Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Moxxie schreef op 17-09-2022 om 12:48:

[..]

Ik ben het ten dele met je eens, voor de minima komt het te laat, maar over die groep heb ik het niet. Ook de middeninkomens klagen steen en been en dat vind ik eigenlijk niet terecht. In de coronajaren klotste het spaargeld tegen de plinten bij Jan Modaal omdat we de deur niet uit konden. Toen het allemaal weer mocht werd het met bakken uitgegeven aan vakanties en andere leuke dingen, alles kon. Maar als het dan een paar maanden minder gaat verwachten we dat de overheid meteen ingrijpt en gaat pamperen. Want over hoeveel maanden hebben we het nu eigenlijk? De oorlog is pas in februari begonnen en daarna heeft het echt nog een poosje geduurd voordat we het gingen merken. Je mag van de middeninkomens toch verwachten dat ze dit een paar maanden zelf op kunnen vangen? Daar zijn we toch rijk genoeg voor?

Dat is wel weer heeeel kort door de bocht. Middeninkomen is ook maar een begrip hè? Als jij onderaan de 'middeninkomens' zit, net geen toeslagen krijgt, geen recht op een sociale huurwoning, dus wellicht in een behoorlijk dure vrije sector huurwoning, of moeten kopen met een tophypotheek (gewoon simpel appartementje), wellicht flinke zorgkosten hebt of whatever. Dan leef je een mss een heel bescheiden leventje, maar als daar dan ineens honderden euro's energiekosten bijkomen, gaat dat gewoon niet meer lukken. 

NocturnalMule38

NocturnalMule38

17-09-2022 om 15:19

bieb1963 schreef op 17-09-2022 om 14:46:

[..]

Nou........ ook al heb je vast contract, als je meer verbruikt dan je vaste contract krijg je natuurlijk ook een enorme naheffing.

Dat klopt maar in mijn geval ga ik altijd wat boven geadviseerde termijnbedrag zitten. 

Ik krijg liever iets terug dan een flinke rekening. En mijn maandelijkse termijn is 120 euro dus prima te doen. 

Ik ga nog wel folie achter de cv in de woonkamer plakken. Heb eigenlijk verder nooit ergens de cv aan. Toen zoon nog bij mij woonde mocht hij natuurlijk wel de cv op zijn kamer aanzetten als hij daar was. 

Nu nog maar 18 graden in de woonkamer. 1,5 minder dan gisteren. Vanavond de cv wel ff aan  

bieb1963 schreef op 17-09-2022 om 14:46:

[..]

Nou........ ook al heb je vast contract, als je meer verbruikt dan je vaste contract krijg je natuurlijk ook een enorme naheffing.

Je vaste contract is natuurlijk gebaseerd op je normale gebruik. Ik bedoel uiteraard niet om meer te verbruiken dan wat je vorig jaar zorgeloos verbruikte maar ook zeker niet minder. Ik heb in de periode naar 1 juli toe nog even bewust genoten van mijn lange hete douches voor de prijs voor mij omhoog ging. 

HerrBlitz schreef op 17-09-2022 om 13:59:

Wij krijgen zojuist bericht van Eneco dat we ons maandbedrag met 100 euro kunnen verlagen en we krijgen ruimschoots geld terug is de prognose nu.
Dat had ik niet verwacht na alle drama-verhalen overal, dus ik ben aangenaam verrast.

Dat kan als je verbruik gedaald is maar je nog een doorlopend contract met vaste prijs hebt. 

Ik verwacht dat ook in november. We zijn minder thuis door werk en school tov het eerste jaar dat wij hier woonden. Ik verwacht een nieuw maandbedrag van rond de 125 euro.

bieb1963 schreef op 17-09-2022 om 14:58:

[..]

Dat is wel weer heeeel kort door de bocht. Middeninkomen is ook maar een begrip hè? Als jij onderaan de 'middeninkomens' zit, net geen toeslagen krijgt, geen recht op een sociale huurwoning, dus wellicht in een behoorlijk dure vrije sector huurwoning, of moeten kopen met een tophypotheek (gewoon simpel appartementje), wellicht flinke zorgkosten hebt of whatever. Dan leef je een mss een heel bescheiden leventje, maar als daar dan ineens honderden euro's energiekosten bijkomen, gaat dat gewoon niet meer lukken.

Natuurlijk kan je individuele scenario's verzinnen van mensen die driedubbel pech hebben, helaas worden lusten en lasten niet eerlijk verdeeld in het leven. Wat Envelop zegt is ook waar; als je inkomen en buffer zijn  teruggelopen tijdens de corona periode is het ook extra zwaar en dat is zuur. Maar het zijn niet alleen mensen die het extra zwaar hebben die klagen, dat is mijn punt. Er zijn veel mensen die continu losgaan op de overheid, die had alles gisteren al op moeten lossen, terwijl ze helemaal niet in de problemen zitten. Minder vaak uit eten of op vakantie, verwarming lager, korter douchen, opletten bij je boodschappen of tijdelijk geen nieuwe kleding of telefoon kopen zijn geen problemen, het is hoogstens niet leuk.

redbulletje schreef op 17-09-2022 om 15:57:

[..]

Je vaste contract is natuurlijk gebaseerd op je normale gebruik. Ik bedoel uiteraard niet om meer te verbruiken dan wat je vorig jaar zorgeloos verbruikte maar ook zeker niet minder. Ik heb in de periode naar 1 juli toe nog even bewust genoten van mijn lange hete douches voor de prijs voor mij omhoog ging.

Als jouw ‘normale’ gebruik al boven het gemiddelde normale gebruik ligt/lag, ja, dan zul je nóg meer je best moeten doen je kosten te verlagen. Lijkt mij niet zo moeilijk te begrijpen, toch? 

Kersje schreef op 17-09-2022 om 17:12:

[..]

Als jouw ‘normale’ gebruik al boven het gemiddelde normale gebruik ligt/lag, ja, dan zul je nóg meer je best moeten doen je kosten te verlagen. Lijkt mij niet zo moeilijk te begrijpen, toch?

Ik heb het over iemand die nu nog een gunstig vast contract heeft, die kan nog gewoon gebruiken wat ze vorig jaar ook gebruikte zonder daar financiële schade door te lijden.

En juist dankzij de (voorheen) grootgebruikers is een potentiëel gemiddelde wellicht op gunstig niveau.

redbulletje schreef op 17-09-2022 om 17:20:

[..]

Ik heb het over iemand die nu nog een gunstig vast contract heeft, die kan nog gewoon gebruiken wat ze vorig jaar ook gebruikte zonder daar financiële schade door te lijden.

Ook ik heb nog een heel gunstig contract tot 2024,  

- Gas € 0,68532/m3
- Elektra normaal: € 0,12589/ kWh
- Elektra dal: € 0,11769/ kWh

wat niet wegneemt dat ik alsnog probeer te bezuinigen ipv te pakken wat ik pakken kan. Juist dat is het grote verschil tussen jou en mij 

Kersje schreef op 17-09-2022 om 17:29:

[..]

Ook ik heb nog een heel gunstig contract tot 2024, wat niet wegneemt dat ik alsnog probeer te bezuinigen ipv te pakken wat ik pakken kan. Juist dat is het grote verschil tussen jou en mij

Hier hetzelfde, contract tot ver in 2024 vast. Neemt niet weg dat je invloed hebt op het verder oplopen van de schaarste met alle gevolgen van dien voor mensen met een variabel contract! Dus hier besparen we ook zoveel mogelijk.

Envelop schreef op 17-09-2022 om 13:45:

[..]

Ze mogen ook tussendoor verhogen, wij hebben dit bericht gister gehad en het gaat per 1-10 in.

Het is meer: ik zit ook bij Greenchoice, maar heb geen bericht gehad.

Moxxie schreef op 17-09-2022 om 16:59:

[..]

Natuurlijk kan je individuele scenario's verzinnen van mensen die driedubbel pech hebben, helaas worden lusten en lasten niet eerlijk verdeeld in het leven. Wat Envelop zegt is ook waar; als je inkomen en buffer zijn teruggelopen tijdens de corona periode is het ook extra zwaar en dat is zuur. Maar het zijn niet alleen mensen die het extra zwaar hebben die klagen, dat is mijn punt. Er zijn veel mensen die continu losgaan op de overheid, die had alles gisteren al op moeten lossen, terwijl ze helemaal niet in de problemen zitten. Minder vaak uit eten of op vakantie, verwarming lager, korter douchen, opletten bij je boodschappen of tijdelijk geen nieuwe kleding of telefoon kopen zijn geen problemen, het is hoogstens niet leuk.

Dat begrijp ik uiteraard. Dat geldt.sowieso voor.iedereen. Maar het gaat mij erom dat vaak juist de middeninkomers in de tang zitten en weinig ruimte hebben. En dus een energierekening die veel en veel hoger is helemaal  niet kunnen betalen.  

bieb1963 schreef op 17-09-2022 om 18:29:

[..]

Dat begrijp ik uiteraard. Dat geldt.sowieso voor.iedereen. Maar het gaat mij erom dat vaak juist de middeninkomers in de tang zitten en weinig ruimte hebben. En dus een energierekening die veel en veel hoger is helemaal niet kunnen betalen.

Dit inderdaad. Er worden allerlei potjes ingezet voor minima, maar de middeninkomens moeten daardoor extra betalen terwijl die het zelf vaak ook verre van breed hebben. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-09-2022 om 20:28

Poezie schreef op 17-09-2022 om 19:31:

[..]

Dit inderdaad. Er worden allerlei potjes ingezet voor minima, maar de middeninkomens moeten daardoor extra betalen terwijl die het zelf vaak ook verre van breed hebben.

waar haal jij vandaan dat de middeninkomens extra moeten betalen? 

NocturnalMule38

NocturnalMule38

17-09-2022 om 20:40

Kersje schreef op 17-09-2022 om 17:29:

[..]

Ook ik heb nog een heel gunstig contract tot 2024,

- Gas € 0,68532/m3
- Elektra normaal: € 0,12589/ kWh
- Elektra dal: € 0,11769/ kWh

wat niet wegneemt dat ik alsnog probeer te bezuinigen ipv te pakken wat ik pakken kan. Juist dat is het grote verschil tussen jou en mij

Wel met je eens. Ik probeer er wel op te letten. Wel dus met de luxe dat ik ook onbezorgd een keer 8 minuten kan douchen ipv 4 omdat mijn gewrichten pijn doen. Dat is wel een prettig idee. En daar heeft RB wel een punt. Ik hoef nu ook weer niet te streng te zijn voor mezelf. Ik was geen watkanhetmijallemaalschelentype  hoor maar wat bewuster kan geen kwaad  . Alleen al voor milieu en iig niet onnodig aan de gasvoorrraad te zitten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.