Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Marty1984
03-10-2022 om 21:04
Man hobby't wat in de tuin.
De paprika-plant gaf hier op een hele zomer ... 3 mini-paprika's van 2 duimen groot.
De pepers gaven 3 keer niets.
Ik heb 3 mini-aubergines gezien.
De 3 aardappels die in de grond gingen gaven ... totaal niets.
De pompoenen zijn totaal mislukt. De courgettes gaven ook weer eens niets dit jaar.
De halve achtertuin staat vol planten, maar ik heb 10 aardbeien gezien in 't voorjaar.
De spruitenplanten zijn weer eens niet gegroeid, dus spruiten hebben we komende winter ook niet uit eigen tuin.
Het enige wat gigantisch veel gaf waren de tomatenplanten.
En de kruiden.
Je moet dus vooral héél véél geluk hebben merk ik elk jaar.
Het enige wat hier systematisch (soms een beetje té) goed werkt zijn kruiden.
Het is als hobby en leuk extraatje. Maar als ik er echt van zou moeten eten en leven zouden we toch écht honger hebben.
kitchenwitch
03-10-2022 om 21:07
MidasWolf schreef op 03-10-2022 om 20:35:
[..]
Ik zie het zeker in het begin als een extraatje en dan begin ik met wat makkelijker groenten/kruiden om mee te beginnen. Voor nu nog niets concreet opgepakt. Alleen de gedachte om het te gaan doen.
Nee wil ik serieus er goed van kunnen eten dan moet ik straks nog wel even.
En flink wat ervaring opdoen.
En wat je zelf ook zegt de oogst kan ieder jaar anders uitpakken. Hangt denk ik ook van het soort af wat je plant en het weer.
Boerenkool en spruitkool kunnen de hele winter in de moestuin staan. Andijvie kan ook nog best een tijd. En winterprei, die kun je ook inkuilen, blijft prima
ZanyHeron88
03-10-2022 om 21:10
Marty1984 schreef op 03-10-2022 om 21:04:
De paprika-plant gaf hier op een hele zomer ... 3 mini-paprika's van 2 duimen groot.
De pompoenen zijn totaal mislukt. De courgettes gaven ook weer eens niets dit jaar.
De halve achtertuin staat vol planten, maar ik heb 10 aardbeien gezien in 't voorjaar.
De spruitenplanten zijn weer eens niet gegroeid, dus spruiten hebben we komende winter ook niet uit eigen tuin.
En de kruiden.
Het enige wat hier systematisch (soms een beetje té) goed werkt zijn kruiden.Het is als hobby en leuk extraatje. Maar als ik er echt van zou moeten eten en leven zouden we toch écht honger hebben.
De aardappels staan bij mij in een emmer, droog onder een afdakje, zodat de niet teveel water krijgen.
De aardbeien moet je even kijken wat je hebt. Ik heb doordragers en die geven nu nog aardbeien. Je moet alleen even de bloemetjes eruit halen, totdat de planten groot zijn. Daarna geven ze vaak goede aardbeien. Dit moet je wel hij doordragers doen. Je hebt ook aardbeien die Bijv maar 1 keer aardbeien geven en als je die bloemetjes weghaalt heb je niets
Rockstar
03-10-2022 om 21:19
Mijn ene aardappel werd een joekel van een plant en gaf 15-18 grote aardappelen. En ik was echt niet heel lief voor hem. 
Dorestad
03-10-2022 om 21:32
En de kruiden.
Het enige wat hier systematisch (soms een beetje té) goed werkt zijn kruiden.Het is als hobby en leuk extraatje. Maar als ik er echt van zou moeten eten en leven zouden we toch écht honger hebben.
Mijn ouders eten jaar rond van hun tuin, en ze delen ook veel uit.
Dorestad
03-10-2022 om 21:36
kitchenwitch schreef op 03-10-2022 om 21:07:
[..]
Boerenkool en spruitkool kunnen de hele winter in de moestuin staan. Andijvie kan ook nog best een tijd. En winterprei, die kun je ook inkuilen, blijft prima
Bieten blijven ook lang goed. Mijn ouders hebben dit jaar Nieuw Zeelandse spinazie ontdekt. Officieel géén spinazie maar volgens mij iets van fam van postelein. Smaak van spinazie en als je plukt blijft het achtergebleven gewoon doorgroeien, tot aan de vorst. Dus maanden
Verder heb je natuurlijk wel te maken met wisselteelt. Iedere keer op dezelfde plek aardappelen is vragen om moeilijkheden.
MidasWolf
03-10-2022 om 21:39
Rockstar schreef op 03-10-2022 om 21:19:
Mijn ene aardappel werd een joekel van een plant en gaf 15-18 grote aardappelen. En ik was echt niet heel lief voor hem.
Dat zijn leuke dingen inderdaad.
NippyDunlin42
03-10-2022 om 21:47
Ik denk dat we allemaal gaan moestuinieren. Kunnen al die tegeltuinen weer afgebroken worden!
LostJellyfish83
03-10-2022 om 21:53
Ik wil wel fruitboompjes in de tuin zetten, dat vind ik wel leuk. En lekker.
ZanyHeron88
03-10-2022 om 22:12
Mug schreef op 03-10-2022 om 21:53:
Ik wil wel fruitboompjes in de tuin zetten, dat vind ik wel leuk. En lekker.
Fruitbomen.net het is alweer jaren geleden, maar toen stond er veel info op. De bomen waren ook allemaal van goede kwaliteit. Ik heb 15 struiken / bomen / planten gekocht en van alles is er maar 1 doodgegaan. De rest staat al 9 jaar in de grond.
LostJellyfish83
03-10-2022 om 22:33
Paracelsus schreef op 03-10-2022 om 22:12:
[..]
Fruitbomen.net het is alweer jaren geleden, maar toen stond er veel info op. De bomen waren ook allemaal van goede kwaliteit. Ik heb 15 struiken / bomen / planten gekocht en van alles is er maar 1 doodgegaan. De rest staat al 9 jaar in de grond.
Leuk! Zij hebben echt veel keuze
Herfstappeltaart
04-10-2022 om 07:15
MidasWolf schreef op 03-10-2022 om 19:57:
[..]
Zei iemand hamsteren !!!!
![]()
Herfstappeltaart
04-10-2022 om 07:21
Wij hebben vorig voorjaar een appelboompje geplant. Die deed het gelijk goed, bloesem en in het najaar 3 mooie appels.
Helaas is het dit jaar gelijk mis gegaan. Er kwamwel bloesem in maar ook luis. De blaadjes rolden op en we hadden geen appels. Ik ga er vanuit dat dat misschien door de extreme droogte is gekomen.
We laten hem maar staan om te zien of het volgend jaar beter gaat.
ZanyHeron88
04-10-2022 om 07:37
Herfstappeltaart schreef op 04-10-2022 om 07:21:
Wij hebben vorig voorjaar een appelboompje geplant. Die deed het gelijk goed, bloesem en in het najaar 3 mooie appels.
Helaas is het dit jaar gelijk mis gegaan. Er kwamwel bloesem in maar ook luis. De blaadjes rolden op en we hadden geen appels. Ik ga er vanuit dat dat misschien door de extreme droogte is gekomen.
We laten hem maar staan om te zien of het volgend jaar beter gaat.
Is het niet normaal dat appelbomen na planten even geen appels geven? Onze perenbomen hebben 5 jaar geen peren gegeven. De appels waren in het tweede jaar ook minimaal.
de appelbomen zitten hier ook onder de luis, maar ze geven ook gewoon appels. Staat er wel een boom bij die kan bevruchten?
Schommelstoel
04-10-2022 om 07:52
En de kruiden.
Dat klinkt een beetje alsof je op de verkeerde grond moestuiniert. Misschien zit je op arme zandgrond? Dan zou je de natuur kunnen tweaken door heel veel mest toe te voegen. Of gewoon je planten aanpassen aan de grond die je hebt. Vruchtgewassen als paprika/peper, aubergine en zeker pompoen hebben echt wel wat voedingsstoffen nodig om te kunnen floreren. Daarbij zijn de eerste drie ook niet echt groenten voor een Hollands klimaat, die zou je eigenlijk in potgrond achter glas moeten kweken (en dan nog mest toevoegen). Kroppen sla en andijvie hadden waarschijnlijk beter gegroeid in jullie tuin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.