Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Marty1984
12-12-2022 om 23:57
FallAgain schreef op 12-12-2022 om 23:31:
Ze zijn blijkbaar vergeten dat regeren vooruit zien betekent.
Tot een half jaar tot een jaar voor de volgende verkiezing
.
Want ze moeten natuurlijk wel weer verkozen raken.
wild-flower
13-12-2022 om 17:36
Over het prijsplafond wat 1 januari ingaat :
'Kleine lettertjes: prijsplafond geldt lang niet altijd tot 1200 kuub gas en ook niet tot 2900 kWh .'
Kan iemand dit in Jip en Janneke taal uitleggen , want ik snap er niet veel van.
Peaches
13-12-2022 om 18:06
wild-flower schreef op 13-12-2022 om 17:36:
'Kleine lettertjes: prijsplafond geldt lang niet altijd tot 1200 kuub gas en ook niet tot 2900 kWh .'
Kan iemand dit in Jip en Janneke taal uitleggen , want ik snap er niet veel van.
Niet te geloven weer.
Je mag je 1200 m3 niet uitsmeren over het hele jaar. Het jaar wordt in 2 stukken geknipt: voor en na je jaarnota. En dan berekenen ze wat je budget aan m3 gas wordt voor beide periodes met een vaste verdeling over de maanden.
Als je voor je jaarnota niet je budget voor die periode op hebt, vervalt de rest. Dat kan je dus niet meer gebruiken na je jaarnota. En andersom, als je meer gebruikt dan je budget voor die periode dan betaal je daar de volle mep voor, ook al heb je na je jaarnota nog tegoed.
Ongelooflijk hoe ze dit weer onmogelijk weten te maken.
LostJellyfish83
13-12-2022 om 18:07
wild-flower schreef op 13-12-2022 om 17:36:
Nee, daar snap ik ook niks van.
Ik kreeg van Eneco een mail dat ik een nieuw maandbedrag krijg waarin het plafond al verrekend is. Daar stond niks over dit verhaal uitgelegd 🤔
LostJellyfish83
13-12-2022 om 18:08
Peaches schreef op 13-12-2022 om 18:06:
[..]
Niet te geloven weer.
Je mag je 1200 m3 niet uitsmeren over het hele jaar. Het jaar wordt in 2 stukken geknipt: voor en na je jaarnota. En dan berekenen ze wat je budget aan m3 gas wordt voor beide periodes met een vaste verdeling over de maanden.
Als je voor je jaarnota niet je budget voor die periode op hebt, vervalt de rest. Dat kan je dus niet meer gebruiken na je jaarnota. En andersom, als je meer gebruikt dan je budget voor die periode dan betaal je daar de volle mep voor, ook al heb je na je jaarnota nog tegoed.
Ongelooflijk hoe ze dit weer onmogelijk weten te maken.
Ooo, dus mijn jaarnota was 1 november, ik heb nu 2 heel dure maanden en dan heb ik volgend jaar na november er weer geen profijt van??
Krokodilletje
13-12-2022 om 18:13
Ik hoop dat ik het goed uitleg maar in ieder geval lijkt het er weer sterk op dat we genept worden?
Eneco berekent dat ik tot mijn eindafrekening in mei 500 kuub gas zal gebruiken. Gebruik ik 600 kuub dan valt alleen de berekende 500 kuub onder het prijsplafond en voor de overige 100 kuub moet ik de volle mep betalen die eneco rekent.
Eneco berekent dan weer wat ik t/m december zal gaan gebruiken. Stel dat dat 700 kuub is en ik gebruik maar 400 dan zit ik met die eerste 600 en die 400 nog onder de 1200 kuub van het plafond maar ik heb wel in mei voor 100 kuub de volle mep betaald.
Lollypopje
13-12-2022 om 18:15
zogenaamd makkelijker, maar waarschijnlijk vooral omdat het goedkoper is voor hen 
Ik vraag me af hoe ze die berekening gaan maken als je voor het eerst afsluit, want ze gaan het basseren op het verleden begrijp ik er uit.
Peaches
13-12-2022 om 18:16
Mug schreef op 13-12-2022 om 18:08:
[..]
Ooo, dus mijn jaarnota was 1 november, ik heb nu 2 heel dure maanden en dan heb ik volgend jaar na november er weer geen profijt van??
Nee, je jaar wordt nu opgeknipt in januari-oktober en november-december. Dan berekenen ze met een vaste verhouding dat je (ik zeg maar wat hè) tot 1 november 800 m3 mag verbruiken en na 1 november 400. Als het begin van het jaar nou toevallig erg mild is en je verbruikt maar 500 m3, mag je de 300 m3 die je overhoudt niet meenemen naar november/december. Dan mag je nog steeds maar die 400 verbruiken die je zijn toegewezen voor die 2 maanden. En als november en december dan toevallig bar koud zijn en je verstookt 600 m3, ga je dus over het plafond heen en betaal je die 200 m3 de volle mep. Terwijl je het hele jaar maar 1100 m3 hebt verbruikt.
Mischa83
13-12-2022 om 18:20
Wat een deceptie zeg! Hebben. Energieleveranciers dit verzonnen of de overheid?
Peaches
13-12-2022 om 18:31
Lollypopje schreef op 13-12-2022 om 18:15:
zogenaamd makkelijker, maar waarschijnlijk vooral omdat het goedkoper is voor hen
Ik vraag me af hoe ze die berekening gaan maken als je voor het eerst afsluit, want ze gaan het basseren op het verleden begrijp ik er uit.
Nee, dat is gewoon een vaste verdeling over het jaar. Daarmee voorspellen ze ook je jaarverbruik, dat hebben ze dus al.
LostJellyfish83
13-12-2022 om 18:50
Peaches schreef op 13-12-2022 om 18:16:
[..]
Nee, je jaar wordt nu opgeknipt in januari-oktober en november-december. Dan berekenen ze met een vaste verhouding dat je (ik zeg maar wat hè) tot 1 november 800 m3 mag verbruiken en na 1 november 400. Als het begin van het jaar nou toevallig erg mild is en je verbruikt maar 500 m3, mag je de 300 m3 die je overhoudt niet meenemen naar november/december. Dan mag je nog steeds maar die 400 verbruiken die je zijn toegewezen voor die 2 maanden. En als november en december dan toevallig bar koud zijn en je verstookt 600 m3, ga je dus over het plafond heen en betaal je die 200 m3 de volle mep. Terwijl je het hele jaar maar 1100 m3 hebt verbruikt.
Ah zo! Dankje.
Sjemig, dan wordt je dus echt genaaid op deze manier. Dan kun je het beste nog per 1 januari een nieuw contract ergens afsluiten, want dan is je jaarafrekening tenminste echt voor het hele jaar.
Rockstar
13-12-2022 om 18:50
Als je contract datum
Peaches schreef op 13-12-2022 om 18:16:
[..]
Nee. Je jaar wordt opgeknipt van prijsplafond-begin tot jaarafrekening en de periode erna. Maar de rest klopt geloof ik wel. Mijn contract loopt tot begin november, dus als ik vanaf januari tot november even emigreer en dan 1 november terug kom, mag ik nog maar een klein beetje energie verbruiken en heb ik niet die hele 2900kWh tot mijn beschikking, want een groot deel is "verlopen". En dat kleine beetje energie wat je mag verbruiken, wordt vastgesteld door een of ander model wat gebaseerd is op een gemiddelde verbruiker. Is het niet zo, dat als je je contract per de 1e af sluit je dit probleem niet hebt? Dus bijvoorbeeld stadsverwarming, dat contract gaat altijd per 1 januari. Dan heb je wel een heel jaar en verloopt er niks toch?
Rockstar
13-12-2022 om 18:51
Mug schreef op 13-12-2022 om 18:50:
[..]
Ah zo! Dankje.
Sjemig, dan wordt je dus echt genaaid op deze manier. Dan kun je het beste nog per 1 januari een nieuw contract ergens afsluiten, want dan is je jaarafrekening tenminste echt voor het hele jaar.
Ja dit idee kreeg ik dus ook. Ik wil nu graag berekenen wat ik tot het einde van mijn contract kan verbruiken en wat erna, maar dat kan ik nergens vinden...
alhambra
13-12-2022 om 18:52
Nou ik snap er niet veel van. Ik dacht dat de prijzen per 1 jan een plafond zouden hebben en dat iedereen ongeacht zijn tarief en wanneer je contract begint/eindigt een maximum tarief zou betalen tot een bepaald aantal kuub. Dus dat je zolang je onder de 1200kuub blijft in 2023, je tarief niet hoger msg zijn dan de plafondwaarde.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.