Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Flower89 schreef op 13-12-2022 om 20:05:

wat ik vreemd vind is dat ze gaan bepalen hoeveel jij per maand mag gebuiken. Je kan toch achteraf bekijken hoeveel iemand heeft verbruikt in een heel jaar? Zit je daar onder of gelijk is het prima. Zit je erover heen betaal je de contract prijs. Lijkt mij veel makkelijker? Of ik mis iets.

Ik denk dat dat voor de energieleveranciers helemaal niet makkelijker is. Die moeten jou een jaarafrekening sturen, en kunnen daarmee niet tot december wachten.

Rondstruiner schreef op 13-12-2022 om 20:06:

[..]

Ik denk dat dat voor de energieleveranciers helemaal niet makkelijker is. Die moeten jou een jaarafrekening sturen, en kunnen daarmee niet tot december wachten.

Dat kan prima als je gewoon per jaar zou kijken. Het gaat pas mis als je overstapt. Dan moeten de verschillende energiebedrijven dus aan elkaar doorgeven hoeveel van het 'plafondbudget' is verbruikt. Daar is helemaal geen methode of systeem voor. Computer zegt nee. 

Flower89 schreef op 13-12-2022 om 20:05:

wat ik vreemd vind is dat ze gaan bepalen hoeveel jij per maand mag gebuiken. Je kan toch achteraf bekijken hoeveel iemand heeft verbruikt in een heel jaar? Zit je daar onder of gelijk is het prima. Zit je erover heen betaal je de contract prijs. Lijkt mij veel makkelijker? Of ik mis iets.

"Ze' hebben het niet bepaald. Het is op die manier vastgelegd in de subsidieregeling zoals die door de regering is vastgesteld.

Overigens komt dat inderdaad door een combinatie van vrije markt en jaarrekening die niet van 1-1 tot 31-12 loopt. Voor het prijsplafond voor stadswarmte is een dergelijke verdeling niet nodig. Ik krijg mijn jaarrekening altijd in de zomer. Maar ik ga ervan uit dat ik in beide perioden wel onder het prijsplafond blijf.

Peaches schreef op 13-12-2022 om 20:16:

[..]

Dat kan prima als je gewoon per jaar zou kijken. Het gaat pas mis als je overstapt. Dan moeten de verschillende energiebedrijven dus aan elkaar doorgeven hoeveel van het 'plafondbudget' is verbruikt. Daar is helemaal geen methode of systeem voor. Computer zegt nee.

Het wordt trouwens nog ingewikkelder (en nadelige) met wisselende tarieven. Stel dat je meer verbruikt dan het plafond en je tarief omlaag gaat in de loop van het jaar (zit er dik in..) dan kan je dus je plafondbudget niet inzetten voor de duurste kuubs. 

Peaches schreef op 13-12-2022 om 20:20:

[..]

Het wordt trouwens nog ingewikkelder (en nadelige) met wisselende tarieven. Stel dat je meer verbruikt dan het plafond en je tarief omlaag gaat in de loop van het jaar (zit er dik in..) dan kan je dus je plafondbudget niet inzetten voor de duurste kuubs.

Daar zou ik zeker wat gas betreft maar niet op rekenen, dat het tarief omlaag gaat. Volgend jaar is het ook nog oorlog, kunnen we niet rekenen op Russisch gas, en het resterende gas is duur.

Rondstruiner schreef op 13-12-2022 om 20:05:

Ik vind het helemaal niet zo gek. Ze moeten toch iets verzinnen met de jaarafrekeningen.

Volgens mij wordt er niemand genaaid en mogen we blij zijn dat er een plafond is.

Uiteindelijk worden we allemaal genaaid als belastingbetaler en is de energiemaatschappijen de lachende derde.

Madamecannibale schreef op 13-12-2022 om 21:41:

[..]

Uiteindelijk worden we allemaal genaaid als belastingbetaler en is de energiemaatschappijen de lachende derde.

Dat valt mee want die mogen ook maar een maximumprijs declareren.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-12-2022 om 22:00

Daglichtlamp schreef op 13-12-2022 om 20:23:

[..]

Daar zou ik zeker wat gas betreft maar niet op rekenen, dat het tarief omlaag gaat. Volgend jaar is het ook nog oorlog, kunnen we niet rekenen op Russisch gas, en het resterende gas is duur.

Klopt. Ze zeggen nu al dat we volgende winter te weinig gas hebben. Dat wordt een probleem.  Dus komend jaar wil ik wel gaan investeren in zonnepanelen en een houtkachel etc, zodat ik niet meer afhankelijk ben van gas.

Dit is de eerste winter in deze (huur) woning, vraag me af hoe ze bepalen wat ik "mag" verbruiken. 

Yumi schreef op 13-12-2022 om 22:32:

Dit is de eerste winter in deze (huur) woning, vraag me af hoe ze bepalen wat ik "mag" verbruiken.

Dat is voor iedereen gelijk en is vastgelegd in de subsidieregeling voor het prijsplafond.

Dus...ik krijg mijn eindafrekening in augustus. Dus moet voor augustus het plafond verbruiken en ná augustus volle mep betalen? De koudste maanden. Kill me please. 

Kizomba schreef op 13-12-2022 om 22:38:

Dus...ik krijg mijn eindafrekening in augustus. Dus moet voor augustus het plafond verbruiken en ná augustus volle mep betalen? De koudste maanden. Kill me please.

Nee nee, het wordt verdeeld. Volgens de sleutel die hierboven staat. 

Voor augustus zit trouwens meer kou dan erna, de winter begint pas eind december. Maar dat terzijde 😅

Hoe ik het begrijp:
In dat document staat het verbruik per dag uitgeschreven, voor zowel gas als elektra.
Als je eindafrekening op 1 augustus komt, dan kan je alle dagen die genoemd worden van 1 jan tm 31 juli optellen en dat is dan de hoeveelheid gas/stroom die je voor lage prijsplafond-tarief mag gebruiken binnen die 7 maanden.

Van 1 aug tm 31 dec kan je dan op dezelfde manier uitrekenen wat je in totaal in díe 5 maanden voor de lage prijs van gebruiken.

maar ik neem aan dat iedereens energieleverancier dit uitrekent voor je en hierover informeert. 

Peaches schreef op 13-12-2022 om 22:39:

[..]

Nee nee, het wordt verdeeld. Volgens de sleutel die hierboven staat.

Voor augustus zit trouwens meer kou dan erna, de winter begint pas eind december. Maar dat terzijde 😅

Is ook wel zo....schiet meteen in paniekstand. Maar evengoed koude maanden. Oktober, November en December. Wij moesten wel al stoken. Kunnen ze toch niet maken dit. Ze maken de mensen kapot. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.