Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

lientje69 schreef op 11-12-2022 om 11:56:

[..]

Wij hadden sowieso al een vrij laag gasverbruik, en daar bespaar ik nog steeds op. Maar we hebben wel een hoog elektragebruik, en daarop besparen lijkt wel niet te lukken. Ons dak is niet geschikt voor zonnepanelen helaas, misschien ter zijner tijd op de schuur nog mogelijk hoop ik

Daar zou je dat spaargeld waar je nu op aan het interen bent goed voor kunnen gebruiken. En zo is de frustratiecirkel weer rond.

Moxxie schreef op 11-12-2022 om 12:04:

[..]

Daar zou je dat spaargeld waar je nu op aan het interen bent goed voor kunnen gebruiken. En zo is de frustratiecirkel weer rond.

Ik houd toch liever wat geld achter de hand voor noodgevallen  als kapotte auto/ wasmachine/ noodreparaties aan het huis enz  

Voelt iets prettiger.

lientje69 schreef op 11-12-2022 om 12:09:

[..]

Ik houd toch liever wat geld achter de hand voor noodgevallen als kapotte auto/ wasmachine/ noodreparaties aan het huis enz

Voelt iets prettiger.

Noodgevallen gaan natuurlijk voor, maar zonnepanelen op de schuur zou een uitkomst zijn als je een hoog stroomverbruik hebt.

Mlah! schreef op 11-12-2022 om 11:01:

[..]

Toen ze van blik naar zak ging, was dat stiekem ook al een enorme prijsstijging: van 800 ml naar 560 ml.

Gewoon weer lekker zelf soep maken en porties invriezen

Dat was geen wijziging maar een toevoeging,  de blikken zijn gewoon gebleven en hetzelfde formaat.

De sta-zakken vallen in het luxere segment. En bedoeld voor 2 personen. 1 portie soep is maar 250 ml.

Broodtrommel schreef op 11-12-2022 om 11:26:

[..]

Ja, je kan er net 1 kom mee vullen. Stelt niets meer voor idd

1 portie soep is 250 ml, zo'n sta-zak is 2 porties.

Als je daar maar 1 kom mee vult eet je 2 porties per keer.

Ysenda schreef op 11-12-2022 om 13:43:

[..]

1 portie soep is 250 ml, zo'n sta-zak is 2 porties.

Als je daar maar 1 kom mee vult eet je 2 porties per keer.

Ja das leuk, maar 250 ml is helemaal niks. Dat is nog geeneens de inhoud van een blikje cola a 330ml. 

Broodtrommel schreef op 11-12-2022 om 17:47:

[..]

Ja das leuk, maar 250 ml is helemaal niks. Dat is nog geeneens de inhoud van een blikje cola a 330ml.

Leuk als klein tussendoortje ipv een kop koffie, maar toch echt niet als maaltijd zo'n hoeveelheid.

Ik snap dus wel dat je vloekt als je vroeger elk 40 cl soep had en nu nog 25.

Marty1984 schreef op 11-12-2022 om 17:55:

[..]

Leuk als klein tussendoortje ipv een kop koffie, maar toch echt niet als maaltijd zo'n hoeveelheid.

Ik snap dus wel dat je vloekt als je vroeger elk 40 cl soep had en nu nog 25.

Gelukkig heeft unox ook gewoon nog verpakkingen van 80 cl. https://www.ah-boodschappen.nl/bonus/week37/6585-unox-soep-in-blik-800-ml

De zakken zijn altijd al kleiner (en relatief veel duurder) geweest dan de blikken.

Broodtrommel schreef op 11-12-2022 om 17:47:

[..]

Een 330 ml blikje cola is dan ook 1,5 portie.

De inschatting van portie grootte is de laatste jaren steeds meer mis gegaan. Dat zie je ook in het aantal mensen met overgewicht, dat is inmiddels meer dan de helft.

Je ziet het ook aan dinerborden, die zijn ook groter geworden. Dan worden de porties ook groter want mensen vullen hun bord op het oog en niet afgewogen.

Voor een maaltijdsoep is een portie ongeveer 300 ml, omdat een maaltijdsoep een stevige soep is.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-12-2022 om 18:11

Ysenda schreef op 11-12-2022 om 18:07:

[..]

Een 330 ml blikje cola is dan ook 1,5 portie.

De inschatting van portie grootte is de laatste jaren steeds meer mis gegaan. Dat zie je ook in het aantal mensen met overgewicht, dat is inmiddels meer dan de helft.

Je ziet het ook aan dinerborden, die zijn ook groter geworden. Dan worden de porties ook groter want mensen vullen hun bord op het oog en niet afgewogen.

Voor een maaltijdsoep is een portie ongeveer 300 ml, omdat een maaltijdsoep een stevige soep is.

300 ml is toch een grote mok? Dat is toch veel te weinig om een paar uur op te teren? 

Paracelsus schreef op 11-12-2022 om 18:11:

[..]

300 ml is toch een grote mok? Dat is toch veel te weinig om een paar uur op te teren?

Een grote mok is 250 ml.

Een xl mok van blond Amsterdam is 500 ml

Een bekertje uit de automaat is 150 ml

Ook de inhoud van mokken is net als het formaat van borden steeds groter geworden, dat betekend dat de gegeten/gedronken hoeveelheden groter worden maar de officiële portie grootte is niet meegegroeid. 

300ml maaltijdsoep kun je prima op teren, zoon heeft er jaren op getraind. Na de training nog 2 volkorenboterhammen met pindakaas is voldoende compensatie volgens de sportdieetist.

En een portie van iets is niet gelijk aan een maaltijd, een maaltijd bestaat uit verschillende onderdelen met elk hun eigen portie grootte. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-12-2022 om 18:27

Ysenda schreef op 11-12-2022 om 18:20:

[..]

Een grote mok is 250 ml.

Een xl mok van blond Amsterdam is 500 ml

Een bekertje uit de automaat is 150 ml

Ook de inhoud van mokken is net als het formaat van borden steeds groter geworden, dat betekend dat de gegeten/gedronken hoeveelheden groter worden maar de officiële portie grootte is niet meegegroeid.

300ml maaltijdsoep kun je prima op teren, zoon heeft er jaren op getraind. Na de training nog 2 volkorenboterhammen met pindakaas is voldoende compensatie volgens de sportdieetist.

En een portie van iets is niet gelijk aan een maaltijd, een maaltijd bestaat uit verschillende onderdelen met elk hun eigen portie grootte.

Ik dacht dat je doelde op alleen 300 ml soep en verder niets eten. Dat zou ik persoonlijk echt niet kunnen. Ik eet daar nog twee volkoren boterhammen bij met ei en kaas en een rauwkost (salade) . Anders heb ik binnen twee uur weer honger. 

https://www.ad.nl/politiek/vvd-en-cda-willen-grotere-rol-overheid-op-energiemarkt-lage-gasprijs-heeft-ons-te-lang-in-slaap-gesust~ad2ddf6e/
,,We hebben alleen gedacht aan de korte termijn’’, aldus Erkens. ,,Onze bedrijven kochten op de dagmarkt in tegen de laagst mogelijke prijzen. In andere landen werden vaak langere contracten afgesloten. Het ging goed, zolang er voldoende aanbod was. Bovendien hoefden we nooit na te denken over leveringszekerheid, doordat we het Groninger gasveld hadden. Dus toen vorig jaar de prijzen stegen, kreeg Nederland de hardste klappen.’’
Een stukje verklaring waarom hier de energieprijs hoger is dan in andere Europese landen.

Kortom: struisvogelpolitiek. 
De Groninger aardbevingen zijn zeker nieuwe materie? 

FallAgain schreef op 12-12-2022 om 22:54:

Kortom: struisvogelpolitiek.
De Groninger aardbevingen zijn zeker nieuwe materie?

Duh... dit hadden we nooit aan kunnen zien komen en meer politiek geneuzel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.