenbeleid. En dat er nooit meer (door wie dan ook) in Afghanistan zal worden ingegrepen vanuit eigen politieke/economische belangen. (Zie het stuk waarnaar ik hierboven link.)

Aquarius27

Aquarius27

29-08-2021 om 14:26

Drietje schreef op 29-08-2021 om 14:19:

Hoe vinden jullie het dat Nederland diplomatieke banden wil onderhouden met de Taliban? Ik snap het idee dat je dan nog een beetje invloed kan uitoefenen, maar mij staat het wel tegen om banden aan te gaan met een extremistisch regime.

Soms is een pragmatische politiek het enige middel.  Het land isoleren is rampzalig voor de bevolking.  Banden hoeven uiteraard geen vriendschapsbanden te zijn, maar de deur open houden…

Aquarius27

Aquarius27

29-08-2021 om 14:29

Koralinde schreef op 29-08-2021 om 14:20:

Nu er een nieuw topic is waar inmening opnieuw besproken wordt plaats ik dit informatieve stuk (oorspronkelijk geplaatst op twitter) over Afghanistan en imperialisme nog maar een keer:

https://threadreaderapp.com/thread/1427319555085553664.html

Mbt wat we nog kunnen doen: ik hoop dat er wordt ingezet op voedselhulp (grote hongersnoden dreigen en er was al honger) en een rechtvaardig vluchtelingenbeleid. En dat er nooit meer (door wie dan ook) in Afghanistan zal worden ingegrepen vanuit eigen politieke/economische belangen. (Zie het stuk waarnaar ik hierboven link.)

Goed artikel zeg. Meer dan humanitaire hulp en een ruimhartig en rechtvaardig vluchtelingen beleid kan een land als Nederland niet doen.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-08-2021 om 14:31

Maar wat als het opnieuw een uitvalbasis voor terroristen wordt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.