Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-09-2022 om 12:30

Rondstruiner schreef op 18-09-2022 om 10:27:

[..]

Wat ik zo lastig vind in deze discussie, is dat ik door mijn werk in het verleden regelmatig contact had met mensen met financiële problemen uit ervaring weet dat een deel daarvan gewoonweg niet met geld kan omgaan en daarom in de problemen komt. Er zit natuurlijk ook een groep tussen met pech en tegenslag, maar dat geldt lang niet voor iedereen.

Ik heb mensen meegemaakt die al 3 maanden hun hypotheek niet hadden betaald en dan toch als hun eindejaarsuitkering binnenkwam daarvan snel een zonvakantie boekten ipv de schuld te betalen, want ze moesten er echt even uit. Dan volgt dus loonbeslag... Of met een creditcard dure laarzen kopen terwijl je al schulden hebt. Zoveel van dat soort voorbeelden gezien. Denk ook aan een programma als een dubbeltje op zijn kant.

Ik vind het echt heel lastig. Ik geloof dat er tegenwoordig meer aandacht voor geldzaken is op school, maar vroeger niet. Als je dat dan niet van huis uit meekrijgt en op de kleintjes letten niet in je aard zit, dan is het vaak moeilijk blijkbaar en schieten mensen in de weerstand.

De groep die nu in de problemen komt, zijn nooit in beeld geweest bij schuldhulpverlening en hebben in het verleden ook geen schulden gehad.  Dus het is te simpel om te zeggen dat deze mensen niet met geld kunnen omgaan.

Ik hoor net dat mijn zus 900 p.m. moet gaan betalen. Dat zijn echte geitewollen sokken types die altijd al alle koopjes achterna liepen en  hun woning zeker niet veel te warm stoken. 

ze hebben gelukkig beide een goedbetaalde baan in het onderwijs, maar ook deze groep kan in de problemen komen

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-09-2022 om 12:33

wild-flower schreef op 18-09-2022 om 12:26:

Je CV-ketel niet lager dan 60 graden zetten is het advies .

https://www.nu.nl/295383/video/waarom-je-je-cv-ketel-niet-zomaar-lager-kan-zetten.html

Dat klopt niet helemaal, en is ook niet wat in het filmpje gezegd wordt.

Bij een combiketel kun je 2 temperaturen instellen. Tapwater (kraanwater) moet je op minstens 60 graden houden ivm legionella.

De cv (centrale verwarming) temperatuur kan juist wel lager, afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is. Het is een kwestie van uitproberen of het met 55, 50 of zelfs 45 nog lukt om je huis warm te krijgen.

Paracelsus schreef op 18-09-2022 om 12:30:

[..]

De groep die nu in de problemen komt, zijn nooit in beeld geweest bij schuldhulpverlening en hebben in het verleden ook geen schulden gehad. Dus het is te simpel om te zeggen dat deze mensen niet met geld kunnen omgaan.

Ik hoor net dat mijn zus 900 p.m. moet gaan betalen. Dat zijn echte geitewollen sokken types die altijd al alle koopjes achterna liepen en hun woning zeker niet veel te warm stoken.

ze hebben gelukkig beide een goedbetaalde baan in het onderwijs, maar ook deze groep kan in de problemen komen

De mensen waar ik het eerder over had waren ook nooit in aanmerking gekomen met schuldhulpverlening hoor. En ik zeg nergens, werkelijk nergens dat het voor iedereen geldt. Ik zeg alleen dat ze er wel degelijk tussen zitten en dat ik de discussie daarom lastig vindt. Want er is niet één oplossing voor al die mensen.

We kennen het verbruik van je zus natuurlijk niet, maar als ze écht weinig energie gebruikt, is dat gewoon misdadig, zulke maandbedragen.

Maar met alleen een bedrag kun je er zo weinig van zeggen, want ook geitenwollensokkentypes kunnen groot wonen en te veel energie gebruiken.

NocturnalMule38

NocturnalMule38

18-09-2022 om 12:51

Rondstruiner schreef op 18-09-2022 om 12:43:

[..]

De mensen waar ik het eerder over had waren ook nooit in aanmerking gekomen met schuldhulpverlening hoor. En ik zeg nergens, werkelijk nergens dat het voor iedereen geldt. Ik zeg alleen dat ze er wel degelijk tussen zitten en dat ik de discussie daarom lastig vindt. Want er is niet één oplossing voor al die mensen.

We kennen het verbruik van je zus natuurlijk niet, maar als ze écht weinig energie gebruikt, is dat gewoon misdadig, zulke maandbedragen.

Maar met alleen een bedrag kun je er zo weinig van zeggen, want ook geitenwollensokkentypes kunnen groot wonen en te veel energie gebruiken.

Je kan nooit een hele groep op 1 iets beoordelen. Ik leef van de bijstand en voldoe totaal niet aan het beeld. 

Moesten ze bij de sociale dienst ook aan wennen 

Inmiddels weten ze dat ik afspraken na kom. Proactief ben en niet fraudeert. ( in theorie kan ik nu dus veilig frauderen 

Ik kom eigenlijk elke maand uit en heb een , klein , potje voor noodgevallen. Denk vooruit. 

Maar voor best veel mensen ben ik een luie frauderende shag rokende uitvreter.. 

Maatregelen zijn nooit voor iedereen  terecht of fijn. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-09-2022 om 12:56

Rondstruiner schreef op 18-09-2022 om 12:43:

[..]

Ze wonen niet groot, gewoon een rijtjeshuis uit de jaren lang geleden  dus het is gewoon niet al te best geïsoleerd. Het huis is gekocht toen alle prijzen door het dak gingen. Het huis moest flink opgeknapt worden, maar het is achteraf gezien niet goed genoeg geïsoleerd ( het kan natuurlijk altijd beter) 

alleen het geld is op, dus ze moeten weer even sparen voordat ze eventueel zonnepanelen kunnen installeren of verder kunnen isoleren. 

Missingyoumuch schreef op 18-09-2022 om 12:51:

[..]

Je kan nooit een hele groep op 1 iets beoordelen. Ik leef van de bijstand en voldoe totaal niet aan het beeld.

Dat is dus eigenlijk precies wat ik ook zeg, er is niet één homogene groep. Er zitten tussen de middeninkomens met financiële problemen mensen met pech, tegenslag en vervelende omstandigheden die er zelf echt alles aan doen maar ook mensen die niet met geld om kunnen gaan en in de weerstand schieten als ze flink moeten bezuinigen. En dan nog van alles tussen die die twee in.

Het is best vermoeiend dat zodra je ook maar durft te suggereren dat er misschien wel mensen zijn die er zelf iets meer aan kunnen doen, er onmiddellijk wordt gedaan alsof je iedereen over een kam scheert. Terwijl ik dat dus nadrukkelijk niet doe.

ik heb toch maar even de verwarming aangezet, wat is het koud vandaag 

Wij zijn zo'n middeninkomen (huishouden van 2 personen). We leven normaal tot zuinig. Gaan niet op vakantie, vakantiegeld gaat op de spaarrekening en elke maand wordt (voor zover mogelijk met een sterk gestegen voorschot) gespaard. We komen voor geen enkele toeslag of potje in aanmerking dus als er niks aan de energieprijs wordt gedaan moeten we toch straks de spaarpot gaan aanspreken. En daar maak ik me best wel zorgen over. Wat moet je als uiteindelijk de spaarpot leeg is?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-09-2022 om 14:15

HerrBlitz schreef op 18-09-2022 om 14:05:

ik heb toch maar even de verwarming aangezet, wat is het koud vandaag

Dat snap ik wel, het is echt frisjes buiten. 

Gister hadden wij de brandweer in de straat. Iemand had een schoorsteenbrand. 
mij vrees echt dat we dit meer gaan krijgen de komende tijd. 

Paracelsus schreef op 18-09-2022 om 14:15:

[..]

Ik snap het niet. Je kunt ook gewoon een trui of extra vest aandoen. 

arnica25 schreef op 18-09-2022 om 14:10:

Wij zijn zo'n middeninkomen (huishouden van 2 personen). We leven normaal tot zuinig. Gaan niet op vakantie, vakantiegeld gaat op de spaarrekening en elke maand wordt (voor zover mogelijk met een sterk gestegen voorschot) gespaard. We komen voor geen enkele toeslag of potje in aanmerking dus als er niks aan de energieprijs wordt gedaan moeten we toch straks de spaarpot gaan aanspreken. En daar maak ik me best wel zorgen over. Wat moet je als uiteindelijk de spaarpot leeg is?

Oef ik zie dit nu bij  mijn schoonouders, ze zijn van 150 euro p.m. naar bijna 600 eu p.m. aan energiekosten gegaan. En doen helemaal niks geks. Door eigen huis en spaarpotje vallen ze overal buiten. Dus gaat nu de spaarpot, wat bedoeld was als pensioen (want ZZPer), eraan. Eigenlijk worden ze nu "afgestraft" op het sparen. 

Paracelsus schreef op 18-09-2022 om 14:15:

[..]

Daar ben ik ook bang voor. Hier in de buurt zijn een hoop gashaarden omgebouwd naar open haard. Als dat maar goed gaat. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-09-2022 om 14:22

Poezie schreef op 18-09-2022 om 14:17:

[..]

Ik snap het niet. Je kunt ook gewoon een trui of extra vest aandoen.

Die discussie hebben we eerder al gevoerd hier. Niet iedereen is even gezond of leeft in dezelfde omstandigheden.

Als je door Bijv atrose of iets anders extra pijn krijgt door de kou, dan zou ik ook verwarmen of een warme douche nemen.

Het is voor iedereen een afweging die ze moeten maken. Ik hoop ook dat mensen deze afweging kunnen blijven maken.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-09-2022 om 14:23

HerrBlitz schreef op 18-09-2022 om 14:17:

[..]

Daar ben ik ook bang voor. Hier in de buurt zijn een hoop gashaarden omgebouwd naar open haard. Als dat maar goed gaat.

Ik vrees ervoor. Of het verbranden van geïmpregneerd hout 

Paracelsus schreef op 18-09-2022 om 10:58:

[..]

Ik ook. Al vraag ik me af of inductie ook zo zuinig is. Bij gas zitten we echt super laag. Alleen onze stroom rekening niet. Dus dan vermoed ik toch dat alle kleine beetjes helpen.

Inductie is voor ons voornamelijk zuinig omdat we zonnepanelen hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.