Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Elaine68 schreef op 18-01-2023 om 12:36:

Ik had gereageerd op een leuk appartement en was blij verrast dat ik bericht kreeg van de woningbouw dat ik (wij eigenlijk) in aanmerking kwam. Ik moest aangeven of ik nog interesse had. Ging ik kijken was de huur 623 euro en het GWL 600 zoveel. Totaal 1200 zoveel. Ik heb mijn interesse snel verwijderd. Ik weet niet of die gegevens er al bij stonden toen ik reageerde, misschien heb ik er overheen gekeken. Of gedacht dat er iets niet klopte zoals gisteren toen ik die 1200 zoveel zag staan.

Maar is dat blokverwarming en/of blokelectriciteit? Of zijn het kosten waar je zelf ook nog invloed op hebt?

Hanke321 schreef op 17-01-2023 om 19:50:

[..]

Wat is er gek aan? Het gaat over vaste contracten. Niet over variabele.

De winst van de energiebedrijven wordt op deze manier beschermd. Klanten zitten vast aan hun dure contract en betalen dus teveel voor hun energie. En dan brengen ze het zo, dat het goed zou zijn voor de klant. Want nu durven die arme energiebedrijven geen vaste contracten aan te bieden uit angst dat mensen die opzeggen. In welke wereld is dit een kloppend verhaal...? 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

18-01-2023 om 13:45

Beterhier schreef op 18-01-2023 om 12:48:

[..]

Dat vind ik ook wel het lastige! Vermogen dat in een bedrijf zit en nodig is voor herinvesteren is geen geld dat herverdeeld kan worden. Ik weet niet hoe dit in de cijfers van Oxfam terugkomt.

En als ze uiteindelijk de boel willen verkopen, hebben ze geen pensioen opgebouwd, maar wel een gevulde rekening waar ze de komende jaren van moeten leven en op interen. Het zou wel heel erg zijn als de overheid dit zou gaan afpakken. Ik geloof namelijk nooit dat ze de allerrijkste de pakken krijgen, maar dat het voornamelijk deze groep straks de Sjaak is. 

Peaches schreef op 18-01-2023 om 13:15:

[..]

De winst van de energiebedrijven wordt op deze manier beschermd. Klanten zitten vast aan hun dure contract en betalen dus teveel voor hun energie. En dan brengen ze het zo, dat het goed zou zijn voor de klant. Want nu durven die arme energiebedrijven geen vaste contracten aan te bieden uit angst dat mensen die opzeggen. In welke wereld is dit een kloppend verhaal...?

Hier ben ik het niet mee eens. Als je contractbreuk pleegt (want dat is het) dan kan de energie leverancier zijn energie voor bedrag X ingekocht mogelijk niet meer kwijt voor bedrag X + winst. Dit gaat bij hypotheken en rente precies zo.

Wie niet vast wil zitten moet geen vast contract aangaan. Ik vind een overeengekomen jaar of meerjaren prijs trouwens veel transparanter (ook al is ie duurder) dan flexibele welke compleet ondoorzichtig met vertraging op de markt meebewegen.

Peaches schreef op 18-01-2023 om 13:15:

[..]

Ik ben juist blij met mijn vaste contract. Ik betaal 126 euro per maand en dat is echt niet duur hoor.

watertoren schreef op 18-01-2023 om 13:46:

[..]

Ik ben juist blij met mijn vaste contract. Ik betaal 126 euro per maand en dat is echt niet duur hoor.

Ik ook met mijn energiecontract maar het is overduidelijk dat ze er verlies op hebben geleden door de oorlog. Dat ze dit verlies mogelijk afwentelen op de flexibele contracten zet e.e.a. wel in een ander daglicht.

Op mijn vaste hypotheekrente contract leid ik wel flink verlies want ik zag niet aankomen dat de ECB 10 jaar later lenen vrijwel gratis zou maken. Maar contract is contract.

Epic88 schreef op 18-01-2023 om 13:45:

[..]

En als ze uiteindelijk de boel willen verkopen, hebben ze geen pensioen opgebouwd, maar wel een gevulde rekening waar ze de komende jaren van moeten leven en op interen. Het zou wel heel erg zijn als de overheid dit zou gaan afpakken. Ik geloof namelijk nooit dat ze de allerrijkste de pakken krijgen, maar dat het voornamelijk deze groep straks de Sjaak is.

Deze groep is veel groter dan de miljardairs uit het artikel. Ik durf niet te voorspellen of- en op welke manier deze groep meer belasting zal gaan betalen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

18-01-2023 om 14:27

mijn maandelijkse voorschotadvies is 44 euro. En ik zit nog 3,5 jaar vast. 

Friezinnetje schreef op 18-01-2023 om 14:27:

En is dat bij jou ook herberekend om te kloppen met de nieuwe energie belasting tarieven?

Mijn voorschotadvies ging om deze reden 55% omhoog terwijl het tarief vanaf het verbruik referentiejaar 2021 t/m héél 2023 vast staat!

LostJellyfish83

LostJellyfish83

18-01-2023 om 14:36

Lekker! Mijn voorschot is 430 euro 

Gelukkig kon man aan de inkomenskant een leuke klapper maken bij zijn jaarlijkse onderhandelingen,  dus ik klaag maar nergens over 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

18-01-2023 om 14:37

Beterhier schreef op 18-01-2023 om 14:35:

[..]

En is dat bij jou ook herberekend om te kloppen met de nieuwe energie belasting tarieven?

Mijn voorschotadvies ging om deze reden 55% omhoog terwijl het tarief vanaf het verbruik referentiejaar 2021 t/m héél 2023 vast staat!

dat is wat er nu staat in mijn Essent.

Friezinnetje schreef op 18-01-2023 om 14:37:

[..]

dat is wat er nu staat in mijn Essent.

Was dat een half jaar geleden hetzelfde? Ik bedoel; Heeft Essent het verhoogd om de nieuwe belasting tarieven mee te nemen?

Daglichtlamp schreef op 17-01-2023 om 17:14:

Ik denk dat er ook teveel ouderen zijn die zich vorig jaar niet gerealiseerd hebben dat ook zij vielen onder de doelgroep van 1300 euro energietoeslag via de gemeente. Ik heb mijn ouders er op gewezen (AOW + een heel klein pensioentje), die vervolgens weer verschillende ouderen in hun omgeving erop gewezen hebben.

Mijn moeder had met haar aanvullende  pensioen net 20 euro teveel. En er dus geen recht op. Ze kan niet meer rondkomen  en moet haar huis verkopen nu. Hopen dat ze binnen 2 jaar een huurwoning  kan vinden want anders is haar spaarrekening  ook leeg.

Mijn voorstel was €25 (maar hou het op €70) ook bij Essent. Nu nog vast contract tot 1 januari 2024.

Beterhier schreef op 18-01-2023 om 14:02:

[..]

Deze groep is veel groter dan de miljardairs uit het artikel. Ik durf niet te voorspellen of- en op welke manier deze groep meer belasting zal gaan betalen.

Ik vind dit ook een lastige want die miljardairs kunnen gemakkelijker hun geld naar het buitenland sluizen en dus hogere belastingen ontduiken. De ondernemers hier die hun geld in hun vastgoed hebben kunnen daarmee geen kant op pas wanneer het verkocht is. Om er dan nog eens extra belasting over te moeten betalen wanneer dit moet dienen als pensioen vind ik wel heel krom. Want bij beëindigen van het bedrijf moet er ook al belasting over betaald worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.