Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
NocturnalMule38
18-09-2022 om 10:15
koken op gas is maar 5% van je verbruik. Natuurlijk is er niks mis met hier bewust mee omgaan. Het gaat je alleen niet heel veel opleveren. De cv en warm water is grootste deel dus daar is ook meeste winst mee te halen.
Ik zeg dit niet om vervelend te doen ! Juist niet , ik noem het omdat ik lees dat mensen enorm in de stress zitten. Wat niet gek is hoor. Maar stress zorgt vaak ook voor niet perse de beste aanpak. Je richten op dingen die nauwelijks effect hebben is zo zonde.
ShowyHummingbird30
18-09-2022 om 10:24
Missingyoumuch schreef op 18-09-2022 om 10:15:
koken op gas is maar 5% van je verbruik. Natuurlijk is er niks mis met hier bewust mee omgaan. Het gaat je alleen niet heel veel opleveren. De cv en warm water is grootste deel dus daar is ook meeste winst mee te halen.
Ik zeg dit niet om vervelend te doen ! Juist niet , ik noem het omdat ik lees dat mensen enorm in de stress zitten. Wat niet gek is hoor. Maar stress zorgt vaak ook voor niet perse de beste aanpak. Je richten op dingen die nauwelijks effect hebben is zo zonde.
Het is niet of of, maar en en. Als ik door met geen of weinig moeite anders te koken iets extra kan besparen dan is dat mooi meegenomen. Alle beetjes helpen. Met name ook omdat het voor mij ook gaat om een andere mindset - niet ongeremd consumeren, maar alleen dat gebruiken dat echt nodig is. Los van de energieprijzen.
Rondstruiner
18-09-2022 om 10:27
wild-flower schreef op 18-09-2022 om 09:55:
[..]
Er wordt niet 'gezeurd' dat ze te weinig verdienen , er wordt 'gezeurd' dat er veel nu niet meer rond kunnen komen en in de schuldsanering belanden.
Wat ik zo lastig vind in deze discussie, is dat ik door mijn werk in het verleden regelmatig contact had met mensen met financiële problemen uit ervaring weet dat een deel daarvan gewoonweg niet met geld kan omgaan en daarom in de problemen komt. Er zit natuurlijk ook een groep tussen met pech en tegenslag, maar dat geldt lang niet voor iedereen.
Ik heb mensen meegemaakt die al 3 maanden hun hypotheek niet hadden betaald en dan toch als hun eindejaarsuitkering binnenkwam daarvan snel een zonvakantie boekten ipv de schuld te betalen, want ze moesten er echt even uit. Dan volgt dus loonbeslag... Of met een creditcard dure laarzen kopen terwijl je al schulden hebt. Zoveel van dat soort voorbeelden gezien. Denk ook aan een programma als een dubbeltje op zijn kant.
Ik vind het echt heel lastig. Ik geloof dat er tegenwoordig meer aandacht voor geldzaken is op school, maar vroeger niet. Als je dat dan niet van huis uit meekrijgt en op de kleintjes letten niet in je aard zit, dan is het vaak moeilijk blijkbaar en schieten mensen in de weerstand.
wild-flower
18-09-2022 om 10:29
Missingyoumuch schreef op 18-09-2022 om 10:15:
koken op gas is maar 5% van je verbruik.
Ik denk dat veel mensen dat niet weten hoor .
75 % van je gasverbruik gaat op aan verwarming.
20 % van je gasverbruik gaat op aan warm water.
5 % van je gasverbruik gaat op aan koken op gas .
https://www.hier.nu/themas/stroom-en-gas/dit-zijn-3-grootste-gasslurpers-bij-jou-thuis
Rondstruiner
18-09-2022 om 10:34
wild-flower schreef op 18-09-2022 om 10:13:
Ik las iets van 1800 euro netto . Dat is toch een midden inkomen . Daar komen mensen/gezinnen nu niet meer van rond .
Ik zie 1800 netto niet als middeninkomen, dat is maar 50 euro boven het minimumloon. Bruto ongeveer 26.000, dat is ruim 1/3 onder modaal (38.000).
Maar de term middeninkomens is nergens duidelijk gedefinieerd. Volgens sommige definities zou het er nog net bijhoren.
https://nos.nl/collectie/13785/artikel/2301635-wie-zijn-eigenlijk-de-middeninkomens
HerrBlitz
18-09-2022 om 10:40
wild-flower schreef op 18-09-2022 om 10:29:
[..]
Ik denk dat veel mensen dat niet weten hoor .
75 % van je gasverbruik gaat op aan verwarming.
20 % van je gasverbruik gaat op aan warm water.
5 % van je gasverbruik gaat op aan koken op gas .
https://www.hier.nu/themas/stroom-en-gas/dit-zijn-3-grootste-gasslurpers-bij-jou-thuis
Ik wist dit inderdaad niet en dacht dat koken juist heel veel verbruikte
ZanyHeron88
18-09-2022 om 10:58
HerrBlitz schreef op 18-09-2022 om 10:40:
[..]
Ik wist dit inderdaad niet en dacht dat koken juist heel veel verbruikte
![]()
Ik ook. Al vraag ik me af of inductie ook zo zuinig is. Bij gas zitten we echt super laag. Alleen onze stroom rekening niet. Dus dan vermoed ik toch dat alle kleine beetjes helpen.
FaithfulDuck87
18-09-2022 om 11:01
wild-flower schreef op 18-09-2022 om 09:55:
[..]
Er wordt niet 'gezeurd' dat ze te weinig verdienen , er wordt 'gezeurd' dat er veel nu niet meer rond kunnen komen en in de schuldsanering belanden.
nou dat zijn er dan een heleboel, want dan val ik daar ook onder en met mij nog heel veel mensen.
Dorestad
18-09-2022 om 11:33
Rondstruiner schreef op 18-09-2022 om 07:27:
[..]
Pierre Wind promoot dat al heel lang herinner ik me nu. Koken tot het kookpunt. Voor groente, pasta, eieren. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ga dat wel eens doen.
Hij heeft sowieso al lang tips over duurzaam koken, zoals hoe je de bladeren van de bloemkool en de steel van de broccoli lekker kunt verwerken ipv weggooien.
https://youtu.be/LKCoYeDheFM
Hij heeft ook een boek geschreven daarover, maar mijn bieb heeft het helaas niet...
Wat een leuke tip op deze regenachtige zondag, ik wist niet dat hij dit ook promoot. Steel broccoli is gewoon ook broccoli, wordt hier ook altijd gekookt.
Bladeren bloemkool snijd ik in stukjes door de soep of ik verwerk het in een groentespread. Loof van wortel: pesto.
Yumi
18-09-2022 om 11:43
Paracelsus schreef op 18-09-2022 om 10:58:
[..]
Ik ook. Al vraag ik me af of inductie ook zo zuinig is. Bij gas zitten we echt super laag. Alleen onze stroom rekening niet. Dus dan vermoed ik toch dat alle kleine beetjes helpen.
Milieu centraal verbruik per jaar:
Gas 37 m3
Inductie 175 kwh
Keramisch 225 kwh
Dorestad
18-09-2022 om 11:46
Friezinnetje schreef op 18-09-2022 om 11:01:
[..]
nou dat zijn er dan een heleboel, want dan val ik daar ook onder en met mij nog heel veel mensen.
Ik ben verpleegkundige met ruim 30 jaar ervaring. CAO ziekenhuizen is rianter dan CAO VVT. Daarnaast werkte ik als sociotherapeut, CAO GGZ. Ik ben afgekeurd voor 2 van de 3 banen, daarvoor val ik onder de WIA. Ik werk nog 12 uur per week als vpk waarbij ik onder CAO VVT val. Inclusief ORT en weekend verdien ik hiermee 600 euro netto. Mijn WIA uitkering (volledig afgekeurd) is veel en veel hoger. Dat komt voornamelijk door CAO GGZ, daar had ik een veel hoger uurloon en veel uren. Ik ben dus zo iemand die, wanneer ik meer uren zou kunnen maken in mijn baan die ik nog steeds heb, er netto veel minder aan overhoud. Niet door toeslagen of tegemoetkomingen maar doordat de baan die ik heb en kan doen (en die ik al had voordat ik ziek werd) onder VVT valt.
Dorestad
18-09-2022 om 11:49
Rondstruiner schreef op 18-09-2022 om 10:27:
[..]
Wat ik zo lastig vind in deze discussie, is dat ik door mijn werk in het verleden regelmatig contact had met mensen met financiële problemen uit ervaring weet dat een deel daarvan gewoonweg niet met geld kan omgaan en daarom in de problemen komt. Er zit natuurlijk ook een groep tussen met pech en tegenslag, maar dat geldt lang niet voor iedereen.
Ik heb mensen meegemaakt die al 3 maanden hun hypotheek niet hadden betaald en dan toch als hun eindejaarsuitkering binnenkwam daarvan snel een zonvakantie boekten ipv de schuld te betalen, want ze moesten er echt even uit. Dan volgt dus loonbeslag... Of met een creditcard dure laarzen kopen terwijl je al schulden hebt. Zoveel van dat soort voorbeelden gezien. Denk ook aan een programma als een dubbeltje op zijn kant.
Ik vind het echt heel lastig. Ik geloof dat er tegenwoordig meer aandacht voor geldzaken is op school, maar vroeger niet. Als je dat dan niet van huis uit meekrijgt en op de kleintjes letten niet in je aard zit, dan is het vaak moeilijk blijkbaar en schieten mensen in de weerstand.
Heel herkenbaar wat je schrijft. Zowel in mijn werk als in mijn vrijwilligerswerk maakte en maak ik dit mee. Financiële opvoeding krijgt niet iedereen mee.
Moxxie
18-09-2022 om 11:58
Dorestad schreef op 18-09-2022 om 11:49:
[..]
Heel herkenbaar wat je schrijft. Zowel in mijn werk als in mijn vrijwilligerswerk maakte en maak ik dit mee. Financiële opvoeding krijgt niet iedereen mee.
Ik denk dat het ook niet helpend is voor deze groep dat de nieuwsberichten over de problemen van de middeninkomens je om de oren vliegen. Het sterkt ze in hun idee dat het niet op te lossen is en ze er niets aan kunnen doen. Het zou mooi zijn als mensen die gebruik moeten maken van het noodfonds (als het komt) ook hulp van een budgetcoach krijgen om ze te leren meer grip te krijgen op hun financiën.
wild-flower
18-09-2022 om 12:26
Je CV-ketel niet lager dan 60 graden zetten is het advies .
https://www.nu.nl/295383/video/waarom-je-je-cv-ketel-niet-zomaar-lager-kan-zetten.html
NocturnalMule38
18-09-2022 om 12:29
Paracelsus schreef op 18-09-2022 om 10:58:
[..]
Het is van mij ook niet als kritiek bedoeld maar als dat misschien heel veel moeite in verhouding niet heel veel oplevert. Natuurlijk is er niks met bewust zijn van dingen die je wel en niet doet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.