Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?


SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-03-2023 om 12:17

wild-flower schreef op 10-03-2023 om 12:14:

Jemig , 175 euro zorgpremie per maand . Wie kan dat nog betalen straks ? En woon en auto verzekeringspremie duurder las ik vanmorgen .

https://nos.nl/artikel/2466918-minister-kuipers-houdt-rekening-met-flinke-stijging-zorgkosten

wild-flower schreef op 10-03-2023 om 12:14:

Jemig , 175 euro zorgpremie per maand . Wie kan dat nog betalen straks ? En woon en auto verzekeringspremie duurder las ik vanmorgen .

https://nos.nl/artikel/2466918-minister-kuipers-houdt-rekening-met-flinke-stijging-zorgkosten

Ik besef mij zeker dat de zorgpremie een hoop geld is, maar ik ben nóg blijer dat we niet zo’n systeem hebben zoals in Amerika. 🙏

Ik heb zojuist even berekend dat ik in de afgelopen 3 jaar in totaal € 230.000 aan zorgkosten heb gehad en mijn zorgkosten nu zo’n €60.000 per jaar zijn. Daar valt mijn maandpremie van €155 bij in het niet.

Kersje schreef op 10-03-2023 om 12:53:

[..]

Ik besef mij zeker dat de zorgpremie een hoop geld is, maar ik ben nóg blijer dat we niet zo’n systeem hebben zoals in Amerika. 🙏

Ik heb zojuist even berekend dat ik in de afgelopen 3 jaar in totaal € 230.000 aan zorgkosten heb gehad en mijn zorgkosten nu zo’n €60.000 per jaar zijn. Daar valt mijn maandpremie van €155 in het niet bij.

Klopt inderdaad daarnaast kan iedereen een (chronische) ziekte krijgen of een ongeval hoe gezond en voorzichtig je ook leeft.

MidasWolf schreef op 10-03-2023 om 12:59:

[..]

Klopt inderdaad daarnaast kan iedereen een (chronische) ziekte krijgen of een ongeval hoe gezond en voorzichtig je ook leeft.

Exact dit ja! 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

10-03-2023 om 13:22

MidasWolf schreef op 10-03-2023 om 12:59:

[..]

Klopt inderdaad daarnaast kan iedereen een (chronische) ziekte krijgen of een ongeval hoe gezond en voorzichtig je ook leeft.

Dan wordt chronisch ziek zijn nog onbetaalbaarder dan nu. Met klein wia-tje en het eigen risico er ook nog bij blijft er steeds minder over. 

Mug schreef op 10-03-2023 om 13:22:

[..]

Dan wordt chronisch ziek zijn nog onbetaalbaarder dan nu. Met klein wia-tje en het eigen risico er ook nog bij blijft er steeds minder over.

Dat is ook zo hoor Mug, ik bagatelliseer het ook niet, maar zie ook niet zo snel een andere oplossing helaas. Vwb autoverzekering of inboedel/opstal etc heb je nog bepaalde keuzes of risico’s die je zou kunnen nemen, maar helaas gelden keuzes niet als het je gezondheid betreft.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

10-03-2023 om 13:37

Kersje schreef op 10-03-2023 om 13:29:

[..]

Dat is ook zo hoor Mug, ik bagatelliseer het ook niet, maar zie ook niet zo snel een andere oplossing helaas. Vwb autoverzekering of inboedel/opstal etc heb je nog bepaalde keuzes of risico’s die je zou kunnen nemen, maar helaas gelden keuzes niet als het je gezondheid betreft.

Ik weet het ook niet. En wat jij zegt klopt ook: gezien wat ik per jaar kost ben ik blij dat ik niet in Amerika woon.

Mug schreef op 10-03-2023 om 13:37:

[..]

Ik weet het ook niet. En wat jij zegt klopt ook: gezien wat ik per jaar kost ben ik blij dat ik niet in Amerika woon.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot 3 jaar geleden ook best kon mopperen over de hoge kosten qua zorgpremies. Ik was tot die tijd zelden tot nooit ziek en had al tig jaar een bewust gekozen hoogste eigen risico. Helaas is daar dus 3 jaar geleden verandering in gekomen, heb ik het laagste eigen risico, kost ik kapitalen per jaar, maar ben ik daarnaast wel heel erg dankbaar dat ik in NL woon. 🙏

LostJellyfish83

LostJellyfish83

10-03-2023 om 13:46

Kersje schreef op 10-03-2023 om 13:42:

[..]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot 3 jaar geleden ook best kon mopperen over de hoge kosten qua zorgpremies. Ik was tot die tijd zelden tot nooit ziek en had al tig jaar een bewust gekozen hoogste eigen risico. Helaas is daar dus 3 jaar geleden verandering in gekomen, heb ik het laagste eigen risico, kost ik kapitalen per jaar, maar ben ik daarnaast wel heel erg dankbaar dat ik in NL woon. 🙏

Sinds ik ziek ben, ben ik ook gaan kijken wat ik zoal voor kosten maak. Je schrikt je rot! Zeker sommige medicijnen zijn onbetaalbaar 

Maar goed, dan nog vind ik 175 euro per maand+ eigen risico een hoop geld 

Mug schreef op 10-03-2023 om 13:46:

[..]

Sinds ik ziek ben, ben ik ook gaan kijken wat ik zoal voor kosten maak. Je schrikt je rot! Zeker sommige medicijnen zijn onbetaalbaar

Maar goed, dan nog vind ik 175 euro per maand+ eigen risico een hoop geld

Volkomen eens, maar ik kan het wel beter in perspectief zien en dat ‘verzacht’ het voor mij wel enigszins.

Ik krijg bv net een email van Ziggo (zomaar 1 vd voorbeelden) en lees ik dat het abonnement vanaf juli €4,50 per maand duurder wordt ivm inflatie. Dat vind ik dan weer een hoop en dan heb ik vele andere inflatiecorrecties nog niet meegerekend en neem ik enkel internet en goedkoopste tv pakket af.

Ja het is een hoog maandbedrag maar het valt relatief gezien wel mee nu de zorgtoeslag ontzettend omhoog is gegaan. Ligt de max niet op 150 per maand? Je mag nu ook best wat verdienen om zorgtoeslag te krijgen trouwens.

Effectief betaal ik nu 30 euro per maand. Niet veel meer dan toen ik nog een particuliere verzekering had zonder toeslagen. Alleen wordt er nu een stuk minder vergoed waardoor je eigen risico hebt. 

Broodtrommel schreef op 10-03-2023 om 16:35:

Ja het is een hoog maandbedrag maar het valt relatief gezien wel mee nu de zorgtoeslag ontzettend omhoog is gegaan. Ligt de max niet op 150 per maand? Je mag nu ook best wat verdienen om zorgtoeslag te krijgen trouwens.

Effectief betaal ik nu 30 euro per maand. Niet veel meer dan toen ik nog een particuliere verzekering had zonder toeslagen. Alleen wordt er nu een stuk minder vergoed waardoor je eigen risico hebt.

Maximaal € 154 en inderdaad ze hebben de toeslag grens omhoog getrokken. Hoe hoog dat weet ik niet precies. 

Broodtrommel schreef op 10-03-2023 om 16:35:

Ja het is een hoog maandbedrag maar het valt relatief gezien wel mee nu de zorgtoeslag ontzettend omhoog is gegaan. Ligt de max niet op 150 per maand? Je mag nu ook best wat verdienen om zorgtoeslag te krijgen trouwens.

Effectief betaal ik nu 30 euro per maand. Niet veel meer dan toen ik nog een particuliere verzekering had zonder toeslagen. Alleen wordt er nu een stuk minder vergoed waardoor je eigen risico hebt.

Oh ja, ik heb niet eens de zorgtoeslag meegenomen in mijn reacties gezien ik deze niet krijg al is mijn inkomen nu best laag bij arbeidsongeschiktheid. Ik ben al wel mijn eigen risico vanaf januari kwijt elk jaar, want ook bij chronisch ziek zijn kijken ze hier niet naar. Niet om te klagen hoor, want nog steeds dankbaar 😇 

Kersje schreef op 10-03-2023 om 17:10:

[..]

Oh ja, ik heb niet eens de zorgtoeslag meegenomen in mijn reacties gezien ik deze niet krijg al is mijn inkomen nu best laag bij arbeidsongeschiktheid. Ik ben al wel mijn eigen risico al vanaf januari kwijt elk jaar, want ook bij chronisch ziek zijn kijken ze hier niet naar.

Dan zou ik echt even kijken naar de nieuwe normen voor dit jaar. Vorig jaar kreeg ik niets en nu 80 a 90 euro. 

Edit: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/zorgtoeslag/content/hoeveel-zorgtoeslag

LostJellyfish83

LostJellyfish83

10-03-2023 om 17:43

Broodtrommel schreef op 10-03-2023 om 16:35:

Ja het is een hoog maandbedrag maar het valt relatief gezien wel mee nu de zorgtoeslag ontzettend omhoog is gegaan. Ligt de max niet op 150 per maand? Je mag nu ook best wat verdienen om zorgtoeslag te krijgen trouwens.

Effectief betaal ik nu 30 euro per maand. Niet veel meer dan toen ik nog een particuliere verzekering had zonder toeslagen. Alleen wordt er nu een stuk minder vergoed waardoor je eigen risico hebt.

Ik krijg geen zorgtoeslag helaas, vanwege inkomen man.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.